I5-6600K CPU upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-08 16:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Mijn primaire doel is gaming op de best mogelijke kwaliteit/performance in 1080P. Af en toe muziek rippen en converteren echter is dit onder geschikt qua belang.

[i]Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem.

De games die ik met name speel zijn games zoals PUBG, Killing Floor 2, Battlefield 1,Ring of Elysium. Af en toe doe ik muziek rippen en converteren.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Geen vaste prijs voor in gedachten. Wil wel een duidelijke performance boost krijgen en de komende jaren prima vooruit kunnen. Met de verkoop van mijn moederbord, geheugen en cpu (eventueel met Mugen 4 koeler er bij) hoop ik max 300 euro bij te hoeven leggen maar hier zit nog wel wat rek in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn huidige setup is:

Intel i5 6600k CPU met Scythe Mugen 4 koeler
Msi Z170-A Tomahawk moederbord
16 GB DDR4 geheugen (volgens mij 2400)
MSI GTX 1070 Ti
Tagan Piperock 700 W voeding 1e generatie ? Model 2011 of 12 volgens mij.
2x Samsung Evo SSD's

Alles gaat over behalve moederbord, en CPU en indien nodig ook nieuw geheugen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik denk zelf een nieuw moederbord, CPU en geheugen nodig te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee geen voorkeuren, beste prijs kwaliteit/verhouding binnen de A merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Nee

Ga je overklokken?
[
Nee, ben ik helaas niet echt in thuis.

Wat verwacht je van ons?[i]

Wat ik verwacht van jullie kant is een stuk aankoopadvies maar ook heb ik nog een paar compatibiliteitsvragen. Hier onder zal ik verder toelichten wat ik graag wil weten.

- Ik heb op Tweakers met interesse de berichtgeving gelezen over de nieuwe AMD Ryzen 3 processors en de vergelijking met Intel. Dit lijken me interessante processors, echter gezien ik nu een Intel combinatie heb, is het niet interessanter om daar de best mogelijke upgrade te installeren ? De voorkeur van mij zou dan wel uitgaan naar een Ryzen 3700X

- Mijn bestaande geheugen wil ik eventueel behouden. Echter als ik upgrade naar Ryzen 3 heb ik waarschijnlijk sneller geheugen nodig. Is dit ook noodzakelijk met een I7-8700/I7-9700 ?

- Mijn moederbord heeft volgens de specs een socket 1151. Past hier zonder problemen een I7 van de 8e en 9e generatie op ? Volgens de specs van de nieuwere processors zou dit passen maar hier schijnen de meningen over te verschillen.

- Last but not least, is de upgrade naar 1 van deze processors de moeite waard tov de 6600K voor gaming? Ik ben zeker niet ontevreden qua snelheid maar wil altijd graag wel goede performance hebben.

In de benchmarks die ik heb gekeken is uiteraard een I7 beter voor de multi threaded games/taken, echter is het lastig een goede benchmark te vinden met mijn processor en de 8e/9e generatie cpu s er in. Tevens vind ik het ook lastig om in te schatten hoeveel extra performance ik krijg in games.

- Moet ik met specifieke dingen rekening houden als ik naar AMD over zou schakelen ? Heb ik nog iets nodig of zouden er compatibilteits problemen kunnen komen ?

Kortom is het verstandig om over te stappen naar een nieuwe set, en wat zou de beste prijs/kwaliteit verhouding geven ?

Beste antwoord (via jerrot op 09-07-2019 19:42)

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Om een idee te krijgen, in deze test zie je o.a. de 9600K, 3600 en 7600K (wat een soort van opgevoerde 6600K is).

Je maximale budget is dus blijkbaar 250+350=600.

Nodig is:
Voeding - (Als het idd een wat mindere voeding is zou ik hem wel vervangen.)
Mobo
CPU
RAM
Koeler

Om een idee te krijgen heb ik een winkelmandje gemaakt obv AMD. Intel kan natuurlijk ook maar heb zelf enige voorkeur voor AMD. Handigste is natuurlijk alles bij dezelfde winkel en werkelijke kosten zijn wel wat hoger met verzendkosten etc maar dit valt aardig binnen je budget.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Plus€ 95,-€ 95,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK€ 74,89€ 74,89
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,89

Denk dat anderen m.n. mobo en geheugen nog beter en specifieker kunnen adviseren.

