Aftappen bij de buren :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 10:16

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn ouders wonen in het voorhuis van een verbouwde boerderij.
Ze hebben zowel een KPN dsl abonnement als een Glasvezel abonnement.
Dit komt omdat Glasvezel pas net mogelijk is bij hun (dorpje in Overijssel) en het KPN abonnement nog niet is afgelopen.
Glasvezel hebben ze wel een abonnement gedaan, want als ze dat niet deden en pas later willen dan ben je verplicht een startbedrag te betalen (vrij hoog, weet het bedrag zo niet meer), maar als ze meteen bij aansluiten een abonnement namen van minimaal 1 jaar dan hebben ze de aansluiting tenminste in huis voor eventueel later.

ECHTER, nu woont er in het achterhuis een buurman die alleen een glasvezel abonnement heeft.
Zowel voor TV als internet incl. een extra pakket e.d.

Nu hebben ze het plan opgevat om het abonnement van de buurman te gebruiken en dan de kosten te delen. Beiden gebruiken internet niet al te veel e.d.

Een kabel is via de kruipruimte zo getrokken maar nu het volgende:

Er komt een UTP kabel dan vanuit het modem van de buurman.
Deze moet dan naar de meterkast van mijn ouders want daar komen alle UTP kabels ook uit die naar de verschillende vertrekken / Tv's toe gaan.

Welk apparaat is de beste keus om daar (meterkast ouders) te plaatsen om:

- Het signaal van de buurman te ontvangen van zowel tv als internet.
- Dit te verspreiden (bekabeld) naar tenminste 2 verschillende tv ontvangers (decoders van de glasvezel leverancier), een vaste pc, een Smart tv, Sonos soundbar en eventueel nog meer apparaten
- Ook een eigen Wifi te creëren
- Zowel Wifi als bekabeld moeten compleet los staan van de buurman, dus deze mag niet op dit netwerk kunnen komen kijken.

Het moet een goed / deugdelijk apparaat zijn waar alles netjes en niet te moeilijk in is in te stellen.
Geen professionele apparatuur is nodig, maar snel wifi met goed bereik is belangrijk.
Ook moet tv over IP (o.i.d.) dan mogelijk zijn neem ik aan om het signaal naar tv decoders door te sturen.
Bekabeld netwerk wel Gigabit een heet 100mbit.

Ik ken toevallig zelf de Ubiquiti Unifi acces points en die zijn erg goed met hun bereik.
Echter weet ik niet of zij ook apparatuur hebben wat ik hier zoek?
voorkeur is wel 1 apparaat die alles doet en niet een losse accespoint nog weer.
Maar als het moet dan moet het.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Denk niet dat dit uitmaakt.

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Beste antwoord (via joskuiper op 08-07-2019 12:04)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:15
@joskuiper willen je ouders de DSL lijn nog blijven aanhouden? Dit ook ivm de mogelijke vaste telefoon aansluiting of gaan ze hun DSL opzeggen?

Wat ik zou doen is een simpele smart switch in de meterkast plaatsen. Bv deze: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
Daar de iptv ontvanger(s) op aansluiten (moeten wel bij de buurman geregistreerd staan).
En op die switch plaats je ook nog een eigen router zodat je ouders hun eigen netwerk kunnen aanmaken.

je mag me ook wel een DM sturen, kom uit hetzelfde dorp en kan je evt ook wel even ter plaatse helpen

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat voor settop boxen zijn het, die moeten van de buurman zijn dan?

Ik snap de eerste alinea niet echt met de tweede, je ouders hebben dsl en glasvezel en willen toch met de buurman delen?
Het lijkt me niet dat dit mag, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zou het niet doen. Je weet nooit waar die buurman mee bezig is, of wie er ook bij hem woont. Straks zit je tussen vier muren van 2 bij 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je wil kan wel, maar niet met consumenten apparaten en niet zonder kennis. In jouw geval kan je het dus beter laten doen, tenzij je je eisen van 'niet moeilijk' en 'geen professionele apparatuur' laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Als ik die eisen inderdaad laat vallen waar komen we dan op?

