Thuisnetwerk werkt niet optimaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:11
Ik ben onlangs verhuisd en wil het netwerk thuis soepel laten lopen. De situatie is als volgt:

Op een onhandige plek (in 1 vd twee slaapkamers) komt het internet binnen. Hieraan is het modem van Ziggo bevestigd welke via Bridge naar mijn eigen router gaat. Aan deze router zit via kabel een Philips Hue bridge gekoppeld. Ook gaan er vanaf deze router twee kabels weg. Kabel 1: naar de andere slaapkamer, waar de desktop (o.a. Plex server) staat. Kabel 2 gaat naar de woonkamer waar deze is een switch terecht komt, welke vervolgens naar Playstation en receiver gaat. In de Tv daar zit een Chromecast, welke via wifi gaat. Net als de Google Home mini.

Vervolgens heb ik in de keuken een Denon Heos 3 speaker staan (dit is het meest verre punt van de router in de slaapkamer. En dit is eigenlijk het enige probleem met de huidige setup. Het wifi bereik is hier te matig en daardoor hapert deze box nogal wanneer ik deze via Heos/wifi aanstuur.

Om dit op te lossen, heb ik een acces point bij de TV/switch geplaatst. Deze heb ik ingericht op dezelfde SSID, key en wachtwoordprotocol op een ander kanaal.

Probleem is nu dat alles wat bekabeld is (dus direct met de router verbonden is) niet kan praten met het acces point. Ik kan met mijn mobiel nu niet meer Heos bereiken en de Philips Hue lampen.

Dit heb ik staan aan netwerkapparaten:
Switch: pricewatch: TP-Link TL-SG1005P
Router: pricewatch: TP-Link Archer C5400-AC5400 Draadloze Tri-Band MU-MIMO Gigabit Ro...
Acces Point: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Schematische weergave netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mgR4OfnHMBpRLBbQwzwvQMe3/full.png

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EAsAdAJEPctvdZJlLXlxnObJ/full.png

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit netwerk inrichten zonder dat ik tegen bovengenoemde problemen aanloop?

Beste antwoord (via rens-br op 14-07-2019 14:52)

• Slabbysl
Ik had in eerste instatie de AP via telefoon geconfigureerd en liep toen tegen bovenstaande problemen aan. Gisteren heb ik de AP gereset en via mn desktop opnieuw ingesteld. Dit verhielp eigenlijk direct de problemen. Waar het fout ging, weet ik niet, maar het probleem is opgelost.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:08
Qua apparatuur zou dit goed moeten gaan.

Je hebt 1 router, 2 switches (een in de router) en 2 APs (een in de router). Dat zou allemaal dus een groot LAN-netwerk moeten zijn.

Welke IP adressen krijgen de verschillende apparaten? Vallen die allemaal onder hetzelfde subnet?

Als andere optie: Staat "Guest Policy" aan op de Unify AP?

[ Voor 10% gewijzigd door Groentjuh op 08-07-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Sowieso heeft @Groentjuh een zinnige vraag gesteld: kijk van alle apparaten eens na wat de IP-adressen zijn en of het inderdaad in hetzelfde subnet valt.

Verder, over je probleem:
Probleem is nu dat alles wat bekabeld is (dus direct met de router verbonden is) niet kan praten met het acces point. Ik kan met mijn mobiel nu niet meer Heos bereiken en de Philips Hue lampen.
...de eerste en tweede zin kan ik niet goed combineren. Heb je een probleem om vanaf een bedraad apparaat (desktop bijvoorbeeld) een draadloos device te bereiken (Denon Heos bijvoorbeeld)? Of heb je enkel een probleem om van een draadloos apparaat (mobiel) een ander draadloos apparaat (Denon Heos) te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:59
Heb je in je AP het volgende misschien aanstaan?
“Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:20
Het lijkt alsof je AP ingesteld is als Router en zelf ook ip adressen uitdeelt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je accesspoint ondersteund VLAN's, dus weet je zeker dat je overal hetzelfde default VLAN-id gebruikt? En hoe staat de default VLAN-id op het ethernet-poort ingesteld? Native of Tagged?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
Bedankt voor de reacties zo ver.

Als het goed is, heb ik het zo ingesteld dat alleen de router IP-adressen uitdeelt, maar ik zal dit nakijken in de configuratie van de AP.
vanaalten schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:06:
[...]
...de eerste en tweede zin kan ik niet goed combineren. Heb je een probleem om vanaf een bedraad apparaat (desktop bijvoorbeeld) een draadloos device te bereiken (Denon Heos bijvoorbeeld)? Of heb je enkel een probleem om van een draadloos apparaat (mobiel) een ander draadloos apparaat (Denon Heos) te bereiken?
Ik heb problemen om met een draadloos device aan bekabeld device te bereiken.

Ik ga hopelijk vanavond alle settings en tips nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
Weet je zeker dat het een accespoint is? Als ik het zo lees heb je een router die het zelfde subnet gebruikt als de Router. Een AP gedraagt zich als een (level3-)switch. Je zou dan een groot broadcast domein moet hebben. Kijk dus vooral even goed na welk IP-adres je hebt en welk device dien uitgeeft....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Ubiquity AP is echt een access point zou ik zeggen 😄

Is het bereik van de Ubiquity LR (long-range) niet groot genoeg om het hele huis vanaf de router-lokatie van signaal te voorzien? De Ubiquiti schotel dus direct aansluiten op de router en signaal testen in het hele huis. Als bereik goed is, kan de WiFi op de router uit.

Check of gastnetwerk voor dit SSID in de Unifi software staat uitgeschakeld (je wilt nu geen client isolation) en check of het mac adres van het access point in de DHCP pool van de router staat geregistreerd. Idem voor een van de draadloze clients als het Wifi van de router uitstaat.

Volgens mij ondersteunt je switch geen vlan, klopt? Met de aansluiting op je router haal je waarschijnlijk meer uit de Ubiquity AP. Bijvoorbeeld meerdere SSIDs met eigen vlan (die je dus bewust isoleert van je eigen netwerk voor gasten of IoT devices).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Slabbysl
Ik had in eerste instatie de AP via telefoon geconfigureerd en liep toen tegen bovenstaande problemen aan. Gisteren heb ik de AP gereset en via mn desktop opnieuw ingesteld. Dit verhielp eigenlijk direct de problemen. Waar het fout ging, weet ik niet, maar het probleem is opgelost.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Slabbysl ik heb je titel even aangepast.
Pagina: 1