Suggestie: BBG laptop voorgezet onderwijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-10 12:39
De lagere scholen hebben bijna hun jaar erop zitten. Waarmee vele Tweakers en hun kinderen naar het voorgezet onderwijs gaan.

Steeds meer scholen vragen eisen dat de leerlingen hun eigen laptop meenemen.

Is het een idee om een BBG te maken voor deze groep tweakers, of in ieder geval binnenkort mee te nemen in een andere BBG aangezien dit met name om budget modellen tot basis modellen gaan die licht, klein en stevig (ruggedized) moeten zijn?

Iets meer context uit mijn persoonlijk situatie

Tijdens de voorlichtingsavond van de school waar mijn dochter heen gaat kregen we informatie over de benodigde laptops. Hiervoor kreeg iemand van CompuShop het podium en werden er een 6 tal laptops gepresenteerd die je het beste kon kopen. Grappig genoeg werd er weinig tot niets verteld over wat de school voor eisen stelt aan deze laptops, behalve dat je dualband wifi nodig had.

Als echte Tweaker, ben ik uiteraard gelijk gaan kijken naar de specificaties en prijzen en zag zonder uitzondering alleen laptops die significant goedkoper waren als ik ze vir de pricewatch uitkies, dit nog los van het feit dat je ook nieuwere en betere modellen voor minder geld kon kopen.

Ik vermoed dat dit op veel scholen op een soortgelijke manier gaat, wetende dat er ook positieve uitzonderingen zijn.

Uiteraard heb ik inmiddels al een redelijk lijstje met kandidaten die ik kan delen als er interesse is. Misschien maak ik ook een topic aan in het laptop subforum om ideeën te bespreken met mede tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Klinkt als een goede zaak, wellicht zelfs iets te laat aangezien ik al menig topic met school-top vragen langs heb zien komen dit jaar (met uiteraard de computer partner met dure verzekering en zwakke prijs / kwaliteit van de laptops).Het soort partijen als Compushop lijken schering en inslag te zijn op scholen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Stoelpoot schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:35:
Klinkt als een goede zaak, wellicht zelfs iets te laat aangezien ik al menig topic met school-top vragen langs heb zien komen dit jaar (met uiteraard de computer partner met dure verzekering en zwakke prijs / kwaliteit van de laptops).Het soort partijen als Compushop lijken schering en inslag te zijn op scholen tegenwoordig.
Klopt, ben zelf ook al een tijdje aan het oriënteren, maar zo'n laptop wil je ook niet te vroeg kopen.

Ze hebben nog ruim twee maand de tijd, dus ruim voldoende tijd. Maar als Tweakers hiermee iets wil, moeten ze inderdaad wel vlot zijn.

Ik merkte echter wel dat bijna iedereen op de voorlichtingsavond nog iets moest kopen. Tevens viel mij op dat het voor sommige mensen echt een grote drempel is om zoiets te kopen, die dan straks hopelijk niet onnodig veel betalen voor het goedkoopste model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
2green schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:47:
[...]

Klopt, ben zelf ook al een tijdje aan het oriënteren, maar zo'n laptop wil je ook niet te vroeg kopen.

Ze hebben nog ruim twee maand de tijd, dus ruim voldoende tijd. Maar als Tweakers hiermee iets wil, moeten ze inderdaad wel vlot zijn.

Ik merkte echter wel dat bijna iedereen op de voorlichtingsavond nog iets moest kopen. Tevens viel mij op dat het voor sommige mensen echt een grote drempel is om zoiets te kopen, die dan straks hopelijk niet onnodig veel betalen voor het goedkoopste model.
Nu de voorlichtingsavonden beginnen gaat het snel, verwacht ik. Dus inderdaad wel binnen een week of twee de BBG op de frontpage.

Die drempel, dat zie ik sowieso bij veel mensen wel. Buiten de bubbel van Tweakers, die zoiets bij wijze van spreken op hun sloffen kunnen regelen (niet letterlijk, probeer niets te assembleren op je sloffen aub :+), is het voor "leken" vaak een enorme klus om zo'n systeem uit te kiezen en in te stellen. De meesten vinden hun telefoon al lastig, en die doet bijna alles zelf. Het is ook helemaal geen kleine aankoop natuurlijk, dus is het belangrijk iets goeds te kopen. Als tweakers hebben wij daar uiteraard een stuk minder last van omdat wij altijd wel weten wat er gaande is in technologieland en wat wel en geen goede keuzes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 16:43

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dit is iets voor de redactie, dus:

Lieve Adjes => Geachte Redactie

Overigens staat de volgende LBBG waarschijnlijk pas weer voor 1 augustus op de planning.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Dirk schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:15:
Dit is iets voor de redactie, dus:

Lieve Adjes => Geachte Redactie

Overigens staat de volgende LBBG waarschijnlijk pas weer voor 1 augustus op de planning.
Keek in eerste instantie ook bij geachte redactie, maar daarbij stond niets over suggesties al leek mij dat de logische plek.

Augustus is veel te laat, als er geen tussentijdse BBG mogelijk is kan deze suggestie naar de prullenbak.

Bij "Geachte Redactie" staat: "Voor al je opmerkingen, klachten, complimenten en steunbetuigingen aangaande nieuws, reviews, redactieblogs en downloads"

Bij "Lieve Adjes" staat: " Opmerkingen, kritiek of suggesties? Hier moet je zijn, tenzij het in één van de fora hieronder hoort."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@2green Tnx voor de suggestie, maar een tussentijdse lbbg op korte termijn gaat 'm niet worden helaas, er staat er uiteraard wel een voor 1 augustus op de planning, waar weer een categorie tot 500 euro in zit (waarschijnlijk het meest relevant voor je als je tegen die tijd nog niets hebt). Ik ben wel benieuwd naar de eisen die er gesteld worden (behalve dualband wifi) en met welke suggesties de school kwam, het is al een tijdje geleden dat ik naar school ging en toen gingen de eisen niet verder dan pen+papier :+

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
PiweD schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:59:
@2green Tnx voor de suggestie, maar een tussentijdse lbbg op korte termijn gaat 'm niet worden helaas, er staat er uiteraard wel een voor 1 augustus op de planning, waar weer een categorie tot 500 euro in zit (waarschijnlijk het meest relevant voor je als je tegen die tijd nog niets hebt). Ik ben wel benieuwd naar de eisen die er gesteld worden (behalve dualband wifi) en met welke suggesties de school kwam, het is al een tijdje geleden dat ik naar school ging en toen gingen de eisen niet verder dan pen+papier :+
Ik was van plan om in het laptop aankoop subforum een topic te plaatsen om ideeën uit te wisselen.

Daarvan plaats ik hier de een link waarin je de requirements, ideeën en het lijstje van compushop terug vind met bijbehorende prijzen, die zet ik daar dan gelijk even bij.

De basis laptop ligt denk ik ver buiten het budget wat de meeste ouders willen uitgeven, als ik zo luister wat de hele klas van mijn dochter als eerste keus heeft (mede door het advies van compushop).

Uitzondering daarop zijn vooral ouders met zowel meer budget als kennis van laptops die een laptop met 11 inch en langzaamste celeron, gewicht van bijna een 15 inch laptop niet een fantastisch keus vinden.

ps Als tweede suggestie is het misschien een idee om deze bbg alvast aan het einde van ieder schooljaar te plannen. Bring your own device to school is blijkbaar bijna standaard op lagere scholen, hier doen bijna alle scholen het.
Pagina: 1