Na elf jaren trouwe dienst is het tijd mijn schoonvader van een nieuwe computer te voorzien. Een veeleisende gebruiker is mijn schoonvader niet, maar ik zou graag zijn volgende build (de vorige had ik ook voor hem in elkaar gezet) net zo future proof willen maken, dat deze nieuwe ook zo lang mee zou kunnen gaan.
Een aantal jaren geleden heeft deze pc een kleine update gehad (SSD, extra RAM, Vista -> W7), maar is nu echt op zijn eind. Vooral met de nodige overstap Windows 10.
Huidige situatie
(Extra HDD voor opslag, voeding en behuizing heb ik even geen info over, maar die worden niet meegenomen.)
Wat wil je schoonvader doen met zijn nieuwe systeem?
Standaardzaken zoals surfen, mailen, multimedia en daarnaast videobewerking middels Pinnacle 12 en (lichte) fotobewerking. Er wordt in ieder geval niet mee gegamed.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn is €1000 max voor een pc met monitor. Als het voor minder kan dan graag (ik kijk komende tijd uit naar een eventuele prijsdaling van de Ryzen).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je schoonvader zijn nieuwe systeem?
Op toetsenbord en muis na eigenlijk niets. De SSD is prima, maar veel te klein. Een M2 NVMe SSD met optimale lees/schrijfsnelheid is in het kader van future proofing toch meer wenselijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit wordt een compleet nieuwe build van een pc en een monitor.
Uitgangspunt is een CPU met veel cores en een redelijke videokaart, in verband met dat het renderen van video's meer vraagt van de CPU dan de GPU.
Ter vervanging van zijn twee 19" monitoren wil ik 1 grote monitor hebben die Quad HD weergeeft.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkgebonden ben ik niet, maar gezien de prijs/kwaliteit is mijn uitgangspunt AMD voor de processor. Qua videokaart worden beide typen ondersteund door Pinnacle.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Levensduur en betrouwbaarheid gaan voor snelheid.
Ga je overklokken?
Nee, zeer zeker niet.
Beoogde build:
Wat verwacht je van ons?
De monitor is weliswaar groter dan waarvoor ik ben gaan kijken (31,5" ipv 27"), maar gezien de recensies erg goed en naast 1440p ook nog eens een IPS paneel. Qua prijs kan ik geeneens een 27" vinden die dit evenaart.
Zie ik dit goed? Hebben jullie een alternatief die beter is?
Hartelijk bedankt alvast voor jullie input en meedenken!
Een aantal jaren geleden heeft deze pc een kleine update gehad (SSD, extra RAM, Vista -> W7), maar is nu echt op zijn eind. Vooral met de nodige overstap Windows 10.
Huidige situatie
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core 2 Quad Q6600 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-G33M-DS2R | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI NX8500GT-TD256E-D2 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Transcend JetRam JM667QLJ-1G | € 23,99 | € 47,98 |
| 2 | Geheugen intern | Transcend JetRam JM800QLU-2G | € 26,18 | € 52,36 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 840 EVO 120GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 100,34 | ||
(Extra HDD voor opslag, voeding en behuizing heb ik even geen info over, maar die worden niet meegenomen.)
Wat wil je schoonvader doen met zijn nieuwe systeem?
Standaardzaken zoals surfen, mailen, multimedia en daarnaast videobewerking middels Pinnacle 12 en (lichte) fotobewerking. Er wordt in ieder geval niet mee gegamed.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn is €1000 max voor een pc met monitor. Als het voor minder kan dan graag (ik kijk komende tijd uit naar een eventuele prijsdaling van de Ryzen).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je schoonvader zijn nieuwe systeem?
Op toetsenbord en muis na eigenlijk niets. De SSD is prima, maar veel te klein. Een M2 NVMe SSD met optimale lees/schrijfsnelheid is in het kader van future proofing toch meer wenselijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit wordt een compleet nieuwe build van een pc en een monitor.
Uitgangspunt is een CPU met veel cores en een redelijke videokaart, in verband met dat het renderen van video's meer vraagt van de CPU dan de GPU.
Ter vervanging van zijn twee 19" monitoren wil ik 1 grote monitor hebben die Quad HD weergeeft.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkgebonden ben ik niet, maar gezien de prijs/kwaliteit is mijn uitgangspunt AMD voor de processor. Qua videokaart worden beide typen ondersteund door Pinnacle.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Levensduur en betrouwbaarheid gaan voor snelheid.
Ga je overklokken?
Nee, zeer zeker niet.
Beoogde build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed | € 205,05 | € 205,05 |
| 1 | Moederborden | Asus Prime B450M-A | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G | € 234,99 | € 234,99 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 352 | € 57,50 | € 57,50 |
| 1 | Monitoren | AOC Q3279VWFD8 Zilver, Zwart | € 196,99 | € 196,99 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16 | € 69,34 | € 69,34 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W CM | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Solid state drives | Corsair Force MP510 960GB | € 129,15 | € 129,15 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.007,82 | ||
Wat verwacht je van ons?
- Hoe kijken jullie tegen de samengestelde lijst van producten aan?
- Is de videokaart 'too much' en kan ik beter een goedkopere nemen en meer/betere RAM?
- Zijn er zaken die jullie anders zouden doen voor de beoogde toepassing en zo ja, waarom?
- Mis ik nog iets, zijn de componenten goed op elkaar afgestemd?
De monitor is weliswaar groter dan waarvoor ik ben gaan kijken (31,5" ipv 27"), maar gezien de recensies erg goed en naast 1440p ook nog eens een IPS paneel. Qua prijs kan ik geeneens een 27" vinden die dit evenaart.
Zie ik dit goed? Hebben jullie een alternatief die beter is?
Hartelijk bedankt alvast voor jullie input en meedenken!