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Ivysaur schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:08:
Ik zou het niet doen. Je weet nooit waar die buurman mee bezig is, of wie er ook bij hem woont. Straks zit je tussen vier muren van 2 bij 2.
Sorry, maar ik erger me de laatste tijd aan alle negatieve reacties op een praktisch probleem. Dit is trouwens niet persoonlijk bedoeld!

Het delen van een internetverbinding zorgt er echt niet direct voor dat je in de cel beland, helemaal niet als de buurman deze ook nog op naam heeft staan.

Dus prima te doen en betaal de buurman het bedrag wat nodig is voor de extra stb’s En voor de jaren dat ze naast elkaar wonen zou dit prima kunnen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:06

M2M

medicijnman

Het "internet" netwerk is eenvoudig te doen. Eigen router pakken, de kabel van de buurman in je WAN drukken en gewoon doen alsof het netwerk van de buurman, het internet is.

De TV daarentegen, gaat ook over IP. En dan wordt het lastig(er), tenzij je een tweede kabel trekt naar de buurman, en de TV aansluiting(en), los van de internet aansluitingen aansluit.

Het alternatief is dat je 1 kabel gebruikt en met VLAN's aan de slag gaat, maar dat vereist ook wat meer kennis.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
2 kabels is geen enkel probleem.
Maar bedoel je dan bij mijn ouders dus 2 Switches; 1 voor internet en 1 voor TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In ieder geval 1 wifi router voor internet, en misschien een switch voor de decoders.
Misschien kan het met 1 kabel maar als ze toch getrokken worden, voor de zekerheid twee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
@joskuiper willen je ouders de DSL lijn nog blijven aanhouden? Dit ook ivm de mogelijke vaste telefoon aansluiting of gaan ze hun DSL opzeggen?

Wat ik zou doen is een simpele smart switch in de meterkast plaatsen. Bv deze: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
Daar de iptv ontvanger(s) op aansluiten (moeten wel bij de buurman geregistreerd staan).
En op die switch plaats je ook nog een eigen router zodat je ouders hun eigen netwerk kunnen aanmaken.

je mag me ook wel een DM sturen, kom uit hetzelfde dorp en kan je evt ook wel even ter plaatse helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Het mag niet en je kunt elkaars opnames zien, maar het enige wat je nodig hebt zijn managed switches met VLAN en IGMP Snooping support.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 17:27

Jrz

––––––––––––

Voor tv kan je ook een abonnementje nlziet nemen. Die hebben iig een fatsoenlijke tizen app

[ Voor 5% gewijzigd door Jrz op 07-07-2019 23:54 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:34
Er zijn denk ik 2 dingen waar je rekening mee moet houden

1) De limitaties van het abonnement (ook in de toekomst). Bij gewone tv abonementen zie ik best veel dat je 1x een tv kan aansluiten en dat je daarna extra apparatuur/smartcarts/etc moet aansluiten.

2) Hoe gevoelig wil je zijn voor de grillen en grollen van je buurman. Ik heb nog wel eens buien waarbij ik de extra zenders aan/uit zet afhankelijk van hoeveel de kids thuis zijn/of ik vind dat ik te veel betaal. Ook dingen als virussen, storing,etc ben je dan van de buurman afhankelijk. Je kan je eigen router/firewall instellen maar 100% los ben je denk ik nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Wij hebben ook met onzen buren een aansluiting gedeeld. Dit was wel kabel internet. Wij hebben het zo gedaan:

Modem naar: 1 media box, 2e media box, 3e media box, 10poort switch

Van 10 poort switch naar alle pc's en verdiepingen.

