Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Fritzbox 7490 op firmware 7.11 maar dit probleem speet al maanden. Onder "idle connections" staan drie apparaten die ik niet herken en die ik niet kan verwijderen.

Elke paar weken klik ik op de remove knop die alle unused/idle apparaten moet wissen maar na het klikken blijven ze staan.

Verwijder ik ze handmatig via het kruisje dan volgt een popup of ik het zeker weet. na bevestigen staan ze er nog steeds.

Op de laptop ook al een paar weken non stop een netwerk scanner en die ziet die apparaten nooit. Vermoedelijk iets ouds (vorige laptop oid). Hoe verwijder ik ze alsnog? laatste firmware update heeft het niet opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Als niets helpt en je heel zeker weet dat die devices niet in je netwerk zitten kan je een factory reset doen en opnieuw beginnen.

Ik zou dan geen backup maken en die terug zetten, dan komen die devices misschien weer terug.

Je zou screenshots van je huidige instellingen kunnen maken zodat je niet zoveel na hoeft te denken als je de boel opnieuw configureert.

En triviaal maar toch: doe dit soort dingen via een bekabelde aansluiting, werkt een stuk lekkerder je hebt niet opeens problemen met WiFi waar je niet meer in komt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door hp-got op 07-07-2019 10:34 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13

lier

MikroTik nerd

Ben je serieus als je zegt dat je al maanden elke paar weken probeert die devices te verwijderen?

Mijn eerste idee zou zijn dat het om apparaten gaat die je niet gelijk verwacht, van IoT tot devices die op je gastnetwerk zitten (of Fon of hoe het bij jouw provider heet).

Waar je mee mag beginnen is om eens alle componenten die relevant zijn te benoemen. Dat in combinatie met je provider.

Daarnaast zou je op basis van de MAC adressen (althans, ik ga ervan uit dat die in je router staan?) na kunnen gaan om wat voor apparaat (op zijn minst het merk) het gaat. Misschien wel je (nieuwe) deurbel!

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 07-07-2019 12:29 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Nee de deurbel herken ik gelukkig ;-)

Het gaat om deze mac adressen
D4:6A:6A:B4:BA:6B
60:F6:77:B1:31:EF
60:F6:77:B1:3B:E0

Volgens het web:
60:F6:77 IntelCor Intel Corporate
D4:6A:6A HonHaiPr Hon Hai Precision Ind. Co.,Ltd. (ook wel Foxconn) zit in apple, HP, nintendo en meer

Ik vermoed dat de intelcor een oude werklaptop is die ik al maanden niet meer heb.
HonHai kan van alles zijn, wellicht een oude Nintendo DS.

Het lastige is dat het log niet toont wanneer die apparaten voor het laatste zijn gezien. Ik vermoed dat ik dan zou zien dat het heel lang geleden is.

Update: het is gelukt ze te wissen! via een omweg, gewoon wissen werkte niet(apparaat voor apparaat met het kruisje of alles tegelijk met remove). De apparaten 1 voor 1 ge-edit (pencil ikoon). Ook dat ging niet bij elk apparaar in 1 keer goed. Daarna de apparaten op toegang "blocked" gezet, en daarna kon ik ze wel wissen. Denk dat de aanpassing ze opnieuw opsloeg op een goede manier, waarna ze te wissen waren.

Provider is xs4all. Inmiddels ook suport van Fritz gemaild, snel respons en ook zij stellen voor om factory reset te doen en dan opnieuw in te stellen. De meeste dingen zijn simpel (DNS via pihole, wat port forwards en onbekende apparaten (op deze drie na) een naam geven.

Het lastigste is mesh aan de praat krijgen met de 1750e die ik als access point en niet als extender gebruik. Koste me de laatste keer een dag omdat de 1750e telkens verdween.

Hoop nog op een truc om die apparaten te wissen (hoop was gericht op de firmware update...) maar denk dat ik er niet aan ontkom om de hele boel te resetten en dan fingers crossed voor Mesh. Gaat het mis dan kan ik de settings herstellen (werkt alles weer en heb ik de drie spookdevices weer terug)

Update: gelukt! elk spook apparaat via edit op "blocked" gezet. Dat slaat opnieuw op oid, daarna zijn ze wel te wissen!

[ Voor 16% gewijzigd door jaspov op 12-07-2019 17:04 ]