Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag,
Ik hoop dat jullie me met het volgende kunnen helpen.

Ik ben toe aan een nieuwe smartphone (huidige Samsung Galaxy S5 mini begeeft het nu echt). Ik wil graag weer een Android toestel, hoeven geen fancy dingen op te zitten, camera maakt me ook niet zoveel. Belangrijke features zijn batterijduur en gewicht. Dit omdat ik er ook mee wil gaan hiken (lange afstandswandelingen, meerdere dagen onderweg). Ik neem ook wel een powerpack mee, maar die moet liefst ook zo lichtgewicht mogelijk, dus lever daar in op vermogen.

Verder vind ik het belangrijk om een duurzame aankoop te doen; ik wil graag een telefoon die lang meegaat en liefst op eerlijke en milieuvriendelijke manier geproduceerd is. Dus kom uit bij Fairphone.

Echter de Fairphone 2 is inmiddels al vrij oud. Ik vraag me af of ik daar nog 3 tot 5 jaar mee kan (dat is hoe lang de telefoon gemiddeld mee zou gaan), ivm ontbreken van updates e.d. Heb daar niet zoveel verstand van. Iemand advies?

Alternatief dat ik in gedachten heb ik Samsung Galaxy A20e. Prima en voordelig toestel, wat ook tweedehands wel te vinden is (doe ik liever dan nieuw, ook ivm milieu ed). Idee is daar hopelijk 2 a 3 jaar mee vooruit te kunnen, en dan over te stappen op nieuwere Fairphone.

Advies hierover is zeer welkom!
(evt ook suggesties voor andere modellen dan A20e die geschikt zouden zijn)

Groeten,
Elisa

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Mijn schoonmoeder heeft een Fairphone.
Het verhaal erachter snap ik.

Maar het is gewoon een lelijk ding met oude Android en slechte software (en hardware, de standaard camera die er bij zat gaf plaatjes om van te huilen).

Dus ga voor een telefoon waarbij het update pad gewoon helder is qua software. Dus kijk eens naar een Android One toestel. Met wellicht een verwisselbare batterij.

Weet je zeker dat je er wat langer mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 16:22
Fairphone2 is uit 2015 dus oude hardware en software,hij is niet meer te koop of in beperkte oplage.
Er is geen duidelijkheid over een 3e variant, en ik denk ook niet dat die snel gaat komen.
Je zult toch denk ik naar een ander merk moeten gaan kijken, ik denk ook niet dat het aanslaat dit concept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor reacties!
Misschien goed om nog even te verduidelijken: ik denk aan een tweedehandse Fairphone 2 (staan er genoeg op Marktplaats). Vriend van me heeft 'm ook en is prima tevreden met het toestel. Ik hoef geen state-of-the-art specs en camera interesseert me ook niet echt (heb nog een ander fototoestel). Gebruik mobiel vooral voor appen, mailen, wat browsen hier en daar en apps als Spotify - niks bijzonders dus, en Fairphone 2 zou wat dat betreft prima zijn. En ik heb sowieso liever een telefoon die wat langzamer is en slechte foto's maakt, dan een telefoon die tot stand komt met kinderarbeid, gevaarlijke arbeidsomstandigheden en milieuschade.

Het probleem dat de Fairphone 2 al oud is is zit 'm dus vooral in de updates. Als er een grote kans is dat ie niet meer bruikbaar is over 1 a 2 jaar kan ik misschien beter een andere smartphone kopen (die het hopelijk langer volhoudt; met mijn huidige heb ik ook 4 jr gedaan). Als de vooruitzichten voor de Fairphone 2 gunstiger zijn, dan ga ik daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Tja ding van mijn schoonmoeder viel ook uit elkaar; knopjes gingen slecht werken dus moest nieuwe cover komen.

Als je echt zulke basis eisen stelt en geen probleem hebt met potentiële veiligheidsproblemen qua updates en de andere zaken zwaarder wegen; 2e hands fairphone van marktplaats halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Belsimpel heeft een lijstje, Cat S41 staat op 1:
https://www.belsimpel.nl/toplijsten/top-10-accuduur
Zelf dacht ik dat merk ook meteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:43:
Dag,
Ik hoop dat jullie me met het volgende kunnen helpen.