Geheugen is niet het allersnelste maar wel goed geprijst maar het 'beste' geheugen kost je twee keer zoveel en dit is toch een beetje een budget build dus dan is dat zonde vind ik.

3600 heeft al een koeler, niet de aller, allerbeste maar hij voldoet best goed. 3600X heeft iets hogere clocks en een betere koeler maar of dat het echt waard is betwijfel ik enigzins.

Bij een B450 moederbord moet je er wel aan denken dat voor een Ryzen 3600 (X) het bios eerst geflashed moet worden. Met dit mobo kan dat als het goed is via usb+flashback button. En anders zijn er winkels die het voor 10-15 voor jou doen.

Nadeeltje van AMD is dat de ZEN2 biossen nog redelijk ongepolijst zijn en dat memory compatibility misschien een issue kan zijn. Maar met wat research en hopelijk nog wat tips van anderen hier moet dat wel goedkomen.

[ Voor 98% gewijzigd door Help!!!! op 09-07-2019 19:48 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:14
Waarom upgraden als je niet ontevreden bent? Veel betere performance op 1080p ga je denk ik niet krijgen met een CPU upgrade met deze videokaart

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 08-07-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Welke Tagan Piperock van 700W heb je? Eerste of derde generatie?

@martyw Zijn CPU is eigenlijk te langzaam voor veel moderne games, hierdoor zal hij last hebben van framedrops in bijvoorbeeld BF1.

[ Voor 51% gewijzigd door -The_Mask- op 08-07-2019 10:55 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk eerst eens voor een RTX2060 S, en nieuwe voeding pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart maar aangezien je budget dan tekort schiet.

Ryzen 3600 €215,-
MSI B450 Tomahawk €110,-
en pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Is ook een optie, maar sowieso je voeding. (die stamt uit 2011 en is de 1e prioriteit bij nieuwe gear)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-08 17:06
jerrot schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:40:
- Last but not least, is de upgrade naar 1 van deze processors de moeite waard tov de 6600K voor gaming? Ik ben zeker niet ontevreden qua snelheid maar wil altijd graag wel goede performance hebben.

Kortom is het verstandig om over te stappen naar een nieuwe set, en wat zou de beste prijs/kwaliteit verhouding geven ?
Samengevat: Nee.

Als je niet ontevreden bent over de huidige snelheid van je PC is het altijd verspild geld. Hoe langer je wacht, hoe meer waar je voor je geld krijgt. De computer markt zal immers met iedere generatie stijgen in performance. Er wordt wel eens gezegd "dan kun je eigenlijk eeuwig wachten", maar ik ben zelf van mening dat je net zo lang kunt wachten tot de performance van je huidige pc te kort schiet. Voor die tijd is er eigenlijk geen reden tot upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:14
-The_Mask- schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:54:
Welke Tagan Piperock van 700W heb je? Eerste of derde generatie?

@martyw Zijn CPU is eigenlijk te langzaam voor veel moderne games, hierdoor zal hij last hebben van framedrops in bijvoorbeeld BF1.
Dit suggereert dat de i5 6600k met een GTX 1070 (die is kwa performance vergelijkbaar met een GTX 1660 Ti) nog wel mee kan doen op HD wat TS wil, en ja op 4k komt deze combi te kort. En eens dat de voeding prioriteit heeft bij upgrade plannen

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 08-07-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
youridv1 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Samengevat: Nee.

