Breedstralers / verstralers / LED bar op je auto, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Mag je op je auto breedstralers, verstralers of een LED bar monteren? Wat ik hierover kan vinden is over het algemeen sterk verouderde info. Er zijn op dit gebied schijnbaar allerlei dingen veranderd in de wet.

Op Rijksoverheid wordt hierover het volgende gezegd:
Breedstralers en verstralers
Breedstralers en verstralers zijn begrippen die niet voorkomen in het wegenverkeersrecht. Formeel mag u deze verlichting niet gebruiken.
Betekent dat, dat je het wel werkend op je auto mag hebben, zolang je het maar niet gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DzTg3wyj/download.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42

InFamous

excommunicado

AFAIK mag deze verlichting wel gemonteerd zitten maar niet actief aangesloten zijn of dit nog steeds zo is weet ik niet.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is exact zoals in je quote staat, je mag het niet gebruiken. Dat is wat anders dan monteren.

Er is maar één soort verlichting die niet gemonteerd mag zitten, en dat zijn blauwe zwaailichten, voor de rest mag je je auto helemaal vol hangen met zoveel lampen als je maar wilt. Zolang je op de openbare weg alleen maar de goedgekeurde verlichting op het juiste moment inschakelt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@InFamous Ik dacht juist dat alles wat op je auto zit ook moet werken en het anders niet erop mag zitten?
Maar dat je het alsnog niet mag gebruiken (in het geval van breedstralers e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
https://handboek.rdw.nl/p...chten-en-retroreflectoren

Mag dus aangesloten worden. Led bar onder de noemer werklicht? Geen probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

deepbass909 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:29:
Het is exact zoals in je quote staat, je mag het niet gebruiken. Dat is wat anders dan monteren.

Er is maar één soort verlichting die niet gemonteerd mag zitten, en dat zijn blauwe zwaailichten, voor de rest mag je je auto helemaal vol hangen met zoveel lampen als je maar wilt. Zolang je op de openbare weg alleen maar de goedgekeurde verlichting op het juiste moment inschakelt.
Ik heb de wvw en voertuigbepaling al een tijdje niet doorgenomen, maar:
Volgens artikel 5.2.65 van het Voertuigreglement mogen personenauto's niet zijn voorzien van meer lichten dan is voorgeschreven of toegestaan.
art. 5.2.65 Voertuigreglement zegt dat voorzien zijn van meer lichten en/of retroflecterende voorzieningen dan is toegestaan, niet mag. Alleen al het aanwezig en aangesloten hebben van deze verlichting is niet toegestaan, de verlichting hoeft niet te branden.
Duidelijk is dus wel dat lampen, knipperlichten, remliichten en eigenlijk alle lichtbronnen aan de buitenzijde van het voertuig de voorgeschreven kleur (wit, amber, rood) moeten hebben, tenzij het af fabriek anders geleverd is (gebeurt nog steeds in zeldzame gevallen met gele koplampen).
Neon en dergelijke tierelantijnen zijn daarbij ook streng verboden, waarbij je dus al een boete en vordering voor verwijdering kan krijgen als het geconstateerd wordt, of het nu brandt of niet (inb4 'mij hebben ze nooit gepakt' en 'mijn neef rijdt er altijd mee rond', mag gewoon niet.).

Bovenstaande m.b.t. de ver/breedstralers lijkt me voldoende informatie, zolang je ze niet op de openbare weg gebruikt worden ze gedoogd, als het dient als afleidende, danwel siervelichting is het strafbaar.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo’n ledbar of iets vergelijkbaars kan toch gewoon onder grootlicht vallen, waarvan je er meerdere mag hebben, maar er maar max 4 tegelijk gebruikt mogen worden?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Orion84 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:47:
Zo’n ledbar of iets vergelijkbaars kan toch gewoon onder grootlicht vallen, waarvan je er meerdere mag hebben, maar er maar max 4 tegelijk gebruikt mogen worden?
Klopt, daarbij heb ik afgelopen winter meegedaan aan de Carbagerun en die auto had ook heel veel meer verlichting dan standaard. Politie hier vond het prachtig en toen we bij een sponsor (kroeg) voor de deur stonden kwamen ze even kijken.
Het is logisch dat je niet met een enorme ledbar actief in NL gaat rijden, maar in Scandinavië ideaal.
Daarbij werd ons verteld dat als we het aanbrengen het ook hoort te werken voor de APK (ik heb het niet nagekeken of dit daadwerkelijk waar is). Enige waar je op moet letten is dat het niet te ver buiten de auto steekt, volgens mij mag verlichting niet verder uitsteken dan het breedste deel van de carrosserie (ex spiegels).

//EDIT: Dit gevonden wat @Orion84 zegt bevestigd:
https://handboek.rdw.nl/p...chten-en-retroreflectoren
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
...
meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

[ Voor 15% gewijzigd door BernardV op 08-07-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Wintervacht schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:42:
[...]