Ik ben toe aan een nieuwe smartphone (huidige Samsung Galaxy S5 mini begeeft het nu echt). Ik wil graag weer een Android toestel, hoeven geen fancy dingen op te zitten, camera maakt me ook niet zoveel. Belangrijke features zijn batterijduur en gewicht. Dit omdat ik er ook mee wil gaan hiken (lange afstandswandelingen, meerdere dagen onderweg). Ik neem ook wel een powerpack mee, maar die moet liefst ook zo lichtgewicht mogelijk, dus lever daar in op vermogen.

Verder vind ik het belangrijk om een duurzame aankoop te doen; ik wil graag een telefoon die lang meegaat en liefst op eerlijke en milieuvriendelijke manier geproduceerd is. Dus kom uit bij Fairphone.

Echter de Fairphone 2 is inmiddels al vrij oud. Ik vraag me af of ik daar nog 3 tot 5 jaar mee kan (dat is hoe lang de telefoon gemiddeld mee zou gaan), ivm ontbreken van updates e.d. Heb daar niet zoveel verstand van. Iemand advies?

Alternatief dat ik in gedachten heb ik Samsung Galaxy A20e. Prima en voordelig toestel, wat ook tweedehands wel te vinden is (doe ik liever dan nieuw, ook ivm milieu ed). Idee is daar hopelijk 2 a 3 jaar mee vooruit te kunnen, en dan over te stappen op nieuwere Fairphone.

Advies hierover is zeer welkom!
(evt ook suggesties voor andere modellen dan A20e die geschikt zouden zijn)

Groeten,
Elisa
Leg eens uit waarom je denkt de "Fairphone" een minder milieubelastend apparaat is dan dat een iPhone dat bijvoorbeeld is?

De iPhone 6 voldoet momenteel ook nog aan alle standaarden én wordt vanuit Apple nog steeds onderhouden qua Operating System (OS). Dat apparaatje komt ook uit 2015 (en wordt, nét als de Fairphone-2) ná dit jaar niet meer supported door Apple.

Hebben ze bij een kleine (NL?) fabrikant serieus de beschikking over mensen welke de eigenlijke grondstoffen delven én het spul in elkaar zetten volgens jou?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 16:55
Ik deel je enthusiasme voor de Fairphone. Op alle lijstjes van meest duurzame, meest ethische of makkelijkst te repareren smartphones, staat de Fairphone 2 nog steeds steevast bovenaan. Ik was zelf jarenlang erg tevreden met de mijne, maar intussen is het ding tamelijk oud, hij heeft wel eens wat kuren gehad, en momenteel is mijn core module onbruikbaar en moet vervangen of gerepareerd worden, en zit ik te twijfelen of ik daar nog wel EUR 223 voor over heb.

Ik heb gekeken naar alternatieven die er op ethisch gebied in de buurt komen (gerecycled, meer open source, wat dan ook), en het heeft weinig opgeleverd. Er zijn wel een aantal interessante projecten, maar niks dat ook daadwerkelijk een degelijke kwaliteits smartphone die je op dit moment kan kopen, heeft opgeleverd. (Tenzij ik iets over het hoofd zie; dan hoor ik dat heel graag.)

Uiteindelijk ben ik toch maar voor de OnePlus 7 gegaan. Is niks ethisch aan, maar ik merk dat ik op dat punt een beetje gedemotiveerd ben door de staat van de markt op dit moment. De Fairphone 2 is een beetje een gemiste kans; juist die modulaire opzet had het heel interessant gemaakt als ze af en toe een betere core module, een nieuwe camera module, etc op de markt brengen zodat je je telefoon stukje bij beetje kan upgraden. Het is jammer dat dat niet is gebeurd.

