Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• calvin012
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 20:08
Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn pc gaan upgraden en mijn gtx 1060 gaan vervangen voor de rtx 2080 msi gaming X trio. En daarnaast mijn Ram geheugen verhogen naar 32gb.

Op het moment heb ik de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 5-EU moederbord in mijn pc zitten. Kan de rtx hier ook op of moet ik dan mijn volledige moederbord upgraden?

Met vriendelijke groet,

Calvin

Beste antwoord (via calvin012 op 08-07-2019 17:21)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat je met dat soort games meer aan een CPU upgrade hebt, en misschien 8GB RAM extra, naar 32G gaan op een consumer platform met 4 DIMM's opent een hoop timing problemen potentieel... De GPU is wel een beetje een bottleneck, maar niet eens zó erg afhankelijk van de resolutie waar je op speelt.

Seagate maakt overigens geen voedingen, en harddrives gebruiken geen 650 Watt.

Je huidige videokaart is een onderdeel wat ~120W max trekt, en met een zware OC naar 140 gaat. MAX. Met De gaming-x trio (heb hem zelf, wou achteraf dat ik meer een reference kaart heb genomen want hoewel ik wel een block gevonden heb was hem waterkoelen nou niet het meest aantrekkelijke, dat, en de kaart is echt absurd groot -- groot genoeg om te waarschuwen voor extra GPU support in de case én aan het PCI-E slot) ga je naar 280W met vlagen. Een goede voeding is dus nodig. 650W is in theorie genoeg, maar dan moet het wel een goede voeding zijn. Niet dat dat veel uitmaakt momenteel, want je CPU zal hem niet kunnen voeden, dus hij zal lekker niet eens op normale clock lopen, laat staan boost :). In die games dan... er zijn games waar het wel zal lukken.

Daar hoef je niet defensief voor te worden, want iedereen heeft het beste met je voor. Ik ken die kaart, en het is letterlijk een monoliet. En ik ken de games ook, en ik snap ook waarom ik m'n 6x00-series CPU vervangen heb voor een multithreaded monster van AMD. De GPU moet natuurlijk wel gevoed kunnen worden. En dat niet alleen in power, maar ook in voeding. En dan hebben we het, zeker met deze dingen, over een goede voeding. Omdat ik nog niet weet wát je hebt, is wachten wel aan te raden.

En dan is er de andere tak van het verhaal waarom ik die kaart NIET zal halen. Super. Een 2070 super is €300 goedkoper en bijna net zo snel. En de 2080 super die even duur is als de huidige 2080 zit naar verwachting rond TI-niveau. Koop nu dus NIKS.

Je vraag is simpel, klopt. En hij zal passen. Hoewel misschien te groot voor je kast, maar je specificeerde nergens dat je een kast hebt. Misschien heb je je systeem wel gewoon op je bureau liggen. Maar of iets past, en of iets nuttig is, dat zijn losse vragen. Of het past en daarna gaat werken, is nog een andere. Je kan een ISDN kabel fysiek in een ethernet connectie rammen, maar ik verzeker je, 70V op netwerkkaart gaat iets omzeep helpen :P. Bovendien zijn dit soort kaarten rekenwonders, en games werken met kaart EN CPU samen.

Deze kaart past en werkt zelfs nog in een Core2Duo plankje, en ik denk dat ik hem ook nog werkend kan krijgen op een classic Pentium 4 (zei het dat die geen UEFI kennin doorgaans...), met wat hacks... is het nuttig? Neuh. Verre van. Hoewel furmark lekker zal draaien :P

[ Voor 25% gewijzigd door Umbrah op 08-07-2019 14:53 ]

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 13:03
Ik kan het antwoord niet geven, want je geeft te weinig info, maarre.. heb je zelf al iets gevonden?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• calvin012
Nat-Water schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:19:
Ik kan het antwoord niet geven, want je geeft te weinig info, maarre.. heb je zelf al iets gevonden?
Ik heb zelf nog niks gevonden ik weet niet precies waar ik naar moet kijken in de specs.

Mijn vraag is gewoon of RTX 2080 aangesloten kan worden op de moederbord die ik nu heb.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30
calvin012 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:23:
[...]

