Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Aanleiding
Ik ben aan het overwegen vanaf mijn huidige GTX 1060 te upgraden naar een RTX 2060 of RTX 2060 Super. Dit in verband met een eerdere upgrade naar een 1440p monitor @75Hz waardoor de 1060 voor mijn behoefte niet meer helemaal voldoet als ik minimaal 75 fps wil kunnen gamen op (grotendeels) ultra settings, hoewel ik begrijp dat dat natuurlijk geen vaste parameter is.

Het hoeft niet helemaal top of the line te zijn dus ik maak min of meer bewust de keus voor de 2060 en niet de 2070 of 2080, dit heeft ook te maken met m'n budget van rond de 400 euro. In eerste instantie had ik mijn oog op de 2060 laten vallen, maar de introductie van de 2060 Super heeft me aan het twijfelen gebracht. Voor wat ik ervan begrijp zal de adviesprijs van de Super terechtkomen bij de huidige prijs van de niet-super, en zal de niet-super (anders dan de 2070 en 2080) ook niet uit de line up van Nvidia verdwijnen, wel in prijs dalen, en neem ik aan als goedkopere budgetkaart in de markt worden gezet.

Ik zoek een?
Naast een upgrade van de videokaart begin ik me ook af te vragen of m'n CPU (i7 6700K) dan geen bottleneck begint te worden. Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.

Wat is je budget?
max. 400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe gaat m'n voorkeur uit naar Nvidia en dan specifiek voor MSI. Reden hiervoor is niet helemaal rationeel waarschijnlijk, maar ik heb met zowel Nvidia (driverondersteuning) en MSI (bouwkwaliteit) goede ervaringen. De kaart moet stil zijn, de keuze voor m'n huidige videokaart (zie onder) was dus ook bewust en bevalt erg goed. Ik sta niettemin ook open voor een kaart van AMD, maar daarvan laten de OEMs nog even op zich wachten en begrijp ik dat de introductiekaarten van AMD zelf niet best presteren op het gebied van specifiek de cooling fans.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Onderstaand de meest relevante componenten van m'n huidige setup. Het systeem wordt gebruikt om mee te gamen waarbij Forza Horizon 4, AC Odyssey en Star Citizen de meest veeleisende games zijn die ik momenteel speel. Daarnaast bestaat het gebruik uit het standaard Office in internetbrowsingwerk, en iig dus geen workstation-achtige toepassingen, hoewel het systeem wel ook enigszins futureproof moet zijn voor de komende 2-5 jaar (vandaar de voorkeur voor een ray-tracing geschikte kaart), hoewel dat natuurlijk ook afhankelijk is van de nog niet te voorziene ontwikkelingen in de komende jaren.

Als jullie nog merkwaardigheden of potentiële problemen in m'n overige componenten zien hoor ik natuurlijk ook graag.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 6700K Boxed€ 292,74€ 292,74
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 70,49€ 70,49
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 233,53€ 233,53
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 315,18€ 315,18
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 142,31€ 142,31
1Interne harde schijvenWD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 75,95€ 75,95
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,04€ 81,04
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart Window€ 111,73€ 111,73
1MonitorenDell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 524,99€ 524,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.374,36

TL:DR:
  • Is de prestatieverbetering van een RTX 2060 t.o.v. een GTX 1060 6G substantieel genoeg voor een upgrade?
  • Is het de moeite waard voor de Super versie van de 2060 te gaan vs. de 'normale' versie i.r.t. de meerprijs?
  • Is de CPU niet bij voorbaat een bottleneck?
Dank alvast voor jullie input.

Beste antwoord (via Weemism op 14-07-2019 14:47)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:29
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:57:
Dat hangt van je moederbord, fans, en RGB af. Bij mij zou het dicht bij het maximum komen. Maar ik ben zeker geen expert. Dat bedoel ik met het is maar een mening.
Nee, als je niet eens een simpel rekensommetje kan maken, ben je inderdaad niet bepaald een expert.

Ga voor de grap eens uit van een 2070.
Processor, rond de 100W,
Ram, rond de 20W,
Moederbord ook zo rond de 20W,
Harde schijven enz, ong, 15W, (ongeveer 5W per drive)
Ventilatoren ong 5W per stuk, dus zeg 20W,
Videokaart, rond de 185W (volgens Nvidia, en die raden 550W aan voor de 2070)

Samen, 360W. Met 550W houd je nog bjina 200W over. Mag hopen dat het genoeg is.

En nee, een paar ledjes doen daar ook niets mee. Die zijn niet eens de moeite om te noemen. Weet je hoe zuinig een led lampje is?

En nee, zelfs als je aan de 480W verbruik aan de stekker zit, (wat ik me ook absoluut niet kan voorstellen) zit je niet eens in de buurt. Zoals @Uszka ook al zei, daar komt de inefficientie van de voeding nog boven op. In het beste geval zit die rond de 90%.
De 550W word intern berekend. Aan de stekker zou zo'n voeding ongeveer 600W kunnen verbruiken. (en vaak nog veel meer, een fatsoenlijke voeding heeft behoorlijk grote marges)

Terug on topic, een 2060 lijkt me een mooie upgrade. Bottlenecks hoef je je niet echt zorgen over te maken. Misschien bij een enkele game, maar dat zal de uitzondering zijn.
En anders trap je hem toch op zijn staart? ;) Of zit er misschien al een overclock op?