Werkte perfect en zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:45
joskuiper schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:00:
Mijn vraag
Glasvezel hebben ze wel een abonnement gedaan, want als ze dat niet deden en pas later willen dan ben je verplicht een startbedrag te betalen (vrij hoog, weet het bedrag zo niet meer), maar als ze meteen bij aansluiten een abonnement namen van minimaal 1 jaar dan hebben ze de aansluiting tenminste in huis voor eventueel later.
Als ze gaan delen hebben ze toch nog steeds geen aansluiting voor in de toekomst?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 13:20
Het eerste jaar moeten ze een abo afnemen om een glasvezelaansluiting te kunnen laten aanleggen. Achteraf kost dat minimaal 1000 euro + eventuele graafkosten. Dus nu aan laten leggen plus een abo waar je niets mee doet komt op ong 600 euro. Ten minste zo gaat het in de kop van overijssel.

Wat ze willen is een abo met de buurman delen voor meerdere jaren

Volgens mij kun je hier wel een USG voor gebruiken met VLAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Annuk schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:39:

Bedankt, dat klinkt als een goede en niet al te moeilijke oplossing.
Aan je naam te zien woon je inderdaad in de buurt, net als @Rieverst :)

De genoemde smart switch ondersteund dus ook IPTV begrijp ik.
Welke router adviseer je hier nog bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 23:17

thof

FP ProMod
Zelf zou ik er niet aan beginnen gezien genoemde redenen maar ook:
- Aantal tv ontvangers is vaak beperkt, bv max 3 per aansluiting. Dus 1 voor jou, en voor de buurman en 1 voor de slaapkamer van een van beide?
- Er was nog iets met de koperdraad van de ethernet kabels en de scheiding tussen verschillende stroomnetwerken. Daar was iets mee, op tweakers werd soms glasvezel aangeraden tussen twee panden om dat netjes gescheiden te houden.
- Ze hebben nog geen glasvezelaansluiting voor de toekomst, mocht de buurman overleiden/verhuizen/ruzie etc.
- Hou er rekening mee dat support lastig wordt, de buurman zal contact op moeten nemen met de ISP ipv de gebruiker waarmee gedeeld wordt

En het mag eigenlijk niet met een consumenten verbinding volgens de voorwaarden.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
Het is wel doenbaar, maar als je internet en TV echt belangrijk is, dan zou ik het niet doen.

Dat is een keuze die je ouders zelf moeten maken.
Ben je zeker dat de buur akkoord is?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
joskuiper schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:05:
[...]

Bedankt, dat klinkt als een goede en niet al te moeilijke oplossing.
Aan je naam te zien woon je inderdaad in de buurt, net als @Rieverst :)

De genoemde smart switch ondersteund dus ook IPTV begrijp ik.
Welke router adviseer je hier nog bij?
Ja klopt deze switch (of evt. de 5 poorts) ondersteunt ook IPTV, naar het schijnt iig beter dan de TP-link tegenhanger
Dit is de 5 poorts versie: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Kwa router kijk gewoon naar de eisen die jij (of je ouders) hebt en zoek daar wat interessants bij, zet sowieso wel goed in op 5GHz.

Als ik de goede persoon voor me heb, kent je schoonvader en je zwager me wel

thof schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:07:
Zelf zou ik er niet aan beginnen gezien genoemde redenen maar ook:
- Aantal tv ontvangers is vaak beperkt, bv max 3 per aansluiting. Dus 1 voor jou, en voor de buurman en 1 voor de slaapkamer van een van beide?
Dit is inderdaad wel vaak zo, maar heb zo'n vermoeden dat dit nog niet zo'n enorm issue is/gaat zijn voor @joskuiper z'n ouders + buurman.
- Er was nog iets met de koperdraad van de ethernet kabels en de scheiding tussen verschillende stroomnetwerken. Daar was iets mee, op tweakers werd soms glasvezel aangeraden tussen twee panden om dat netjes gescheiden te houden.
Ja dat gaat meestal om 2 uit elkaar staande panden, b.v. woonhuis en een grote schuur een X aantal meter verderop.
Maar gezien deze situatie (en ik ken soortgelijke huizen aangezien ik uit dezelfde buurt kom), is er maarzo kans dat voor het 2e deel v/d woning gewoon rechstreeks achter de zekering van het eerste deel is doorgelust (aan invoerkant v/d zekering een "las" naar de volgende woning).
- Ze hebben nog geen glasvezelaansluiting voor de toekomst, mocht de buurman overleiden/verhuizen/ruzie etc.
Als ik @joskuiper goed lees krijgen z'n ouders al wel een eigen aansluiting, die moeten ze dus wel een jaar aanhouden.
Hij is iig al "voorbarig" bezig, maar beter optijd geregeld dan te laat.
- Hou er rekening mee dat support lastig wordt, de buurman zal contact op moeten nemen met de ISP ipv de gebruiker waarmee gedeeld wordt