Ik heb zelf nog niks gevonden ik weet niet precies waar ik naar moet kijken in de specs.

Mijn vraag is gewoon of RTX 2080 aangesloten kan worden op de moederbord die ik nu heb.
Dat is niet de juiste vraag, want passen zal het wel.

Meer belangrijk, welke processor heb je nu, en heeft een rtx2080 zin in combinatie daarmee.

En verhogen naar 32 GB, waarom?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nat-Water
Nouja, als ik jou was zou ik dan naar de spec pagina gaan van die kaart gaan en dat vergelijken met de specs van mijn moederbord. Eventueel vergelijken met de kaart die je nu hebt. Dan leer je meteen hoe de aansluitingen zijn etc. Ik zou ook meteen de grootte van mijn kast nalopen (past hij wel) en aangezien het een andere kaart is ook even mijn voeding controleren. Als ik dan nog vragen heb maak ik een topic aan.

Maar dat ben ik. Je probleem over de schutting flikkeren is makkelijk, maar niet de bedoeling.

[ Voor 20% gewijzigd door Nat-Water op 08-07-2019 12:32 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• calvin012
Tens schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Dat is niet de juiste vraag, want passen zal het wel.

Meer belangrijk, welke processor heb je nu, en heeft een rtx2080 zin in combinatie daarmee.

En verhogen naar 32 GB, waarom?
Ah zo is het duidelijk.

Ik heb een i7 6700k processor erin zitten.

Reden voor de RAM heb ik niet heel veel er werd mij alleen gezegd door iemand dat het tegenwoordig handig is veel ram te hebben.

• Full of Lag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 20:55
Een andere vraag is welke voeding je gebruikt, omdat de 2080 meer verbruikt dan een 1060. Kan de voeding dat aan?

• calvin012
Nat-Water schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:27:
Nouja, als ik jou was zou ik dan naar de spec pagina gaan van die kaart gaan en dat vergelijken met de specs van mijn moederbord. Eventueel vergelijken met de kaart die je nu hebt. Dan leer je meteen hoe de aansluitingen zijn etc. Ik zou ook meteen de grootte van mijn kast nalopen (past hij wel) en aangezien het een andere kaart is ook even mijn voeding controleren. Als ik dan nog vragen heb maak ik een topic aan. Maar dat ben ik. Je probleem over de schutting flikkeren is makkelijk, maar niet de bedoeling.
Het is in principe gewoon een simpele vraag wat ik stelde. Het enige wat ik wil weten is of die videokaart op mijn huidige moederbord past. Ik weet niet precies waarnaar te kijken of het past.

[ Voor 12% gewijzigd door calvin012 op 08-07-2019 12:39 ]

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-11 21:29
Om te beginnen: plaats je huidige systeem configuratie eens? Kunnen wij eenvoudig met je meekijken en betere adviezen geven op basis van je huidige configuratie.

Welke games speel je, waarvoor je 32GB nodig gaat zijn?

Kort antwoord: ja die videokaart zal wel passen op je moederbord. Want: PCIe v3.0. Of het ook in je kast past is een ander verhaal. Of je voeding er mee overweg kan is weer een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door steffeh op 08-07-2019 12:46 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@calvin012
Je hebt geen 32GB RAM geheugen nodig voor gamen, wie je dat wijsmaakt verteld onzin.
zware games is het advies 12GB, en is 16GB voldoende. 2080 Trio verbruikt veel en heb je sowieso een goed 550w voeding bij nodig(of 650w) verder komen er nu snel RTX Super kaarten uit, en lijkt het mij beter dat je kijkt voor een RTX2070 Super. en je verborgen vraag Ja een RTX2080 past in je moederbord

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nat-Water
calvin012 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Het is in principe gewoon een simpele vraag wat ik stelde. Het enige wat ik wil weten is of die videokaart op mijn huidige moederbord past. Ik weet niet precies waarnaar te kijken of het past.
Maar dan zoek je dat toch op? Als je letterlijk 'videokaart moederbord aansluiten' googled is het de 1e hit. Op Tweakers wordt eigen inzet verwacht , en dat probeer ik nu bij je los te krijgen. Het is beter dat je zelf je antwoord leert vinden, i.p.v. dat alles voorgezegd wordt. In mijn vorige post schrijf ik niet zomaar mijn eigen stappenplan uit - dat is wat er verwacht wordt van een post..