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 14-07-2019 13:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn mening:
- 1060 naar 2060 lijkt me geen logische upgrade. 2060-super of beter RX 5700 GT ... hmm misschien.
- 2060 en 2060 super hebben raytracing maar zijn beide te langzaam voor raytracing
- Van een zestig kaart overstappen naar een 60 kaart eerstvolgende generatie dan had je beter meteen een 70 of 80 kaart kunnen kopen en nu wil je weer een 60 kaart kopen
- 2060 super is niet snel genoeg om een i6700K te bottlenecken bij grafische games
- 550 voeding is aan de lichte kant voor een zwaardere videokaart

het is maar een mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:50:
Mijn mening:
- 1060 naar 2060 lijkt me geen logische upgrade. 2060-super of beter RX 5700 GT ... hmm misschien.
- 2060 en 2060 super hebben raytracing maar zijn beide te langzaam voor raytracing
- Van een zestig kaart overstappen naar een 60 kaart eerstvolgende generatie dan had je beter meteen een 70 of 80 kaart kunnen kopen en nu wil je weer een 60 kaart kopen
- 2060 super is niet snel genoeg om een i6700K te bottlenecken bij grafische games

het is maar een mening!
Je begint en je eindigt je post met roepen dat het je mening is, maar toch zeg je een aantal zaken die geen meningen zijn, zoals "550 voeding is aan de lichte kant voor een zwaardere videokaart". Wat een feit is, die niet waar is, een goede 550w voeding is meer dan zat om een 2060, 2070, of zelfs 2080Ti te kunnen draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 08-07-2019 19:55 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hangt van je moederbord, fans, en RGB af. Bij mij zou het dicht bij het maximum komen. Maar ik ben zeker geen expert. Dat bedoel ik met het is maar een mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:41
Een goede 550w ja, helaas is Seasonic Focus geen goede voeding echter t/m een RTX 2070 hoeven geen problemen verwacht te worden.
2060 Super hikt tegen de prestaties van een 2070 aan, heeft ook 2GB meer dan een 2060. Lijkt me de upgrade nog wel waard. 2070 voegt te weinig toe voor een hogere prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Uszka schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:02:
Een goede 550w ja, helaas is Seasonic Focus geen goede voeding echter t/m een RTX 2070 hoeven geen problemen verwacht te worden.
:') Ik snap die minachting hier naar voedingen echt steeds minder en minder. Ik heb een paar maanden geleden precies dezelfde voeding, de Seasonic Focus Plus 550 Gold, gekocht op basis van meerdere lovende reviews, en posts hier. En nu is het opeens "geen goede voeding".

En hij doet het overigens perfect met een Core i5 9600K en Geforce RTX 2070, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het een prima ding is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hahn schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:08:
[...]

:') Ik snap die minachting hier naar voedingen echt steeds minder en minder. Ik heb een paar maanden geleden precies dezelfde voeding, de Seasonic Focus Plus 550 Gold, gekocht op basis van meerdere lovende reviews, en posts hier. En nu is het opeens "geen goede voeding".
Dan heb je het afgelopen jaar niet goed meegelezen op GoT. Als er een voeding met problemen voorbij kwam was het een Seasonic Focus. Seasonic schijnt overigens in augustus/september met een nieuwe versie te komen waarin de problemen opgelost zouden moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Uszka schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:23:
[...]

Dan heb je het afgelopen jaar niet goed meegelezen op GoT. Als er een voeding met problemen voorbij kwam was het een Seasonic Focus. Seasonic schijnt overigens in augustus/september met een nieuwe versie te komen waarin de problemen opgelost zouden moeten zijn.
Nu moet ik toegeven dat ik niet dagelijks op het voedingentopic kijk, maar ook voor mij was het nieuw dat die Seasonic niet goed zou zijn. Reviews waren ten tijde van aanschaf iig zeer positief, net als de gebruikersreviews van mede-Tweakers, en ik kreeg deze voeding ook aangeraden in het Stille PC topic. Heb er zelf tot dusver zelf ook geen slechte ervaringen mee gehad. Ik gebruik verder overigens geen RGB en heb slechts 3 casefans en 2 CPU fans, de powerdrain daarvan lijkt me minimaal.
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:50:
Mijn mening:

het is maar een mening!
V.w.b. punt 3, dat is natuurlijk een beetje een vreemde met het argument 'beter meteen', want zo ken ik nog wel een paar :+ , Het was bij aanschaf een meer dan uitstekende kaart voor z'n geld, voldeed destijds aan al mijn eisen, en paste in het budget. Er was dus geen reden om een hoger (en gelijk aanzienlijk duurder) model te kiezen. In de tussentijd zijn er zoals ik schreef echter wat andere factoren, zoals een ander scherm, bijgekomen waardoor een upgrade pas nu wel opportuun is. Je andere punten heb ik wel aansluiting bij, dus dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Weemism schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:02:
Dit in verband met een eerdere upgrade naar een 1440p monitor @75Hz
Welk scherm heb je? De U2515 is een 60Hz scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Voor de volledigheid en toekomstige referentie voor degenen die met een zoekactie in dit topic terechtkomen dit nog afsluitend:

'Meningen' ten spijt die aangeven een upgrade van een GTX 1060 naar een RTX 2060 geen logische te vinden, lijkt het erop dat dit wel degelijk een goede lijkt, met op 1440p max settings een verbetering van doorgaans rond de 50 tot 100% op de populaire titels. Hier een vergelijking op RockPaperShotgun die quoten:
That’s a pretty compelling set of results in my books, and almost certainly what you should consider upgrading to if you’re a current GTX 1060 owner who wants to get more out of their 1440p monitor, which is why it’s my new favourite best graphics card in our 1440p category.
en ter referentie ook nog een FPS en spec vergelijking op GPUcheck.