Als je niet ontevreden bent over de huidige snelheid van je PC is het altijd verspild geld. Hoe langer je wacht, hoe meer waar je voor je geld krijgt. De computer markt zal immers met iedere generatie stijgen in performance. Er wordt wel eens gezegd "dan kun je eigenlijk eeuwig wachten", maar ik ben zelf van mening dat je net zo lang kunt wachten tot de performance van je huidige pc te kort schiet. Voor die tijd is er eigenlijk geen reden tot upgrade
Ik zal het nog even verder toelichten, ansich ben ik niet ontevreden over de snelheid van mijn pc. Echter valt mij wel op dat ik tegenwoordig in PUBG soms wat lag stoten en fps drops en dergelijke heb. PUBG is uiteraard ook zeker niet perfect geoptimaliseerd. De huidige videokaart kan denk ik sowieso nog wel even mee. Tevens merk ik ook wel dat hij na alle updates van Windows wel aanzienlijk trager geworden is.

En tsja, als tweaker wil je van tijd tot tijd ook weer eens wat leuke nieuwe spulletjes hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
martyw schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Dit suggereert dat de i5 6600k met een GTX 1070 (die is kwa performance vergelijkbaar met een GTX 1660 Ti) nog wel mee kan doen op HD wat TS wil, en ja op 4k komt deze combi te kort. En eens dat de voeding prioriteit heeft bij upgrade plannen
De videokaart zelf wil ik nog wel even houden, deze lijkt mij ook nog wel afdoende voor 1080P gaming zeker aangezien het een Ti versie is. Voeding zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, deze is meen ik van 2011 en zit al sinds aanschaf pc er in.

Echter heeft een voiding ook invloed op je performance van je pc of alleen stabiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
jerrot schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:07:
[...]

Ik zal het nog even verder toelichten, ansich ben ik niet ontevreden over de snelheid van mijn pc. Echter valt mij wel op dat ik tegenwoordig in PUBG soms wat lag stoten en fps drops en dergelijke heb. PUBG is uiteraard ook zeker niet perfect geoptimaliseerd.
Dat klinkt al beter. Ik zou persoonlijk kijken naar een R5 3600 of 3600X en nog even een aantal benchmarks afwachten die de R5 3000's vergelijken met de R7 3000's om te zien of de R7's interessant zijn. Ik verwacht persoonlijk amper verschil in gaming tussen 5 en 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
youridv1 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:12:
[...]

Dat klinkt al beter. Ik zou persoonlijk kijken naar een R5 3600 of 3600X en nog even een aantal benchmarks afwachten die de R5 3000's vergelijken met de R7 3000's om te zien of de R7's interessant zijn. Ik verwacht persoonlijk amper verschil in gaming tussen 5 en 7.
Ok dat zullen we inderdaad even afwachten. Echter waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben is of ik met mijn huidige setup een 8e of 9e generatie I7 kan installeren en zo ja wat geeft dit qua performance boost.

Ik zat dan aan een I7 8700/9700 CPU te denken. En afgaande op de reacties zal ik ook inderdaad maar een nieuwe voeding gaan bestellen. Echter is een nieuwe voeding neem ik aan alleen van belang voor stabiliteit en niet voor performance van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
jerrot schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Ok dat zullen we inderdaad even afwachten. Echter waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben is of ik met mijn huidige setup een 8e of 9e generatie I7 kan installeren en zo ja wat geeft dit qua performance boost.

Ik zat dan aan een I7 8700/9700 CPU te denken. En afgaande op de reacties zal ik ook inderdaad maar een nieuwe voeding gaan bestellen. Echter is een nieuwe voeding neem ik aan alleen van belang voor stabiliteit en niet voor performance van het systeem?
In je huidige moederbord? Dat niet. Als je naar een 8700 of 9700 wil heb je een 300 series moederbord nodig. De rest is compatible.
En koop aub een nieuwe voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gebruikte i7-6700k kost al gauw €200,- dat lijkt me zonde. maar samen met voeding is dat wel het goedkoopste

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 08-07-2019 11:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
youridv1 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:24:
[...]

In je huidige moederbord? Dat niet. Als je naar een 8700 of 9700 wil heb je een 300 series moederbord nodig. De rest is compatible.
Ok dat is jammer om te horen, dan ben ik sowieso verplicht CPU+MOBO te vervangen. En ik zal eens gaan kijken inderdaad naar een nieuwe voeding. 600 watt moet ik het wel mee redden in mijn configuratie.