Een Fairphone 3? Volgens mij is die nog steeds niet aangekondigd, toch? Zou fijn zijn als die komt, maar voor mij is ie te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcvos
wimmel_1 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 00:27:
Leg eens uit waarom je denkt de "Fairphone" een minder milieubelastend apparaat is dan dat een iPhone dat bijvoorbeeld is?
Fairphone geeft (als enige, voor zover ik zie) veel aandacht aan waar hun grondstoffen vandaan komen. Veel mijnen die de 'rare earth elements' die smartphones nodig hebben opgraven, doen dat op enorm destructieve wijze of zitten in conflictgebieden met twijfelachtige connecties met onderdrukking, burgeroorlog en slavernij.

Daar komt bij dat Fairphones makkelijker te repareren zijn dan welke andere smartphone ook.

Dat neemt niet weg dat het natuurlijk een kleine organisatie is met kleine schaal en beperktere middelen dan Apple. Voor mij is dat juist een reden om Fairphone te kopen, want ik hou altijd wel van de indie underdog, en niet zo van de grote techreuzen. Maar er zitten zeker ook praktische nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@mcvos Als 't concept écht goed was geweest dan had er nú dus ook (na inmiddels 5 jaar) géén nieuw toestel hoeven te komen én had er inmiddels ook al iets van Android 9 óf 10 op de huidige Fairphone 2 kunnen draaien?

Ze zijn IMHO nú gewoon een "speler" op de hardware markt welke op voorhand al een achterstand heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 08-07-2019 00:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcvos
Ze zijn niet een "gewone" speler, ze zijn een speler met een duidelijk, ethisch gedreven concept dat een hoop mensen aanspreekt, en het zou erg fijn zijn geweest als grotere spelers ook aandacht hadden voor deze issues. Er zijn zat Fairphones die uitstekend werken. Alleen de mijne helaas niet meer. Hij is nog wel te repareren, maar eigenlijk had ik graag gezien dat ik voor dat geld ook direkt een hardware upgrade kon kopen, en dat kan helaas niet.

Een compleet onverwoestbare telefoon lijkt helaas niet mogelijk, maar een goed repareerbare kan duidelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mcvos schreef op maandag 8 juli 2019 @ 00:51:
Ze zijn niet een "gewone" speler, ze zijn een speler met een duidelijk, ethisch gedreven concept dat een hoop mensen aanspreekt, en het zou erg fijn zijn geweest als grotere spelers ook aandacht hadden voor deze issues. Er zijn zat Fairphones die uitstekend werken. Alleen de mijne helaas niet meer. Hij is nog wel te repareren, maar eigenlijk had ik graag gezien dat ik voor dat geld ook direkt een hardware upgrade kon kopen, en dat kan helaas niet.

Een compleet onverwoestbare telefoon lijkt helaas niet mogelijk, maar een goed repareerbare kan duidelijk wel.
Schijnbaar lukt zelfs dat niet eens. De Fairphone-2 toestellen (2015) draaien nú qua software helaas nog op een Android versie uit dat zelfde jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
Software is wat anders dan hardware. Het is zeker waar dat ze erg langzaam zijn met updates naar nieuwe Android versies. Waarschijnlijk omdat het een kleine club is. Aan de andere kant ondersteunen ze ook het rooten van je telefoon, en ondersteunt de community diverse alternatieve OSs voor de Fairphone. Je bent dus niet gebonden aan hun updates, al is het zelf doen natuurlijk niet voor iedereen. Het maakt het wel een geschikte smartphone voor hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Om aan je ethische bezwaren tegemoet te komen, zou je ook hier op V&A kunnen zoeken naar een telefoon met een flinke accu (klik).

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiktakje
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-08 23:35
Ondertussen is de fairphone 3 uit, op Tweakers staat er al een review van. mocht je nog steeds geïnteresseerd zijn lijkt het me zeker een optie om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 01:10:
[...]

Schijnbaar lukt zelfs dat niet eens. De Fairphone-2 toestellen (2015) draaien nú qua software helaas nog op een Android versie uit dat zelfde jaar.
Android 7 is uit eind 2016, en staat dan pas vaak op telefoons van 2017. Verder krijgt de Fairphone 2 wel degelijk security updates. En dat voor een 4 jaar oud toestel van een kleine speler.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het kicken van aankoopadvies topics is niet de bedoeling. (hoe goed bedoeld dan ook)

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 09-09-2019 09:53 ]

Pagina: 1