H265 (HVEC) content streamen van NAS naar Pi4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476872

Topicstarter
Beste,

Heb hier nu een drietal jaar een DS214play icm een pi3 die kodi draait. Kijk al sinds het begin perfect 1080p films vanaf men NAS.

Echter stoor ik me er meer en meer aan dat ik geen enkele mogelijkheid heb voor het streamen van 4k content naar men tv. Niet via chromecast vanaf men laptop of via men NAS. Zeer vervelend om 4k opnames van je iphone of gopro 7 (deze record in HVEC) nergens op groot beeld te kunnen zien.

Ondertussen weet ik al wel dat de DS214 geen 4k content kan transcoderen dus deze lijkt me bottleneck nr 1 te zijn. Nr 2 is sowieso de Pi die ook geen 4k content aankan.

Komen we dus bij de vraag wat ik hier effectief moet updaten om eindelijk eens 4k naar men UHD tv te kunnen streamen.
In eerste instantie dacht ik aan een nieuwe Pi4 aan te schaffen die eindelijk overweg kan met 4k en volgens specs ook H265 kan transcoderen. Echter twijfel ik dan ook weer of de DS214play wel 4k content rechtstreeks kan streamen naar de Raspberry.

Naar alle waarschijnlijkheid zal ik zowel die Raspberry als men NAS moeten upgraden, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Anoniem: 476872 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 01:27:
Naar alle waarschijnlijkheid zal ik zowel die Raspberry als men NAS moeten upgraden, right?
Nee. De Pi4 kan native 4k afspelen. Je NAS hoeft dus niets te transcoden en hoeft enkel de data aan te leveren; die hoef je dus niet te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
S1NN3D schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:24:
[...]

Nee. De Pi4 kan native 4k afspelen
Is dat zo? Volgens mij is daar nog wel wat onduidelijkheid over. Daarnaast is de vraag of 10bit HEVC en HDR ook afgespeeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Slogra schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:23:
[...]

Is dat zo? Volgens mij is daar nog wel wat onduidelijkheid over. Daarnaast is de vraag of 10bit HEVC en HDR ook afgespeeld kan worden.
Van wat ik er over gelezen heb wel. De software is echter nog niet optimaal dus de gebruikservaring is nog niet zoals deze hoort te zijn. Met de nieuw LibreELEC (nu nog in alpha) zou het wel goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476872

Topicstarter
Top! In eerste instantie dan eens de nieuwe Pi kopen en moesten er toch problemen blijven, update ik men nas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sifferino
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-03-2024
Anoniem: 476872 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:20:
Top! In eerste instantie dan eens de nieuwe Pi kopen en moesten er toch problemen blijven, update ik men nas wel.
Laat zeker je ervaringen weten: ik zou ook graag mijn Pi 3B+ willen upgraden naar de Pi 4 vanwege H265 support. We horen graag de haken en ogen die jij daarbij tegenkomt :)

Let wel even op dit: nieuws: Raspberry Pi 4 krijgt via usb-c-aansluiting geen stroom met kabel met...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-04 20:19
Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten van de Pi4 met haar 4K support. Good luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:31
De Pi4 hardware kan zowel 4K als HDR video content aan volgens dit blog:

https://libreelec.tv/2019/06/libreelec-9-2-alpha1-rpi4b/

Voor HDR support is echter een kernel update nodig:
The 4B hardware is HDR capable, but software support has a dependency on the new Linux kernel frameworks merged by Intel developers (with help from Team LibreELEC/Kodi) in Linux 5.2 and a kernel bump will be needed to use them. Once the initial excitement and activity from the 4B launch calms down, serious work on HDR and transitioning Raspberry Pi over to the new GBM/V4L2 video pipeline can start.
Dus ik denk dat je met de huidige alpha-versie van LibreElec alleen nog maar non-HDR 4K HEVC video's kunt afspelen...
Pagina: 1