Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:23
Welke bedrading gebruiken in domotica kast
...
Ik heb mijn huis via normale bedrading uitgevoerd. Dus vanuit de meterkast (op de begane grond), per groep, richting een centraaldoos in het plafond en van daar uit naar schakelaars, wcd's en andere centraaldozen in dezelfde groep.
Deze buizen zijn gevuld met bruine, blauwe, greelgroene en zwarte VD draden.

Tot zover geen probleem.

Nu heb ik tijdens de bouw van mijn huis veel extra loze buizen geplaatst. Vanuit de kast waar ik mijn domotica server en apparatuur ga ophangen (eerste etage) heb naar vrijwel alle wcd's en schakelaars een extra lege leiding (meestal 19mm buis) geplaatst.Ongeveer de helft rechtstreeks een eigen buis, sommige zijn met elkaar verbonden voordat de buis doorloopt naar de domoticakast.Ook elke centraaldoos heeft een eigen leiding naar deze domoticakast.

Als ik WCD's wil schakelen heb ik alleen een schakeldraad nodig.Omdat je niet weet wat er op de WCD's aangesloten word, voer ik deze schakeldraad uit als 2,5mm2 (grijs of zwart) en schakel deze met 16A relais.
Via mijn huidige bedrading is aarde en nul dus al aanwezig en heb ik alleen een schakeldraad op die plek nodig.

Nou mijn vraag: In mijn domoticakast werk ik met installatiegoot (met sleuven) waar ik de bedradingsnoeren en kabel in wegwerk. Maar hoe maak zorg ik er voor dat de draden die uit de buizen komen netjes in de installatiegoot komen?

Ik heb naar stuurstroomkabels gekeken, die kan ik wel zo vanuit de buis in de installatiegoot
leiden, maar die zijn redelijk duur vergeleken met installatiedraad. Verder zit daar (tenminste voor de 2,5mm2 bedrading) altijd een (voor mij) zinloze geelgroene aardleiding bij in. Ik mag die draad niet gebruiken anders dan voor aarde aansluiten. Ook is 3x2,5 is minimum, waarbij ik dus maar 2 aansluit aders overhoud

Heeft iemand hier ervaring mee en tips en of suggesties voor mij?

PS ik zorg dat elke te schakelen groep ook in de domoticakast aanwezig is. Ik kan relatief simpel een kabel tussen meterkast en domotica kast aanbrengen.
...

Alle reacties

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11 17:13
Wat voor goot bedoel je? een plastic goot?
Of een stalen kabelgoot?
In een plastic goot kan je toch een gaatje boren van 16mm of 20 mm en daar je buis insteken zodat het in de goot terecht komt.
Met een stalen open goot kan je buis of flex in de goot ty-wrappen? Kan je evt. Een foto laten zien want weet eigenlijk niet goed wat je bedoeld.

Welk domotica systeem gebruik je?
Waarom heb je naar de wcd niet gewoon 4 draden door dezelfde buis getrokken? Bruin blauw aarde en een zwarte schakeldraad?

• Herbiek616
Ik bedoel dit soort bedradingkoker/goot
Afbeeldingslocatie: https://siffact.nl/media/catalog/product/cache/1/image/736x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/6/1698.gif Van kunststof dus.

Als ik gewone VD installatie draad gebruik die boven in de kast uit de buis komen kan ik die niet zomaar door die sleuven die bedradingkoker in leiden..
Ik gebruik Loxone als domoticasysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door Herbiek616 op 20-07-2019 20:52 ]

• Exigence
  • Laatst online: 08:31

Exigence

dnkroz

Afmonteren op rijgklemmen

• Herbiek616
Die rijgklemmen komen er ook, maar wil de binnenkomende draden en snoeren eerst door een bedradingskoker leiden, kan ik daar aan wat aan lengte over houden.
Bij andere voorbeelden van domotica installaties die ik gezien heb, zit een dergelijke installatie in een metalen (afgeschermde) kast. Ik bouw dit in een houten kast (vergelijkbaar met een meterkast)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Herbiek616 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:43:
Die rijgklemmen komen er ook, maar wil de binnenkomende draden en snoeren eerst door een bedradingskoker leiden, kan ik daar aan wat aan lengte over houden.
Bij andere voorbeelden van domotica installaties die ik gezien heb, zit een dergelijke installatie in een metalen (afgeschermde) kast. Ik bouw dit in een houten kast (vergelijkbaar met een meterkast)
Hou je er wel rekening mee dat een 'normale' installatie groepen scheidt?
Jij combineert allerlei groepen, mogelijk ook fases, in 1 houten? kast, dan is het zeer lastig om alles af te schakelen, heb je nu 'per ongeluk' krachtstroom in de kast (3 fases) en moet je dus ergens anders het systeem spanningsvrij maken om eraan te kunnen werken.
De NEN norm is vrij specifiek dat 2 groepen niet in 1 buis/doos mogen... kijk nog eens naar jouw ontwerp ;)
De meeste domotica oplossingen worden dan ook naast/in de groepenkast gemaakt. Dan is het logisch dat je de installatie afschakelt voordat je gaat lopen knutselen. Kan ook niet iemand de stroom erop gooien als jij met je handen eraan zit.

