Betontegel 3cm dik

Pagina: 1
Acties:

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-12 16:19
Onlangs hebben wij ons terras laten vernieuwen met betontegels van 3cm dik.

Echter staat er in de planning om een snorbrommer aan te schaffen ivm afstand woon/werk.

Zullen deze tegels te dun zijn om er met de brommer overheen te gaan of niet? (Dat zit dit voor een auto zijn, dat weet ik...)

[ Voor 8% gewijzigd door Exterminator op 08-07-2019 18:19 ]

Verwijderd

Hoeveel kilo weegt de bromfiets en hoeveel kilo is de totale combo

• Exterminator
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:23:
Hoeveel kilo weegt de bromfiets en hoeveel kilo is de totale combo
Rond de 105kg/124kg, wat bedoel je met totale combo?

Verwijderd

Als je over de tegels gaat rijden, dus jij en de brommer kwa gewicht gecombineerd.

Als dat niet het geval is en je stapt af dan hebben de tegels alleen last van die 105 kilo..

Brommer alleen,. Ik verwacht geen probleem. Mits de ondersteuning onder de tegel goed is. Personen wegen ook wel eens 105kilo,. En ja, die zullen een iets minder hoge puntbelasting hebben dan de paar cm2 van scooter banden

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:39
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:28:
En ja, die zullen een iets minder hoge puntbelasting hebben dan de paar cm2 van scooter banden
Weet ik zo net nog niet. Als je loopt, dan heb je natuurlijk geregeld al je gewicht op alleen je hiel of je tenen.

The devil is in the details.

• Exterminator
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:28:
Als je over de tegels gaat rijden, dus jij en de brommer kwa gewicht gecombineerd.

Als dat niet het geval is en je stapt af dan hebben de tegels alleen last van die 105 kilo..

Brommer alleen,. Ik verwacht geen probleem. Mits de ondersteuning onder de tegel goed is. Personen wegen ook wel eens 105kilo,. En ja, die zullen een iets minder hoge puntbelasting hebben dan de paar cm2 van scooter banden
Ik moet sowieso afstappen om de poort open te maken, de overige 8 meter doe ik dan lopen. Totale combo zal dan rond de 190/209kg zitten

Verwijderd

Ik zou het even testen. Pak een klosje houd van bv 3x3 cm. En ga er op staan. Dan is de puntbelasting ongeveer 11,5kilo per cm2. (3x3=9cm2 104 kilo/9=11,5). Je 2de combo gewicht min scooter.)

Daar komt de scooter niet overheen, en de scooter staat niet met 2 banden en al het gewicht op 1 steen maar op 2.

Ik verwacht dus geen probleem

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Een betontegel van 3cm? Aan het plaatje bij je naam, neem ik aan dat je Belg bent. In Nederland bestaan namelijk geen betontegels van 3cm dik.

In principe mag het geen probleem zijn, mits het goed is aangelegd natuurlijk.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Exterminator schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:25:
[...]

Rond de 105kg/124kg, wat bedoel je met totale combo?
Bromfiets + berijder. Nogal vaak zijn dat zeg maar 'landwhales'... waarbij de "snorfiets" de lichtere van de twee is..

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je 30x30 bedoelt, dat is de afmeting, en zal 4cm of dikker zijn. de druk wordt verdeeld door de voor en achterband die het oppervlak raken. een gelegd betontegel pad breekt niet met het gewicht een brommertje.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:22
De dikte van de tegel alleen zegt niks, de afmeting en de ondergrond is zijn zo belangrijk. Een tegel van 4mm dik (kerlite bijv.) is sterk zat zolang de ondergrond stijf genoeg is. Als jij een betontegel van 2x2m hebt van 3cm dik en je legt die op een slappe prutlaag ja dan blijft er niet veel van over nee.

[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 08-07-2019 18:59 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Exterminator
Hackus schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:58:
Ik denk dat je 30x30 bedoelt, dat is de afmeting, en zal 4cm of dikker zijn. de druk wordt verdeeld door de voor en achterband die het oppervlak raken. een gelegd betontegel pad breekt niet met het gewicht een brommertje.
Nope, 60x60 3cm dik.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is gevoeliger, vanwege afmeting en dikte. Maar zou niet breken denk ik als het goed is gelegd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Is het geen natuursteen dan? Dat is meestal 3cm dik.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1