Buitenlamp ophangen, bescherming kabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-04 15:34
Ik ga een lamp installeren aan onze buitenmuur. In de muur zit een plastic buis met 3 standaard VOB kabels (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X26SpGt/ka1.jpg

Ik ben enkel bezorgd dat als ik de plastic buis verwijder, de kabels onvoldoende beschermd gaan zijn tegen regen en vochtigheid. De behuizing van de lamp kan namelijk toch nooit 100% waterdicht tegen de muur bevestigd worden?

Iemand die wijze raad kan geven?

[ Voor 3% gewijzigd door 101Bram op 06-07-2019 23:38 ]

Beste antwoord (via 101Bram op 20-12-2020 02:09)

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe heb je de lamp precies opgehangen? Hangt de ingang van de lamp (het rubber) hoger dan de uitgang in de muur? Anders gaat er vocht op de draden zitten tussen de wand en de lamp en dat kan naar beneden glijden langs het draad tegen het rubber. Als het rubber niet goed sluit dan kan er dus vocht in de lamp komen.

Wel appart gezien je de hele rand eromheen dicht hebt gekit, dan zou de lamp misschien zelf niet goed afsluiten? Of is de bedrading in de lamp te lang gestript waardoor er kortsluiting kan ontstaan.

Als ik je post historie zo zie zit er meer dan drie maanden tussen installatie en kortsluiting, klinkt alsof er toch vocht in is gekomen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je kabels neemt die geschikt zijn voor buiten is dat geen probleem. Als het goed is, verdwijnt deze weer in de behuizing van de lamp die voor buiten geschikt is. Dus daar zit ook isolatie waar dat nodig is. Welke lamp heb je precies?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Het is een lamp die geschikt is voor buiten (de Lutec Cuba).

Het deel waar ik me zorgen over maak is de spleet tussen de muur en de waterdichte behuizing. Ik moet om de lamp aan te sluiten de plastic buis volledig verwijderen waardoor de 3 standaard kabels kunnen blootgesteld worden aan vochtigheid, en ik heb al gelezen dat die kabels niet geschikt zijn voor buiten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kS6pQqp/ka2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De muur zelf is ook niet waterdicht.

Hoe ziet de lamp er uit aan de kant waar je hem aansluit? Niet toevallig een mooie wartel voor YMVK?

Je monteerd de lamp op de plek waar de buis nu uit de muur komt?

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-07-2019 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
wartel voor YMVK
Chinees voor mij ;).

Dit is de achterkant van de lamp, de draden moeten door die witte dop.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hB994d0/ka3.jpg

De lamp wordt gemonteerd op de plaats van de plastic kabel nu.

[ Voor 14% gewijzigd door 101Bram op 07-07-2019 00:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die witte dop zorgt dan voor de afdichting. Daar druk je dan een gaatje in en druk je die buis. Het rubber sluit dan alles af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Dus dat een stukje van die blauw, bruine en groene plastic draad lichtjes wordt blootgesteld aan de buitenomgeving (door de spleet tussen de muur en de behuizing) kan geen enkele kwaad, als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themaxxxx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 14:19
Zolang je de kabels ongestript door het rubbertje doet en alles daarachter stript, is er niets aan de hand.
101Bram schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:08:
Dus dat een stukje van die blauw, bruine en groene plastic draad lichtjes wordt blootgesteld aan de buitenomgeving (door de spleet tussen de muur en de behuizing) kan geen enkele kwaad, als ik het goed begrijp?
Dus als er geen koper buiten de lamp is is het goed, het materiaal van de kabels beschermt het voldoende

[ Voor 66% gewijzigd door themaxxxx op 07-07-2019 00:10 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
101Bram schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:08:
Dat heb je dus niet als je die buis door die afdichting drukt. Niet de losse aders.
themaxxxx schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:08:
Zolang je de kabels ongestript door het rubbertje doet en alles daarachter stript, is er niets aan de hand.

[...]

Dus als er geen koper buiten de lamp is is het goed, het materiaal van de kabels beschermt het voldoende
Een gat met 3x VD er door is niet waterdicht natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxxxx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 14:19
kabeltjekabel schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:14:
Een gat met 3x VD er door is niet waterdicht natuurlijk...
Dat was de vraag niet, maar klopt helemaal. Verstandigste is om de buis zo in de lamp te doen en daarin alles te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
themaxxxx schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:20:
[...]

