Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb op het moment 2,5'' ssd's in mijn pc en op het moment ben ik druk bezig deze om te bouwen en te upgraden. Hierbij lijkt mij een m.2 SSD erg handig, puur omdat ik dan minder kabels in het zicht heb (en de aansluitingen zitten mij in de weg) echter is het nog nodig deze ssd's te koelen? heb wel het een en ander gelezen dat ze te warm worden en dat ze dan throttelen.

en is een ventilator die puur gericht is op de ssd dan genoeg of moet ik aan andere zaken gaan denken? Deze kan ik makkelijk in mijn kast plaatsen. (makkelijkste oplossing)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER
Windows 10 64 bit
Lian Li PC-011 AIR

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
google search, maar wordt direct een koeler aangepraat (verkoop praat)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat voor scenario's denk jij te hebben waarbij jouw SSD's mogelijk te warm worden?
Als dat throttelen al gebeurt is dat alleen in benchmarks waarbij continu grote hoeveenheden data weggegeschreven worden. Dat is niet iets waar de gemiddelde consument last mee krijgt ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ronald92 Bij jou moederbord, komt ie rechts onder vrij.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 16:49
Denk dat geen probleem is , zelf 2 ssd's (M2) in mijn mini build en nog geen last gehad van throttle of dat ze te warm worden..heb er geen fan op staan zelfs.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:45:
@ronald92 Bij jou moederbord, komt ie rechts onder vrij.
ja recht onder in komt ie, echter heb ik een verticale videokaart waar de m.2 ssd achter komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ieTswWWJsWRZcJz4pXJwdvaN/medium.jpg

misschien dat hierdoor niet genoeg lucht over de ssd komt en throtteling optreed
MadMarky schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:37:
Wat voor scenario's denk jij te hebben waarbij jouw SSD's mogelijk te warm worden?
Als dat throttelen al gebeurt is dat alleen in benchmarks waarbij continu grote hoeveenheden data weggegeschreven worden. Dat is niet iets waar de gemiddelde consument last mee krijgt ;)
komt meer doordat deze redelijk geblokkeerd wordt door hoe ik de kast heb ingedeeld dat ik hier over nadenk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
daar heb ik al aan zitten te denken. maar echt luchtstroom komt er niet over en dan lijkt mij het effect ook direct weg. ik zal straks als ik thuis ben eens gaan meten hoeveel ruimte er nu achter zit en wat ik kwijt kan kwa koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ronald92 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:05:
[...]

daar heb ik al aan zitten te denken. maar echt luchtstroom komt er niet over en dan lijkt mij het effect ook direct weg. ik zal straks als ik thuis ben eens gaan meten hoeveel ruimte er nu achter zit en wat ik kwijt kan kwa koeling.
Er bestaan ook zgn koelpads, maar kom er zo niet op 1-2-3.

Deze heb je ook nog https://www.amazon.com/He...2595197&s=gateway&sr=8-23

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 08-07-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

MadMarky schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:37:
Dat kan je niet zo zwart/wit zeggen. Het hangt helemaal af van de airflow in de kast en of er verder nog iets van koeling aanwezig is. Als het ding in een "dood" stukje van de kast zit kwa airflow zal hij vrij snel flink warm worden, met een heat sink kan je dat effect in ieder geval wat dempen.

Als je pech hebt gaat het ding al na 6 seconden throttlen: https://www.pugetsystems....-Throttling-Analysis-776/

En ook de gemiddelde consument kan bij het laden van een spelletje of een random windows search index actie vrij makkelijk meer dan 6 seconden activiteit hebben.

@ronald92 zet er voor het gemak gewoon wat metingen op zodat je kan zien hoe warm het ding wordt, dan zie je heel snel of je in de buurt komt van throttling. Hier kan je bijvoorbeeld HwInfo voor pakken: http://www.hwinfo.com/

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Wolfboy schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:11:
[...]
Dat kan je niet zo zwart/wit zeggen. Het hangt helemaal af van de airflow in de kast en of er verder nog iets van koeling aanwezig is. Als het ding in een "dood" stukje van de kast zit kwa airflow zal hij vrij snel flink warm worden, met een heat sink kan je dat effect in ieder geval wat dempen.

