Afzuigmotortje aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:47
Elektrisch vraagje... heb een afzuigmotortje, die moet met bruin, blauw en zwart worden aangesloten want heeft een nalooptimer. Vanaf mn lamp komt alleen zwart en bruin.ik heb een paar meter lager een volledig geaard stopcontact zitten, kan ik vanaf daar dan bruin en blauw trekken en alleen zwart vanaf de lamp laten komen?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:44

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ja.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@DeBolle Mits op dezelfde groep, toch? :?

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DeBolle

DeBolle

Ja en mits de juiste kleurcode is aangehouden, de lasdoos voldoende ruimte biedt aan de lasdoppen, de gebruikte draad van de voorgeschreven dikte is, de afzuigmotor niet de maximale aansluitwaarde van de betreffende groep overschrijdt en de schakelaar ook binnen de vermeldde limieten blijft.
Sorry, was ik vergeten - dit is Tweakers.net - waarom eenvoudig houden :*)

[ Voor 11% gewijzigd door DeBolle op 07-07-2019 20:33 ]

• MisterEagle
Haha, thnx! Ja is zelfde groep, de rest heb ik zelf al getrokken vandaag alleen met schakeldraad kom ik er niet zo goed uit dus dat is semi bestaande situatie.

Edit, vraagje gewoon uit interesse. Als het niet dezelfde groep is, werkt het dan niet of is het dan "alleen" minder veilig?

Want in mijn beleving is t constante stroomtoevoer. (Blauw en bruin) en schakel (aan uit) zwart.

[ Voor 41% gewijzigd door MisterEagle op 07-07-2019 20:56 ]

• DeBolle

DeBolle

Indien beide groepen - dus lamp en contactdoos elk een andere groep - beiden een aardlek hebben werkt de beveiliging voor de bekabeling van die motor niet goed meer. Bij een andere groep die toevallig ook op een andere fase zit bij een driefase aansluiting zit de motor op groep I terwijl de schakeldraad en de timer op de II zit. Iets zal er dan waarschijnlijk uitgaan, tenzij de motor snel doorbrandt.

• MisterEagle
Oké, alleen komt er helemaal geen aarde aan te pas toch? Aarde is geel/groen? Of zeg ik nu iets heel doms..

• DeBolle

DeBolle

Aardlekbeveiliging meet het verschil tussen fase en nul - dus bruin en blauw. Er gaat dan meer stroom door fase dan retour komt op de nul - dus een aardlek. Als jij zelf die verbinding naar aarde bent wil je dat de fase onmiddelijk eraf gaat.
Ook is het mogelijk dat de verbinding van nul naar aarde in de mterkast hoger is dan de verbinding naar aarde via jou (wederom). Ook dan wordt er een verschil gemeten.

• MisterEagle
En zwart (schakel) die zou dan toch ergens anders vandaan kunnen komen? Of is zwart eigenlijk een nul, die onderbroken is met de schakelaar dus pas verbinding krijgt als je schakelaar aan zet?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het zijn geen domme vragen, maar het is wel zo slim je gewoon in te lezen om misverstanden te voorkomen ;)
Wikipedia: Lichtnet

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 22:47

M2M

medicijnman

MisterEagle schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:35:
En zwart (schakel) die zou dan toch ergens anders vandaan kunnen komen? Of is zwart eigenlijk een nul, die onderbroken is met de schakelaar dus pas verbinding krijgt als je schakelaar aan zet?
Normaal gesproken ligt er fase (bruin) richting de schakelaar. Vanaf de schakelaar gaat een zwarte kabel naar de lamp. Bij de lamp heb je dan een blauwe (nul) en een zwarte.

Je schakelt dus fase in, of uit.

-_-

• MisterEagle
Room42 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:37:
Het zijn geen domme vragen, maar het is wel zo slim je gewoon in te lezen om misverstanden te voorkomen ;)
Wikipedia: Lichtnet
Ja staat zeker op de planning ook, beneden had ik eigenlijk niets anders verwacht dan stopcontacten, coax en data kabels. Toen bedachten we dat er voordat er getegeld wordt ook nog de elektra geregeld moet zijn van t motortje... nu ligt alles open maar woensdag beginnen ze met tegelen.

Thnx voor de link en hulp in elk geval!

@M2M ohh damn, dat zou best kunnen ja. Dat heb ik dan totaal over t hoofd gezien en maakt t wel weer begrijpelijk haha

Ik trek m voor de zekerheid helemaal opnieuw vanaf het stopcontact gezien ik niet 100% zeker ben of dat op dezelfde groep zit.
Ik doe ipv de getekende schakelaar een bewegingsensor. Zou zo goed moeten zijn toch?
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/wRRM2dg

[ Voor 22% gewijzigd door MisterEagle op 07-07-2019 23:06 ]

Pagina: 1