Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334725

Topicstarter
Situatie: HBO diploma na 7 jaar(shit happens), dus geen recht meer op stufi(oude stelsel). Nu wil ik een master opleiding gaan doen.

Volgens DUO heb ik dan recht op 8 jaar lening, 6 jaar OV en 5 jaar aanvullende beurs. bron

Daarvan heb ik 3 jaar geleend, 5 jaar OV en 4 jaar aanvullend gekregen, dus eerste 4 jaar geen lening.

Het is mij alleen niet duidelijk hoe ik dit moet interpreteren. Waar ik ondertussen ook achter ben is dat ik onder het nieuwe stelsel zou vallen als ik de master opleiding zou doen.

Heb ik dan opeens recht op +1 jaar aanvullend, +1 jaar extra lening en +1 ov? Dit zou betekenen dat ik een jaar aanvullend + OV krijg en het jaar daarop kan lenen, wat voor mij grotendeels voldoende is om de master af te ronden(exclusief pre-master, maar negeer dat).

Ik kan het ook interpreteren dat ik "maar" 1 jaar krijg want ik kreeg niet 7 jaar een lening maar 3 jaar nadat basisbeurs en aanvullende beurs op waren. bron

Hoe zit het nou precies? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 17:10
Ik zou het vooral aan de DUO zelf vragen, die kunnen het met zekerheid zeggen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:04

drooger

Falen is ook een kunst.

Mocht je niet (volledig) gebruik kunnen maken van de studiefinanciering, kijk dan iig ook even naar: https://duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:56
Ik kan je bron niet bekijken maar ik gok dat je refereert naar de tabel op de website van Duo waarin staat dat je een extra jaar stufi kunt krijgen voor een tweejarige master. Hier heb je geen recht op. Premaster + master wordt niet gezien als een tweejarige master. Premaster studenten worden ingeschreven als bachelor studenten. Na 7 jaar stufi en 5 jaar OV is de koek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OosterF schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:21:
Ik kan je bron niet bekijken maar ik gok dat je refereert naar de tabel op de website van Duo waarin staat dat je een extra jaar stufi kunt krijgen voor een tweejarige master. Hier heb je geen recht op. Premaster + master wordt niet gezien als een tweejarige master. Premaster studenten worden ingeschreven als bachelor studenten. Na 7 jaar stufi en 5 jaar OV is de koek op.
Het is een 2-jarige master met een half jaar pre-master. Dat half jaartje kan ik financieel wel overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-05 14:56
In 2014 in zelfde situatie gezeten en toenertijd uitgezocht. Je krijgt bij het starten van je master (dus na behalen pre-master) 1 jaar extra OV en 1 jaar extra lenen. Extra basisbeurs kun je vergeten, want bij het starten van een nieuwe opleiding kom je in het nieuwe systeem. Het feit dat je de eerste 3 jaar niet hebt geleend maakt in dit geval geen verschil, het gaat om jaren dat je MAG lenen. Dus 7 jaar studie (lees: ingeschreven staan) betekent dat je 7 jaar lenen hebt verbruikt. Kortom: 1 jaar van je master wordt gedekt met lenen en OV. Check dit voor de zekerheid nog even bij DUO of dit nog steeds geldt.

[ Voor 7% gewijzigd door Lipton1 op 09-07-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net bericht gekregen van DUO:

Je hebt in mijn situatie recht op 1 jaar extra stufi wat inhoud dat ik aanvullend + OV + lening bovenop(tot een max) voor maximaal 1 jaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-05 21:14
Lipton1 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:44:
Het feit dat je de eerste 3 jaar niet hebt geleend maakt in dit geval geen verschil, het gaat om jaren dat je MAG lenen. Dus 7 jaar studie (lees: ingeschreven staan) betekent dat je 7 jaar lenen hebt verbruikt.
Dit klopt, ik heb zelf na 8 jaar studeren (oud-stelsel van hbo tot master met bestuursjaar en buitenland etc.) ook geen recht meer op een lening terwijl ik in mijn eerste 3 jaar (toevallig) ook geen geld heb geleend. Het gaat inderdaad om het recht hebben op en niet het verbruik van.

En zie dat je het antwoord al hebt gevonden op de rest van je vraag.....inderdaad lekker toch nog een jaartje een meevaller in dat opzicht, logisch jouw master duurt ook langer dan die van de meeste dus verdient!

Succes met de master, zelfs na 7jaar studeren zeker waard kan me voorstellen dat je ook niet al te oud bent, ik begon zelf op mn 16de aan de HBO opleiding. Ik persoonlijk vind het fijn dat ik nu ik pas echt klaar ervoor ben pas een fulltime job hoef te vinden ipv flexibele bijbaantjes.
Pagina: 1