@Hackus Ik zou ook niet gaan voor een 6700K dat scheelt sowieso amper iets afgaande op benchmarks. 8700 of 9700 zou het dan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jerrot schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:35:
[...]

Ok dat is jammer om te horen, dan ben ik sowieso verplicht CPU+MOBO te vervangen. En ik zal eens gaan kijken inderdaad naar een nieuwe voeding. 600 watt moet ik het wel mee redden in mijn configuratie.

@Hackus Ik zou ook niet gaan voor een 6700K dat scheelt sowieso amper iets afgaande op benchmarks. 8700 of 9700 zou het dan worden.
Is wel beter, maar het geld niet waard zo 2e hands. ook 8700 niet, dus kom je al snel op Ryzen uit of 9400F

Je kunt je huidige MB, CPU,RAM ook verkopen in V&A oa.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 08-07-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Hackus schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:42:
[...]

Is wel beter, maar het geld niet waard zo 2e hands. ook 8700 niet, dus kom je al snel op Ryzen uit of 9400F

Je kunt je huidige MB, CPU,RAM ook verkopen in V&A oa.
Ik zou inderdaad mijn cpu,ram,mobo+ cpu koeler nog willen verkopen. Hoop daar nog een 250 wel voor te kunnen krijgen. en dan 300-350 euro er bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
youridv1 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:24:
[...]

Ik heb een Seasonic en corsair 550w voeding op t oog volledig modulair. Is dit voldoende en zijn dit kwalitatief goede merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jerrot schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:53:
[...]

Ik heb een Seasonic en corsair 550w voeding op t oog volledig modulair. Is dit voldoende en zijn dit kwalitatief goede merken?
RM550X (2018) (of TX550m V2) zijn prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jerrot schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:53:
[...]

Ligt er helemaal aan welken dat zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
martyw schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Wat daar staat moet je niet te serieus nemen. Een i5 6600K kan bij lange na niet altijd die daar genoemde fps halen en dat geld eigenlijk voor elke game. De daar genoemde framerate is maar voor een bepaald moment, terwijl het heel anders kan zijn op de andere momenten. Je kunt simpelweg een hele game niet samenvatten in twee cijfertjes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
-The_Mask- schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:03:
[...]

Ligt er helemaal aan welken dat zijn.
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Deze heb ik op t oog, is dit genoeg voor mijn specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Corsair is de betere van de twee en die is ook genoeg.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-08 13:32
Heb voor hetzelfde gestaan paar maand geleden(maar dan met i5 6500/gtx1060). BF1/5 en pubg werden ook gelimiteerd door de cpu. Heb nu de upgrade gedaan naar i5 9600k/Z390 met behoud van graka en ram en het was in ieder geval de moeite waard. Geen framedrops meer.

AMD overwogen, maar ging duurder uitkomen omdat ik dan RAM ook ging moeten vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door skelleniels op 08-07-2019 22:15 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
skelleniels schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:14:

AMD overwogen, maar ging duurder uitkomen omdat ik dan RAM ook ging moeten vervangen
Intel en AMD hebben beide gewoon standaard DDR4 nodig in de nieuwste desktop CPU's, daar zit geen verschil in.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
-The_Mask- schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:21:
[...]

Intel en AMD hebben beide gewoon standaard DDR4 nodig in de nieuwste desktop CPU's, daar zit geen verschil in.
Ja maar AMD heeft om goed te presteren toch wel snel geheugen nodig toch? Ik heb maar 2133 mhz DDr4...
TS heeft ook slechts 2400 mhz DDR4, vandaar.

[ Voor 7% gewijzigd door skelleniels op 09-07-2019 05:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Intel heeft dat ook, maar geheugen is ook te overklokken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
skelleniels schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:14:
Heb voor hetzelfde gestaan paar maand geleden(maar dan met i5 6500/gtx1060). BF1/5 en pubg werden ook gelimiteerd door de cpu. Heb nu de upgrade gedaan naar i5 9600k/Z390 met behoud van graka en ram en het was in ieder geval de moeite waard. Geen framedrops meer.

