Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hyper-V cluster kan geen volumes maken op de vm's

Pagina: 1
Acties:

• Super Stunner
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik ben met MCSA 2016 bezig met het hoofdstuk om een guest cluster aan te maken op twee hyper-v hosts (2016 core) echter loop ik al een tijdje tegen het probleem aan dat ik geen volume kan aanmaken op de virtuele disks van de vm's in de server manager.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N6RQgkV/foutm.jpg

Hierbij krijg ik diverse foutmeldingen onder het kopje error occurred during storage enumeration

hieronder een voorbeeld van een foutmelding

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xbj5QCY/error-enum.jpg

Ik heb al diverse dingen geprobeerd die ze op internet hadden geadviseerd zoals bijv firewall rules aanpassen

invoke-Command servernamen { Set-NetFirewallRule –Name “RVM-VDS-In-TCP” –Enabled True -Profile Any
Set-NetFirewallRule –Name “RVM-VDSLDR-In-TCP” –Enabled True -Profile Any
Set-NetFirewallRule –Name “RVM-RPCSS-In-TCP” –Enabled True -Profile Any}

en ook winrm quickconfig die geen gekke dingen returnen

Ook heb ik de servers en VM's een aantal keren herstart en de connectiviteit getest maar helaas blijft dit probleem terugkomen en aangezien er nu erg veel tijd in gaat zitten leek het me wel handig om te vragen of jullie wat pointers hebben om dit probleem op te lossen.

Edit:

Ik heb daarna geprobeerd om een nieuwe shared virtuele schijf aan te maken en deze te koppelen aan de VM's maar hierbij heeft hij het zelfde probleem helaas.

b.v.d. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Super Stunner op 08-07-2019 13:38 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het aanmaken van iSCSI volumes is een functionaliteit die nog niet in server manager zit, alhoewel de interface suggereert dat het er wel in zit.
De workaround is om lokaal via powershell je volumes aan te maken op iSCSI disks

[ Voor 3% gewijzigd door Brahiewahiewa op 08-07-2019 14:37 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Super Stunner
Brahiewahiewa schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:34:
Het aanmaken van iSCSI volumes is een functionaliteit die nog niet in server manager zit, alhoewel de interface suggereert dat het er wel in zit.
De workaround is om lokaal via powershell je volumes aan te maken op iSCSI disks
Dankje, weet je dit zeker want bij de nuggets doen ze dit ook gewoon via de server manager zonder problemen.

En zit hier nog verschil in als je dat doet voor een virtuele machines of gewoon een nodes van het cluster? Want bij de cluster nodes kon ik het wel via de server manager doen.

Maargoed, ik ga het even via powershell proberen thx

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:29
Als je een Vsan wilt hebben download dan even starwind VSAN free. Die gebruik ik eigenlijk altijd als ik storage nodig hebt voor mijn thuis test cluster.

[ Voor 58% gewijzigd door HKLM_ op 08-07-2019 15:22 ]

Cloud ☁️

• Super Stunner
Heb het nu inderdaad aan de gang kunnen krijgen via powershell. Ben nu twee andere clusters aan het gereedmaken en nu kan ik weer het niet via de server manager een volume aanmaken terwijl dit eerst wel lukte....naja gelukkig hebben we powershell..

• Super Stunner
Ok nu gebeurt er iets vreemds. De volumes zijn ineens uit de server manager verdwenen. En als ik met powershell een nieuw volume aan probeer te maken geeft hij aan dat er geen capaciteit voor is. Vermoedelijk omdat de volumes al eerder aangemaakt zijn. Hij geeft in de cluster manager ook de volume op een aparte manierbweer ->

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fDrmfHR/Volumeaids.jpg

Heb via de cluster manager de disks een schijfletter gegeven maar het feit dat ze niet in de server manager verschijnen baat mij wel enige zorgen. Iemand een idee hoe dit komt?

Edit:

never mind weet het denk ik al

[ Voor 4% gewijzigd door Super Stunner op 08-07-2019 19:05 ]

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
HKLM_ schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:20:
Als je een Vsan wilt hebben download dan even starwind VSAN free. Die gebruik ik eigenlijk altijd als ik storage nodig hebt voor mijn thuis test cluster.
Het gaat hier niet om het bouwen van een VSAN, maar om het volgen van een MCSA training. Het zou een beetje gek zijn als Microsoft in die training third-party producten gaat voorschrijven.

Begrijp ik goed, dat je op een aparte Windows server een iSCSI disk aanmaakt, die je als CSV wil aanbieden aan je guest cluster? Persoonlijk zou ik voor een guest cluster op Hyper-V gebruik gaan maken van shared virtual harddisks en deze als CSV aanbieden aan het guest cluster, maar ik weet niet hoe dit in de training gedaan wordt.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:29
Linke Loe schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:00:
[...]

Het gaat hier niet om het bouwen van een VSAN, maar om het volgen van een MCSA training. Het zou een beetje gek zijn als Microsoft in die training third-party producten gaat voorschrijven.

Begrijp ik goed, dat je op een aparte Windows server een iSCSI disk aanmaakt, die je als CSV wil aanbieden aan je guest cluster? Persoonlijk zou ik voor een guest cluster op Hyper-V gebruik gaan maken van shared virtual harddisks en deze als CSV aanbieden aan het guest cluster, maar ik weet niet hoe dit in de training gedaan wordt.
Dat begrijp je zeker goed. Ik ben in mijn 10 jaar ervaring nog nergens een cluster tegengekomen die de storage direct vanaf windows krijgt. MSA, NAS, 3par etc kom ik dan weet wel tegen in de praktijk.

Meerdere wegen naar rome zegen we dan maar. Je hebt storage nodig voor je cluster en of je nu A of B gebruikt voor je MCSA is niet zo relevant heb ik gemerkt als je maar snapt wat het doet.

[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 09-07-2019 10:12 ]

Cloud ☁️

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
HKLM_ schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:10:
[...]

Dat begrijp je zeker goed. Ik ben in mijn 10 jaar ervaring nog nergens een cluster tegengekomen die de storage direct vanaf windows krijgt. MSA, NAS, 3par etc kom ik dan weet wel tegen in de praktijk.

Meerdere wegen naar rome zegen we dan maar. Je hebt storage nodig voor je cluster en of je nu A of B gebruikt voor je MCSA is niet zo relevant heb ik gemerkt als je maar snapt wat het doet.
De vraag hier is of je een cluster op fysieke hardware bouwt, of een cluster die uit Hyper-V VM's bestaat. In het eerste geval is er natuurlijk niets mis met een iSCSI disk die vanaf een Windows server komt. Zoals je zelf al schrijft, kom je in de meeste gevallen toch andere spullen tegen, maar in feite verschilt het niet veel of je een Synology neerzet, of een Windows server.

In het geval van een cluster die uit VM's bestaat, zou ik het anders doen. Je kan dan binnen Hyper-V een shared virtual harddisk aanmaken en deze koppelen aan alle nodes van het guest cluster. Dit komt dan op hetzelfde neer als een fysiek volume via iSCSI presenteren aan de fysieke cluster nodes. Vervolgens maak je op deze shared VHD een (cluster shared) volume aan.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat Microsoft het in de training ook op deze manier had beschreven.
Pagina: 1