Als je pech hebt gaat het ding al na 6 seconden throttlen: https://www.pugetsystems....-Throttling-Analysis-776/

En ook de gemiddelde consument kan bij het laden van een spelletje of een random windows search index actie vrij makkelijk meer dan 6 seconden activiteit hebben.

@ronald92 zet er voor het gemak gewoon wat metingen op zodat je kan zien hoe warm het ding wordt, dan zie je heel snel of je in de buurt komt van throttling. Hier kan je bijvoorbeeld HwInfo voor pakken: http://www.hwinfo.com/
helaas ligt de pc nog half uit elkaar dus kan nog niet meten.. liefst heb ik dat voorhand al afgekaart natuurlijk. maar kan naderhand ook altijd nog even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nou nou, heb vorige week die heatsink van EK besteld. Nadat ik deze topic zag. Heb een aantal maanden geleden een nieuwe opslag, voeding en kast besteld

Na aanraden van @Hackus Pny 3030 besteld. 3500/3000 deed die toen. Echter vorig week voor de grap eens zitten testen. Toen tijdens die hitte. Pakt mooi die 3500. maar die write read pakt die 3000, dan hapert die naar de 2400, 1900, 600. Totaal score van zowat gehalveerd. Beetje raar. Soms pakt die wel gewoon de volle 3000. Lijkt alsof die zijn 'peak' niet kan behouden.

Misschien geen throttle probleem, maar een Windows 10 probleem. Zal vast wel iets hebben geinstalleerd dat niet oké is. Heb ook een aantal spellen er op gezet, dus ja. Misschien eens windows schoon installeren.

AS SSD pakt die 2800/2800.

Net een aantal keer achter elkaar zitten benchmarken met DiskMark. Max temp 71. Oeps. :+ Idle gewoon prima, 28- 38 Maar ben benieuwd naar die heatsink. Komt morgen binnen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Ivysaur op 08-07-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Wolfboy schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:11:
[...]
Dit.
Een heatsink heeft warmtecapaciteit, en daarbij een groter contactoppervlak met de lucht errond en geleid simpelweg beter. Sowieso is een hoek van je kast nooit echt 100% "dood" in de zin van airflow en ook onze oude vriend convectie speelt een rol (warme lucht stijgt, koude daalt, waardoor je een beetje 'vanzelf' een circulatie effect krijgt.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ronald92 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:25:
helaas ligt de pc nog half uit elkaar dus kan nog niet meten.. liefst heb ik dat voorhand al afgekaart natuurlijk. maar kan naderhand ook altijd nog even meten.
Persoonlijk zou ik altijd voor een heatsink gaan dan. Het kost nu ~10 euro extra en is later mogelijk een hoop gedoe om er goed in te krijgen.

Het kan sowieso geen kwaad en als het ook maar iets beschermd tegen de hitte dan helpt het ook voor de levensduur van je SSD

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Wolfboy schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:24:
[...]
Persoonlijk zou ik altijd voor een heatsink gaan dan. Het kost nu ~10 euro extra en is later mogelijk een hoop gedoe om er goed in te krijgen.

Het kan sowieso geen kwaad en als het ook maar iets beschermd tegen de hitte dan helpt het ook voor de levensduur van je SSD
daar heb je gelijk in, ben ff kijken hoe hoog de ssd heat sink is en of er dan nog een dunne ventilator bij kan... ook al is het overkill, maar dan blijft ie lekker koel en weet je zeker dat er nooit wat mee gebeurd.

zag ook dat er ssd koelers zijn met ventilator er op,maar vaak via de chinese webshop en dat lijkt me dan weer stuk minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
Je gebruikt nu 2,5" SATA SSD's en je wil ook M2 gaan gebruiken.
Ik neem aan dat je op zoek bent naar een prestatieverbetering en dan komen NVME-SSD's in zicht: die zijn sneller dan de SATA M2-varianten.

Als je M2 SATA gaat gebruiken zal extra koeling niet zo nodig zijn, omdat die minder warm worden. Installeren en de "Magician" (of dezelfde software van de SSD fabrikant) gebruiken om de SSD temperaturen in het begin te bewaken is dan genoeg. Zijn de temperaturen wat te hoog (wat niet waarschijnlijk is), dan kan je de airflow verbeteren.