Ook even wat verder gedoken in de genoemde problemen met de Seasonic Focus Plus 550 Gold PSU, maar die lijkt zich te beperken tot oudere Vega 56 en 64 GPU's en specifiek de Asus GeForce GTX 970 STRIX. In het geval van mijn beoogde upgrade dus geen issue. Gezien dat het ook alleen de oude series van deze GPU's lijkt te betreffen kan je ook beargumenteren dat het issue bij de GPU's zelf en niet de PSU ligt, maar dat is in dit geval niet relevant.

De prijs van de reguliere RTX 2060 lijkt met het oog op de komst van de 'Super' vooralsnog niet te dalen, maar ik wacht nog even de prijsontwikkeling af na de formele introductie van die variant vandaag. Afhankelijk daarvan (de Super presteert niet héél veel beter lijkt het) zal ik dan waarschijnlijk een keuze maken en daar ook nog de Radeon 5700XT in meenemen.

Dank iig voor jullie input!

@Olaf van der Spek Klopt, ik heb de mijne echter overklokt en loopt stabiel op 75Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
De Vegas zijn dan ook behoorlijke slurpers kan ik je uit ervaring vertellen.
Daarom erger ik me ook altijd aan de "voedingsgoeroes" hier die onmiddelijk roepen dat de voeding wel wat lichter kan. Een voeding kan je in principe niet overdimensioneren maar wel onder, met alle instabiliteitsproblemen van dien.
Lang verhaal kort, koop maar een wat te zware voeding, heb je in de toekomst nooit problemen. Ikzelf heb een 850W voeding en alles wat die voor die kiezen heeft gehad, inclusief Crossfire en SLI opstellingen heeft hij met glans van vermogen voorzien. Is hij voor mijn huidige setup "te zwaar" ? Jazeker, maar wat levert het uiteindelijk op als je bij elke upgrade je voeding moet vervangen?

Meer ontopic:
Waarom kijk je hier op V&A niet voor een 1070Ti? Dan heb je een kaart met bijna dezelfde prestaties als die 2060. Prijzen tussen de 250 en 300 euro op dit moment.
categorie: Videokaarten

Hier nog een leuke vergelijking tussen de nieuwe AMD kaarten en die van Nvidia.
YouTube: AMD's BACK! Radeon RX 5700 & RX 5700 XT Review

[ Voor 7% gewijzigd door arbraxas op 09-07-2019 15:25 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:58
Weemism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:41:
Voor de volledigheid en toekomstige referentie voor degenen die met een zoekactie in dit topic terechtkomen dit nog afsluitend:

'Meningen' ten spijt die aangeven een upgrade van een GTX 1060 naar een RTX 2060 geen logische te vinden, lijkt het erop dat dit wel degelijk een goede lijkt, met op 1440p max settings een verbetering van doorgaans rond de 50 tot 100% op de populaire titels. Hier een vergelijking op RockPaperShotgun die quoten:

[...]

en ter referentie ook nog een FPS en spec vergelijking op GPUcheck.

Ook even wat verder gedoken in de genoemde problemen met de Seasonic Focus Plus 550 Gold PSU, maar die lijkt zich te beperken tot oudere Vega 56 en 64 GPU's en specifiek de Asus GeForce GTX 970 STRIX. In het geval van mijn beoogde upgrade dus geen issue. Gezien dat het ook alleen de oude series van deze GPU's lijkt te betreffen kan je ook beargumenteren dat het issue bij de GPU's zelf en niet de PSU ligt, maar dat is in dit geval niet relevant.

De prijs van de reguliere RTX 2060 lijkt met het oog op de komst van de 'Super' vooralsnog niet te dalen, maar ik wacht nog even de prijsontwikkeling af na de formele introductie van die variant vandaag. Afhankelijk daarvan (de Super presteert niet héél veel beter lijkt het) zal ik dan waarschijnlijk een keuze maken en daar ook nog de Radeon 5700XT in meenemen.

Dank iig voor jullie input!

@Olaf van der Spek Klopt, ik heb de mijne echter overklokt en loopt stabiel op 75Hz.
Groot gelijk. Je krijgt ineens allemaal 'self proclaimed experts' die van toeten noch blazen weten. De RTX 2060 kun je eigenlijk voor zowel prestaties én (helaas) prijs geen opvolger noemen van de 2060. De RTX 2060 super zit dan weer ontzettend dichtbij een reguliere RTX 2070. Een zeer mooie performance bump vanaf een 1060. Ik zelf heb nu de RTX 2060. Deze volgt mijn RTX 2080 op, die weer mijn oude GTX 1080 opvolgde. De RTX 2060 (non super) zit al erg dichtbij de GTX 1080, dus ik verwacht dat de super daar ook iets overheen gaat. Tl;dr een mooie kaart.

Daarnaast is de RTX 2060 (super) als je niet enorm veel waarde hecht aan raytracing verreweg het beste prijs/prestatie propositie. Het gat (prijs) tussen de RTX 2060 en 70 is groter dan het prestatieverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
arbraxas schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:55:
De Vegas zijn dan ook behoorlijke slurpers kan ik je uit ervaring vertellen.
Daarom erger ik me ook altijd aan de "voedingsgoeroes" hier die onmiddelijk roepen dat de voeding wel wat lichter kan. Een voeding kan je in principe niet overdimensioneren maar wel onder, met alle instabiliteitsproblemen van dien.
De efficiency curve van een zwaardere voeding is toch wel anders dus te zwaar kan wel degelijk invloed hebben op efficiency en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Geluid? Een te zware voeding word simpelweg niet warm dus welke geluidsproductie? Efficientie is leuk, maar niet als ik bij mijn videokaartupgrade ook weer een andere voeding moet kopen. Mijn voeding gaat zeker al een videokaart of 8 mee. En ik heb me nog nooit hoeven bekommeren of hij het wel aankan of stabiliteitssissues gehad. Of dat er wel genoeg aansluitingen op zitten. Want dat is ook nog een dingetje, kleinere voedingen willen nog wel eens minder aansluitingen hebben. Zeker als je voeding niet modulair is kan dat vervelend zijn.

