Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:47
Ik ben werkzaam binnen een zorginstelling waar ik twee jaar geleden ben begonnen met een opleiding tot GZ-psycholoog. Aan deze opleiding zit ook een studiebeding voor de duur van 4 jaar met een glijdende schaal.

Nu is er binnen de organisatie van alles aan de hand, maar vooral de band met de manager is ronduit vervelend, waarbij zij steeds op inhoud gaat zitten, je min of meer voor leugenaar uit maakt, en alles zich persoonlijk aantrekt. Mijn collega (zelfde verhaal) heeft vorige week haar contract willen laten verlagen van 36 uur naar 8 uur (omdat mijn collega hiermee maar 50% moet terugbetalen van de opleiding (25000 totaal).

Nu wil ik hetzelfde gaan ondernemen, maar vraag mij af hoe ik dit het beste doe. Ik zou een brief willen sturen met daarin het verzoek om 9 uur per week nog te blijven voor 1 dag, en de rest ga ik op ZZP basis elders werken, zodat ik weer plezier krijg in het werk en mijn vak fatsoenlijk kan uitoefenen. Echter is deze manager zeer emotioneel en riep ze al tegen mijn collega, "dan heb ik liever dat je helemaal weggaat, 8 uur werken is geen verminderd en neem maar ontslag".

In 2020 komt de WZD-functionaris binnen organisaties (i.p.v. BOPZ-arts). Nu wil ik mij daar op richten, of nog 9 uur behandelen in de week (waarbij nu bijna 0 uur behandeld wordt per week).

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +21Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:01

Zenix

BOE!

De wet gebruiken:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011173/2016-01-01

En voor het emotionele stuk van je manager, je opleiding gebruiken ;)

Zenix wijzigde deze reactie 07-07-2019 13:52 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Zie https://www.khn.nl/websit...rken.-mag-ik-dit-weigeren

Even de juiste weg bewandelen, en schriftelijk doen.

Beetje vreemd dat als je minder gaat werken je minder hoeft terug te betalen, niet erg chique. Maar goed, begrijp het natuurlijk wel.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-07 22:24
Ik ben dan wel geen psycholoog. Maar voor slecht nieuws ga je toch geen brief sturen?
Het is ook niet voor niets dat je de uitslagen van onderzoeken altijd persoonlijk met je patiënten bespreekt en niet over de telefoon of per post.

Vraag gewoon een gesprek aan met je manager. Zorg dat je iemand van HR uitnodigt (aangezien je manager blijkbaar snel emotioneel reageert). Zorg dat je weet wat je wilt en wat je rechten zijn.

Ik weet overigens niet hoe krap de arbeidsmarkt is in jouw studiegebied. Maar bij lastig te vullen vacatures zijn bedrijven best bereid om je studiebeding over te nemen als je van werkgever wisselt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:56

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

En hou even in de gaten of je contract wel nevenactiviteiten toelaat zonder de instemming van je werkgever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• carpebios
Bij minder werken staat er een andere verdeling in ons contact, bij een contractvermindering, waarbij je minder dan 24 uur gaat werken, betaal je 50% terug. Niet chique inderdaad, daar ben ik het mee eens! Maar voor de lastige werksituatie die ontstaat ben ik er blij mee dat die mogelijkheid er is. Dus inderdaad schriftelijk indienen en daarna het gesprek aangaan. HR zal ik zeker uitnodigen, dat is een welkome tip.

Onze studiecontracten worden inderdaad altijd overgenomen omdat er wel krapte is, echter ga ik verder op ZZP basis, dus gaat die vlieger niet op.

De nevenactiviteiten is inderdaad ook nog een goed om rekening mee te houden, vanuit mijn huidige werkgever dan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Weet niet wat je uurtarief als GZ-psycholoog gaat worden. Psychiaters doen 150. Dat is, bij 20 declarabele uren, 3k per week. Best kans dat die studieschuld bruto te verrekenen is als ZZP-er (zou het sowieso zijn als je nu de studie zou gaan doen) Dan is 25k peanuts! Weg bij die toko en met plezier mensen helpen en geld verdienen!

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carpebios
Zarathustra schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:11:
Weet niet wat je uurtarief als GZ-psycholoog gaat worden. Psychiaters doen 150. Dat is, bij 20 declarabele uren, 3k per week. Best kans dat die studieschuld bruto te verrekenen is als ZZP-er (zou het sowieso zijn als je nu de studie zou gaan doen) Dan is 25k peanuts! Weg bij die toko en met plezier mensen helpen en geld verdienen!
Mijn uurtarief is 106, dus een stukje minder, maar dat is ook begrijpelijk, ik ben geen arts ;)
Daarvan gaat nog 35% voor een maatschap, maar inderdaad die 12500 worden dan scholingskosten voor de IB, maar ik moet dat wel kunnen voorschieten, vandaar dat ik nog niet gelijk weg wil a 25.000 schuld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zarathustra
  • Nu online
Zeker na die kosten voor een maatschap valt het dan iets anders uit...

