accespoint met beperking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seeker112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Hoi. hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden en kan ik duidelijk uitleggen wat ik bedoel.
Heb ziggo modem/router waarbij routergedeelte in bridge staat. daarachter een Netgear nighthawk r7000 router.
Nu is mijn internet boven op zolder niet toereikend.
lees dat repeaters snelheid halveren, 2 routers IP conflict kan veroorzaken.
Ben geen dombo, maar zeker geen expert. heb dus het liefste een easy to work oplossing.
Lees dat accespoints hiervoor geschikt zijn.
maar volgende vragen komen hierbij naar boven. bij de configuratie van a.p. moet je SSID en wachtwoord aanmaken. Moet ik hier dezelfde voor maken als bij mijn Netgear? ik heb nml een draadloze printer die geconfigureerd is op mijn netgear SSID. Als ik mijn a.p. zelfde naam geef, kan ik dan vanuit a.p. verbinding mijn printer gebruiken?
Als ik mijn a.p. een andere SSID geef, kan ik dan ook mijn printer gebruiken als ik op die verbinding zit?
Ik kan eventueel printer bedraad aansluiten vanuit a.p. Hoe zit het dan? ( zowel vanuit a.p. alswel netgear verbinding)
Grootste issue is dat ik een puberdochter heb. Die kan ik nu blocken op afstand met Netgear app.
Ik kan wifi dan afsluiten per device en/of wachtwoord veranderen.
Dit heeft echter geen nut als zij vervolgens via a.p. inlogt. die kan ik niet op afstand blokkeren.
Ideale situatie zou zijn dat ik andere SSID voor a.p. maak en dat ik toch de draadloze printer kan gebruiken, oftewel bedraad dan wel via a.p. én netgear verbinding.
beetje gekeken en tp-link toonaangevend. (iemand daar geschikt type voor, ervaring)
draadloze stroom adapter niet kapot van. lees over storingen,resetten en ben bang dat als ik wachtwoord verander steeds ivm dochter ik steeds opnieuw moet configureren.
Heel verhaal en voor mij duidelijk. hoop dat iemand mijn verhaal kan ontcijferen en enige opheldering kan geven.
alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt hier te maken met meerdere zaken:

1) kunnen printen (of anderszins benaderen van apparaten op de LAN) heeft niets met WiFi te maken. Zolang alles een verbinding heeft op een of andere manier kunnen ze communiceren. Uitzondering: als je "AP isolation" aan hebt staan op een AP kunnen wireless clients op dat AP niet onderling communiceren. Hier dus: niet doen.

2) bedraad of draadloos als beide kan: altijd bedraad. Bedraad is sneller en stabieler - en houdt meer airtime vrij in de lucht voor apparaten die niet bedraad aangesloten kunnen worden.

3) goed roamen tussen AP's: om te zorgen dat apparaten netjes van A naar B overstappen hoef je alleen te zorgen dat vijf zaken identiek zijn:
- SSID
- PSK (wachtwoord)
- security (WPA2-only is iets anders dan WPA/WPA2 - zorg voor EXACT zelfde instelling, liefst WPA2-only)
- encryption (AES-only is iets anders dan TKIP/AES - zorg voor EXACT zelfde instelling, liefst AES-only)
- subnet (dus geen twee routers achter elkaar).

4) parental control. Ha, dat is een uitdagende. Met een enkele AP die ook nog eens in je router zit: doodsimpel. Met meerdere AP's: allesbehalve. Makkelijkste manier om dit te regelen is met managed WiFi, dus dat je alles vanuit een enkel beheerscherm doet. Nadeel is dat de WiFi van de R7000 daar niet aan mee kan doen, dus dat je minimaal twee nieuwe AP's nodig hebt. Er zijn verschillende opties. Geen zin om > EUR 150 uit te geven? Plan B is om een AP te nemen en daar handmatig zelfde instellingen in te doen als in de AP/router beneden. Je moet alleen heel consequent zijn anders gaat dat mis...
Wil je nog fijnmaziger dingen regelen (wel/geen toegang tot printers), dan wordt het nog een stuk ingewikkelder, dan heb je het over VLANs etc.

