Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Vliegenier04
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Vliegenier04

Maakt kapot wat al kapot is...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe laptop (3 maandjes ongeveer) en ik krijg regelmatig dit probleem; mijn processor blijft steken op kloksnelheden onder de basiskloksnelheid. Een bios update heeft dit probleem voor exact 5 dagen verholpen, maar nu lijkt het zelfs nog erger te zijn!

Gemiddelde basis kloksnelheid: 1,40 GHz
Laagste kloksnelheid gemeten: 0,39GHz

Mijn laptop:
HP Pavilion Laptop 15-cs1xxx
Productnummer : 4XF51EA#ABH
BIOS : F.16-03/25/2019

16 GB DDR4 (2x8) 2400MHz
GTX 1050ti Max-Q Design
i7-8565 @ 1,80GHz (basis)

Software die ik gebruik:
3DF Zehpyr
Blender 2.80
Fortnite (voor mijn neefjes O-) )
Basis office pakket

Iemand bekend met dit probleem? Het zou fijn zijn als het verholpen wordt :+

Ik ben geen bedrijf of handelaar, ik ben slechts een gezonde hobbyist met teveel spullen. Daarom wordt er ook geen terugname of garantie gegeven vanuit mijn kant en is verzenden op eigen risico.

Alle reacties

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:39
Heb je er ook last van? Gebeurt het ook terwijl je Blender of Fortnite draait, of alleen wanneer je computer aan het niksen is?

Verwijderd

Temperatuur van de cpu? -> hwinfo64 downloaden en draaien. (sensors)
Verder: energie instellingen binnen windows (neem ik aan) staan niet op besparen?

• Vliegenier04
  • Niet online

Vliegenier04

Topicstarter
Flamesz schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:35:
Heb je er ook last van? Gebeurt het ook terwijl je Blender of Fortnite draait, of alleen wanneer je computer aan het niksen is?
Ja, de peformance lijkt op mijn oude beestje met een pentium 4 _/-\o_
De kloksnelheid blijft gewoon statisch, dus of ik nu fortnite draai (~65fps als de proc het goed doet, 12 als de proc langzaam draait) of blender (waar ik veel gebruik maak van de CPU :9 ).

Temperatuur blijft gewoon "normaal", sensors geven ongeveer 75 graden aan. Energieinstellingen staan op maximum en AC adapter hangt er zo ongeveer altijd aan...

Ik ben geen bedrijf of handelaar, ik ben slechts een gezonde hobbyist met teveel spullen. Daarom wordt er ook geen terugname of garantie gegeven vanuit mijn kant en is verzenden op eigen risico.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met 75 graden ben je gewoon aan het throttlen op deze snelheden lijkt me...
Garantie gevalletje?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vliegenier04 Klacht claimen bij de verkoper onder 'aanspraak' consumentenrecht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:12
Ja, eerder gezien in een Tosihba met een 4200U. (die draaide in failsafe op ~ 800 Mhz)

2 zaken:
- Energiebeheer aanpassen
- Accu opladen tot boven de 20%

Zodra aan deze 2 voorwaarden voldaan werd, draaide de 4200u weer volgas. Wellicht kan het je helpen ;)

Succes!

Edit/aanvulling: Zo lezend met de andere posts nog even 1 vraagje:
Kan je een eitje bakken op de onderkant van de laptop? (lees: Wordt zo heet/warm dat de machine niet lang dan 30 tellen op je schoot zou staan)

[ Voor 28% gewijzigd door D_Jeff op 08-07-2019 17:39 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:24

QinX

Shai-Hulud

Vliegenier04 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:29:
[...]
Energieinstellingen staan op maximum en AC adapter hangt er zo ongeveer altijd aan...
Even het zekere voor het onzekere, heb je ook gekeken dat je CPU naar 100% mag gaan in energiebeheer.
Energiebeheer voor processor -> Maximale Processorstatus -> op 100%

Let ook op de bloatware energie management software ook nog roet in het eten kan doen, dus als de laptop dat heeft, wellicht overwegen dat de deïnstalleren.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 22:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wat geeft je laptop aan als je het programma prime95 laat draaien? (Wel met adapter).

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
D_Jeff schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:33:
!

Kan je een eitje bakken op de onderkant van de laptop? (lees: Wordt zo heet/warm dat de machine niet lang dan 30 tellen op je schoot zou staan)
Dan zou de CPU dus iets van 100 maal zoveel verbruiken? Anders gaat dat niet lukken met een CPU die vast zit op de laagste frequentie. Maar hoe had je dat dan in gedacht? De CPU krijgt i.p.v. 0,6V of hoeveel die nu krijgt dan 10V? Denk dat die dan wel direct is doorgebrand. Dus ik mis wat logica in jouw post.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Vliegenier04
  • Niet online

Vliegenier04

Topicstarter
wagenveld schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:31:
Met 75 graden ben je gewoon aan het throttlen op deze snelheden lijkt me...
Garantie gevalletje?
Zal eens kijken :) De bios geeft ook niks geks aan.
D_Jeff schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:33:
Ja, eerder gezien in een Tosihba met een 4200U. (die draaide in failsafe op ~ 800 Mhz)

2 zaken:
- Energiebeheer aanpassen
- Accu opladen tot boven de 20%

Zodra aan deze 2 voorwaarden voldaan werd, draaide de 4200u weer volgas. Wellicht kan het je helpen ;)

Succes!

Een eitje bakken kan ik al sinds ie voor het eerst aan staat. De fans die gaan gewoon vol gas, daar net in de bios gecheckt hoe het met de fans zit maar die kan ik niet aanpassen.

Energiebeheer instellingen hebben geen effect. Laptop laten opstarten zonder adapter, vervolgens energie op max gezet = geen effect

Laptop laten opstarten met AC eraan = laptop draait 1,99 GHz volgens taakbeheer en volgens CPU-Z 1,643 GHz
QinX schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:33:
[...]

Even het zekere voor het onzekere, heb je ook gekeken dat je CPU naar 100% mag gaan in energiebeheer.
Energiebeheer voor processor -> Maximale Processorstatus -> op 100%

Let ook op de bloatware energie management software ook nog roet in het eten kan doen, dus als de laptop dat heeft, wellicht overwegen dat de deïnstalleren.
Laptop gaat regelmatig naar 100%. Nog een ding dat is opgevallen:
Grafiekisolatie voor windows-audioapparaten hangt regelmatig op 50% van mijn processor.
Luchtbakker schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:57:
Wat geeft je laptop aan als je het programma prime95 laat draaien? (Wel met adapter).
Zal straks eens kijken :)

• Vliegenier04
  • Niet online

Vliegenier04

Topicstarter
Oke, kleine statusupdate:

Prime95 geeft geen error's. Nóg een bios-update lijkt het probleem te hebben verholpen, Core-Temp geeft nu "normale" kloksnelheden aan.

Bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1