Pioneer VSX 609RDS receiver probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudivg
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-02 22:57
Beste mensen,

Ik heb een Pioneer 609RDS (bj circa 2001) met een probleem. Is een 5:1 receiver. Versterker begon een maand of wat geleden wel eens uit te vallen, of er kwam alleen nog maar een luide brom of ruis uit de speakers.
Die brom of ruis kwam binnen een paar weken steeds vaker en harder en uiteindelijk gaf de display een overpower waarschuwing en schakelde zichzelf uit. 24 uur vd stroom af gehaald, bekeken van binnen (schoon/stofvrij) en toen deed ie het weer normaal voor een volle dag (met andere speakers en kabels), dag erna weer harde ruis. Hij blijft wel aan staan en geeft geen melding. Als ik hem nu aanzet is er geen ruis, maar als ik hem een klein beetje beweeg (licht schuiven in de kast) komt er een keiharde brom uit de speakers. Ik weet niet of er nu nog gewoon geluid uit komt.

Ik heb hem weer opengemaakt en vond een geroeste capacitor achter de display, 1 soldeerpunt was helemaal weg. Echter dit is een kleintje en ik betwijfel of dit de oorzaak kan zijn? Ik zie verder geen schade of sporen van oververhitting.

Is er trouwens nog verschil tussen bijv. de vierkante of de ronde capacitors? Als ik 0.047f 5.5v google krijg ik vrijwel alleen maar rechte.

Bedankt, Rutger

[ Voor 15% gewijzigd door Rudivg op 08-09-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:14
Die condensator is een ultracap. Deze houdt de processor onder spanning om de zenders en andere settings op te slaan.
Deze moet vervangen worden en de print eromheen gereinigd met bijvoorbeeld een glasvezelpen en alcohol.
Of deze de benoemde storingen kan veroorzaken twijfel ik aan.

Het kan ook zijn dat de solderingen van de eindversterker modules los zitten. Herkenbaar aan kleine kringen rond de soldeer verbinding. Dit gebeurt vaker bij deze receivers. Soldeer ook gelijk de pootjes van spannings stabilisatoren (zittem waarschijnlijk op de bodemplaat geschroefd) door.

Optie 3 is een probleem rond de audio dsp

Is er een stuk bodemplaat wat te verwijderen is om bij de eindtrappen te komen?

[ Voor 3% gewijzigd door ronnie vd op 09-07-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat lijkt een geheugen cap. Op een yamaha DSP-A2 wel eens vervangen maar dat was meer omdat hij instellingen niet onthield. Qua leeftijd kan vervangen geen kwaad of het alles oplost is een ander ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudivg
Bedankt voor de reactie. Zoals je kunt zien is het gedeelte rondom de condensator zwart uitgeslagen, maar lijkt geen 'brand'schade. Zou ik het ook schoon kunnen maken met een dremel met een fijne borstel? of moet het per se met een glasvezel borstel?

Ik zal even kijken of ik hem helemaal uit mekaar kan halen, ik vermoed van wel want alles lijkt geschroefd te zijn. Ik heb al vaker ouder soldeerpunten opgeknapt bij verschillende electrische apparaten dus weet een beetje hoe het moet :) Zo'n slecht contact zou ook kunnen verklaren waarom ie overslaat als ie bewogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudivg
bouwfraude schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:50:
[...]

Dat lijkt een geheugen cap. Op een yamaha DSP-A2 wel eens vervangen maar dat was meer omdat hij instellingen niet onthield. Qua leeftijd kan vervangen geen kwaad of het alles oplost is een ander ding.
Ik vind het type wat ik moet hebben vooral in vierkant formaat, maakt dat wat uit? Is er verder nog iets om op te letten bij zo'n cap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rudivg schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:41:
[...]

Ik vind het type wat ik moet hebben vooral in vierkant formaat, maakt dat wat uit? Is er verder nog iets om op te letten bij zo'n cap?
Maximale spanning en capaciteit. Meer is beter (maar maak het niet te gek) en minder is een no-no. Je plaatje is 5.0 volt, 10F, dus 5.5 volt en 12F is prima. Als 'ie ook nog eens goed past: helemaal fantastisch.

Maar..

Die supercap zorgt ervoor dat je voorkeuren bewaard blijven. De symptomen die je beschrijft gaan over instabiliteit van je eindversterker. Je hebt een versterker met negatieve terugkoppeling die instabiel is op lage frequenties, denk ik.

Je 'storende geluiden' zijn gerommel en ruis die komt en gaat?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudivg
Ja hij begon (meestal als ie een uurtje of 2 had aangestaan) ruis over de speakers te geven, vergelijkbaar met FM geluid zonder antenne. Het volume van die ruis is volgens mij ook toegenomen. Ongeveer een week nadat de ruis begon ging ie zo'n keiharde brom maken, wat lijkt op verkeerd aangesloten speakers. De ruis en brom wisselen mekaar nu af, maar zijn constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudivg
Uiteindelijk hem helemaal uit mekaar gehaald, vond een transistor met een op het oog slechte verbinding. Alles opnieuw gesoldeerd, weer in mekaar. Hij ruist nu niet meer maar als ik hem in m'n handen snel beweeg blijft ie klappen/brommen over de speakers geven. Dat gebeurd ook als ie in de kast staat en ik hem druk hem in een hoek. Het volume is ook veel zwakker dan voorheen, hij lijkt zeker 15db hoger te moeten staan voor hetzelfde geluid.

Hij staat normaal gesproken stil dus dan is dat brommen niet zo erg maar ik ben eerder bang dat ie doorbrand ofzo... wel zonde als ie niet meer te redden zou zijn. Geluid wat eruit komt is veel beter dan dat van m'n Denon PMA 520ae die 2 jaar oud is
Pagina: 1