IMHO (en dat zeg ik als vader met idd ook puberdochter) zijn de uitdagingen van ouderschap geen technische problemen en zou je ze niet met technische middelen moeten willen aanpakken. Hou er rekening mee dat zij (of een vriendje) zomaar meer kennis dan jijzelf zou kunnen krijgen en dan ben je nog verder van huis als je het daarvan zou moeten hebben. Geen onrealistisch beeld, collega van me kwam van de week nog naar me toe dat z'n zoon de parental controls van z'n TP Link Deco-set omzeild had. Zoon was 9 :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seeker112
bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. al zit er voor mij links en rechts wat technische aspecten aan vast.
begrijp dat het niet simpel is om gedaan te krijgen wat ik wil.
had mooi gewezen. 1 netwerk waar mijn dochter geen acces naar heeft en wel makkelijk dat je niet hoeft te switchen tussen verbinding als je wilt printen of verbinding wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou dat hele idee van parental control ook gewoon laten varen.

Opvoeden, niet afdwingen dmv technische maatregelen die zij (of een vriendje/vriendinnetje) beter snappen dan jij. (Plus, waarschijnlijk pakt ze gewoon d'r mobiel en *tadaa*, internet. Ook via haar laptop of PC.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seeker112
even over parent gedeelte. zitten met dochter in traject. licht autistisch en onhandelbaar. als sanctie is internet aardig pressiemiddel om door te dringen. technische kennis van haar en haar vrienden minimaal. en ikzelf vrij inventief. zij zit op de 2.4 band en rest van het gezin op 2.4 en 5 ghz. dus wachtwoord veranderen van2.4 band effectief. lang leve de kpn app van de 4g. kunt met de app naar telefoon verloren, simkaart blokkeren gaan. en minuut later zit madam ook zonder 4g.
maar dwalen van het onderwerp af. primair wil ik overal stabiel internet met in het achterhoofd dat ik dochter wel op afstand kan blokken.
Net zitten kijken welke keus acces point geschikt is. wil in ieder geval snel internet ondersteuning en kwaliteit. nederlandse interface pre. met minimaal 1 vaste aansluiting voor printer. zag checklist op site, maar er nog niet over uit.
dus suggesties meer dan welkom. ook verdere antwoorden op mijn main vraag altijd welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door seeker112 op 07-07-2019 20:09 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seeker112
Help. krijg steeds meer buikpijn. ben me aan het oriënteren op acces point.
Maar krijg steeds meer het idee dat dit meer een ding is voor bedrijven.
Lees overal dat het niet eenvoudig is om zoiets op te zetten.
Dan zit er weer geen adapter bij. of is de interface niet gratis!
Router is nooit geen probleem geweest. interface menu, gebr.naam en wachtwoord. ssid en werken.
Ik wil gewoon in heel het huis internet.
Kan ik dan toch beter een 2e router pakken?
wil iemand me goed onderbouwde feedback geven.
zit nu al heel de zondag te googlen. word er kneiter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:09
Kun je vanaf de Netgear de MAC adressen van je dochters devices blokkeren? Dat moet toch mogelijk zijn en zou het simpelste zijn. Of zie ik iets over het hoofd? :9 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het grote mijn-wifi-werkt-niet-lekker topic (?)

Volg de stappen en je hebt je antwoord.

[ Voor 33% gewijzigd door johnkeates op 08-07-2019 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@seeker112 Wellicht een idee om een bedrijf in te huren om dit voor je te regelen?

Als je al buikpijn krijgt bij wat je nu leest over het configureren van een accesspoint, is het wellicht beter om een professional in te huren dit voor je te regelen zodat je zelf enkel nog af en toe het wachtwoord hoeft te veranderen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seeker112
Heb de router naar een. (niet fijne) centrale plaats gebracht. alle meest goede bedoelingen ten spijt, zat er voor mij niet de hapklare oplossing bij. bedankt allemaal voor de respons.
topic closed!
Pagina: 1