Als je M2-NVME SSD's gaat gebruiken, moet je waarschijnlijk direct maatregelen nemen om de koeling te waarborgen, want voor de hogere snelheden krijg je flink wat warmte terug. Ik vermoed dat je dan bent aangewezen op een koeler, maar je kunt ook dit gewoon uitproberen (zie hierboven) en dan kijken wat de temperaturen doen. Een koeler heb je tegenwoordig in 24 uur in huis, dus je kunt snel de situatie naar behoefte aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Renault schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:25:
Je gebruikt nu 2,5" SATA SSD's en je wil ook M2 gaan gebruiken.
Ik neem aan dat je op zoek bent naar een prestatieverbetering en dan komen NVME-SSD's in zicht: die zijn sneller dan de SATA M@-varianten.

Als je M2 SATA gaat gebruiken zal extra koeling niet zo nodig zijn, omdat die minder warm worden. Installeren en de "Magician" (of dezelfde software van de SSD fabrikant) gebruiken om de SSD temperaturen in het begin te bewaken is dan genoeg. Zijn de temperaturen wat te hoog (wat niet waarschijnlijk is), dan kan je de airflow verbeteren.

Als je M2-NVME SSD's gaat gebruiken, moet je waarschijnlijk direct maatregelen nemen om de koeling te waarborgen, want voor de hogere snelheden krijg je flink wat warmte terug. Ik vermoed dat je dan bent aangewezen op een koeler, maar je kunt ook dit gewoon uitproberen (zie hierboven) en dan kijken wat de temperaturen doen. Een koeler heb je tegenwoordig in 24 uur in huis, dus je kunt snel de situatie naar behoefte aanpassen.
ben mijn computer aan het overbouwen naar een kast met 12 ventilatoren. dus luchtstroom is meer dan aanwezig. alleen zit de m.2 in een dode zone waar relatief weinig lucht komt.

daarnaast wil ik een pcie 3x 4 m.2 ssd oftewel een nvme ssd (als ik dan naar m.2 ga dan direct goed) deze moet de 2,5'' sata ssds vervangen zodat ik minder kabels nodig ben

ben met een andere tweaker al bezig om toch wat actieve koeling te regelen, heb liever dat de ssd max 45 graden wordt dan 70, ook al is in beide gevallen de temperatuur volledig in spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@ronald92 Ik ga morgen of overmorgen die EK heatsink op mijn PNY 3030 ik zal je eens op hoogte houden. Ben benieuwd naar jouw temperaturen straks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ivysaur schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 00:44:
@ronald92 Ik ga morgen of overmorgen die EK heatsink op mijn PNY 3030 ik zal je eens op hoogte houden. Ben benieuwd naar jouw temperaturen straks!
ben ook benieuwd naar jou temperaturen :P denk wel dat ik ook de heatsink haal en heb voor mijn moederbord een fan mount voor de m.2 ssd gevonden dus dat ga ik ook regelen.. dan weet ik dat ik nooit geen zorgen hoef te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@ronald92 Heb vandaag geprobeerd mijn m.2 van een jasje te voorzien, maar vind het eng, hoor. Heb ook niet goed gelezen. Hoi moeheid, en die EK heatsink kan enkel op een single sided m.2

Maar als ik die video van WCCtech moet geloven kan het ook met dual sided. Alleen die clipjes er op doen vind ik echt gruwelijk eng en ben bang dat ik die zwarte dingen kapot druk.

Heb helaas de pads al geknipt en op de heatsink gedrukt dus ik kan geen 14 dagen bedenktijd-retour aanvragen.

Misschien dan maar ergens met december leuke fans kopen voor mijn fractal degisn r6. Leuke bottom intake en top exhaust.

Heb wel die stickers op en onder er af gehaald. Misschien dat dat wat graden scheelt. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PMloc3WR7Xwc5vuyVbGfE3xV/thumb.png

[ Voor 21% gewijzigd door Ivysaur op 12-07-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik heb een kryom.2 evo. Op m'n moederbord lagen de snelheden een stuk lager. Ik heb verschillende benchmarks gedaan en het werkt wel degelijk. Eerst blies m'n GPU er tegen aan, nu niet meer. Zal eens kijken of de benchmarks nog kan vinden.

pricewatch: Aqua-Computer kryoM.2 evo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Ivysaur schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:12:
@ronald92 Heb vandaag geprobeerd mijn m.2 van een jasje te voorzien, maar vind het eng, hoor. Heb ook niet goed gelezen. Hoi moeheid, en die EK heatsink kan enkel op een single sided m.2

Maar als ik die video van WCCtech moet geloven kan het ook met dual sided. Alleen die clipjes er op doen vind ik echt gruwelijk eng en ben bang dat ik die zwarte dingen kapot druk.