Maar laten we deze discussie vooral in het voedingstopic houden.

[ Voor 20% gewijzigd door arbraxas op 09-07-2019 15:24 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes met je keuze. Ik twijfel zelf tussen 5700XT voor +/- 450 euro en nvidea 2070S voor +/- 550 euro vanaf GTX 960 4GB met i7/8700. Ik ben er nog niet uit. Ik vind beide eigenlijk te duur.En mijn voeding (500 watt bronze) moet dan ook worden vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:52:
En mijn voeding (500 watt bronze) moet dan ook worden vervangen.
Ligt eraan welk merk en type 500w. In principe is het genoeg voor je systeem met de genoemde videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Ligt eraan welk merk en type 500w. In principe is het genoeg voor je systeem met de genoemde videokaarten.
Waarom zou dat uitmaken? 500 watt is 500 watt maximum. Wat voor merk of 80plus certificaat het ook heeft. Ik liep met overklok van de 960 al tegen de grens aan. En het zou zonde zijn een videokaart of CPU te vernielen vanwege een te klein vermogen.

1 Processor Intel Core i7 8700 € 249,75
1 CPU koeler Cooler Master MasterAir MA410P € 44,99
1 Geheugen Corsair Vengeance 16GB 3000 Mhz € 150,45
1 Moederbord Asus prime A-II Z370 € 112,18
1 Videokaart MSI GeForce GTX 960- 4GB € 279,50
1 Solid state drives Samsung 512GB € 150,82
1 Interne harde schijven WD green SATA 2TB 6 Gb/s € 80,50
1 Interne harde schijven WD blue SATA 3TB 6 Gb/s € 80,50
1 Voeding Coolermaster silent-pro 500W bronze € 81,04
1 Behuizing coolermaster Stormscout € 82,12
1 Monitor AOC AG271QX QHD 144 Hz €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat maakt alles uit.
Ik liep met overklok van de 960 al tegen de grens aan.
Tuurlijk, jij laat je 960 350w verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:55:
[...]

Dat maakt alles uit.

[...]

Uszka schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:55:
[...]

Dat maakt alles uit.

[...]

Dat kan ik moeilijk nagaan. Ik weet alleen dat mijn vermogensmeter 480 watt aangaf en dat komt me iets te dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:57:
[...]

[...]

Dat kan ik moeilijk nagaan. Ik weet alleen dat mijn vermogensmeter 480 watt aangaf en dat komt me iets te dichtbij.
Daar gaat nog inefficiëntie van de voeding en afwijking van het meetapparaat van af.
Dat getal is wel erg hoog gezien het systeem stock tijdens een stresstest rond de 200w verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Weemism 6700k kan prima met 2060

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:22:
[...]

Daar gaat nog inefficiëntie van de voeding en afwijking van het meetapparaat van af.
Dat getal is wel erg hoog gezien het systeem stock tijdens een stresstest rond de 200w verbruikt.
Er zitten nog wat peripherals aan vast. Telefoon, vaper, chroma toetsenbord en muis. Ik zal nog eens zo'n meter lenen en het precies nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:52:
Succes met je keuze. Ik twijfel zelf tussen 5700XT voor +/- 450 euro en nvidea 2070S voor +/- 550 euro vanaf GTX 960 4GB met i7/8700. Ik ben er nog niet uit. Ik vind beide eigenlijk te duur.En mijn voeding (500 watt bronze) moet dan ook worden vervangen.
Dank. En v.w.b. de keuze tussen een 5700XT en 2070 Super misschien goed om deze review van Linus Tech TIps eerst te bekijken waarbij beide kaarten head to head worden vergeleken.

@arbraxas Goede tip, had ik nog niet overwogen, maar de 1070 en 2060 zijn aan elkaar gewaagd idd, en veel mensen zullen hun 1070 juist nu in de verkoop doen. Nieuw zijn ze al niet meer te krijgen inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:22
Als je 400 euro wilt uitgeven zou ik persoonlijk voor de 5700XT gaan. Drivers en performance zullen enkel beter worden in de komende maanden. Ook heb je 4k upscaling zonder performance verlies en een betere beeld kwaliteit.

Ik zou wel wachten op de AIB kaarten van de 5700XT met betere koelers.

[ Voor 14% gewijzigd door mastr-dc op 09-07-2019 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Weemism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:32:
[...]

Dank. En v.w.b. de keuze tussen een 5700XT en 2070 Super misschien goed om deze review van Linus Tech TIps eerst te bekijken waarbij beide kaarten head to head worden vergeleken.

@arbraxas Goede tip, had ik nog niet overwogen, maar de 1070 en 2060 zijn aan elkaar gewaagd idd, en veel mensen zullen hun 1070 juist nu in de verkoop doen. Nieuw zijn ze al niet meer te krijgen inmiddels.
Waarom moet je 500w Bronze voeding vervangen worden dan? Ik vind het een extreem sterk verhaal dat deze setup niet zou kunnen met een 500w psu. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten :) Jouw systeem komt overeen met mijn systeem (ik had wel een 550w gold voeding), maar ik draaide daarin een RTX 2080. Ik heb zelfs dezelfde monitor (en i7-8700).