Dat was de vraag niet, maar klopt helemaal. Verstandigste is om de buis zo in de lamp te doen en daarin alles te verbinden.
Mijn eerste idee was idd ook om de volledige buis in de lamp te doen - dat leek mij het veiligste - maar die past juist niet waar die witte dop zit. Daarmee de vraag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Heb ik ondertussen ook gedaan, het spijtige is dat ik het type draad dat gelegd is niet meer kan veranderen (toch niet met mijn kennis :p )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Een volledige waterdichting is echt niet nodig, zie de eerdere opmerking hierboven dat de muur ook niet waterdicht is.
Snij de flexibele buis tot aan de muur af.
Druk de 3 draden door het witte rubber, of snijd een klein gaatje zodat de draden door de wartel kunnen.
Controleer nu of de lamp mooi aansluit op de muur.
Boorgaten aftekenen, boren, pluggen.
Lamp vastzetten op de muur nadat je de draden opnieuw door de wartel hebt gedaan.
Nu komt het moment om de lengte van je draden te bepalen, niet te kort, niet te lang.
Strip ongeveer een halve centimeter van het einde van de drie draden en sluit aan op lamp.
Lampkap/cover plaatsen en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou me eerder (enigszins) druk maken over water wat de buis inloopt richting huis. Even dichttapen moet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:25:
Even dichttapen moet helpen.
Dan moet je wel vulkaniserende tape hebben, ducktape heeft geen zin, dat laat na verloop van tijd los. Beter nog is even een dotje kit in het uiteinde van de buis doen. Uiteraard wel kit die flexibel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Aikon schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:25:
Ik zou me eerder (enigszins) druk maken over water wat de buis inloopt richting huis. Even dichttapen moet helpen.
Buis komt normaliter gewoon van bovenaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:33
Wat je kan doen is de bovenkant en de zijkanten even beetje afkitten met transparante kit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 101Bram
De lamp hangt!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kH9nB0Y/ka4.jpg

Ik heb inderdaad de randen ook gekit met siliconen (wat ik eens zal herdoen als ik wat geoefend heb, voor alles een eerste keer :F :*) )

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@101Bram Leuk dat je het resultaat post! Ziet er strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Hangt er goed bij! Leuk lampje ook, waar heb je die vandaan?

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
macnerd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 00:05:
Het is de Lutec Cuba... zie 101Bram in "Buitenlamp ophangen, bescherming kabels" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 101Bram
macnerd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 00:05:
Uit de Brico van Gent (BE) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:33
101Bram schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:10:
De lamp hangt!

[Afbeelding]

Ik heb inderdaad de randen ook gekit met siliconen (wat ik eens zal herdoen als ik wat geoefend heb, voor alles een eerste keer :F :*) )

Bedankt voor alle hulp!
Strak ding! _/-\o_

edit: volgende keer oude doek erbij, vingertip even nat maken in je mond en dan de kit gladstrijken met je natte vinger. De overtollige kit veeg je dan zo af aan de oude doek. Zonodig herhalen wanneer het om lange stukken gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door ybos op 08-07-2019 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

ybos schreef op maandag 8 juli 2019 @ 06:45:
[...]

...
edit: volgende keer oude doek erbij, vingertip even nat maken in je mond en dan de kit gladstrijken met je natte vinger. De overtollige kit veeg je dan zo af aan de oude doek. Zonodig herhalen wanneer het om lange stukken gaat.
Ik gebruik hier van die vochtige poetsdoekjes voor van de Aldi, waarmee je bv je keukenblad af kunt doen. Ontvet prima en altijd een schoon doekje bij de hand. Oude krant op de grond waar je de gebruikte doekjes op kunt gooien zodat de vloer niet vies wordt en klaar.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
We hebben blijkbaar toch iets niet helemaal juist gedaan ;( .

Toen we de verlichting daarstraks inschakelden, implodeerde de lamp en hadden we kortsluiting. Ondertussen ligt de stroom terug aan, de lamp is kapot maar het ledje van de schakelaar blijft licht geven (zowel in aan- als uit stand). Kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 18:03
Is er soms water in de lamp gekomen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe heb je de lamp precies opgehangen? Hangt de ingang van de lamp (het rubber) hoger dan de uitgang in de muur? Anders gaat er vocht op de draden zitten tussen de wand en de lamp en dat kan naar beneden glijden langs het draad tegen het rubber. Als het rubber niet goed sluit dan kan er dus vocht in de lamp komen.

Wel appart gezien je de hele rand eromheen dicht hebt gekit, dan zou de lamp misschien zelf niet goed afsluiten? Of is de bedrading in de lamp te lang gestript waardoor er kortsluiting kan ontstaan.

Als ik je post historie zo zie zit er meer dan drie maanden tussen installatie en kortsluiting, klinkt alsof er toch vocht in is gekomen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Even wachten op een vrije dag om de lamp te demonteren (na het werk is het al donker), en kijken of de binnenkant van de lamp nat/vochtig is ondanks het kitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:18
Misschien dat het kitten juist een probleem heeft geintroduceerd: door het te goed afgesloten te hebben, kan vocht minder makkelijk weg en condenseert het.
Pagina: 1