Tip: Bouw een 'verklikker' in je schakelunit, zodat je kunt zien of er spanning op het systeem staat. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.productimages.abb.com/2CCC441168F0001_720x540.jpg?

Daarnaast moet je door je opzet (houten kast) inderdaad alles dubbel geisoleerd uitvoeren. (Anders was de kast de 2de isolatie, maar dat voordeel ben je kwijt)
VD-draad mag eigenlijk nooit aan te raken te zijn en kan/mag dus niet zo in een kabel goot.

Heb je bij Conrad gekeken? Daar vind ik wel wat kabels die volgens mij voldoen aan jouw eisen:
LAPP 1600099 Aansluitkabel H07RN-F 1 x 2.50 mm² Zwart
Helukabel 713529-500 Solarkabel SOLARFLEX®-X H1Z2Z2-K 1 x 2.50 mm²

Qua prijs, tja, een VD-draadje kost idd maar €0,30/m, die H07RN-F kan ik vinden voor €0,90. Maar je bent dan ook iets bijzonders aan het doen....

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11 17:13
Ik zou de buizen in de houten kast uit laten komen, 10/15 cm eronder een dinrail monteren en daarop een klemmenstrook maken. Aan de onderkant met soepel 2,5mm2 draad alles doorverbinden naar je automaten/relais/actoren. Soepele draden kan je door dat draadgootje leiden.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TheGhostInc schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:35:
[...]
Tip: Bouw een 'verklikker' in je schakelunit, zodat je kunt zien of er spanning op het systeem staat. Zoiets:
[Afbeelding]
erhm wat doet de verklikker geeft het licht ..of gaat er een zoemer af ??

Tja vanalles

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:35:
[...]

erhm wat doet de verklikker geeft het licht ..of gaat er een zoemer af ??
Een zoemer? Dan heb je dus altijd die zoemer als het systeem aanstaat.

Gewoon 3 lampjes voor de 3 fases. Kun je ook zien als er 1 fase uit ligt.

Maar @Herbiek616 zou echt even moeten controleren of deze hele oplossing wel mag op deze manier in een woonhuis. Het kan zijn dat deze installatie het huis onverkoopbaar maken. (Betekent dat de woning in een 'normale' staat gemaakt moet worden bij verkoop)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TheGhostInc schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:06:
[...]

Een zoemer? Dan heb je dus altijd die zoemer als het systeem aanstaat.

Gewoon 3 lampjes voor de 3 fases. Kun je ook zien als er 1 fase uit ligt.

Maar @Herbiek616 zou echt even moeten controleren of deze hele oplossing wel mag op deze manier in een woonhuis. Het kan zijn dat deze installatie het huis onverkoopbaar maken. (Betekent dat de woning in een 'normale' staat gemaakt moet worden bij verkoop)
thx voor uitleg

ik snap niet wat het plan is (niet het hele topic gelezen) maar indien nodig zou ik zeker wel een elektricien vragen of dit mag .. maar meer wegens brand risico.

Bij verkoop is men helaas niet super "nauw" met de regels, iedereen denkt dat moet partij x maar oplossen. die horen de regels te weten zo niet hun probleem.

Tja vanalles

• Herbiek616
Elke groep die ik in mijn domoticakast aanbreng zal worden geschakeld via een simpele installatie automaat zodat ik 1 of meerdere groepen uit kan schakelen als ik in de kast werk.

Verder kwam ik de volgende bedradingkoker tegen.Afbeeldingslocatie: https://www.hellermanntyton.com/shared/images600/855901_All_Languages.jpg Hiermee kan ik het laatste stukje pvc pijp flexibel uitvoeren en in een bedradingskoker leiden. Als iemand nog andere merken kent die dit soort kokers verkopen dan hoor ik het graag, betreffende bedrijf (HellermannTyton) heeft nou niet bepaalde veel verkooppunten voor consumenten)
Kan eventueel ook een dichte bedradingkoker pakken en zelf gaten van 16 en 19mm boren.

In een normale groepenkast lopen ook draden van verschillende fases en groepen langs elkaar. Lijkt me geen probleem dat dit in een ruime bedradingskoker ook prima kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Herbiek616 op 21-07-2019 22:52 ]

Pagina: 1