Goedemiddag,
Al geruime tijd probeer ik me in te lezen in het samenstellen van een nieuw systeem, nu denk ik dat ik een idee heb van wat ik wil maar zou toch graag jullie expertise willen gebruiken. Ik heb op dit moment een iMac 21,5 mid 2011 maar deze begint (veel) te traag te worden. Tijd om deze te gaan vervangen..
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC gaat gebruikt worden voor het bewerken van foto's, mijn camera (D850) produceert RAW's van +/- 50MB per stuk, dit vindt mijn huidige systeem niet leuk meer. Programma's die ik gebruik zijn voornamelijk afkomstig uit de Adobe stal, Lightroom classic/Photoshop/Illustrator en incidenteel Premiere. Daarnaast wat basis email/internet/office programma's.
Ik wil met deze build voornamelijk bereiken dat ik soepel en snel mijn foto's kan beheren en bewerken. Previews in Lightroom maak ik met het importeren al op 1:1, dat het importeren en exporteren iets langer duurt vindt ik niet zo'n ramp. Het daadwerkelijk bewerken van de foto's in develop en PS had ik wel graag snel gezien.
Er zal niet gegamed worden op deze PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Totaal +/- 750 euro
Ik hoop het systeem zelf voor ongeveer 500 euro samen te kunnen stellen, dan hou ik ongeveer 250 euro over voor een monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande componenten zou ik, indien mogelijk graag meenemen. De HDD's heb ik 2, deze draai ik in RAID1. Zou wenselijk zijn om deze mee te nemen.
Invoer apparatuur als muis en toetsenbord heb ik nog voldoende liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voorkeur gaat uit naar een SSD in M2, heb begrepen dat dit de snelheid enorm ten goede gaat komen. GPU zou ik in eerste instantie achterwege willen laten, volgens mij in het verschil in snelheid wat LR hier uit gaat halen minimaal.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor heb ik ingezet op intel omdat ik begrepen heb dat de adobe software hier baat bij heeft. Ben echter totaal niet merkgebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij voorkeur een zo stil mogelijk systeem, dit is echter geen harde eis.
Ga je overklokken?
Enkel als dit significante verbetering betekend, heb hier geen ervaring mee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie mening op het systeem wat ik heb samengesteld, gaat dit werken? En gaat het me de snelle bewerkingsreactie en soepele workflow geven waar ik naar op zoek ben?
Voor wat betreft een monitor tast ik nog een beetje in het duister, hieronder een overzicht van enkele monitoren die ik op het oog heb. Voorkeur gaat uit naar een IPS scherm.
Ik sta open voor andere ideeën/voorstellen.
PC build :
Monitor :
Alvast bedankt voor jullie input!
Al geruime tijd probeer ik me in te lezen in het samenstellen van een nieuw systeem, nu denk ik dat ik een idee heb van wat ik wil maar zou toch graag jullie expertise willen gebruiken. Ik heb op dit moment een iMac 21,5 mid 2011 maar deze begint (veel) te traag te worden. Tijd om deze te gaan vervangen..
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC gaat gebruikt worden voor het bewerken van foto's, mijn camera (D850) produceert RAW's van +/- 50MB per stuk, dit vindt mijn huidige systeem niet leuk meer. Programma's die ik gebruik zijn voornamelijk afkomstig uit de Adobe stal, Lightroom classic/Photoshop/Illustrator en incidenteel Premiere. Daarnaast wat basis email/internet/office programma's.
Ik wil met deze build voornamelijk bereiken dat ik soepel en snel mijn foto's kan beheren en bewerken. Previews in Lightroom maak ik met het importeren al op 1:1, dat het importeren en exporteren iets langer duurt vindt ik niet zo'n ramp. Het daadwerkelijk bewerken van de foto's in develop en PS had ik wel graag snel gezien.
Er zal niet gegamed worden op deze PC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Totaal +/- 750 euro
Ik hoop het systeem zelf voor ongeveer 500 euro samen te kunnen stellen, dan hou ik ongeveer 250 euro over voor een monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande componenten zou ik, indien mogelijk graag meenemen. De HDD's heb ik 2, deze draai ik in RAID1. Zou wenselijk zijn om deze mee te nemen.
Invoer apparatuur als muis en toetsenbord heb ik nog voldoende liggen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Interne harde schijven | WD Green WD20EARX, 2TB | € 111,32 | € 111,32 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 130 | € 46,- | € 46,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! System Power 7 300W | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 157,32 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voorkeur gaat uit naar een SSD in M2, heb begrepen dat dit de snelheid enorm ten goede gaat komen. GPU zou ik in eerste instantie achterwege willen laten, volgens mij in het verschil in snelheid wat LR hier uit gaat halen minimaal.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor heb ik ingezet op intel omdat ik begrepen heb dat de adobe software hier baat bij heeft. Ben echter totaal niet merkgebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij voorkeur een zo stil mogelijk systeem, dit is echter geen harde eis.
Ga je overklokken?
Enkel als dit significante verbetering betekend, heb hier geen ervaring mee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie mening op het systeem wat ik heb samengesteld, gaat dit werken? En gaat het me de snelle bewerkingsreactie en soepele workflow geven waar ik naar op zoek ben?
Voor wat betreft een monitor tast ik nog een beetje in het duister, hieronder een overzicht van enkele monitoren die ik op het oog heb. Voorkeur gaat uit naar een IPS scherm.
Ik sta open voor andere ideeën/voorstellen.
PC build :
| 1 | Processors | Intel Core i5-9600K Boxed | € 235,05 | € 235,05 |
| 1 | Moederborden | MSI H370M Bazooka | € 96,- | € 96,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Slim | € 22,90 | € 22,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 59,89 | € 59,89 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 103,- | € 103,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 516,84 | ||
Monitor :
| 1 | Monitoren | BenQ PD2500Q Grijs, Zwart | € 269,- | € 269,- |
| 1 | Monitoren | Iiyama XB3270QS-B1 Zwart | € 263,95 | € 263,95 |