Ik heb de wvw en voertuigbepaling al een tijdje niet doorgenomen, maar:

[...]

Duidelijk is dus wel dat lampen, knipperlichten, remliichten en eigenlijk alle lichtbronnen aan de buitenzijde van het voertuig de voorgeschreven kleur (wit, amber, rood) moeten hebben, tenzij het af fabriek anders geleverd is (gebeurt nog steeds in zeldzame gevallen met gele koplampen).
Neon en dergelijke tierelantijnen zijn daarbij ook streng verboden, waarbij je dus al een boete en vordering voor verwijdering kan krijgen als het geconstateerd wordt, of het nu brandt of niet (inb4 'mij hebben ze nooit gepakt' en 'mijn neef rijdt er altijd mee rond', mag gewoon niet.).

Bovenstaande m.b.t. de ver/breedstralers lijkt me voldoende informatie, zolang je ze niet op de openbare weg gebruikt worden ze gedoogd, als het dient als afleidende, danwel siervelichting is het strafbaar.
Kijk, dat kon ik dus niet vinden _/-\o_ Ik heb dat artikel er ook even bijgepakt, en ik lees iets anders:
Personenauto’s mogen niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.51a, 5.2.57 en 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
In artikel 5.2.57 Toegestane lichten en retroreflectoren staat dan weer het volgende:
Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

twee mistvoorlichten;
meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;
twee extra stadslichten;
twee extra achterlichten;
twee extra markeringslichten die zichtbaar zijn aan de voorzijde en twee extra markeringslichten die zichtbaar zijn aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn.
twee staaklichten;
parkeerlichten;
één extra mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig;
extra achteruitrijlichten;
twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;
extra zijrichtingaanwijzers aan beide zijkanten van het voertuig;
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;
witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, waarbij Aanvullende permanente eisen, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing is;
werklichten;
een derde remlicht, indien dit licht niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht is, en aangebracht overeenkomstig het bepaalde in artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel p;
twee dagrijlichten;
twee bochtlichten;
twee hoeklichten;
één manoeuvreerlicht aan elke zijkant van het voertuig.
toon volledige bericht
Waar het dus volgens mij op neerkomt, is dat je meerdere grote lichten (tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken) en/of werklichten op je auto mag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Werklicht moet de schakelaar van gemarkeerd zijn als Werklicht, en die moet gewoon uit als je rijd. grootlicht mag je dr 4 van hebben, maar meerdere lampen die binnen een bepaalde afstand van elkaar zitten en/of in 1 behuizing tellen dan weer als 1 licht, waardoor je als je het netjes uitmeet, nog iets verder dan 4 kan komen.

Verstralers is grootlicht, breedstralers is mistlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
BernardV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:59:
[...]

Klopt, daarbij heb ik afgelopen winter meegedaan aan de Carbagerun en die auto had ook heel veel meer verlichting dan standaard. Politie hier vond het prachtig en toen we bij een sponsor (kroeg) voor de deur stonden kwamen ze even kijken.[...]
Er is best een verschil dat als je in zo'n evenement meerijdt, en zo aangekleed bent, of je rijdt in je uppie over de A2

Die agenten snappen ook wel wat de opzet is, en maken de keuze op dat moment 'welke' veiligheid is belangrijker
Moeilijk doen over een 150 voertuigen met allerlei soorten 'misdrijven' of gewoon even vrolijk meedoen, omdat niemand echt overlast veroorzaakt.
Gaan ze dan boete's schrijven, is het risico dat ze het afleggen in aantallen, en de ME moet opdagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Nu online
FreshMaker schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:58:
[...]

Er is best een verschil dat als je in zo'n evenement meerijdt, en zo aangekleed bent, of je rijdt in je uppie over de A2

Die agenten snappen ook wel wat de opzet is, en maken de keuze op dat moment 'welke' veiligheid is belangrijker
Moeilijk doen over een 150 voertuigen met allerlei soorten 'misdrijven' of gewoon even vrolijk meedoen, omdat niemand echt overlast veroorzaakt.
Gaan ze dan boete's schrijven, is het risico dat ze het afleggen in aantallen, en de ME moet opdagen.
Mooi verhaal, maar dat is niet wat ik heb gezegd.. we stonden bij onze sponsor, dus alleen.. dit heeft niets te maken met aantallen en ME. Het is gewoon zo dat het mag, zoals ik in mijn edit ook heb aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
AlexanderB schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:32:
Werklicht moet de schakelaar van gemarkeerd zijn als Werklicht, en die moet gewoon uit als je rijd. grootlicht mag je dr 4 van hebben, maar meerdere lampen die binnen een bepaalde afstand van elkaar zitten en/of in 1 behuizing tellen dan weer als 1 licht, waardoor je als je het netjes uitmeet, nog iets verder dan 4 kan komen.

Verstralers is grootlicht, breedstralers is mistlicht.
Je bedoelt te zeggen dat het ook nog van belang is hoe je eea labelt in je auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapro
Daar staat bij mijn weten niets voor voorgeschreven.
Wel kan ik me voorstellen dat werklicht met een controle lampje moet werken. Maar dat is een gevoel en weet ik niet of dat zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Verlichting die 'niet mag' zoals underglow, of extra 'werklichten', mogen dus gewoon op de auto zitten, ze mogen alleen niet aan als de auto rijd. (De politie zal je dus ook alleen aan de kant zetten als je ze toch aan hebt.)

De lampen mogen voor de APK ook niet meegeschakeld zijn met de gewone verlichting, maar een eigen schakelaar hebben, met het label werklicht. Dan hoeven ze verder ook niet meer te werken of aan de APK-eisen te voldoen.

En uiteraard, blauwe verlichting en flitsers zijn gewoon uberhaupt verboden.

Voor breedstralers moet er inderdaad een indicatorlampje op het dashbord, en die moeten zo geschakeld zijn dat ze pas aan kunnen als het stadslicht/dimlicht aan is, want dan zijn het mistlampen. :)

Verstralers gewoon meeschakelen met je grootlicht. :)

[ Voor 19% gewijzigd door AlexanderB op 08-07-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Ja helder, wel zo prettig als de APK-meneer het er ook mee eens is.
Er zijn overigens ook LED bars waarbij de buitenkanten breed stralen en het midden ver straalt.

Dan gaan we 's even wat moois uitzoeken >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FHTw0zmd/1.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door PaPa op 08-07-2019 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5sqswJHcZOF5EYNuhDrByIOx/full.jpg
De led-bar boven het raam was trouwens geen succes. Probleem is dat je teveel licht binnen in de auto krijgt, dus als je zoiets wilt plaatsen, zet het verderop de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
BernardV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:03:
[Afbeelding]
De led-bar boven het raam was trouwens geen succes. Probleem is dat je teveel licht binnen in de auto krijgt, dus als je zoiets wilt plaatsen, zet het verderop de auto.
Nice, ziet er erg dik uit! En extra leuk is dat ik exact dezelfde auto heb :*) Ik denk aan een led bar in de onderste grill, tussen de mistlampen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:09
BernardV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:03:
[Afbeelding]
Hey wat leuk, een mede carbagerunner!
Ik denk dat TS zich niet erg druk hoeft te maken over de extra verlichting op de auto.

Onze carbagerun wagen is zonder problemen APK gekeurd zoals hij hier op de foto staat, dus incl dakrek en alle extra verlichting etc. En ik weet van meer runners dat ze gewoon keuren incl de extra verlichting op de auto.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u5qTJqG.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Extra verlichting word niet gecontroleerd tijdens de apk. De verplichte lichten moeten het doen en de extra verlichting mag dan niet gaan branden (dus apart schakelen)
Imperial op het dak is uiteraard ook geen probleem mits je geen scherp uitstekende delen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Mooie bullbar! This topic needs more Volvo's 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PaPa schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:22:
Mag je op je auto breedstralers, verstralers of een LED bar monteren? Wat ik hierover kan vinden is over het algemeen sterk verouderde info. Er zijn op dit gebied schijnbaar allerlei dingen veranderd in de wet.

Op Rijksoverheid wordt hierover het volgende gezegd:

[...]

Betekent dat, dat je het wel werkend op je auto mag hebben, zolang je het maar niet gebruikt?

[Afbeelding]
Met breedstralers worden doorgaans de mistlampen aan de voorzijde van een auto bedoeld. Een verstraler doet eigenlijk hetzelfde als grootlicht. Het gebruik ervan is dan ook aan dezelfde regels gebonden. De begrippen 'breedstralers' en 'verstralers' komen niet voor in de wegenverkeerswet. Formeel mag je deze verlichting daarom niet gebruiken. Monteren zijn ook regels aan verbonden oa icm veiligheid aanrijden voetgangers en fietsers.(zwakke verkeersdeelnemers)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik heb een dikke LED balk achter de grill verstopt, en die zit het met grootlicht geschakeld via een relais.
Werkt prima, lekker veel extra licht t.o.v. de kaarsjes die standaard op de auto zitten

En grootlicht mag je niet voeren met ander verkeer in de buurt, dus niemand die er last van heeft.
En voor APK geen probleem, want er mogen meerdere grote lichten op de auto zitten.

De schakeling met groot licht heb ik bewust gedaan, dan hoef ik namelijk geen extra schakelaartjes in het interieur erbij te zetten, en zo vergeet je m niet uit te zetten als je je groot licht uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-02-2022
Hallo, en als je het schakelt aan je groot licht, doe je dat dan aan een draadje in de stuurkolom of ergens onder de kap?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
maakt niks uit. Als je maar een degelijk relais gebruikt en een zekering dichtbij de accu.
ik heb een stuurstroompje gepakt direct vanaf de koplamp voor het relais want dan hoefde ik in niks te doen in het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-02-2022
Bedankt Dirk
Pagina: 1