Dat je GPU op je moederbord past is wel duidelijk (het is een standaardaansluiting), maar er zit verder zo weinig informatie in je post - de GPU moet namelijk ook stroom krijgen, en in je kast passen - dat we geen goed antwoord kunnen geven.

Over de rest (ram en uberhaupt het nut van een GPU-update) kunnen we ook weer niets zeggen, omdat je ook hier te weinig info geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 08-07-2019 12:57 ]

Verwijderd

calvin012 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Dan is het antwoord ja. Dat past.

Men doet hier zo moeilijk en vraagt door omdat we dat als enige antwoord zouden geven de kans heel groot is dat je een week later met nieuwe problemen/vragen komt omdat je voeding het niet aankan of je cpu te traag is.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Dan is het antwoord ja. Dat past.

Men doet hier zo moeilijk en vraagt door omdat we dat als enige antwoord zouden geven de kans heel groot is dat je een week later met nieuwe problemen/vragen komt omdat je voeding het niet aankan of je cpu te traag is.
Dat en 32Gb RAM is gewoon weggegooid geld, waar ga je het in godsnaam voor gebruiken?
"Ja iemand vertelde mij dat" is niet bepaald een steekhoudend argument en je komt naar Tweakers om een antwoord op een technische vraag te krijgen, vervolgens gooi je degelijk advies gewoon in de wind :/

@calvin012 er wordt op Tweakers bij het maken van een topic niet voor niks een vragenlijst voorgeschoteld, waar je het systeem voor wil gebruiken en hoe het er nu uit ziet zijn veel belangrijker dan of de videokaart die je graag wilt (waarom weten we ook nog steeds niet) op je moederbord past. Hint: alle consumenten videokaarten van de afgelopen 15 jaar passen op alle consumenten moederborden van de afgelopen 15 jaar.

Waarom wil je upgraden? Heb je last van te lage FPS?
Loopt je systeem regelmatig vast? Wat is nu precies het probleem?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Verwijderd

@Wintervacht Waarom quote je mij precies? :P

• calvin012
Wintervacht schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:02:
[...]

Dat en 32Gb RAM is gewoon weggegooid geld, waar ga je het in godsnaam voor gebruiken?
"Ja iemand vertelde mij dat" is niet bepaald een steekhoudend argument en je komt naar Tweakers om een antwoord op een technische vraag te krijgen, vervolgens gooi je degelijk advies gewoon in de wind :/

@calvin012 er wordt op Tweakers bij het maken van een topic niet voor niks een vragenlijst voorgeschoteld, waar je het systeem voor wil gebruiken en hoe het er nu uit ziet zijn veel belangrijker dan of de videokaart die je graag wilt (waarom weten we ook nog steeds niet) op je moederbord past. Hint: alle consumenten videokaarten van de afgelopen 15 jaar passen op alle consumenten moederborden van de afgelopen 15 jaar.

Waarom wil je upgraden? Heb je last van te lage FPS?
Loopt je systeem regelmatig vast? Wat is nu precies het probleem?
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Mijn excuses voor het geven weinig info. Ik plaats bijna nooit op tweakers.

Mijn kast is groot genoeg voor de kaart dat heb ik al opgemeten. Het type kast weet ik even niet meer.

Verder heb ik op het moment erin zitten.
- i7 6700k
- gtx 1060 msi gaming 6gb
- SSD 500gb
- 8gb ram hyper fury
- voeding van seagate 650 watt

De reden dat ik wil upgraden is omdat ik graag spellen speel zoals de total war sagas en ik merk nu wel dat ik achter begin te raken met mijn huidige setup. Arme 3 speel ik ook regelmatig en ook dat loopt niet super soepel.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is.

• Nat-Water
-Wat voor resulotie heeft je monitor?
-Als je al ram gaat upgraden zou ik 8gb erbij prikken. Vermeld even welk type ram je hebt (Merk, snelheid, latency)
-Voeding van Seagate betwijfel ik. Die bestaan niet ;). Ik denk eerder Seasonic. Maar ook hiervan, ook het type alsjeblieft.

Voor beide spellen die je noemt is de optimalisatie vanuit de developer niet best, dus fantastisch zal het nooit worden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat je met dat soort games meer aan een CPU upgrade hebt, en misschien 8GB RAM extra, naar 32G gaan op een consumer platform met 4 DIMM's opent een hoop timing problemen potentieel... De GPU is wel een beetje een bottleneck, maar niet eens zó erg afhankelijk van de resolutie waar je op speelt.

Seagate maakt overigens geen voedingen, en harddrives gebruiken geen 650 Watt.

Je huidige videokaart is een onderdeel wat ~120W max trekt, en met een zware OC naar 140 gaat. MAX. Met De gaming-x trio (heb hem zelf, wou achteraf dat ik meer een reference kaart heb genomen want hoewel ik wel een block gevonden heb was hem waterkoelen nou niet het meest aantrekkelijke, dat, en de kaart is echt absurd groot -- groot genoeg om te waarschuwen voor extra GPU support in de case én aan het PCI-E slot) ga je naar 280W met vlagen. Een goede voeding is dus nodig. 650W is in theorie genoeg, maar dan moet het wel een goede voeding zijn. Niet dat dat veel uitmaakt momenteel, want je CPU zal hem niet kunnen voeden, dus hij zal lekker niet eens op normale clock lopen, laat staan boost :). In die games dan... er zijn games waar het wel zal lukken.

Daar hoef je niet defensief voor te worden, want iedereen heeft het beste met je voor. Ik ken die kaart, en het is letterlijk een monoliet. En ik ken de games ook, en ik snap ook waarom ik m'n 6x00-series CPU vervangen heb voor een multithreaded monster van AMD. De GPU moet natuurlijk wel gevoed kunnen worden. En dat niet alleen in power, maar ook in voeding. En dan hebben we het, zeker met deze dingen, over een goede voeding. Omdat ik nog niet weet wát je hebt, is wachten wel aan te raden.

En dan is er de andere tak van het verhaal waarom ik die kaart NIET zal halen. Super. Een 2070 super is €300 goedkoper en bijna net zo snel. En de 2080 super die even duur is als de huidige 2080 zit naar verwachting rond TI-niveau. Koop nu dus NIKS.

Je vraag is simpel, klopt. En hij zal passen. Hoewel misschien te groot voor je kast, maar je specificeerde nergens dat je een kast hebt. Misschien heb je je systeem wel gewoon op je bureau liggen. Maar of iets past, en of iets nuttig is, dat zijn losse vragen. Of het past en daarna gaat werken, is nog een andere. Je kan een ISDN kabel fysiek in een ethernet connectie rammen, maar ik verzeker je, 70V op netwerkkaart gaat iets omzeep helpen :P. Bovendien zijn dit soort kaarten rekenwonders, en games werken met kaart EN CPU samen.

Deze kaart past en werkt zelfs nog in een Core2Duo plankje, en ik denk dat ik hem ook nog werkend kan krijgen op een classic Pentium 4 (zei het dat die geen UEFI kennin doorgaans...), met wat hacks... is het nuttig? Neuh. Verre van. Hoewel furmark lekker zal draaien :P

[ Voor 25% gewijzigd door Umbrah op 08-07-2019 14:53 ]

• calvin012
Ik heb wat verkeerde hardware opgeschreven ik heb al mijn hardware dozen erbij gepakt en dit is alles wat er in mijn pc zit en mijn monitor.

Ik heb verder weinig verstand van computers ik heb deze ongeveer 2 jaar geleden aangeschaft en via instructies op YouTube zelf in elkaar gezet. Vandaar dat ik misschien ook wat verwarrend overkom.

- Kingston HyperX Fury 16 GB DIMM DDR4-2133 2 x 8 GB
- Crucial SSD MX300 525GB
- Phanteks Enthoo Luxe Midi-Tower Black
- Gigabyte GA-Z170X-Gaming 5-EU - Moederbord
- I7-6700k
- GTX 1060 MSI Gaming 6GB
- Seasonic M12II EVO 620W
- BenQ Zowie XL2430 (1080p)

• calvin012
calvin012 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:58:
Ik heb wat verkeerde hardware opgeschreven ik heb al mijn hardware dozen erbij gepakt en dit is alles wat er in mijn pc zit en mijn monitor.

