Toon posts:

(gratis) app/website om te leren programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.464 views

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ninodebest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 23:07
Hi Tweakers,

(mocht deze topic ergens anders moeten, dan graag even verplaatsen naar de juiste.)

Graag zou ik willen proberen te beginnen te leren met programmeren. Hiervoor ben ik op zoek naar een app of website waarbij je begint met de makkelijkste programmeertaal (HTML bijvoorbeeld) en je stap voor stap naar een hoger niveau en andere talen brengt.

Hebben jullie enige tips/suggesties?

Zelf heb ik even gekeken naar apps en kwam uit op SoloLearn en Grasshopper. Zegt dit jullie iets?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MustacheNicker
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:03
misschien is dit een goede manier https://www.codecademy.com/

Je kunt hier zelf kiezen welke taal je wilt leren en je moet opdrachten doen in de taal die je gekozen hebt. Je krijgt meteen feedback of je het goed gemaakt hebt.

[Voor 57% gewijzigd door MustacheNicker op 08-07-2019 16:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ninodebest
Bedankt. Ik zie dat er een premium versie is. Is de gratis versie goed genoeg om beginnen te leren?

Zelf prefereer ik naar een app, aangezien ik dan wanneer ik wil kan leren op mijn phone.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ninodebest schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:23:
[...]

Bedankt. Ik zie dat er een premium versie is. Is de gratis versie goed genoeg om beginnen te leren?

Zelf prefereer ik naar een app, aangezien ik dan wanneer ik wil kan leren op mijn phone.
Ja, als je nog met HTML moet beginnen, is de gratis aanwezige kennis ruim voldoende.

edit:
Dat bedoel ik trouwens niet denigrerend! Je moet ergens beginnen en als je voor het web wilt leren programmameren is een basiskennis van HTML+CSS ontzettend veel waard! Maar je zult snel merken dat je verder wilt, zoals met JavaScript en/of PHP.

[Voor 24% gewijzigd door Room42 op 08-07-2019 16:26]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:10
Weet je ongeveer welke kant je op wilt qua programmeren? Wat is het soort programma's wat je zou willen maken?

HTML is leuk als inkomertje, maar je komt er niet verder mee dan een statische webpagina.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je apple apparatuur hebt: https://www.apple.com/everyone-can-code/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ninodebest
ShitHappens schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:24:
Weet je ongeveer welke kant je op wilt qua programmeren? Wat is het soort programma's wat je zou willen maken?

HTML is leuk als inkomertje, maar je komt er niet verder mee dan een statische webpagina.
Het is meer voor mijn vriendin. Zelf heb ik basiskennis betreffende HTML, maar zelf zou ik graag mijn algemene kennis omtrent programmeren willen verbreden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ninodebest
Room42 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:24:
[...]

Ja, als je nog met HTML moet beginnen, is de gratis aanwezige kennis ruim voldoende.

edit:
Dat bedoel ik trouwens niet denigrerend! Je moet ergens beginnen en als je voor het web wilt leren programmameren is een basiskennis van HTML+CSS ontzettend veel waard! Maar je zult snel merken dat je verder wilt, zoals met JavaScript en/of PHP.
Ik denk dat ik mijn HTML + CSS even moet opfrissen voordat ik met een andere taal kan beginnen. Welke is de meest voor de hand liggend, mocht je HTML + CSS in de vingers hebben?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-05 12:28

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ninodebest schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:23:
[...]

Je gaat je kapot ergeren aan uitlijning, afgebroken regels, super kleine lettertjes en gebrek aan debugging...
Coderen moet je eigenlijk gewoon leren op een laptop/pc, zelf een korte (erg korte :/) tijd op een tablet met toetsenbord gewerkt, zelfs dat was zwaar klote vergeleken bij een chromebook met een simpele notepad...

Een telefoon is prima om wat stof door te lezen, maar alles behalve praktisch om code te schrijven.

Feit is wel dat je voor HTML/CSS/JS niets meer nodig hebt dan een textverwerker, dus notepad, aantekeningen of wat dan ook is genoeg om werkende pagina's te maken, maar je moet het niet willen :P
Ninodebest schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:29:
[...]

Ik denk dat ik mijn HTML + CSS even moet opfrissen voordat ik met een andere taal kan beginnen. Welke is de meest voor de hand liggend, mocht je HTML + CSS in de vingers hebben?
Om voort te borduren op HTML/CSS, Javascript natuurlijk :P
HTML en CSS zijn geen programmeertalen (inb4 css is turing complete), Javascript is zoals de naam doet vermoeden meer een scripting taal, maar met de juiste hulpmiddelen kun je er ook mee programmeren.

[Voor 23% gewijzigd door Wintervacht op 08-07-2019 16:34]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ninodebest
Wintervacht schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Je gaat je kapot ergeren aan uitlijning, afgebroken regels, super kleine lettertjes en gebrek aan debugging...
Coderen moet je eigenlijk gewoon leren op een laptop/pc, zelf een korte (erg korte :/) tijd op een tablet met toetsenbord gewerkt, zelfs dat was zwaar klote vergeleken bij een chromebook met een simpele notepad...