1 Processor Intel Core i7 8700 € 249,75
1 CPU koeler Cooler Master MasterAir MA410P € 44,99
1 Geheugen Corsair Vengeance 16GB 3000 Mhz € 150,45
1 Moederbord Asus prime A-II Z370 € 112,18
1 Videokaart MSI GeForce GTX 960- 4GB € 279,50
1 Solid state drives Samsung 512GB € 150,82
1 Interne harde schijven WD green SATA 2TB 6 Gb/s € 80,50
1 Interne harde schijven WD blue SATA 3TB 6 Gb/s € 80,50
1 Voeding Coolermaster silent-pro 500W bronze € 81,04
1 Behuizing coolermaster Stormscout € 82,12
1 Monitor AOC AG271QX QHD 144 Hz €

[ Voor 41% gewijzigd door WouterL op 10-07-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
WouterL schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:06:
[...]

Waarom moet je 500w Bronze voeding vervangen worden dan?
Dat wil ik ook niet, en ben het eigenlijk ook niet van plan. Een aantal van de bovenstaande Tweakers geeft echter aan dat m'n huidige voeding ofwel onderbemeten danwel een probleemvoeding zou zijn, maar daar heb ik vanuit m'n persoonlijke ervaring niet echt aansluiting bij tot dusver.

Mijn vraag had alleen betrekking op de vervanging van mijn huidige GTX 1060 met een RTX 2060 (evt een Super, en evt.ook de CPU, maar dat laatste bleek sowieso niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Weemism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:32:
[...]

https://www.techpowerup.c...radeon-rx-5700-xt/28.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Weemism schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Dat wil ik ook niet, en ben het eigenlijk ook niet van plan. Een aantal van de bovenstaande Tweakers geeft echter aan dat m'n huidige voeding ofwel onderbemeten danwel een probleemvoeding zou zijn, maar daar heb ik zelf vanuit m'n persoonlijke ervaring niet echt aansluiting bij tot dusver.

Mijn vraag had alleen betrekking op de vervanging van mijn huidige GTX 1060 met een RTX 2060 (evt een Super, en evt.ook de CPU, maar dat laatste bleek sowieso niet nodig).
Was een verkeerde quote :'-) De huidige prijzen van de RTX 2060 Super zijn redelijk absurd. Voor dat geld kun je beter een tweedehands RTX 2070 non super aanschaffen. Dat zal ook wel weer dalen rond de release, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WouterL schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:17:
[...]

Was een verkeerde quote :'-) De huidige prijzen van de RTX 2060 Super zijn redelijk absurd. Voor dat geld kun je beter een tweedehands RTX 2070 non super aanschaffen. Dat zal ook wel weer dalen rond de release, maar toch.
pricewatch: Gainward GeForce RTX 2060 Super Phoenix "GS" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
WouterL schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:06:
Ik heb zelfs dezelfde monitor (en i7-8700).
Heb je echt exact hetzelfde systeem of is er met quoten iets fout gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Olaf van der Spek schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:21:
[...]

Olaf van der Spek schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:21:
[...]

Van de tweaker die dacht dat zijn voeding niet adequaat was;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
WouterL schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:30:
[...]

[...]

Van de tweaker die dacht dat zijn voeding niet adequaat was;)
Is er iets fout in mijn quote? :? En ik dacht niet dat mijn voeding niet adequaat was hoor, zie m'n antwoord op je eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Weemism schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:36:
[...]

Is er iets fout in mijn quote? :? En ik dacht niet dat mijn voeding niet adequaat was hoor, zie m'n antwoord op je eerdere post.
Nee, met mijn quote!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat aan de 2070S en 5700XT te denken. En los van mijn meting die kennelijk niet klopte. Nvidea adviseert 650 watt voor de 2070S en AMD adviseert een 600 watt voeding voor de 5700 XT
Voor de GTX 960 die ik nu heb wordt 400 watt aanbevolen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:29
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:57:
Nee, als je niet eens een simpel rekensommetje kan maken, ben je inderdaad niet bepaald een expert.

Ga voor de grap eens uit van een 2070.
Processor, rond de 100W,
Ram, rond de 20W,
Moederbord ook zo rond de 20W,
Harde schijven enz, ong, 15W, (ongeveer 5W per drive)
Ventilatoren ong 5W per stuk, dus zeg 20W,
Videokaart, rond de 185W (volgens Nvidia, en die raden 550W aan voor de 2070)

Samen, 360W. Met 550W houd je nog bjina 200W over. Mag hopen dat het genoeg is.

En nee, een paar ledjes doen daar ook niets mee. Die zijn niet eens de moeite om te noemen. Weet je hoe zuinig een led lampje is?

En nee, zelfs als je aan de 480W verbruik aan de stekker zit, (wat ik me ook absoluut niet kan voorstellen) zit je niet eens in de buurt. Zoals @Uszka ook al zei, daar komt de inefficientie van de voeding nog boven op. In het beste geval zit die rond de 90%.
De 550W word intern berekend. Aan de stekker zou zo'n voeding ongeveer 600W kunnen verbruiken. (en vaak nog veel meer, een fatsoenlijke voeding heeft behoorlijk grote marges)

Terug on topic, een 2060 lijkt me een mooie upgrade. Bottlenecks hoef je je niet echt zorgen over te maken. Misschien bij een enkele game, maar dat zal de uitzondering zijn.
En anders trap je hem toch op zijn staart? ;) Of zit er misschien al een overclock op?