Ik heb verder weinig verstand van computers ik heb deze ongeveer 2 jaar geleden aangeschaft en via instructies op YouTube zelf in elkaar gezet. Vandaar dat ik misschien ook wat verwarrend overkom.

- I7-6700k
- GTX 1060 MSI Gaming 6GB
Dus welke kaart kan hier het beste bij? Ik wil liever niet te lang gaan wachten maar op super versies kan ik wel wachten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Umbrah https://arma3.com/requirements

25GB hard drive is geen RAM geheugen. 6GB RAM geheugen is het advies en 2GB Vram(GPU) @calvin012

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hackus schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:56:
@Umbrah https://arma3.com/requirements

25GB hard drive is geen RAM geheugen. 6GB RAM geheugen is het advies en 2GB Vram(GPU) @calvin012
Arma was niet zozeer wat me triggerde, Total war was het wel. En dat is een game die écht lekker CPU-hongerig is.

Tevens zijn zelfs recommended requirements iets wat ik doorgaans met een slag om de arm neem. Cities: skylines is een mooi voorbeeld van een game die óók 6GB onder "recommended" heeft staan, maar zodra je een stad hebt met ~100.000+ inwoners, een paar assets extra hebt, en een OV stelsels, tsja... een van de redenen dat Zen2 nu zo populair is, is dat het zonder direct naar quadchannel vrij grote memory configuraties aankan op hoge snelheid... beestje slikt met gemak 20GB aan RAM... en als je dan ook nog wat er naast wilt doen, zit je al vrij snel te swappen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Umbrah schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Arma was niet zozeer wat me triggerde, Total war was het wel. En dat is een game die écht lekker CPU-hongerig is.

Tevens zijn zelfs recommended requirements iets wat ik doorgaans met een slag om de arm neem. Cities: skylines is een mooi voorbeeld van een game die óók 6GB onder "recommended" heeft staan, maar zodra je een stad hebt met ~100.000+ inwoners, een paar assets extra hebt, en een OV stelsels, tsja... een van de redenen dat Zen2 nu zo populair is, is dat het zonder direct naar quadchannel vrij grote memory configuraties aankan op hoge snelheid... beestje slikt met gemak 20GB aan RAM... en als je dan ook nog wat er naast wilt doen, zit je al vrij snel te swappen.
Die heb ik over het hoofd gezien. ja, vaak is het ouder advies en niet voor 2018-2019

• calvin012
- I7-6700k
- GTX 1060 MSI Raming 6GB

Stel ik wil Rome 2 total war spelen met 4v4 ultra unit size op max settings. Wat moet er dan verandert worden aan deze build?

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:35
calvin012 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 06:59:
- I7-6700k
- GTX 1060 MSI Raming 6GB

Stel ik wil Rome 2 total war spelen met 4v4 ultra unit size op max settings. Wat moet er dan verandert worden aan deze build?
Ik denk dat een 2080RTX zwaar overkill is. Ik speel zelf city skylines en BF5. BF5 kan ik op ultra met een RTX 2070 & I5-8600K aan. City Skylines ook ultra en met 450k populatie geen CPU problemen.

Denk dat je onnodig geld uitgeeft aan een 2080 als een 2070 al minstens 300 euro goedkoper is :)

Keep in mind: Als je de 6700K upgrade dan moet je gelijk geloven aan een nieuw moederbord, want vanaf de intel 8000 serie moet je een 1151 V2 moederbord nemen. Oudere moederborden (o.a. je huidige) is niet compatible met de 8000 - 9000 serie van intel.

Ik weet niet of ik de gene ben die je een upgrade advies moet geven, maar als je perse een intel wil dan is een i5-9600k een leuke upgrade. Die kost atm €240 euro en presteert erg lekker.

Een RTX 2070 is ruim over de grens van je wensen. Ik denk zelfs dat je met een RTX 2060 weg kan :). Moederbord weet ik niet zo goed wat je hiervoor moet kiezen.

AMD adviezen laat ik liever over aan mijn mede tweakers in dit geval :)

[ Voor 17% gewijzigd door silverchaoz op 12-07-2019 09:15 ]

Pagina: 1