Misschien kun je zijdelings eens vragen bij HR of die kosten gespreid betaalt mogen worden. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Samen met de stap van je collega gaan er dan wellicht wat belletjes rinkelen bij HR en gaan zij, op eigen initiatief, praten met je leidinggevende.

Rotsituatie overigens. Sterkte!

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity'

Acties:
  • +16Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:41
Zeggen dan je 8 uur wil gaan werken ipv 40 -> manager wordt emotioneel en zegt dat je dan beter helemaal weg kunt gaan -> jij zegt, prima, maar scheld me dan wel ff die opleidingskosten kwijt... Problem solved.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 17:05

Honesty

kattenneus!

carpebios schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:05:
Bij minder werken staat er een andere verdeling in ons contact, bij een contractvermindering, waarbij je minder dan 24 uur gaat werken, betaal je 50% terug. Niet chique inderdaad, daar ben ik het mee eens! Maar voor de lastige werksituatie die ontstaat ben ik er blij mee dat die mogelijkheid er is. Dus inderdaad schriftelijk indienen en daarna het gesprek aangaan. HR zal ik zeker uitnodigen, dat is een welkome tip.

Onze studiecontracten worden inderdaad altijd overgenomen omdat er wel krapte is, echter ga ik verder op ZZP basis, dus gaat die vlieger niet op.

De nevenactiviteiten is inderdaad ook nog een goed om rekening mee te houden, vanuit mijn huidige werkgever dan!
Kan het niet zo zijn dat je nu 50% moet terugbetalen omdat je minder gaat werken en als je ontslag neemt ook weer 50%, als ik baas zou zijn zou ik het op die manier doen.
Rot situatie inderdaad, snel weg, studieschuld opgeven via IB en snel vergeten, succes

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen, een nieuwe werkgever zoeken en die studieschuld mee over laten nemen. ZZP kan altijd nog. Als niet GZ'er is dat namelijk een stuk lastiger dan wanneer je de opleiding voltooid hebt. Praktijken genoeg die je graag zien komen, en nog veel liever als je de GZ hebt. Er in zitten is iig een pre tov iemand die net begint.

Een leidinggevende die op een dergelijke manier leiding geeft kan vrij snel een goedlopend team ten gronde richten, dat ervaar je nu zelf. Bij jezelf houden, zij gaat niet veranderen namelijk. Dat geld is maar geld.

Mrs Eagle is ook GZ psycholoog, ik ken de trajecten. Niet goedkoop, kip-ei verhaal qua vraag naar GZ'ers en mogelijkheid tot opleiding. Maar uiteindelijk heb je die voor je toekomst gewoon keihard nodig als je in de gezondheidszorg wilt nlijven cq mensen wilt behandelen. Eerstelijns gaat op een gegeven moment ook vrvelen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carpebios
Honesty schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:03:
[...]

Kan het niet zo zijn dat je nu 50% moet terugbetalen omdat je minder gaat werken en als je ontslag neemt ook weer 50%, als ik baas zou zijn zou ik het op die manier doen.
Rot situatie inderdaad, snel weg, studieschuld opgeven via IB en snel vergeten, succes
Klopt, ik zit er tot eind 2023 aan vast, en moet dan bij ontslag de overige 50% betalen. Echter hoop ik die snel bij elkaar te kunnen sparen als ZZP-er en die weer bij scholingskosten te kunnen wegwerken op mijn winst.

Dank alleen voor het meedenken. Een erg vervelende situatie inderdaad, waarbij ik niet de eerste ben die vertrek. Echter een conclusie is nog nooit getrokken bij de rest van de organisatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eens een informerend gesprekje aangaan met de manager van je manager. Gewoon vragen of het op is gevallen dat mensen weggaan omdat de werksfeer er niet zo lekker bij hangt. Kijken hoe er gereageerd wordt. Laat ze dat hogerop maar uitzoeken.

Managers... Blegh!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zarathustra
  • Nu online
carpebios schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:56:
[...]Dank alleen voor het meedenken. Een erg vervelende situatie inderdaad, waarbij ik niet de eerste ben die vertrek. Echter een conclusie is nog nooit getrokken bij de rest van de organisatie.
Dan met gestrekt been er in bij HR? Even aangenomen dat je de werkplek (buiten leidinggevende) en (niet ZZP) salaris goed vindt.