En het mag eigenlijk niet met een consumenten verbinding volgens de voorwaarden.
Dat is ook absoluut waar, en dat is soms lastig, maar grote kans dat zowel de ouders als de buur het allemaal al "uitbesteden" aan b.v. @joskuiper en dus zal hij al bellen namens ouders en/of buur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
joskuiper schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:00:
Een kabel is via de kruipruimte zo getrokken maar nu het volgende:

Er komt een UTP kabel dan vanuit het modem van de buurman.
Ik mag hopen dat er een kabel gebruikt is die geschikt is voor gebruik buitenshuis? Dus niet een doorsnede 13-in-een-dozijn UTP kabel van aliexpress.

Het kan nogal vochtig (soms zelfs nat) worden in de kruipruimte. Dus een goede buitenkabel is zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 20:38

liberque

Vrijzinnig!

In geval van storing gewoon ervoor zorgen dat je een papiertje heb met buurman zijn volledige naam, geboortedatum en laatste 4 cijfers van zijn iban. Kun je altijd bellen indien buurman op vakantie is.

Verder een smartplug kopen zodat je op afstand modem/router in huis van buurman kan herstarten is buurman een weekje in het ziekenhuis.

Wat betreft connectiviteit: ik zou een oude computer pakken met 3 NICS en daar Debian oid op gooien. Die als router instellen. NIC 1 is dan voor inkomend internet, NIC 2 voor buurman zijn Lan en NIC3 voor jullie Lan. NIC2 en 3 op verschillende subnets zodat jullie elkaar niet zien. (Of maak virtuele nics aan). Kan je ook met QoS zorgen dat jullie verbruik dat van de buurman niet in de weg zit en je kan - mocht je eens een portforward nodig hebben - zonder issues via ssh de instellingen aanpassen.

Op de kabel die bij jullie dan binnenkomt gooi je een switch en daarop je gewenste ubiquiti en andere utp zooi.

Wat betreft IPTV: zou ik niet delen. Wil jij een keer een natuurfilm opnemen dan krijgt de buurman die opeens ook tussen zijn opnames te zien. Zoek daarom voor tv naar alternatieven zoals NLZiet of Canal Digitaal (dvb-s) of KPN (dvb-t2).

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Modbreak:Laten we het hier even houden over de techniek.
Feit is idd wel dat het bij de meeste providers niet is toegestaan en er zit een stuk aansprakelijkheid in. Maar an-sich is deze situatie niet anders dan een schuur in een tuin oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

DJSmiley schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:18:
[modbreak]
Laten we het hier even houden over de techniek.
Feit is idd wel dat het bij de meeste providers niet is toegestaan en er zit een stuk aansprakelijkheid in. Maar an-sich is deze situatie niet anders dan een schuur in een tuin oid.
[/modbreak]
Vreemd dat dit wel open mag blijven maar allerlei andere topics waar zaken die niet volgens de voorwaarden mogen besproken werden wel zijn gesloten om die reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
RiDo78 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:31:
[...]

Ik mag hopen dat er een kabel gebruikt is die geschikt is voor gebruik buitenshuis? Dus niet een doorsnede 13-in-een-dozijn UTP kabel van aliexpress.

Het kan nogal vochtig (soms zelfs nat) worden in de kruipruimte. Dus een goede buitenkabel is zeker aan te raden.
Uiteraard, waarschijnlijk in mantelbuis.

Pagina: 1