Kookplaat op 2 groepen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 16:27
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een appartement weten te bemachtigen. In dit appartement zijn 2 losse groepen van ieder 16A (210V) gereserveerd voor een kookplaat. Onder het aanrecht komen 5 losse snoeren uit de muur, (2 blauwe, 2 bruine en een groengele).
Ik ben opzoek naar een goede kookplaat waarbij goed gebruik kan worden gemaakt van het beschikbare vermogen.

Nu is mijn vragen:
Wat voor kookplaat kan ik nu aanschaffen? (met enigsinds wat vermogen)
Kan dit 2-fasen zijn? (en dan zorgen dat het max vermogen minder dan 7kW bedraagt)
Hoe kan ik deze 5 snoeren aansluiten op een kookplaat?
Welke kookplaat zou geschikt zijn, of worden aanbevolen? Prijs rond de 400 zou mooi zijn. Iets meer zou eventueel kunnen.

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.

Met vriendelijke groeten,
Ewoud

Beste antwoord (via Edd1994 op 08-07-2019 00:19)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:59
Edd1994 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:49:
@Xander Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de Bosch PIE611BB1E. in de handleiding zie ik inderdaad 220-240V/380/415V 2L/2N~ staan. Deze zou bijvoorbeeld geschikt zijn? (Mits aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan)
Ja dat zou een prima optie zijn. Aansluiten in de plaat volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fp07RXA6laVjEF5ukjoGQblA/full.jpg
Je ziet dat je daar dus ook 5 draden kwijt kunt.

Er zijn ook 7,4kW platen die geen aparte klemmen hebben voor N1 en N2, strict gezien zijn die niet geschikt voor aansluiten op een kookgroep. Hele volksstammen steken dan 2 draden in 1 klem maar dat is eigenlijk dus niet de bedoeling.

Die Bosch plaat is er dus juist wel voor gemaakt. Prima!
Edd1994 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:54:

Met mechanisch gekoppeld bedoel je dat wanneer 1 stop er uit gaat de andere ook automatisch er uit gaat?
Bij kortsluiting / overbelasting hoeven ze niet samen uit te schakelen, maar je moet als gebruiker wel met één handeling de gehele groep spanningsloos kunnen maken en het mag niet mogelijk zijn om maar de halve groep uit te schakelen. Als je zou meten op de nu gemonteerde contactdoos, 1 schakelaar omzet en geen spanning meer meet, zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat de gehele groep en dus alle draden in die doos spanningsloos zijn en dat je bijvoorbeeld veilig een Perilex contactdoos kunt monteren. In dit geval lijkt dat niet zo te zijn. Kom je snel genoeg achter, als je groep 4 uitschakelt of de hendel van groep 5 dan mee gaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt een zogenaamde kookgroep, vrijwel iedere moderne kookplaat kan daarop werken. Je moet alleen opletten hoe je deze aansluit, vaak zijn er meerdere manieren (1/2/3 fase etc).

Je moet eerst zoeken welke afmetingen je nodig hebt en dan nog je eigen wensen (aantal pitten/zones etc). Er zijn dan tal van sites waar je daarmee op prijs kan sorteren voor je budget.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 07-07-2019 22:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Als je installatie aan de normen voldoet, dan zijn die 2 groepen wel mechanisch gekoppeld zodat ze in één handeling uit te schakelen zijn.

Komen die 5 draden uit in een inbouwdoos? Dan kun je een inbouw Perilex contactdoos plaatsen, mits de inbouwdoos de goede afmetingen heeft. Aan de kookplaat monteer je een aansluitsnoer met Perilex stekker.

Of komt er enkel een buisje met draden uit de muur? In dat geval kies je voor een opbouw Perilex contactdoos. Heb je misschien een foto van de situatie?

De keuze in kookplaten is heel groot, je kunt in principe iedere kookplaat van maximaal 7,4kW plaatsen mits deze 2 nul-klemmen heeft. Als je de handleiding kunt downloaden kun je daar eens doorheen bladeren en kijken of er een aansluitschema voor 2L-2N staat. De meeste grotere merken hebben dat prima voor elkaar (bijvoorbeeld een Bosch of Siemens), budgetmerken of bijvoorbeeld kookplaten van de Ikea hebben vaak maar 1 nulklem. Die zijn officieel niet geschikt om aan te sluiten in jouw situatie.

Ofwel, zoek eens een kookplaat uit, download de installatiehandleiding en kijk van daar uit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
Beiden bedankt voor uw antwoorden. Bij deze een aantal foto's ter verduidelijking. Ik had er op het moment dat ik er mee bezig was een aantal gemaakt, hopelijk zijn deze voldoende.

De meterkast zoals ik hem van de verhuurder heb ontvangen met de onderstaande beschrijving.
Afbeeldingslocatie: http://www.simpleimageresizer.com/_uploads/photos/84662ad6/20190527_115422_2_15.jpg
Groep 1: Wasmachine/Droger
Groep 2: CV, Badkamer, slaapkamer
Groep 3: Werkkamer, woonkamer, keuken
Groep 4 & 5: Kookplaat
Heb geen idee hoe de vorige bewoner dit zo hebben samengesteld en ben er nog niet aan toe gekomen om dit 100% te kunnen controleren. Maar als ik schakelaar rechts van de groene omlaag zet dan doet niks het in de keuken en de laatste twee zijn de Kookplaatgroepen als het goed is.

Verder heb ik alleen nog de onderstaande foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.simpleimageresizer.com/_uploads/photos/84662ad6/20190704_130000_15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.simpleimageresizer.com/_uploads/photos/84662ad6/20190704_130308_15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.simpleimageresizer.com/_uploads/photos/84662ad6/20190704_130610_15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.simpleimageresizer.com/_uploads/photos/84662ad6/Screenshot_20190707-232244_WhatsApp_25.jpg

Als dit niet voldoende is zal ik morgen proberen wat nieuwe foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
De foto's, die je nu hebt geplaatst, zijn nu net de foto's, die niet relevant zijn.
Wel relevant zijn een foto van de kookgroep of groep 4+5 en een foto van de contactdoos waar de vijf draden uit komen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Laatst online: 27-07 23:55
Ik kan de meterkast niet beoordelen, maar die achter het stopcontact zijn afgedopt klopt dat??

Kleuren zijn voor Nederland, mij niet bekend.

Een perilex contract doos is gebruikelijk in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
JukeboxBill schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:38:
De foto's, die je nu hebt geplaatst, zijn nu net de foto's, die niet relevant zijn.
Wel relevant zijn een foto van de kookgroep of groep 4+5 en een foto van de contactdoos waar de vijf draden uit komen.
Dat alles zie je toch op de foto's? :?

Maar de 5 draden komen zo te zien uit in een normale inbouwdoos, daar past dus geen Perilex WCD in.

Als je de ruimte hebt, monteer over de inbouwdoos een Perilex montageplaat en daar op een opbouw Perilex WCD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wQ9DTirivop8ifv2GjeEayTk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wc0zlnYLIRxWEzi18uUDXJGd/full.jpg

Dan alleen nog een geschikte kookplaat uitzoeken, een aansluitsnoer met Perilex monteren, stekker inpluggen en gaan...

Zo te zien zijn groep 4 en 5 trouwens niet mechanisch gekoppeld? En als er een normale inbouwdoos in de muur zit dan zit er wellicht ook een normale 5/8" buis aan vast, daar mag geen 5x2,5mm² doorheen. Het lijkt er op dat dit niet aan geldende normen voldoet. Het is natuurlijk de vraag in hoeverre dit jouw probleem is, in een huurhuis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@JukeboxBill Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad helaas slecht te zien. Maar uit de buis komen 5 kabels, 1 blauwe en 1 bruine met de groen/gele snoeren zijn aangesloten op de contactdoos, een normaal stopcontact. De andere blauwe en bruine kabel gaan nergens heen.

@Paradox Ik ben helaas een lake op dit gebied, wat houdt afgedopt precies in?

@Xander Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de Bosch PIE611BB1E. in de handleiding zie ik inderdaad 220-240V/380/415V 2L/2N~ staan. Deze zou bijvoorbeeld geschikt zijn? (Mits aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@Xander Bedankt nogmaals voor je inhoudelijke antwoord. (Had je tweede reactie nog niet gelezen O-) )
Goed opgemerkt over de buis, ik had iets dergelijks al op het internet gelezen en laat daarom morgen ook iemand van de woning corporatie er naar kijken. Als het niet erg gevaarlijk is, maakt het mij denk ik niet veel uit.
Met mechanisch gekoppeld bedoel je dat wanneer 1 stop er uit gaat de andere ook automatisch er uit gaat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Edd1994 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:49:
Ja dat zou een prima optie zijn. Aansluiten in de plaat volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fp07RXA6laVjEF5ukjoGQblA/full.jpg
Je ziet dat je daar dus ook 5 draden kwijt kunt.