Heb je toevallig enig idee hoeveel extra performance dat je hebt gekregen? Hoeveel FPS meer ? Geen stotteringen is ook wel fijn, bij mij in PUBG lijkt het steeds erger te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
@Verwijderd

Allereerst alvast bedankt voor je hulp tot nu toe.

Vanuit het verleden weet ik dat jij veel verstand hebt van hardware. Ik zat als alternatief voor een Ryzen 3000 upgrade te denken aan een upgradesetje met een i7-9600K processor daar bij inbegrepen. Dit is toch net een stuk goedkoper dan Ryzen 3000 of een 9700/9700 K processor.

Ik heb nog wat zitten zoeken naar benchmarks voor games maar word er nog niet echt veel wijzer van. Heb jij toevallig enig idee of deze upgrade veel verbetering bied tov de 6600 K processor in games ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:57
Voor de prijs van een 9600K met goede cpu koeler koop je een Ryzen 5 3600X. Dan is de laatste toch echt een betere koop met 2x zoveel threads.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Om een idee te krijgen, in deze test zie je o.a. de 9600K, 3600 en 7600K (wat een soort van opgevoerde 6600K is).

Nodig is:
Mobo
CPU
RAM
Koeler

Om een idee te krijgen heb ik een winkelmandje gemaakt obv AMD. Intel kan natuurlijk ook maar heb zelf enige voorkeur voor AMD. Handigste is natuurlijk alles bij dezelfde winkel en werkelijke kosten zijn wel wat hoger met verzendkosten etc maar dit valt aardig binnen je budget.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,89

Denk dat anderen m.n. mobo en geheugen nog beter en specifieker kunnen adviseren.

Geheugen is niet het allersnelste maar wel goed geprijst maar het 'beste' geheugen kost je twee keer zoveel en dit is toch een beetje een budget build dus dan is dat zonde vind ik.

3600 heeft al een koeler, niet de aller, allerbeste maar hij voldoet best goed. 3600X heeft iets hogere clocks en een betere koeler maar of dat het echt waard is betwijfel ik enigzins.

Bij een B450 moederbord moet je er wel aan denken dat voor een Ryzen 3600 (X) het bios eerst geflashed moet worden. Met dit mobo kan dat als het goed is via usb+flashback button. En anders zijn er winkels die het voor 10-15 voor jou doen.

Nadeeltje van AMD is dat de ZEN2 biossen nog redelijk ongepolijst zijn en dat memory compatibility misschien een issue kan zijn. Maar met wat research en hopelijk nog wat tips van anderen hier moet dat wel goedkomen.

[ Voor 98% gewijzigd door Help!!!! op 09-07-2019 19:48 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Help!!!! schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:19:

Nodig is:
Mobo
CPU
RAM
Koeler

Om een idee te krijgen heb ik een winkelmandje gemaakt obv AMD. Intel kan natuurlijk ook maar heb zelf enige voorkeur voor AMD.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,89

3600 heeft al een koeler, niet de aller, allerbeste maar hij voldoet best goed.

toon volledige bericht
Thanks, hier kan ik wel wat mee. Mijn budget is idd rond de 600 euro en hoop daar wel wat voor te te kunnen bouwen. Eventueel een 3600x is ook een mogelijkheid omdat hier al een betere koeler op zit als k het goed heb.

Geheugen mag uiteraard ook iets sneller zijn nog. Presteert echter Ryzen 3 net zo snel op X470 mobo als een X570 bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tests geven nogal verschillend beeld. hier de 3700X in 1080p
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-3700x/15.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

jerrot schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:51:
[...]

Thanks, hier kan ik wel wat mee. Mijn budget is idd rond de 600 euro en hoop daar wel wat voor te te kunnen bouwen. Eventueel een 3600x is ook een mogelijkheid omdat hier al een betere koeler op zit als k het goed heb.

Geheugen mag uiteraard ook iets sneller zijn nog.
Dit geheugen heeft een true latency van 10ns. Onder 10ns is alles volgensmij gelijk stuk duurder.
Presteert echter Ryzen 3 net zo snel op X470 mobo als een X570 bord?
Ja. Zolang de componenten en ontwerp goed is maakt het niet uit. Alleen zit in mijn winkelmandje een goedkoper B450 mobo maar dat zou niet uit moeten maken.