Zarathustra wijzigde deze reactie 07-07-2019 17:06 (14%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Als jouw manager zo slecht functioneert dat je er tussenuit wil, maar dat een fikse schuld op levert, dan heb je gewoon een arbeidsconflict. Je kan dat bij hr aankaarten en in wederzijds goed vinden uit elkaar gaan, waarbij je van alles af kan spreken bijvoorbeeld dat de schuld wordt kwijt gescholden. Je kan je ook ziek melden om te escaleren, maar ik zou eerst het gesprek aan gaan. Je kan bij je manager ook aangeven wat voor effect ze op je heeft.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:02:
Ik ben dan wel geen psycholoog. Maar voor slecht nieuws ga je toch geen brief sturen?
Het is ook niet voor niets dat je de uitslagen van onderzoeken altijd persoonlijk met je patiënten bespreekt en niet over de telefoon of per post.
Heb je gelijk in, maar het moet iig ook per brief. Liefst eerst even persoonlijk vertellen idd, en dan de brief overhandigen of formeel opsturen de volgende dag. Maar alleen een gesprek houdt geen stand juridisch, mocht het daar op aankomen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 22:15
Als ze naar tegen je doet dan negeer je haar toch gewoon of anders hogerop aankaarten als er meerdere mensen last van de manager hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• carpebios
Zij heeft geen meerdere, ja de bestuurder en die knikt en doet niets. Want iedereen heeft een exit gesprek met hem. Bestuurder -> managers -> voetvolk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 22:15
carpebios schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:44:
Zij heeft geen meerdere, ja de bestuurder en die knikt en doet niets. Want iedereen heeft een exit gesprek met hem. Bestuurder -> managers -> voetvolk.
Je wilt daar graag weg, zou volgende keer een weerwoord hebben. Als ze je ontslaat hoef je volgens mij niks terug te betalen lijkt mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 14-07 22:24
UltraInstinct schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:25:
[...]

Je wilt daar graag weg, zou volgende keer een weerwoord hebben. Als ze je ontslaat hoef je volgens mij niks terug te betalen lijkt mij.
Meestal niet bij verwijtbaar ontslag.
En je baas kan je leven ook behoorlijk zuur maken zonder je te ontslaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carpebios
Ik heb zojuist de mail verzonden met een cc naar HR, waarin ik de brief alvast stuur met wat uitleg. Ik ben benieuwd naar haar reactie morgen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:56

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

UltraInstinct schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:25:
[...]

Dat lijkt me sterk, maar dat weet TS wel. Wat dat zal waarschijnlijk wel iets over in zijn studiekosten overeenkomst staan.

Kan hij meteen opzoeken als hij naar nevenactiviteiten zoekt in zijn contract ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:58
Aikon schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:47:
Zie https://www.khn.nl/websit...rken.-mag-ik-dit-weigeren

Even de juiste weg bewandelen, en schriftelijk doen.

Beetje vreemd dat als je minder gaat werken je minder hoeft terug te betalen, niet erg chique. Maar goed, begrijp het natuurlijk wel.
Dit is juist heel netjes. Normaal zit je gewoon voor 4 jaar (aflossingstermijn) x 36 uur (fulltime) vast aan het feit dat je een opleiding gedaan hebt. Je mag ontslag nemen en dan betaal je alles terug. Dat jij nu de optie hebt om 8uur te blijven werken en hiermee 50% van kosten niet hoeft te.betalen is een hele royale oplossing. Veel werkgevers kun je niet je contract zomaar naar minder dan 32 uur verlagen

peltco wijzigde deze reactie 08-07-2019 08:29 (6%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:07
@TS

Edit na een aantal reacties meer te hebben gelezen…..

Ik vind dat dit verhaal twee kanten heeft met in essentie.:

– Jij hebt geen goed gevoel bij de manager en er is zo’n 12,500 euro (fictief?) te verdienen door van 32 naar 8 uur te gaan.
– De manager zit met meerdere werknemers die een opleiding hebben gevolgd en nu 12,500 euro willen ontlopen door minder te gaan werken terwijl zij misschien wel onder enorme druk staat. Druk die voor managers gigantisch aanwezig zal zijn, als het net zo is bij jullie als in de rest van de zorg. Ik kan mij wel inbeelden hoe boos zij moet zijn op jullie, want je noemt het ‘niet chique’, ik vind het waardeloos en dus voor die manager x10.

Ondanks dat je manager misschien een #&)$ is, of zich zo voor doet (misschien wel door haar werkdruk) vind ik dat de oplossing zit in het communiceren. Niet via mail, per brief of met wettelijke gekke dingen, maar praten. Tenzij je daar niet meer wil werken of het je niets zoveel uitmaakt wat mensen van je denken.

