Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
Mijn vraag

Medetweakers, help! :)

Het volgende : we hebben thuis een Tmobile thuis glasvezel aansluiting met een Draytek Vigor F2132 modem. Omdat we een huis met drie etages hebben heb ik in november 2017 een TP Link Deco M5 triple pack aangeschaft zodat we op elke etage fatsoenlijke WiFi dekking hebben. Dat werkte tot een paar weken geleden perfect.

We hebben echter gemerkt dat er sinds twee weken een ander WiFi netwerk hangt dat precies op onze frequentie uitzendt. Aan de naam te zien ook een Deco. Sindsdien is het bar en boos met de ontvangst. Meestal is het 1 streepje en vaak helemaal niets. Dan probeer ik te joinen maar krijg de melding dat het password incorrect is, of gewoon op de iPhone 'Unable to join network'

Relevante software en hardware die ik gebruik
* TP link Deco M5
* Draytek Vigor F2132
* Apple iPhone XR
* Apple Macbook Air
* Lenovo Yoga laptop
* Motorola G5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Google Google Google
* Het wifikanaal van de Deco's aan proberen te passen. Na contact met de TP link helpdesk blijkt dat echter niet mogelijk.
* Het wifinetwerk te verwijderen in de Deco app en vervolgens weer aanmaken (tip van de helpdesk, zou voor een ander wifikanaal moeten zorgen) maar lost ook niets op.
* De Deco's in AP mode zetten; ze zouden dan geen eigen netwerk uit moeten zenden maar dat van de Tmobile router moeten versterken. Dat werkt, maar retetraag, zou veel sneller moeten zijn.
Ik heb trouwens ook gemerkt dat ook als ik via de Deco app de AP modus selecteer hij nog steeds een eigen netwerk uitzendt. Gooi ik echter dat netwerk eruit in de app kan ik helemaal niets meer doen of zien
* De standaard dingen, zoals Wifi op de telefoon resetten, telefoon resetten, deco's resetten etcetera etcetera

En nu weet ik het eigenlijk niet meer. :/

Ik probeer te achterhalen van wie het andere Deco WiFi signaal is dat ons signaal verstoort maar de eigenaar kan daar waarschijnlijk dan ook niets aan doen.

Iemand nog een idee?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eigenaar kan er niets aan doen. Alle Deco systemen zenden in exact zelfde kanaal uit en die kun je inderdaad niet aanpassen, dus als er meerdere in de buurt zijn delen ze per definitie zendtijd. Zacht gezegd minder handig :o

Maar...

Ik denk niet dat dat je probleem is. Je hebt het namelijk over "streepjes". Dat is een ongelofelijk onnauwkeurige maat - van signaalsterkte, niet - kwaliteit, laat staan van beschikbaarheid van airtime.

Als je weet dat je voorheen wel meer "streepjes" waren, is het probleem dat je minder eigen signaal hebt dan toen, los van de buren. Twee hoofdverdachten:
1) een van de Deco nodes is uitgevallen
2) de nodes zijn verplaatst, of obstakels zijn verplaatst. In beide gevallen kun je hoogstwaarschijnlijk door betere plaatsing je signaalsterkte verbeteren.

Dus eerst controleren of alledrie de nodes wel online en gezond zijn (kan in Deco app), als dat op orde is, spelen met plaatsing. Oh, en als je meer hulp nodig hebt, doe jezelf en ons een plezier en geef wat exacte meetwaardes ipv "streepjes" - wat is op een licatie de RSSI in dBm? Wat is de link rate in Mbps? En wat haal je daar op een Speedtest? Dan weten we wat situatie echt is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
@dion_b

Sorry, ik verwoordde het verkeerd, heb al met diverse wifi verkeer analyse apps zitten meten maar zal vanavond wat exacte data hier neerzetten. Wat betreft je twee hoofdverdachten: Ze zijn alle drie online en gezond volgens de app dus dat is het ook niet. Heb er inderdaad wel eentje verplaatst maar dat is al langer geleden voor het gezeur begon. Zal die ook even terugzetten om te kijken wat het oplevert.

Dank voor het meedenken! :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allicht ook handig een (desnoods MS-Paint-niveau :+ ) tekening te maken van huis met waar de Deco nodes staan tov traphuis, en op welke plekken je problemen constateert (en welke plekken wel goed gaan).