Een telefoon is prima om wat stof door te lezen, maar alles behalve praktisch om code te schrijven.

Feit is wel dat je voor HTML/CSS/JS niets meer nodig hebt dan een textverwerker, dus notepad, aantekeningen of wat dan ook is genoeg om werkende pagina's te maken, maar je moet het niet willen :P
Zou een speciale app waar je coding leert hier juist niet extra rekening mee hebben gehouden? Lijkt mij wel namelijk |:(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Ninodebest schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Zou een speciale app waar je coding leert hier juist niet extra rekening mee hebben gehouden? Lijkt mij wel namelijk |:(
Een telefoon of tablet is niet geschikt voor dit soort zaken. Ook niet als je er 'speciaal rekening mee houdt'. Als je geleerd hebt hoe programmeren gaat kom je daar vanzelf achter ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ninodebest
johnkeates schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:34:
[...]

Een telefoon of tablet is niet geschikt voor dit soort zaken. Ook niet als je er 'speciaal rekening mee houdt'. Als je geleerd hebt hoe programmeren gaat kom je daar vanzelf achter ;-)
Oké, ik geloof jou en @Wintervacht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-05 13:27

Asitis

Dus.

Ik kan Codecademy ook aanraden, maar dan wel op desktop (op dezelfde manier dat je best een schroevendraaier kunt gebruiken als hamer, maar een hamer werkt toch effectiever).
Ze hebben een aardig mooi systeem gemaakt dat best ruimte laat voor je eigen interpretatie voor oplossingen, maar je wel de basics van de best-practices aanleert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 16:52

xAn52

Whatever...

Ik ken voor de android GrassHopper van Google. https://play.google.com/s...area120.grasshopper&hl=nl
Grafisch beginnen om zo de concepten te leren is ook handig. Mijn kids zijn ooit met Scratch begonnen om zo naar Python door te stappen https://scratch.mit.edu/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Ninodebest De telefoon is leuk voor videotraining maar hands-on wil je echt een toetsenbord+muis hebben.

Wat andere talen zijn JavaScript en PHP nog steeds erg populair. JavaScript draait ook server-side tegenwoordig als bijvoorbeeld Node.JS. Dus als je moet kiezen, begin met JavaScript. Dat is erg veelzijdig.

Hoewel... https://i.imgur.com/GmpnXWX.jpg :P

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damsho
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-09-2020
Zelf volg ik nu via Udemy een cursus php, moet zeggen dat dit echt goed bevalt t.o.v. websites als codecademy.

Momenteel kun je een cursus op Udemy voor een euro of 13 kopen, dus dat is wellicht het proberen waard?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als het om websites (HTML/PHP enz.) gaat, zou je eens hier kunnen kijken:
https://www.w3schools.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 49090
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een microsoft account hebt kan je 3 maanden gratis gebruik maken van https://www.pluralsight.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-06 19:35
Sololearn app is opzich best goed om mee te beginnen.
Zit HTML, CSS en Javascript en (Nog veel meer in) om te leren. Je kan het op de website doen of in de app.

Android app:
https://play.google.com/s...ls?id=com.sololearn&hl=nl

https://www.sololearn.com/

[Voor 12% gewijzigd door Immutable op 14-07-2019 21:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mnovabox
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 21:34
Ik kan freecodecamp.org aanraden. Het is gericht op web development en leert je door middel van tutorials en kleine projecten een portfolio op te bouwen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Html is geen programmeren, css ook niet. Dat is allemaal opmaak. Javascript wordt al iets, en voor het verzand in een "deze taal, nee die" discussie stop ik. Als je wil leren programmeren maakt de taal waarin je dat doet niet zoveel uit. De vraag is: wil je leren programmeren of een webpaginaatje maken?

Roomba E5 te koop

• Ninodebest
sig69 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:26:
Html is geen programmeren, css ook niet. Dat is allemaal opmaak. Javascript wordt al iets, en voor het verzand in een "deze taal, nee die" discussie stop ik. Als je wil leren programmeren maakt de taal waarin je dat doet niet zoveel uit. De vraag is: wil je leren programmeren of een webpaginaatje maken?
Programmeren :)

• Koffie32
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-12-2021
Ninodebest schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:20:
Hi Tweakers,

(mocht deze topic ergens anders moeten, dan graag even verplaatsen naar de juiste.)

Graag zou ik willen proberen te beginnen te leren met programmeren. Hiervoor ben ik op zoek naar een app of website waarbij je begint met de makkelijkste programmeertaal (HTML bijvoorbeeld) en je stap voor stap naar een hoger niveau en andere talen brengt.

Hebben jullie enige tips/suggesties?

Zelf heb ik even gekeken naar apps en kwam uit op SoloLearn en Grasshopper. Zegt dit jullie iets?
Geen interactieve course maar wel de beste HTML5/CSS3 course die ik ken: https://internetingishard.com/

Als je wil leren programmeren voorkom dan dat je in een zwart gat valt waar je veel te veel informatie krijgt. Begin eerst eens met iets eenvoudigs zoals Processing (Dit wordt ook op enkele HBO's gebruikt als introductie omdat het eenvoudige ondersteuning biedt voor het tekenen naar het scherm. Dit helpt enorm bij het visualiseren van dat wat je aan het doen bent.) om de basis van het programmeren te leren. Als je goed overweg kunt met array's, verzamelingen, het schrijven van functies en het gebruiken van conditionele statements, kun je verdergaan met concepten als object oriëntatie en geheugenmanagement.

