Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johooo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-12-2024
Mijn vraag

Ik heb een vloer verwarming verdeler aangeschaft:

Nu lees ik later pas, en dat zit niet op mijn verdeler, dat het mogelijk is om het retourwater van de vloer, als het warm genoeg is, en om de delta te vergroten, te sturen naar de aanvoer.

Uitleg fabrikant:

"Het mengprincipe blijft neutraal zolang de doorlaat van aanvoer CV-water gelijk of iets groter is dan de vrije doorlaat
tussen de regelklep en de opening van het retourwater. De vrije doorlaat kan alleen worden verkleind zolang er door
de werking van de thermische water beveiliging, geen ongewenste stroming in de leidingen van de vloerverwarming
ontstaat. Die beveiliging is namelijk gebaseerd op de constructie en drie natuurwetten, die gezamenlijk deze extra
beveiliging vormen. Pas als deze extra beveiliging niet meer werkt is het mengprincipe actief. Vanaf 2005 hebben
vele duizenden LTC verdelers bewezen dat een keteltemperatuur van 55°C geen probleem hoeft te zijn.
Zelfs bij een volledig geopende stand is de weerstand in de mengkamer te verwaarlozen en juist die extreem lage
weerstand is de basis van het neutrale mengprincipe en van de thermische warmte beveiliging."

Terug naar mijn pomp:

Nu zitten er aan het eind van de vierkante spruitstukken van de door mij aangeschafte verdeler (pardon the expression) twee halfduims blinde eindstoppen.

Als ik hiertussen een verbinding maak met een afsluiter, dan heb ik toch de gewenste en in te stellen menging van reour en aanvoer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:05
Een foto zegt meer dan 1000 woorden :-)
Kan je niet de snelheid van de pomp verlagen? Dan heeft het water meer tijd om af te koelen. Of nog beter is je cv aanvoer temp omlaag, bespaart weer gas.