Daarnaast handig om aan te geven of de problemen alleen in de 2.4GHz optreden of ook in de 5GHz. Beide zitten overigens vast qua kanaal...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast handig om aan te geven of de problemen alleen in de 2.4GHz optreden of ook in de 5GHz. Beide zitten overigens vast qua kanaal...
Dat is een vreemde keuze van TP-link.Gaat het niet automatisch op de achtergrond? Als het een fixed kanaal is zou dat betekenen dat er niet te veel Deco’s verkocht moeten worden in de wereld.

Mocht het niet lukken met een oplossing kun je misschien terug met dat ding en claimen dat het niet voldoet aan je verwachtingen. De meeste APs staan immers kanaalkeuze toe, of doen dat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53
Vreemd verhaal. Gebruik je wel een ander SSID als de buurman? Het wrong password impliciteert namelijk dat je per ongeluk op het AP van de buren aan het inloggen bent?

Kun je eens de buurman vragen om zijn netwerk uit te zetten om te kijken of je problemen dan voorbij zijn? Kan natuurlijk ook zijn dat het gewoon toeval is en er iets anders is veranderd

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:45:
Vreemd verhaal. Gebruik je wel een ander SSID als de buurman? Het wrong password impliciteert namelijk dat je per ongeluk op het AP van de buren aan het inloggen bent?
Het kan ook zijn dat de WPA handshake-pakketten verminkt aankomen door verstoring.
Kun je eens de buurman vragen om zijn netwerk uit te zetten om te kijken of je problemen dan voorbij zijn? Kan natuurlijk ook zijn dat het gewoon toeval is en er iets anders is veranderd
Dat is - mits buurman wil meewerken - uiteraard beste manier om 100% zeker verband daarmee uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
@laurens0619 100% zeker; het is namelijk ons woonadres wat we als SSID gebruiken, zou wat onlogisch zijn als hij dat toevallig gebruikte ;) Het probleem is ook dat we dus niet precies weten van wie het netwerk is. Onze directe buren of overburen zijn het in ieder geval niet.

Dank voor het meedenken heren. Heb voor nu even alles nogmaals opnieuw geinstalleerd en in de Deco app aangegeven dat enkel de 2.4 band gebruikt mag worden. Tot nu toe werkt alles maar uiteraard wel wat langzamer. Ga morgen verder puzzelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nou als het niet je overburen of directe buren zijn dan is de kans dat je op de 5ghz storing krijgt (met die afstand) wel klein. Waarom heb je voor de 2.4 gekozen? Die is veel storingsgevoeliger, je kunt juist beter 5ghz only draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DePaul schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:56:
@laurens0619 100% zeker; het is namelijk ons woonadres wat we als SSID gebruiken, zou wat onlogisch zijn als hij dat toevallig gebruikte ;) Het probleem is ook dat we dus niet precies weten van wie het netwerk is. Onze directe buren of overburen zijn het in ieder geval niet.

Dank voor het meedenken heren. Heb voor nu even alles nogmaals opnieuw geinstalleerd en in de Deco app aangegeven dat enkel de 2.4 band gebruikt mag worden. Tot nu toe werkt alles maar uiteraard wel wat langzamer. Ga morgen verder puzzelen :)
Ik zou de 5GHz zoals @laurens0619 aangeeft absoluut weer inschakelen. En kom dan op met meetwaardes als het fout gaat, dan wordt snel genoeg duidelijk op welke band het gebeurt en wat er mis is.

Als je een Windows laptop hebt die via WiFi verbindt, draai dan een speedtest als het brak is, en terwijl dat bezig is dit op de CLI invoeren:
code:
1
netsh wlan show interface

Dat geeft alle relevante info om te bepalen waarom je op dat moment die snelheid haalt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
@dion_b OK, heb inmiddels de 5 ghz weer aangezet en de 2.4 uit. Nu zeer acceptabele snelheden. Zal het vanavond nogmaals met een speedtest testen en kijken waar het misgaat. Wordt vervolgd :)

@laurens0619 Heb juist enkel 2.4 gekozen omdat ons hele huis vol Sonos hangt en die op enkel 5 ghz niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DePaul schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:49:
[...]

