iptv netwerk in nieuwe setup Caiway achteruitgang?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beste mensen,

Mijn nieuwe huis krijgt binnenkort Caiway glasvezel internet + iptv. Ik begrijp dat deze twee services in het verleden op twee aparte vlans werd aangeleverd (100 voor internet en 102 voor iptv). Hierdoor kon je op een managed switch het signaal naar hartelust splitsen en weer combineren. Met de juiste SFP in de switch (deze of die uit het geleverde kastje -- router /switch / wifi radio), hoefde zelfs dat routerkastje geen enkel werk te doen voor iptv. Als de switch IGMPsnoop ondersteunt dan zou zelfs het multicast iptv kanaal alleen over de kabel naar het tv-kastje gaan die dat signaal wil ontvangen. Het zou niet gebroadcast worden over alle aansluitingen van vlan 102.

Het lijkt er nu op dat die vlans verleden tijd zijn. Aanwijzingen hiervoor zijn posts van dolopfriet in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" en Sjakie0101 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie". Het is niet meer nodig om het tv-kastje op een specifieke port van de router/switch aan te sluiten, en er is een migratie nodig.

Ik vraag me af hoe dit nieuwe proces precies werkt. Ik stel me voor dat de Amino Aria 7X (het nieuwe iptv-kastje) via multicast zijn signaal krijgt. Hiervoor moet de router het IGMP van de Amino doorsturen naar CAIway en de switch in de router kan IGMP snooping doen om alleen op de juiste kabel signaal te zetten. De Genexis Platinum ondersteunt IGMP proxy en snooping (PDF)).

Het probleem met deze setup is dat de router chip alle pakketten (internet + iptv van alle gekozen kanalen) moet routeren. De igmpproxy software moet immers het verkeer van de glasvezel doorzetten naar de switch. Wanneer er veel 4k tv tegelijkertijd gerouteerd moet worden zal de CPU in de router het druk krijgen. Ook gaat al het verkeer (internet en iptv) over de port van de CPU naar de switch. In de oude situatie (met of zonder externe switch) hoefde iptv helemaal niet langs de CPU in de router, maar ging direct door de switch naar de juiste kabel.

De nieuwe situatie lijkt me een achteruitgang tov van de vorige situatie. Vooral de CPU van de router moet 't ontgelden.

Heb ik het hier bij het rechte eind, of is er een andere manier waardoor de router CPU toch niet alles hoeft te routeren? En misschien kan @dolopfriet iets bevestigen over of het iptv vlan weg is of alleen niet meer gebruikt?

Beste antwoord (via Sendy op 07-07-2019 14:15)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:19
Sendy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:26:
Vooral de CPU van de router moet 't ontgelden.

Heb ik het hier bij het rechte eind, of is er een andere manier waardoor de router CPU toch niet alles hoeft te routeren?
'Ontgelden' valt wel mee; een stream doet 10-20 Mbit/s, een simpele router kan daar een veelvoud van routeren (zonder offloading). Daarnaast is ook IGMP snooping vaak offloaded.

Bovendien is dit alles gèèn probleem als je de router van je ISP gebruikt; die is erop uitgezocht.

De IPTV stream zal het probleem vrijwel nooit zijn; integendeel, eerder andersom. Als je snooping niet kunt offloaden dan heeft een drukke CPU soms tot gevolg dat je IPTV-pakketjes te laat aankomen, wat haperingen in de stream oplevert.
De nieuwe situatie lijkt me een achteruitgang tov van de vorige situatie.
De situatie zonder vlans is in bepaalde opzichten juist simpeler. En een noodzaak nu STBs vaker wèl dan niet bij het reguliere internet moeten kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Sendy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:26:
Vooral de CPU van de router moet 't ontgelden.

Heb ik het hier bij het rechte eind, of is er een andere manier waardoor de router CPU toch niet alles hoeft te routeren?
'Ontgelden' valt wel mee; een stream doet 10-20 Mbit/s, een simpele router kan daar een veelvoud van routeren (zonder offloading). Daarnaast is ook IGMP snooping vaak offloaded.

Bovendien is dit alles gèèn probleem als je de router van je ISP gebruikt; die is erop uitgezocht.

De IPTV stream zal het probleem vrijwel nooit zijn; integendeel, eerder andersom. Als je snooping niet kunt offloaden dan heeft een drukke CPU soms tot gevolg dat je IPTV-pakketjes te laat aankomen, wat haperingen in de stream oplevert.
De nieuwe situatie lijkt me een achteruitgang tov van de vorige situatie.
De situatie zonder vlans is in bepaalde opzichten juist simpeler. En een noodzaak nu STBs vaker wèl dan niet bij het reguliere internet moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Het lijkt er inderdaad op dat zo'n router CPU de volledige link bandbreedte kan volblazen. En dan valt een iptv stream van 2% in het niet.

Dit begrijp ik niet:
Thralas schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:43:
[...]
Als het iptv verkeer door de CPU moet (wat het in de nieuwste situatie lijkt te moeten), dan kan het gevolg zijn dat je pakketjes te laat aankomen? Dat lijkt me logisch. Ik weet niet precies wat je bedoeld met "niet kunnen offloaden van snooping", want ik dacht dat je d.m.v. van snooping juist kan offloaden. In de nieuwe situatie kan dat niet meer.
Thralas schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:43:
Zodra zo'n stb "gewoon internetverkeer" gaat genereren dan is het inderdaad noodzakelijk dat deze op je gewone internet aansluiting zit. Het is inderdaad simpeler zo. De CPU is snel genoeg voor het routeren van een gigabit aansluiting, en de gigabit-bekabeling kan al het verkeer eenvoudig aan, dus waarom niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Sendy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:14:
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "niet kunnen offloaden van snooping",
Hardware offloading.
want ik dacht dat je d.m.v. van snooping juist kan offloaden. In de nieuwe situatie kan dat niet meer.
Je hebt gelijk in de zin dat het IPTV-pad inderdaad niet meer om de CPU heen kan (want het wordt gerouteerd/geproxied).

IGMP snooping ansich is echter geen 'offloading', het is enkel een slimme truuk om niet naar àl je switchpoorten (op hetzelfde lan) multicast traffic te sturen als dat niet nodig. Dat kan in software, maar ook in hardware.

Ik heb het ook niet helemaal goed verwoord in m'n post zie ik: de crux is dat een gebrek aan hardwarematige IGMP-snooping er ook voor kan zorgen dat verkeer dat normaliter geheel in hardware kan worden afgehandeld (ie. alleen NAT WAN->LAN) alsnog via de CPU moet.

Maar eigenlijk zijn dit implementatiedetails die weliswaar voor MikroTik gelden, maar mogelijkerwijs niet voor andere routers. Bij de router van je ISP zit het wel goed en bij andere routers zul je eerder tegen een gebrek aan zaken als IGMP proxying aanlopen - in die zin hebben de wijzigingen die je beschrijft tot gevolg dat je niet om iets als Ubiquiti, MikroTik of nog fancier heenkunt als je de router van je ISP geheel wilt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Het netwerk wordt iets ingewikkelder met twee gast netwerken (met tv), en het is nu nog onduidelijk wat die Genexis Platinum echt kan qua vlans. Ik ben zelf fan van openwrt, en daarmee zou software geen probleem geven. iig bedankt voor je antwoorden!