Als je die twee ook beheerst weet ik zeker dat je de volgende stap die je maakt zelf kunt bedenken of beter dat je beter kunt formuleren wat je wil leren.

[Voor 9% gewijzigd door Koffie32 op 07-08-2019 12:47]

• Marz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-03-2022
Koffie32 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:43:
[...]

Geen interactieve course maar wel de beste HTML5/CSS3 course die ik ken: https://internetingishard.com/

Als je wil leren programmeren voorkom dan dat je in een zwart gat valt waar je veel te veel informatie krijgt. Begin eerst eens met iets eenvoudigs zoals Processing (Dit wordt ook op enkele HBO's gebruikt als introductie omdat het eenvoudige ondersteuning biedt voor het tekenen naar het scherm. Dit helpt enorm bij het visualiseren van dat wat je aan het doen bent.) om de basis van het programmeren te leren. Als je goed overweg kunt met array's, verzamelingen, het schrijven van functies en het gebruiken van conditionele statements, kun je verdergaan met concepten als object oriëntatie en geheugenmanagement.

Als je die twee ook beheerst weet ik zeker dat je de volgende stap die je maakt zelf kunt bedenken of beter dat je beter kunt formuleren wat je wil leren.
Mooie post dit.

Hier iemand die gestart is met Codecademy om Python te leren.

Voor mij is (was!) programmeren helemaal nieuw, ik kan met html en css werken maar functies snapte ik niet.

Codecademy is goed voor je zelfvertrouwen heb ik gemerkt, je wordt stapsgewijs door een curriculum heen geleid waarbij je zelf veel code moet invoeren, waardoor het letterlijk in de vingers krijgt en daardoor linkjes gaat leggen en dingen gaat begrijpen.

Verder zijn er alleen maar nadelen.

Je leert veel sneller als je gewoonweg aan de slag moet met "iets". Met een boek en internet erbij om het uit te zoeken.

Dat laatste is wat ik nu doe, maar nu loop ik weer tegen het volgende aan (het zou ook allemaal eens vanzelf gaan he). Met zelfstudie is er inderdaad een soort "zwart gat", met wat er allemaal wel niet te leren valt t.o.v. wat is nu voor mij nuttig?

Daarmee hangt samen dat ik nog niet 100% weet wat ik ermee wil.
Ik ben begonnen met Python leren voor de data analyse kant (data analyse, statistiek, rapportage/visualisatie en modelleren).

Ik vind business oplossingen, data analyse en automatisering heel interessant.
Maar misschien wil ik wel de ontwikkel kant op, en front-end en UX vind ik ook gewoon heel leuk eigenlijk 8)7

Herkent iemand zo'n stadium toevallig ook? Ervaringen? Tips? Hoe kom je er nou achter wat bij je past?

Ik zat al aan stages te denken. Moet financieel ook wel uitkunnen.

Ik ben trouwens in de 30 en een tikkie laat in het hele automatiseringsgebeuren :*) ik heb tot op heden 10 jaar als organisatieadviseur gewerkt en dat doe ik ondertussen nog gewoon naast Python leren.

• CIAagentB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-05 13:44
Damsho schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:33:
Zelf volg ik nu via Udemy een cursus php, moet zeggen dat dit echt goed bevalt t.o.v. websites als codecademy.

Momenteel kun je een cursus op Udemy voor een euro of 13 kopen, dus dat is wellicht het proberen waard?
Probeer de cursus via de browser incognito modus aan te schaffen. Mijn ervaring is dat de prijzen nogal wat verschillen en je op deze manier vaak de goedkoopste prijs te pakken hebt.

• Daphne_Puck
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-04-2021
https://www.freecodecamp.org/ is een goede plek om gratis webdevelopment te leren (html, css, javascript...). Ik denk dat het al is benoemd.
Zelf heb ik via Udemy deze cursus gevolgd https://www.udemy.com/course/the-complete-javascript-course/. Dit is alleen JavaScript. Ik vond dit echt een hele goede cursus. Het is up to date en uitgebreid. Udemy heeft ook vaak kortingen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Daphne_Puck schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:04:
https://www.freecodecamp.org/ is een goede plek om gratis webdevelopment te leren (html, css, javascript...). Ik denk dat het al is benoemd.
Zelf heb ik via Udemy deze cursus gevolgd https://www.udemy.com/course/the-complete-javascript-course/. Dit is alleen JavaScript. Ik vond dit echt een hele goede cursus. Het is up to date en uitgebreid. Udemy heeft ook vaak kortingen.
Zullen we oude koeien in de sloot laten liggen? Zéker als je met suggesties komt die al genoemd zijn...

[Voor 5% gewijzigd door RobIII op 15-01-2021 12:21]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee