Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05-2020
Mijn zoon heeft een iPhone 5S. Hij is 10 en gebruikt dat ding om thuis een beetje te gamen en te whatsappen / facetimen met z'n vriendjes. Het toestel heeft een prepaidkaartje van KPN. Of KPN de beste keuze is, leek mij niet zo relevant; het is een betrouwbaar netwerk, we hadden dat nummer nog en de kosten zijn irrelevant, want alles gebeurt zo'n beetje op de WiFi thuis. Ik ben heel scherp op dat apps geen data verbruiken en zorg dat er altijd een beetje beltegoed en datategoed op zit. Je kan op 2 manieren opwaarderen:
1) beltegoed. Het woord zegt het al: daarmee kan je alleen bellen. Dit tegoed is onbeperkt houdbaar, zolang je eens per half jaar je prepaid gebruikt;
2) bundel. Diverse smaakjes in bellen/sms/data, maar stoppen allemaal automatisch na 31 dagen.

Ik check vanmiddag eens zijn beltegoed en zie dat hij 2,29 euro tegoed heeft en op dit moment geen gebruik maakt van een bundel; kennelijk was de laatste bundel (met data) dus verlopen.

Maar nu komt het rare: meneer was met vriendjes op stap en ik checkte voor de gein eens waar hij zat op dat moment: in de speeltuin iets verderop. Dat is zeker geen plek waar hij nog WiFi heeft van ons thuisnetwerk. Hoe kan het dan dat ik hem toch kon uitpeilen? Ik begrijp dat GPS geen data vraagt om positie te bepalen, maar die gegevens moeten toch in the cloud komen? Daar heb je toch dataverbinding voor nodig? Hoe had ik hem anders kunnen uitpeilen?

Ik heb er echt geen goede verklaring voor. Mogelijkheden:
- de KPN app en site zijn niet accuraat; kennelijk had hij toch nog wat data-tegoed
- locatie-data wordt 'gratis' buiten de bundel om naar the cloud gestuurd
- hij zat (per ongeluk) op een open WiFi-netwerk (lijkt me onwaarschijnlijk)
- locatie-data wordt per GPRS verstuurd en dat zit niet in de bundel, maar in het beltegoed

Iemand een verklaring hiervoor?

Beste antwoord (via DJD1972 op 09-07-2019 21:42)

• Mrkend54l
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-12-2023
Hackus schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:44:
[...]

Data gaat per maand, als het tegoed te laag is om de volgende data op te waarderen heb je geen verbinding meer. tegoed voor bellen en sms blijft staan. vooraf krijg je een bericht dat over een paar dagen de databundel verloopt, en opgewaardeerd word. zorg dat er voldoende tegoed is om dit te kunnen voltooien. Je tante zal dus een bundel activeren via SMS, voor ze gaat reizen met de trein
Data gaat dus weldegelijk zonder bundel. Verloopt je bundel dan betaal je gewoon per gebruikte MB.
https://www.kpn.com/w3/fi...entid=1947&mode=incontext
Bron de KPN tarieven. Er bestaat ook niet zoiets als bel en sms tegoed. De term belwaarde is anno 2019 pijnlijk achterhaald.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Werkt het per SMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Ik verwacht dat niet. Het uitpeilen gaat bijna live, dus dat zouden een hoop sms-jes zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:43

GforceNL

Out of memory....

Hotspot van een vriendje?

Of:

Edit; nog een optie; bij de abonnementen wordt na verbruik bundel de verbinding niet gedeactiveerd, maar de snelheid flink omlaag geschroefd. Wellicht hebben de prepaid bundels ook zoiets?

[ Voor 79% gewijzigd door GforceNL op 08-07-2019 20:20 ]

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 14:58
Zoveel internet kost het niet voor zoek mijn iphone volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

het is een geschatte locatie, en de speeltuin kan open wifi hebben. of elders een open netwerk die 'hij' pakt.
ooit eens ingelogd bij de speeltuin, of is er geen 'kantine' of dergelijks. (online is het toestel al om te kunnen bellen)
Een iOS-apparaat is online als: Het is ingeschakeld (met of zonder toegangscodeslot).Het is verbonden met een datanetwerk, zoals 3G, 4G, LTE of wifi.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
GforceNL geeft 2 reële opties. Ik ga het eens in de gaten houden. Als het uitpeilen werkt zonder telkens een bundel te kopen, scheelt mij dat maandelijks wel wat euro en ik hoef nooit meer te checken of apps wel zonder data aangevinkt blijven staan; al is meneer daar zelf ook heel serieus mee. Maar we zijn er nog niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Hackus schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:26:
het is een geschatte locatie, en de speeltuin kan open wifi hebben. of elders een open netwerk die 'hij' pakt.
ooit eens ingelogd bij de speeltuin, of is er geen 'kantine' of dergelijks. (online is het toestel al om te kunnen bellen)
Dat niet. Het is gewoon een speelveldje in een Vinexwijk. Mogelijk dat een van de aanliggende woningen een onbeveiligd netwerk heeft. We zitten wel bij Ziggo, maar hij heeft geen hotspot aan staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
DJD1972 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:10:

1) beltegoed. Het woord zegt het al: daarmee kan je alleen bellen. Dit tegoed is onbeperkt houdbaar, zolang je eens per half jaar je prepaid gebruikt;
Met beltegoed kan je gewoon internetten, hoor, ook zonder bundel, alleen zijn de kosten per MB dan hoger, dan met een bundel.

Bron: oudere tante met KPN prepaid, gebruikt alleen wanneer ze met de trein reist 'n kleine hoeveelheid data (voor ongeveer een euro p/m), voor de NS-app, bundel is voor haar dus overkill, maar 't werkt prima vanuit haar beltegoed.

[ Voor 25% gewijzigd door Marly op 09-07-2019 00:04 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06 17:03
Wat TS schetst is exact hetzelfde als bij de steeds populairder wordende gps-horloges voor kids. Van de horloges die ik ken moet er een (prepaid) simkaart in van een netwerk provider dat gprs ondersteuning biedt, zoals kpn. Telkens als iemand de positie van het horloge opvraagt wordt deze middels gprs-verbinding live doorgegeven en uiteindelijk doorberekend van het bel-sms-tegoed van het simkaartje. Het maakt dus geen gebruik van 3-4g. Ga je als gezin wel eens over de grens naar een pretpark, dan is het wel handig als de simkaart bel-roaming ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
BellySM schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:51:
Wat TS schetst is exact hetzelfde als bij de steeds populairder wordende gps-horloges voor kids. Van de horloges die ik ken moet er een (prepaid) simkaart in van een netwerk provider dat gprs ondersteuning biedt, zoals kpn. Telkens als iemand de positie van het horloge opvraagt wordt deze middels gprs-verbinding live doorgegeven en uiteindelijk doorberekend van het bel-sms-tegoed van het simkaartje. Het maakt dus geen gebruik van 3-4g. Ga je als gezin wel eens over de grens naar een pretpark, dan is het wel handig als de simkaart bel-roaming ondersteunt.
Dit verklaard heel veel. Wij hebben dus zo'n horloge van One2track en inderdaad werden die toestellen met een KPN sim geleverd. Het is dit 06-nummer dat uiteindelijk aan de iPhone van mijn zoon is gekoppeld. Daarmee weet ik nog niet zeker of de iPhone ook positiebepaling (en doorgeven) doet zonder data-abonnement, maar het verklaard wel waarom dat horloge van One2track altijd heeft gewerkt zonder een databundel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Marly schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:49:
[...]

Met beltegoed kan je gewoon internetten, hoor, ook zonder bundel, alleen zijn de kosten per MB dan hoger, dan met een bundel.

Bron: oudere tante met KPN prepaid, gebruikt alleen wanneer ze met de trein reist 'n kleine hoeveelheid data (voor ongeveer een euro p/m), voor de NS-app, bundel is voor haar dus overkill, maar 't werkt prima vanuit haar beltegoed.
Data gaat per maand, als het tegoed te laag is om de volgende data op te waarderen heb je geen verbinding meer. tegoed voor bellen en sms blijft staan. vooraf krijg je een bericht dat over een paar dagen de databundel verloopt, en opgewaardeerd word. zorg dat er voldoende tegoed is om dit te kunnen voltooien. Je tante zal dus een bundel activeren via SMS, voor ze gaat reizen met de trein

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mrkend54l
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-12-2023
Hackus schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:44:
[...]

Data gaat dus weldegelijk zonder bundel. Verloopt je bundel dan betaal je gewoon per gebruikte MB.
Bron de KPN tarieven. Er bestaat ook niet zoiets als bel en sms tegoed. De term belwaarde is anno 2019 pijnlijk achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien ten overvloede, ik weet niet wat je per maand kwijt bent aan die simkaart ?

Maar als je een sim-only neemt, krijg je met meerdere gebruikers op kpn 5€ korting.
Je kan dan 'MB's' overzetten naar de betreffende simkaart ( vanaf 50MB ) en als die dan 'op' zijn, blijft de verbinding doorlopen op 64kb ( vaak wel wat sneller, maar er wordt geroepen 64kb/s )

Ik heb voor de jongste zo'n simonly, destijds in een aanbieding ergens en betaal 6€ in de maand.
( ik zie dat het momenteel op 9€ terecht komt, incl. de korting )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Mrkend54l schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:14:
[...]

Mooi man. Ik had de 'deskundigen' van KPN gebeld en zij beweerden doodleuk dat dat niet zo is. Maar hiermee is mijn vraag dus wel beantwoord, waarvoor dank. Mooi verdienmodel trouwens; schiet je door je prepaid bundel, ben je in no-time ook door je beltegoed...

Ik leer hiervan dat ik bij zoonlief dus wel goed de MB's in de gaten moet houden en dat bij dat belhorloge (dat we maar een paar keer per jaar gebruiken) het opwaarderen van alleen het beltegoed de juiste keuze is...

Slotje wat mij betreft :)
Pagina: 1