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 14-07-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en heb de MSI Geforce RTX 2060 Ventus gekocht. Ik weet dat ik beter een paar weken had kunnen wachten omdat met de komst van de 2060 Super en AMD's 5700 lijn de reguliere RTX 2060 ongetwijfeld in prijs zal gaan dalen, maar ik had geen zin om daar nog langer op te wachten.

@Verwijderd en @WEBGAMING , MSI adviseert voor deze specifieke kaart een voeding van 500 watt (m'n huidige voeding is 550 watt). Als ik alle componenten van mijn build bij elkaar optel kom ik uit op ca 320 watt, dat zou dus meer dan genoeg headroom moeten zijn.

V.w.b. welke verbetering de 2060 brengt t.o.v. de 1060 heb ik cijfermatig alleen een vergelijk van de Time Spy benchmark van 3Dmark welke is gestegen van 4872 naar 7519 punten waarbij ik beide kaarten (en de CPU) inderdaad binnen mijn mogelijkheden maximaal overklokt heb. Een (synthetische) verbetering van 54% dus, maar uiteraard is dit ook in gameplay duidelijk merkbaar.

Tot dusver ben ik dik tevreden, enige 'nadelen' van deze kaart ten opzichte van de GTX 1060 die ik hiervoor had zijn het ontbreken van RGB en semi-passieve koeling, maar dat was me de meerprijs voor de RTX 2060 evenknie niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd met je nieuwe kaart. Nadeel is dat je nu geen keuzepret meer hebt. Voordeel is dat je nu kunt gaan gamen. : _/-\o_

Ik wacht nog even totdat de 5700 XT uitkomt in een ander model dan de blower.
Dan kijk ik aan de hand van de prijzen half augustus of ik die of een andere ga kopen.

En alle anderen bedankt voor de vermogensles. Los van het wattage ben ik wel gehecht aan die voeding. Het is het oudste onderdeel in mijn systeem en het heeft een vriendelijk lettertype. Bovendien is het letterlijk silent. En nu ik me er wat in verdiep zie ik dat het twee gescheiden vermogen outputs heeft,. 408 Watt voor de 12 volt lijn en 145 watt voor de 3.3 volt (ics) en 5 volt (HD's en peripherals). Met een continu vermogen van 500 watt en piekvermogen van 620 watt.

Als ik het goed begrijp is die 408 watt dus beschikbaar sec voor CPU/GPU. via de 12 volt connectorkabels. Dan zou er nog 308+ watt over zijn voor de GPU wat genoeg lijkt voor elke GPU. En dan nog dat piekvermogen van 620 Watt dus dat is feitelijk de harde grens en niet die 500 Watt. Dat durf ik wel aan.

Een gezonde setup van de PSU is een continu vermogen dat hoger (2x?) is dan de waarde die je verwacht. vandaar het advies van nvidea en AMD voor 650 en 600 Watt voeding denk ik. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 22:01
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als de OP...Ik heb net een GTX 2060 Super FE in m'n systeem gehangen als vervanger van een GTX 1060. De CPU is een i5-6600. Ik speel op 1440p@60Hz. Ik verwacht geen CPU bottleneck, maar kan iemand met meer verstand van zake hier iets (onderbouwd) over zeggen?

Wat betreft de voeding...ik zit op een Seasonic x460 fanless. Destijds heb ik het systeem met de GTX 1060 een paar weken achter een meter gehangen en de hoogste load in die periode gemeten (incl. 100% load in-game) was 285W...dus een 60% in de load curve. Wat er aangeraden wordt als benodigde voeding is echt enorm conservatief en vaak nog uit de tijd dat er vanuit gegaan werd dat er een 2e kaart bij zou moeten kunnen komen en er vanuit gaande dat er een niet zo beste voeding wordt gebruikt. Als je die getallen nu nog gebruikt met high-end componenten, kom je zelfs met max load niet op de 50% belasting van je voeding, waardoor je eigenlijk nooit in het efficiëntste deel van de curve zit.

Voor een mid-range gaming systeem zal 400W in vrijwel alle gevallen voldoende zijn, met voldoende marge voor de pieken.

<GOT> Zarhrezz#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:57
Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:12:

...

En dan nog dat piekvermogen van 620 Watt dus dat is feitelijk de harde grens en niet die 500 Watt. Dat durf ik wel aan.

Een gezonde setup van de PSU is een continu vermogen dat hoger (2x?) is dan de waarde die je verwacht. vandaar het advies van nvidea en AMD voor 650 en 600 Watt voeding denk ik. ;w
Je voeding heeft geen piekvermogen van 620 watt. Stel je voeding levert perfect 550 watt als maximum met een rendement van 90%. Dan betekent dat dat je maximale output * rendement je input van het stopcontact is. Dus bij een belasting van 550Watt trekt je voeding 550 *(10/9) = 611 Watt uit het stopcontact.

Waar jij die 480 meet is dus nadat de efficientie van je voeding meegerekend is. Je systeem verbruikt op dat moment dus minder dan 480 watt, namelijk 432 watt bij 90% efficientie (480 * 0.9). Nog steeds hoog, maar je voeding kan 550 leveren.
bronze/silver/gold zegt niets over kwaliteit en enkel iets over rendement.
Kwaliteit zegt iets over hoe groot de kans is dat je systeem kapot gaat als je voeding slechter gaat presteren, wat een kwestie van tijd is. Daarom kun je kwaliteitsvoedingen wel 10 jaar gebruiken en slechte voedingen wil je geen halve minuut aan je systeem hangen. Bronze is niet per se slecht en Platina is niet per se kwalitatief goed.