Leg uit dat jij dit wil doen en dat dit ook mogelijk is binnen de regels van het bedrijf. Toon medeleven richting haar, maar zeg ook dat je anders jezelf 12.500 door de neus boort als dit belangrijk voor je is en misschien kun je je plan wel met haar delen en elkaar helpen tot die tijd? Jij gewoon lekker blijven werken, zij heeft minder werkdruk daardoor en beide win je. Nu wil je een winst-verlies situatie creëren, maar probeer voor die win-win situatie te gaan.

Onaangename mensen zijn 9/10x onaangenaam met een reden, probeer achter die reden te komen (soms is dat gewoon netjes vragen aan die persoon) en speel daar op in. Opgebouwde haat kan dan ineens als sneeuw voor de zon verdwijnen. Tref je die 10e persoon, dan moet je gewoon wegwezen of dit zelfde bespreekbaar maken met iemand anders binnen de organisatie die ook een vinger in de pap heeft en deel het mee aan de onaangename persoon dat je dit gaat doen met de reden die je daarvoor hebt. Heeft die persoon ook de kans om even achter de oren te krabben. Maar zoals ik al zeg, meestal is het zo erg niet.

Onaangenaamheid, (bestaat dit woord?) werkt twee kanten op, ik zou je wel erg bewust worden van hoe onaangenaam die actie zou zijn als je hem gaat uitvoeren. Vind het niet te verantwoorden door met de vinger te gaan wijzen naar de manager/werksfeer en de actie af te doen als ‘niet chique’.

Furion2000 wijzigde deze reactie 08-07-2019 09:38 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
peltco schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:41:
[...]

Dit is juist heel netjes. Normaal zit je gewoon voor 4 jaar (aflossingstermijn) x 36 uur (fulltime) vast aan het feit dat je een opleiding gedaan hebt. Je mag ontslag nemen en dan betaal je alles terug. Dat jij nu de optie hebt om 8uur te blijven werken en hiermee 50% van kosten niet hoeft te.betalen is een hele royale oplossing. Veel werkgevers kun je niet je contract zomaar naar minder dan 32 uur verlagen
Dat kan dus meestal wel, zie mijn link ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:58
Aikon schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:30:
[...]

Dat kan dus meestal wel, zie mijn link ;)
Jou link zegt dat je minder mag gaan werken. Jou link zegt niet dat de werkgever dan 'lief' hoeft te zijn m.b.t. het afschrijven van studiekosten. Je hebt de studiekostenregeling onder voorwaarden dat je x uur zou werken voor y jaar.
Het zou geheel redelijk zijn om te zeggen ow jij werkt 9 ipv 36 uur, dan mag je dus 75% zelf terug betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zarathustra
  • Nu online
carpebios schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:44:
Ik heb zojuist de mail verzonden met een cc naar HR, waarin ik de brief alvast stuur met wat uitleg. Ik ben benieuwd naar haar reactie morgen!
Hoop dat het goed uitpakt voor je. De situatie staat nu op scherp!

Voor een volgende keer zou ik de uitleg beperken tot feiten. En die uitleg niet te uitgebreid maken. Het is mijn ervaring dat mijn 'tegenstander' een paar punten uit mijn argumentatie vist, die oppervlakkig ontkracht en dus denkt dat ik aan het zeuren ben...

En dat bij een eventuele rechtsgang ook overtuigend(er) weet te onderbouwen.

- zo sprak een oude cynische kerel die te vaak op de rand zat tussen verwachting, het leven en hoe het hoort ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
peltco schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:52:
[...]

Jou link zegt dat je minder mag gaan werken. Jou link zegt niet dat de werkgever dan 'lief' hoeft te zijn m.b.t. het afschrijven van studiekosten. Je hebt de studiekostenregeling onder voorwaarden dat je x uur zou werken voor y jaar.
Het zou geheel redelijk zijn om te zeggen ow jij werkt 9 ipv 36 uur, dan mag je dus 75% zelf terug betalen.
Ik doelde puur op je laatste zin.

Ben het met je eens, sterker nog, minder werken? Dan meer terugbetalen, je werkgever heeft immers minder baat vd opleiding en kan de kosten over minder uren uitsmeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carpebios
Een update: de manager reageerde bijzonder professioneel en zakelijk en is aan het kijken hoe alles te regelen. Enige vervelende was dat de gehele organisatie het gelijk wist, zonder dat ik dit zelf kon mededelen. Je zou zeggen en verkapt akkoord.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Grand prix

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True