@laurens0619 Heb juist enkel 2.4 gekozen omdat ons hele huis vol Sonos hangt en die op enkel 5 ghz niet werkt.
Sonos is juist een van de grootste vervuilers van (2.4GHz) WiFi denkbaar, de WiFi (en sowieso networking) implementatie ervan is erbarmelijk. Al die Sonos devices zetten naast hun verbinding met jouw WiFi ook een eigen WiFi-netwerk op waar ze overeen spammen met broadcasts. Het zou zomaar kunnen dat je Sonos-devices je 2.4GHz onderuit gehaald hebben :o

Probeer voor de grap eens alle Sonos uit te zetten en kijk wat 2.4GHz dan doet...

Mogelijke oplossing is om zoveel mogelijk van de Sonos-apparaten bedraad aan te sluiten. Echter loop je dan weer tegen een andere uitdaging aan, als twee of meer Sonos-apparaten die binnen WiFi-bereik van elkaar staat bedraad aangesloten worden krijg je een layer 2 network loop (door die eigen WiFi-netwerk van ze). Als je switch, in dit geval de Deco, geen automatic loop detection heeft, gaat het na enige tijd geheel onderuit door ARP-storms. Geen idee of de Deco dat heeft. Ik weet dat minstens een concurrerend product op basis van de zelfde hard- en software SDK het *niet* heeft en van twee bedraad aangesloten Sonos apparaten over z'n nek gaat. Maar je kunt het allicht proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
@dion_b Dank voor de uitleg. Ik ga het even proberen. Had vanmiddag dus acceptabele snelheden maar nu kan ik er niet eens meer in, in het DECO netwerk dus. Krijg weer de invalid password melding.

Alleen wat je over SONOS zegt: het heeft hier tot anderhalve week geleden als een zonnetje geschenen, er is ook geen SONOS apparatuur bijgekomen.

Trouwens nog een aanvullende vraag, misschien dat ik dat verkeerd heb begrepen: bij het gebruik van de Deco's in AP mode, kies je dan het netwerk van de originele router of juist het netwerk dat de Deco zelf uitzendt? Waarschijnlijk een ontzettende noobvraag maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door DePaul op 10-07-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je sonos speakers allemaal via wifi verbonden zijn dan is er geen 2e sonos wifi netwerk (sonosnet). De enige uitzondering is met een surround opstelling, de surround speakers zijn dan met een apart 5ghz netwerk verbonden met de playbar/base/beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DePaul schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:44:
@dion_b Dank voor de uitleg. Ik ga het even proberen. Had vanmiddag dus acceptabele snelheden maar nu kan ik er niet eens meer in, in het DECO netwerk dus. Krijg weer de invalid password melding.
Nu heb ik al drie keer gevraagd om harde info als het mis gaat. Het is een beetje ontmoedigend dat je dat weer niet geeft...
Alleen wat je over SONOS zegt: het heeft hier tot anderhalve week geleden als een zonnetje geschenen, er is ook geen SONOS apparatuur bijgekomen.
Zowel Deco als Sonos kan op afstand zonder actie van jou geupdate worden...

Exact wat je probleem is. is nog steeds niet duidelijk, dus vooralsnog kun je niets uitsluiten.
Trouwens nog een aanvullende vraag, misschien dat ik dat verkeerd heb begrepen: bij het gebruik van de Deco's in AP mode, kies je dan het netwerk van de originele router of juist het netwerk dat de Deco zelf uitzendt? Waarschijnlijk een ontzettende noobvraag maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden 8)7
Wat bedoel je met "netwerk"?

Met de Deco in AP mode doet je eigen (modem)router de DHCP en NAT, dus alles op layer 3 van het netwerk, de Deco doet de WiFi op layer 1 en 2. Je wilt nog steeds de WiFi in je andere spullen uit hebben staan en dus met SSID van de Deco verbinden.

Vraag: waarom ben je dit van plan? Dit verandert niets aan het WiFi, dus niets aan de zaken waar je nu problemen hebt, maar gooit wel een stel onbekende factoren op andere vlakken erbij. Dat vertroebelt een al onduidelijke situatie nog meer.

Maar goed, voor mij is ondertussen maat vol. Ik wil je graag helpen, maar alleen als je de gevraagde info geeft. Doe je dat niet, dan wekt het alleen maar frustratie op en heeft verder posten geen zin meer, en doe ik dat ook niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
@dion_b

OK, begrijpelijk. Sorry voor de onduidelijkheid en dank voor je hulp in deze.

[ Voor 30% gewijzigd door DePaul op 11-07-2019 08:18 ]

Pagina: 1