Windows 10: Laptop herstart op een moment niet meer oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dag Tweakers,

Ik heb wat hulp nodig met een vreemd verschijnsel.
Mijn huistuinkeuken laptop: Asus laptop met een AMD A4-5100 APU met 8gb RAM heeft sinds een aantal dagen een bijzonder fenomeen. De laptop draaide af fabriek Windows 8 maar is via de updates nu aanbeland op Windows 10 versie: 1903 build: 18362.175

Van de ene op het andere moment herstart de laptop niet meer door. Ik zit dan naar een zwart scherm te turen met rond draaiende witte bolletjes. Ik dacht eerst - ik heb geen geduld - dus ik heb mijn laptop gisteravond om 23.00 uur aan gezet, stekker in het stopcontact en om 18.00 uur vandaag zat ik nog steeds naar een zwart scherm met witte bolletjes te kijken.
Dit fenomeen is begonnen na een BSOD. Mijn kitten liep over het toetsenbord, drukte wat knopjes in en BSOD. Van wat ik snel zag was dit een kernel panic door een van de drivers... Ik weet niet meer wat er precies stond.
Dus ik doe wat iedereen doet; wachten en laten herstarten. Sinds dien niks.

Uiteindelijk een USB gemaakt met een andere laptop via de Mediacreation Tool en mijn laptop leeggehaald en opnieuw geinstalleerd. Dit gaat prima: behalve dat ik de melding krijg dat de HDD geen door MS GPT drive is.. maar na de installatie start de laptop door en ik kan er weer mee werken.
Tot mijn grote verbazing en ergernis gaat het mis nadat er enkele updates zijn geinstalleerd. Dus zelfs met een compleet lege laptop weigert die te starten na het installeren van enkele updates. Tenminste dat verdenk ik.

Zelfs via de Fx toetsen en herstellen lukt niet. Als ik een systeem herstel uitvoer dan kunnen er twee dingen gebeuren:
- Kan niet.. want onbekende fout
- Laptop zegt: gelukt maar start niet door?

In de afgelopen drie dagen heb ik Windows 10 Home vier maal opnieuw moeten installeren omdat ie van de ene op de andere moment weigert op te starten.

Wat heb ik geprobeerd:
- Systeem herstel > doet het niet
- Update proberen te verwijderen > lukt niet want onbekende fout zonder code
- "opnieuw beginnen" > kan niet met behulp van de gemaakte usb
- Herinstallatie > werkt maar onduidelijk voor hoe lang

Ik ben een beetje ten einde raad. Ik heb geen tijd en geen zin om elke keer de laptop opnieuw te installeren. Wat ik nu doe is zo min mogelijk rebooten, ik heb updates 7 dagen opgeschort en ga - als het me te gek word - via de services heel de Windows update service uitschakelen.

Ik heb Crystaldiskinfo ook even bekeken en die geeft als HEALTH Goed aan en er zijn geen problemen te vinden die kunnen duiden op een hardware probleem.
Iemand die dit fenomeen herkent en mij in de goede kant kan duwen om dit permanent op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door Mrjraider op 06-07-2019 22:26 ]

Beste antwoord (via Mrjraider op 02-08-2019 13:58)

• Jean luc Picard
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 08:49
Probeer nog eens een herinstallatie en installeer dan eerst de originele drivers van je moeder bord en grafische kaart van Asus in doen deze beschikbaar zijn voor win 10. Herstarten. Even wachten met de Windows updates.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
Hoe oud is je laptop?
Kijk hier eens.
https://community.amd.com/docs/DOC-1311
Soortgelijk probleem gehaast met een oude Asus nj 61 van 9 jaar oud.
Deze uiteindelijk maar in de ton gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Volgens die pagina werkt het dus niet goed? Want ik heb een A4 5100 erin zitten en daarbij werkt het niet goed? Windows heeft zelf een driver binnen gehaald dus het werkt maar ik moet geen AMD driver van de website van AMD halen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
Probeer nog eens een herinstallatie en installeer dan eerst de originele drivers van je moeder bord en grafische kaart van Asus in doen deze beschikbaar zijn voor win 10. Herstarten. Even wachten met de Windows updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Ik heb Windows update nu zeven dagen opgeschort en ik werk met de standaard meegeleverde Windows 10 drivers (die ie automatisch binnenhaalt) tot op heden werkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Misschien dat de update van June 26, 2019—KB4509479 (OS Build 17763.593) je in de weg zit:
We are investigating reports that a small number of devices may startup to a black screen during the first logon after installing updates.
To mitigate this issue, press Ctrl+Alt+Delete, then select the Power button in the lower right corner of the screen and select Restart. Your device should now restart normally.

We are working on a resolution and will provide an update in an upcoming release.

[ Voor 0% gewijzigd door EricJH op 09-07-2019 23:30 . Reden: typo fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Maar alle opties die je kan toepassen het te fixen werken dus niet. Systeem herstel, updates verwijderen etc. Maar goed de update staat nu 7 dagen uit. Hoe voorkom ik dat deze alsnog installeert na die 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Vandaag een week verder; intussen draait alles nog "normaal" ook worden de updates weer "normaal" binnen gehaald zonder dat mijn laptop er mee kapt.

De opmerking van @Jean luc Picard lijkt te kloppen, ik heb geen Radeon software geinstalleerd en draai "braaf" op de drivers die Windows binnen heeft gehaald en tot op heden *klopt af op hout* geen issues meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Even een "update" de laptop draait nu al enkele weken zonder problemen. Er zijn updates binnengekomen en zonder problemen geinstalleerd en ik ervaar geen verdere klachten :) Ik denk dat het is opgelost :D
Pagina: 1