Nu heb ik even 90% gepakt om gemakkelijk te rekenen. Volgens spec heeft een Gold voeding 87% efficiency bij 20% load, 90% efficiency bij 50% load en 87% efficiency bij 100% load. Als minimum dan.

Het advies van Nvidia/AMD is gebaseerd op consumenten die kwalitatief slechte voedingen kopen die mogelijk maar de helft van hun opgegeven wattage kunnen leveren. Die adviezen zijn dus overdreven hoog om zichzelf in te dekken.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shadvet schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Je voeding heeft geen piekvermogen van 620 watt. Stel je voeding levert perfect 550 watt als maximum met een rendement van 90%. Dan betekent dat dat je maximale output * rendement je input van het stopcontact is. Dus bij een belasting van 550Watt trekt je voeding 550 *(10/9) = 611 Watt uit het stopcontact.

Waar jij die 480 meet is dus nadat de efficientie van je voeding meegerekend is. Je systeem verbruikt op dat moment dus minder dan 480 watt, namelijk 432 watt bij 90% efficientie (480 * 0.9). Nog steeds hoog, maar je voeding kan 550 leveren.
bronze/silver/gold zegt niets over kwaliteit en enkel iets over rendement.
Kwaliteit zegt iets over hoe groot de kans is dat je systeem kapot gaat als je voeding slechter gaat presteren, wat een kwestie van tijd is. Daarom kun je kwaliteitsvoedingen wel 10 jaar gebruiken en slechte voedingen wil je geen halve minuut aan je systeem hangen. Bronze is niet per se slecht en Platina is niet per se kwalitatief goed.

Nu heb ik even 90% gepakt om gemakkelijk te rekenen. Volgens spec heeft een Gold voeding 87% efficiency bij 20% load, 90% efficiency bij 50% load en 87% efficiency bij 100% load. Als minimum dan.

Het advies van Nvidia/AMD is gebaseerd op consumenten die kwalitatief slechte voedingen kopen die mogelijk maar de helft van hun opgegeven wattage kunnen leveren. Die adviezen zijn dus overdreven hoog om zichzelf in te dekken.
Ja dat klopt allemaal met wat ik weet. Aangezien je goed schijnt te weten waar je over praat. Wat is dan je advies. Als ik een RTX2070 super of een 5700 XT koop. Kan ik dan met die 500 watt 80plus (Het is niet eens bronze maar 80plus, mea culpa) fijne stille voeding toe of zou ik een nieuwe kopen?

Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asset185
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:10
Ik zit op jet moment met hetzelfde. Mijn processor is ook de 6700k en ik twijfel ook of die nog een ronde mee zal kunnen. Mijn videokaart is de asus strix gtx 960 met maar slexhts 2GB. De laatste tijd geef ik toch iets meer om gaming. Ik wacht dat er een 5700xt uit komt met betere koeling. Er is 1 asngekondigd voor Augustus. Voor mij speelt ook mee dat ik veel gebruik maak van Linux en dat ik om die reden voor een AMD chip kies ivm de betere ondersteuning van drivers.

Maar goed ik zit me af te vragen of ik nog een tijdje vooruit kan met de 6700k omdat als ik die vervang dat het ook gelijk het moederbord en geheugen vervangen betekend. Ik vraag me daarom af of ik nog een tijdje vooruit kan met mijn 6700k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:22:
[...]

Ja dat klopt allemaal met wat ik weet. Aangezien je goed schijnt te weten waar je over praat. Wat is dan je advies. Als ik een RTX2070 super of een 5700 XT koop. Kan ik dan met die 500 watt 80plus (Het is niet eens bronze maar 80plus, mea culpa) fijne stille voeding toe of zou ik een nieuwe kopen?

Wat zou jij doen?
Een nieuwe kopen. Je hebt een oude voeding met een intern design dat niet geschikt is voor nieuwe hardware. Haal een kwalitatief goede voeding met minimaal een ATX 2.4 specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
asset185 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 03:11:
Ik zit op jet moment met hetzelfde. Mijn processor is ook de 6700k en ik twijfel ook of die nog een ronde mee zal kunnen. Mijn videokaart is de asus strix gtx 960 met maar slexhts 2GB. De laatste tijd geef ik toch iets meer om gaming. Ik wacht dat er een 5700xt uit komt met betere koeling. Er is 1 asngekondigd voor Augustus. Voor mij speelt ook mee dat ik veel gebruik maak van Linux en dat ik om die reden voor een AMD chip kies ivm de betere ondersteuning van drivers.

Maar goed ik zit me af te vragen of ik nog een tijdje vooruit kan met de 6700k omdat als ik die vervang dat het ook gelijk het moederbord en geheugen vervangen betekend. Ik vraag me daarom af of ik nog een tijdje vooruit kan met mijn 6700k
Het hangt voornamelijk af van de resolutie en framerate die je draait. Van wat ik er zo over heb kunnen vinden is m'n i5-6600 prima in staat de GTX 2060 Super op 1440p @ 60Hz te voeden. Mocht je lagere resolutie of hogere refresh rate draaien kan dit anders zijn. Van wat ik zo in Destiny 2 (max settings op alles) zie is dat de CPU load meestal niet hoger dan 60-70% zit. Er zijn natuurlijk ook spellen die meer CPU-intensief zijn, dus wellicht dat het dan wel randje wordt.

