Gaming laptop: investeren in processor of videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1229716

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?

Ik wil de laptop gebruiken voor gamen en films. Ik zou graag ook de nieuwere games in een hoge setting kunnen spelen. Daarnaast is de bedoeling dat de laptop een aantal jaren mee kan.

Wat is je budget?
1000-1200

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Ik kies voor een laptop vanwege mijn beperkte woonruimte.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor alle type merken.

Ik ben voornemens een nieuwe laptop aan te schaffen voor het spelen van de nieuwste games. Daarnaast is handig als de laptop weer enige jaren mee kan. Helaas blijkt dat ik binnen mijn budget een paar scherpe keuzes moet maken. Een combinatie van de nieuwste core i7 processoren en een RTX videokaart blijkt te duur. Inmiddels heb ik de opties kunnen beperken tot de twee opties:

HP Omen 15-dc1620nd: Core i5 i5-9300H, en een RTX 2060 videokaart. pricewatch: HP Omen 15-dc1620nd

Acer Predator Helios 300 Gaming Laptop: Core i7-9750H en GTX 1660 Ti 6GB. https://www.amazon.com/Ac...f_=bl_dp_s_web_2528871011

Mijn vragen zijn:

1) Zouden jullie de voorkeur geven aan een systeem met core i5 i5-9300H met een RTX 2060, of aan core i7-9750H met een GTX 1660 Ti 6GB?

2) Weten jullie toevallig nog andere modellen die aan mijn eisen kunnen voldoen?

Dank alvast voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je woonruimte beperkt is, kun je dan niet beter investeren in een héél klein kastje dat precies achter je beeldscherm past? Of ben je zo klein behuisd dat een regulier beeldscherm ook niet past?

Klein kastje levert je veel meer upgrademogelijkheden op en is in de regel goedkoper dan een laptop. Veel ruimte heb je niet nodig.

Sowieso lijkt me gamen op 27" ook een stuk prettiger dan gamen op 15" of 17".

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1229716

Topicstarter
Dank voor je reactie, maar ik heb liever een laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:17
Ik zou absoluut het zwaartepunt bij de GPU leggen. Ik heb een desktop met een i5 750 uit 2009 waar ik regelmatig een andere GPU in steek en die loopt nog prima. Dat gezegd hebbende, het is natuurlijk wel afhankelijk van welke games je speelt, de een is meer afhankelijk van de CPU, de andere meer van GPU.

En het hele raytracing concept zou ik buiten beschouwing laten, daar is de 2060 niet sterk genoeg voor.

[ Voor 14% gewijzigd door Kassad op 07-07-2019 18:04 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:46
Die Acer komt volgend mij nog de NL BTW bij aangezien deze uit de US moet komen? Verder hebben de meeste spellen meer profijt van een snellere GPU, maar bij sommige spellen kan een i7 wel wat performance winst opleveren.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:53
(Momenteel) by far de gpu ;).

Beide zijn met een beetje geluk te vervangen waarbij de cpu waarschijnlijk het goedkoopste is.

[ Voor 63% gewijzigd door powerboat op 07-07-2019 18:15 . Reden: toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra1dZ3r0
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-01-2024
Voor games heeft de videokaart het meeste invloed op prestaties. Zelf zou ik dan de laptop met de RTX 2060 kiezen, de videokaart is een serie nieuwer. Ik denk dat je met die laptop het langste plezier hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Anoniem: 1229716 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:49:
Dank voor je reactie, maar ik heb liever een laptop!
Tja, in dat geval: Investeren in de GPU

Maar ik zou echt even *heel* goed nadenken over die keuze.

Met een laptop zijn je upgrademogelijkheden ernstig beperkt. Het enige dat je later nog aan een laptop kunt upgraden, zijn geheugen en opslag. That's it. Een nieuwe grafische kaart of een nieuwe CPU betekent nieuwe laptop kopen. Wil je toch een groter scherm of een hogere resolutie? Nieuwe laptop. Beter toetsenbord? Nieuwe laptop. Etc.

Daarbij is een laptop vrijwel per definitie minder geschikt om te gamen en bij gelijke prestaties een stuk duurder dan een PC.

Het enige argument dat je geeft voor een PC, is dat je kleinbehuisd bent. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat, met de juiste keuze qua kast en eventueel een VESA mount achterop je monitor, dát een probleem gaat zijn.

Zijn er nog andere argumenten om voor een laptop te gaan, ondanks dat "het moet een paar jaar mee gaan" een stuk lastiger te realiseren is als je games op hoge kwaliteit wil blijven spelen. (Bij een PC prik je d'r over 3 of 4 jaar een nieuwe CPU of GPU in, bij een laptop kan dat zoals gezegd domweg niet.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Code
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-01 08:16
De laptops die je opnoemt hebben zeer vergelijkbare GPU's.
Zoek hier eens wat benchmarks en framerate over op.
Denk dat dan de helios een hele goeie optie is.
Pagina: 1