Er zijn ook 7,4kW platen die geen aparte klemmen hebben voor N1 en N2, strict gezien zijn die niet geschikt voor aansluiten op een kookgroep. Hele volksstammen steken dan 2 draden in 1 klem maar dat is eigenlijk dus niet de bedoeling.

Die Bosch plaat is er dus juist wel voor gemaakt. Prima!
Edd1994 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:54:

Bij kortsluiting / overbelasting hoeven ze niet samen uit te schakelen, maar je moet als gebruiker wel met één handeling de gehele groep spanningsloos kunnen maken en het mag niet mogelijk zijn om maar de halve groep uit te schakelen. Als je zou meten op de nu gemonteerde contactdoos, 1 schakelaar omzet en geen spanning meer meet, zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat de gehele groep en dus alle draden in die doos spanningsloos zijn en dat je bijvoorbeeld veilig een Perilex contactdoos kunt monteren. In dit geval lijkt dat niet zo te zijn. Kom je snel genoeg achter, als je groep 4 uitschakelt of de hendel van groep 5 dan mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-07 22:27
Mag er niet rechtstreeks gekoppeld worden op het fornuis? Ttz vanuit de muur rechtstreeks de draden koppelen aan het fornuis? Ik had ook een perilex stopcontact en stekker gekocht bij mijn nieuw fornuis maar mijn elektricien heeft dit rechtstreeks aangesloten, mag volgens hem. Wel in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die dingen slaan nooit tegelijk uit; als je ze handmatig uitzet dan is het wel heel lastig om ze stuk voor stuk te doen.

Lijkt er ook op dat je kookgroep buiten de aardlekbeveiliging zit. Verder ontbreekt er een stuk kunststof in je groepenkast.... rechts van groep 1.

Woningbouwmensen snappen er vaak ook niet veel van, dus die doen het ook niet altijd goed, maarja, dan heb je iemand om de schuld te geven als het fout gaat.
Dimitrip schreef op maandag 8 juli 2019 @ 00:03:
Mag er niet rechtstreeks gekoppeld worden op het fornuis? Ttz vanuit de muur rechtstreeks de draden koppelen aan het fornuis? Ik had ook een perilex stopcontact en stekker gekocht bij mijn nieuw fornuis maar mijn elektricien heeft dit rechtstreeks aangesloten, mag volgens hem. Wel in België.
Is niet gangbaar in NL.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-07-2019 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dimitrip schreef op maandag 8 juli 2019 @ 00:03:
De draden zoals die uit de muur komen mag je sowieso niet rechtstreeks naar de kookplaat laten lopen nee, want installatiedraad is slechts enkel geïsoleerd en mag dus alleen worden toegepast in buis of andere geschikte installatiesystemen (zoals goedgekeurde kokersystemen).

Je zou in de inbouwdoos met geschikte materialen rechtstreeks met een dubbel geïsoleerd aansluitsnoer kunnen verbinden. Wel dien je dan ook nog voor een trekontlasting op dit aansluitsnoer te zorgen (aan het snoer trekken mag geen belasting geven op de verbindingen). In België zie je vaak schakelmateriaal met leidinguitvoer en trekontlasting, in Nederland ben ik dat nog nooit tegengekomen.

Een Perilex stekker is hoe we dit normaliter doen. ;) Dat is ook meteen een manier om bij de kookplaat de spanning van de kookplaat te kunnen halen, een monteur die een kookplaat komt repareren zal de stekker gebruiken als veilige scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd1994
@Xander Bijzonder fijn dat je mij hebt willen helpen! Al mijn vragen zijn beantwoord en ben weer heel wat wijzer geworden :)

Ik zal morgen de woningbouwcorporatie nog maar even navragen over de kookgroepen en de buis in de muur.

[ Voor 29% gewijzigd door Edd1994 op 08-07-2019 00:18 ]

Pagina: 1