Heb helaas de pads al geknipt en op de heatsink gedrukt dus ik kan geen 14 dagen bedenktijd-retour aanvragen.

Misschien dan maar ergens met december leuke fans kopen voor mijn fractal degisn r6. Leuke bottom intake en top exhaust.

Heb wel die stickers op en onder er af gehaald. Misschien dat dat wat graden scheelt. :+

[Afbeelding]
goed dat je dat noemt, weet je ook of een Corsair Force MP510 werkt met de EKWB koeling. kan het niet vinden op google 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
ronald92 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:33:
[...]

goed dat je dat noemt, weet je ook of een Corsair Force MP510 werkt met de EKWB koeling. kan het niet vinden op google 8)7
Het formaat is universeel (M2 is het formaat), dus dat gaat zeker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Dutch2007 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:49:
[...]

Het formaat is universeel (M2 is het formaat), dus dat gaat zeker werken.
je zit alleen ff met dat er bij EKWB bij staat voor one-sided m.2 ssd volgens mij is die corsair tweezijdig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
https://encrypted-tbn3.gs...dVVn5WhXW2o5qYNs&usqp=CAc - achterkant

https://encrypted-tbn0.gs...svrmC1Oc9Iu6pdbg&usqp=CAc - voorkant

niet veel anders dan de samsung 960 evo m2 die ik zelf heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Begrijp ik goed dat er naar een oplossing gekeken wordt voor een probleem die niet geconstateerd is?

Er wordt nu vrolijk verder gediscussieerd over hoe zo'n ding gekoeld kan worden. Dit terwijl je kennelijk al zo bewust bent van de temperatuur in jouw kast.

Is het behoud van de temperatuur in jouw kast die je waarschijnlijk kunt waarborgen inmiddels voldoende om zo'n SSD koel te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
https://docplayer.net/docs-images/24/2142500/images/23-0.png

Dit is het verschil tussen single en double. Die Kingston is dus ook een double, en 960 ook. Maar hangt volgens mij compleet af hoe groot je 'storage' is. Ik heb een Pny 3030 1tb; die is double sided. De 256gb versie is single sided, naar mijn weten.

@Fore! o.a, maar soms is het ook leuk om iets geks te doen zoals een heatsink op een SSD. Zie of hoor je ook niet vaak.

[ Voor 21% gewijzigd door Ivysaur op 12-07-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
@Ivysaur snap ik en daar kan natuurlijk naar gekeken wordt voor de fun/tweak gehalte. Maar dat haal ik niet uit de TS. Dus als hij het serieus neemt is het imo geld verspilling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Fore! schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:03:
Begrijp ik goed dat er naar een oplossing gekeken wordt voor een probleem die niet geconstateerd is?

Er wordt nu vrolijk verder gediscussieerd over hoe zo'n ding gekoeld kan worden. Dit terwijl je kennelijk al zo bewust bent van de temperatuur in jouw kast.

Is het behoud van de temperatuur in jouw kast die je waarschijnlijk kunt waarborgen inmiddels voldoende om zo'n SSD koel te houden?
Ik snap jou reactie maar mijn hele pc is een beetje extreem.

Ik heb een i7 6700k en een gtx 1080 (wordt nog vervangen) aangesloten met 2 x d5 pompen op 4 x 360mm radiatoren.. Het is voor mij ook leuk om te tweaken en kijken of ik de temperatuur zo laag mogelijk kan krijgen met water. Dus allemaal overkill

Daarnaast zal een m.2 bij mij niet tot volle 100 % belast worden.. Maar dan komt het tweaken weer om de hoek kijken en ben ik benieuwd hoe laag ik de temperatuur krijg.

Ik heb voor de m.2 heatsink gekocht en een ventilator mount laten printen en ben benieuwd of ik em rond de 40 graden kan houden.

Vermoedelijk is het allemaal overkill maar heb nu alles al zo extreem dan moet dit ook lukken
Pagina: 1