X570 is ook veel te duur gezien jouw budget als je het mij vraagt. Dus dat is sowieso geen optie.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
jerrot schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:48:
[...]

Heb je toevallig enig idee hoeveel extra performance dat je hebt gekregen? Hoeveel FPS meer ? Geen stotteringen is ook wel fijn, bij mij in PUBG lijkt het steeds erger te worden.
BF5 ging van 40-45 fps naar continue minimum 70 fps
BF1 had ik vaak al stabiele 60 fps, maar vaak ook niet. Nu altijd 60 fps stabiel(80fps minimum met v-sync uit)
Pubg nu ook stabiel 60 fps waar het vroeger bijna nooit op 60 bleef.

Nu is het van mij wel 2 maand geleden en bestonden de huidige AMD Ryzen 3000 cpu's nog niet. Adhv de reviews lijken die nu idd wel een pak interessanter(maar je zal best dan ook het RAMGeheugen vervangen waar dit bij Intel minder van invloed is).

[ Voor 18% gewijzigd door skelleniels op 10-07-2019 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
skelleniels schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:43:
[...]

BF5 ging van 40-45 fps naar continue minimum 70 fps
BF1 had ik vaak al stabiele 60 fps, maar vaak ook niet. Nu altijd 60 fps stabiel(80fps minimum met v-sync uit)
Pubg nu ook stabiel 60 fps waar het vroeger bijna nooit op 60 bleef.

Nu is het van mij wel 2 maand geleden en bestonden de huidige AMD Ryzen 3000 cpu's nog niet. Adhv de reviews lijken die nu idd wel een pak interessanter(maar je zal best dan ook het RAMGeheugen vervangen waar dit bij Intel minder van invloed is).
Dat is dan inderdaad wel een fatsoenlijk resultaat als k het zo lees. BF had ik nooit echt heel erg problemen mee, liep redelijk soepel.

Ik ben er wel over uit dat ik in ieder geval voor Ryzen ga. Ik twijfel echter wel tussen de 3600x en 3700x Ik wil namelijk wel weer lange tijd nu future proof zijn aangezien het een smak geld is. De normale 3600 kan ook maar dan moet je er alsnog een goede koeler bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Help!!!! schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:56:
[...]
Dit geheugen heeft een true latency van 10ns. Onder 10ns is alles volgensmij gelijk stuk duurder.

[...]

Ja. Zolang de componenten en ontwerp goed is maakt het niet uit. Alleen zit in mijn winkelmandje een goedkoper B450 mobo maar dat zou niet uit moeten maken.

X570 is ook veel te duur gezien jouw budget als je het mij vraagt. Dus dat is sowieso geen optie.
Ok dan is dat zeker een optie, hoef ook geen nieuwe snufjes maar puur de snelheid die ik er uit krijg maximaliseren.

Had zelf dit mobo op t oog pricewatch: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

Qua processor zit ik te twijfelen tussen de 3600x (vanwege betere standaard koeler) of de 3700x voor de toekomst bestendigheid.

Afgaande op de benchmarks zou de Ryzen 3600 vergelijkbaar zijn met een i7-8700k. De I7-8700 zou grofweg 20% sneller moeten zijn voor gaming vergeleken met mijn i5-6600k. Correct me if i am wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Qua CPU ben ik er al uit in ieder geval, gaat een 3700 X worden, nu alleen nog even de keuze maken voor een goed moederbord. Waarschijnlijk ga ik voor een X470 van Gigabyte of MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jerrot schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:00:
Qua CPU ben ik er al uit in ieder geval, gaat een 3700 X worden, nu alleen nog even de keuze maken voor een goed moederbord. Waarschijnlijk ga ik voor een X470 van Gigabyte of MSI.
Dit zijn goede X470 bordjes, en nog betaalbaar(wel bios update nodig)

pricewatch: MSI X470 Gaming Plus
pricewatch: MSI X470 Gaming Pro

Pagina: 1