<GOT> Zarhrezz#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asset185
Het zal voor mij toch een beetje afwachten zijn wat de praktijk uitwijst. Ik speel behalve gpu intensieve gaming ook regelmatig cpu intensieve games. Op dit moment is de videokaart echt een bottleneck. Maar die kan ik weer meenemen naar mijn eventuele volgende upgrade of build. Wanneer dat dan zal zijn hangt mede af van hoe de processor nog mee kan komen.

Een i7 6700k is natuurlijk net iets vlotter dan een i5 6600. Als ik dan lees dat het bij jou nog redelijk gaat dan kan ik met mijn 6700 misschien nog 1 tot 2 jaar vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
asset185 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 03:11:
Ik zit op het moment met hetzelfde. Mijn processor is ook de 6700k en ik twijfel ook of die nog een ronde mee zal kunnen. Mijn videokaart is de asus strix gtx 960 met maar slexhts 2GB. De laatste tijd geef ik toch iets meer om gaming. Ik wacht dat er een 5700xt uit komt met betere koeling. Er is 1 asngekondigd voor Augustus. Voor mij speelt ook mee dat ik veel gebruik maak van Linux en dat ik om die reden voor een AMD chip kies ivm de betere ondersteuning van drivers.

Maar goed ik zit me af te vragen of ik nog een tijdje vooruit kan met de 6700k omdat als ik die vervang dat het ook gelijk het moederbord en geheugen vervangen betekent. Ik vraag me daarom af of ik nog een tijdje vooruit kan met mijn 6700k
Ik heb mijn eigen 6700K 10% overklokt van 4Ghz naar 4,4Ghz. Dit zou me theoretisch in de gelegenheid moeten stellen om te testen of er verschil in FPS zichtbaar is tussen beide kloksnelheden, en of een snellere processor dus ook tot meer FPS zou leiden. Indien niet, dan lijkt de 6700 vooralsnog geen bottleneck.

Onderstaand zie je een screenshot van de benchmark in Forza Horizon 4 wat m.i. een 'moderne' game is voor wat betreft wat tegenwoordig een beetje de norm is voor het gebruik van resources (single core vs multicore, CPU vs GPU etc.). Zonder OC komt de benchmark voor m'n RTX 2060 op 'Ultra' settings bij 1440p uit op 91FPS.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48336885711_bfdf9e5629_c.jpg

Hier onderstaand een screenshot met dezelfde settings, maar dan met de CPU OC van 400Mhz. Zoals je ziet is het aantal FPS bijna exact hetzelfde en voor de CPU specifiek zelfs wat lager hoewel ik dat zie als binnen de foutmarge):

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48336885661_8174f86ed6_c.jpg

Het gaat hier overigens om een Windows 10 Pro 64-bit systeem met 16GB DDR4 en met een MSI RTX2060 6G OC (welke net als de CPU is overklokt naar in dit geval 1870Mhz core en 1978 memory). In beide gevallen bleef de CPU usage rond de 60-65%.

Conclusie van iig deze beperkte test (want het klopt wat hierboven staat dat het per game afhangt welke resources voornamelijk worden aangesproken) is dat voor zover ik het zie de 6700K vooralsnog geen bottleneck is bij een moderne grafisch intensieve game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:22:

Wat zou jij doen?
Het efficiency certificaat zegt helemaal niks over wat de voeding kan leveren, dus het heeft geen zin om te noemen of het een 80plus, bronze, gold etc voeding is.

Jouw voeding heeft 'maar' 34A/408W op de 12V (relatief weinig voor een 500W voeding), dus dat wordt wel krap met een 2070S/5700XT (afhankelijk van welke versie je neemt)
Bij een BQ pure power 11 500W is dit bijvoorbeeld 40A/480W.

De stabiliteit/kwaliteit maak ik me wat minder zorgen over (ook met nieuwe hardware), proberen kan geen kwaad imo.
https://www.anandtech.com/show/2613

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 21-07-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asset185
Ik kom er net achter dat mijn moederbord geen PCIe 4 slot heeft. dus bij mij zal de 5700 hem niet worden. Of ik moet maar van de gelegenheid gebruik maken om een volledig nieuw systeem te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-09 13:57

Praetextatus

the dutch_paki

asset185 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:58:
Ik kom er net achter dat mijn moederbord geen PCIe 4 slot heeft. dus bij mij zal de 5700 hem niet worden. Of ik moet maar van de gelegenheid gebruik maken om een volledig nieuw systeem te bouwen.
De 5700 kan rustig een PCIe3 slot geplaatst worden ;)
Het slot is hetzelfde maar de bandbreedte (snelheid) van PCIe4 is een pak groter. Maar het grappige is dat de 5700 zelfs PCIe3 niet vol kan trekken. Pas de volgende generatie zal, naar verwachting wat voordeel hebben van PCIe4, maar ook dat is nog niet zeker :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
asset185 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:13:
Een i7 6700k is natuurlijk net iets vlotter dan een i5 6600. Als ik dan lees dat het bij jou nog redelijk gaat dan kan ik met mijn 6700 misschien nog 1 tot 2 jaar vooruit.
Net nog eens goed gekeken, de CPU load zit wel wat hoger dan ik dacht in intensieve stukken (75-85% range voor het grootste deel) maar dan zit GPU ook tegen de 100% load aan. Lijkt dus wel aardig in balans voor wat ik vraag van m'n systeem.

<GOT> Zarhrezz#2885

Pagina: 1