Mijn vraag
Mijn ouders wonen in het voorhuis van een verbouwde boerderij.
Ze hebben zowel een KPN dsl abonnement als een Glasvezel abonnement.
Dit komt omdat Glasvezel pas net mogelijk is bij hun (dorpje in Overijssel) en het KPN abonnement nog niet is afgelopen.
Glasvezel hebben ze wel een abonnement gedaan, want als ze dat niet deden en pas later willen dan ben je verplicht een startbedrag te betalen (vrij hoog, weet het bedrag zo niet meer), maar als ze meteen bij aansluiten een abonnement namen van minimaal 1 jaar dan hebben ze de aansluiting tenminste in huis voor eventueel later.
ECHTER, nu woont er in het achterhuis een buurman die alleen een glasvezel abonnement heeft.
Zowel voor TV als internet incl. een extra pakket e.d.
Nu hebben ze het plan opgevat om het abonnement van de buurman te gebruiken en dan de kosten te delen. Beiden gebruiken internet niet al te veel e.d.
Een kabel is via de kruipruimte zo getrokken maar nu het volgende:
Er komt een UTP kabel dan vanuit het modem van de buurman.
Deze moet dan naar de meterkast van mijn ouders want daar komen alle UTP kabels ook uit die naar de verschillende vertrekken / Tv's toe gaan.
Welk apparaat is de beste keus om daar (meterkast ouders) te plaatsen om:
- Het signaal van de buurman te ontvangen van zowel tv als internet.
- Dit te verspreiden (bekabeld) naar tenminste 2 verschillende tv ontvangers (decoders van de glasvezel leverancier), een vaste pc, een Smart tv, Sonos soundbar en eventueel nog meer apparaten
- Ook een eigen Wifi te creëren
- Zowel Wifi als bekabeld moeten compleet los staan van de buurman, dus deze mag niet op dit netwerk kunnen komen kijken.
Het moet een goed / deugdelijk apparaat zijn waar alles netjes en niet te moeilijk in is in te stellen.
Geen professionele apparatuur is nodig, maar snel wifi met goed bereik is belangrijk.
Ook moet tv over IP (o.i.d.) dan mogelijk zijn neem ik aan om het signaal naar tv decoders door te sturen.
Bekabeld netwerk wel Gigabit een heet 100mbit.
Ik ken toevallig zelf de Ubiquiti Unifi acces points en die zijn erg goed met hun bereik.
Echter weet ik niet of zij ook apparatuur hebben wat ik hier zoek?
voorkeur is wel 1 apparaat die alles doet en niet een losse accespoint nog weer.
Maar als het moet dan moet het.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Denk niet dat dit uitmaakt.
Mijn ouders wonen in het voorhuis van een verbouwde boerderij.
Ze hebben zowel een KPN dsl abonnement als een Glasvezel abonnement.
Dit komt omdat Glasvezel pas net mogelijk is bij hun (dorpje in Overijssel) en het KPN abonnement nog niet is afgelopen.
Glasvezel hebben ze wel een abonnement gedaan, want als ze dat niet deden en pas later willen dan ben je verplicht een startbedrag te betalen (vrij hoog, weet het bedrag zo niet meer), maar als ze meteen bij aansluiten een abonnement namen van minimaal 1 jaar dan hebben ze de aansluiting tenminste in huis voor eventueel later.
ECHTER, nu woont er in het achterhuis een buurman die alleen een glasvezel abonnement heeft.
Zowel voor TV als internet incl. een extra pakket e.d.
Nu hebben ze het plan opgevat om het abonnement van de buurman te gebruiken en dan de kosten te delen. Beiden gebruiken internet niet al te veel e.d.
Een kabel is via de kruipruimte zo getrokken maar nu het volgende:
Er komt een UTP kabel dan vanuit het modem van de buurman.
Deze moet dan naar de meterkast van mijn ouders want daar komen alle UTP kabels ook uit die naar de verschillende vertrekken / Tv's toe gaan.
Welk apparaat is de beste keus om daar (meterkast ouders) te plaatsen om:
- Het signaal van de buurman te ontvangen van zowel tv als internet.
- Dit te verspreiden (bekabeld) naar tenminste 2 verschillende tv ontvangers (decoders van de glasvezel leverancier), een vaste pc, een Smart tv, Sonos soundbar en eventueel nog meer apparaten
- Ook een eigen Wifi te creëren
- Zowel Wifi als bekabeld moeten compleet los staan van de buurman, dus deze mag niet op dit netwerk kunnen komen kijken.
Het moet een goed / deugdelijk apparaat zijn waar alles netjes en niet te moeilijk in is in te stellen.
Geen professionele apparatuur is nodig, maar snel wifi met goed bereik is belangrijk.
Ook moet tv over IP (o.i.d.) dan mogelijk zijn neem ik aan om het signaal naar tv decoders door te sturen.
Bekabeld netwerk wel Gigabit een heet 100mbit.
Ik ken toevallig zelf de Ubiquiti Unifi acces points en die zijn erg goed met hun bereik.
Echter weet ik niet of zij ook apparatuur hebben wat ik hier zoek?
voorkeur is wel 1 apparaat die alles doet en niet een losse accespoint nog weer.
Maar als het moet dan moet het.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Denk niet dat dit uitmaakt.
Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE