Herroepingsrecht waardevermindering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-06 16:37
Beste tweakers. Ik heb deze week een grafische kaart gekocht maar die heb ik besloten te retourneren omdat ik toch liever een andere wil. De originele doos van de GPU zit een scheurtje in, dat gebeurde per ongeluk tijdens het open maken. Nu vraag ik mij af.. kunnen ze mij hiervoor laten betalen omdat het product nu bijvoorbeeld naar “2e kans” moet. Of moeten ze gewoon mijn volledige aankoopbedrag terug storten okal is de doos een beetje beschadigd? Ik maak me nu druk dat ik straks 100 euro ofzo moet betalen omdat de kaart nu als gebruikt product verkocht moet worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het beste is om dit eerst voor te leggen aan de winkel voordat je hier om "what if"-advies komt vragen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:44
Je mag het product uitpakken en uittesten, waarbij je uiteraard een sticker soms moet lostrekken (wat de verpakking logischerwijs beschadigd) of een plastic zakje moet openen (wat in principe een kosteloos product).

Nu: je hebt de doos beschadigd bij het openen. is dit een klein scheurtje wat is gebeurd tijdens het openen? Dan valt je weinig te verwijten. Heb je de kartonnen doos geheel opengescheurd kunnen ze uiteraard wel kosten verhalen, maar nooit meer dan redelijk is (en dat is dus niet 100 euro, maar maximaal de kosten voor een nieuwe kartonnen doos).

Maargoed, in de praktijk zul je weinig gezeur krijgen gok ik. Mochten ze erover mailen dan kan je in principe ook gewoon beweren dat de verpakking al zo was toen je het product geleverd kreeg... Laat ze maar bewijzen dat het niet zo was. Al is dat niet eerlijk uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
naitsoezn schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:15:
Het beste is om dit eerst voor te leggen aan de winkel voordat je hier om "what if"-advies komt vragen ;)
Ik had gebeld en de persoon aan de telefoon zei “dat moet wel goed komen”. Ze klonk niet erg zeker. Vandaar dat ik hier even vraag of iemand hier ervaring mee heeft of dat iemand weet wat mijn rechten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Koop of afstand moeten ze gewoon retour nemen.
Als ik op coolblue etc zie staan bij 2e kansjes dan zijn ze blij met alleen maar een scheur in de doos.

Kledingzaken schijnen zelfs gedragen ondergoed met "extra" terug te krijgen :(

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Bedankt voor de reactie. Het is een scheurtje van ongeveer 4cm denk ik. Het gebeurde toen ik de doos open probeerde te maken maar ik was vergeten een stukje tape eraf te halen waardoor hij een beetje doorscheurde. Ik maak(te) me alleen een beetje zorgen omdat ik denk van wat als ze doordat ze de originele doos niet meer in goeie staat hebben, het product voor een lagere waarde moeten doorverkopen en mij hiervoor gaan laten betalen. Het lijkt me dat ze zo’n doos nog wel kunnen laten printen ergens bij de fabrikant van het product ofzo toch? En dat ik dus idd hooguit een tientje ofzo moet betalen voor de drukkosten.
President schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:18:
Je mag het product uitpakken en uittesten, waarbij je uiteraard een sticker soms moet lostrekken (wat de verpakking logischerwijs beschadigd) of een plastic zakje moet openen (wat in principe een kosteloos product).

Nu: je hebt de doos beschadigd bij het openen. is dit een klein scheurtje wat is gebeurd tijdens het openen? Dan valt je weinig te verwijten. Heb je de kartonnen doos geheel opengescheurd kunnen ze uiteraard wel kosten verhalen, maar nooit meer dan redelijk is (en dat is dus niet 100 euro, maar maximaal de kosten voor een nieuwe kartonnen doos).

Maargoed, in de praktijk zul je weinig gezeur krijgen gok ik. Mochten ze erover mailen dan kan je in principe ook gewoon beweren dat de verpakking al zo was toen je het product geleverd kreeg... Laat ze maar bewijzen dat het niet zo was. Al is dat niet eerlijk uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:28
https://ictrecht.nl/2011/...l-4-het-herroepingsrecht/

Je mag zelfs de doos weg gooien en hem in een schoenen doos stoppen. Lullig voor de winkel. Maar ze mogen er geen extra kosten voor in rekening brengen. Al heb je wel kans dat ze het proberen/niet weten.

[ Voor 4% gewijzigd door loki504 op 06-07-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar waarom wil je een andere videokaart? Is deze niet snel genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heb je de kartonnen doos geheel opengescheurd kunnen ze uiteraard wel kosten verhalen, maar nooit meer dan redelijk is (en dat is dus niet 100 euro, maar maximaal de kosten voor een nieuwe kartonnen doos).
Jij denkt dat een winkel nog ergens aan een nieuwe doos voor een videokaart kan komen? Ik denk niet dat de importeur lege dozen voor videokaarten op voorraad heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

loki504 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:48:
https://ictrecht.nl/2011/...l-4-het-herroepingsrecht/

Je mag zelfs de doos weg gooien en hem in een schoenen doos stoppen. Lullig voor de winkel. Maar ze mogen er geen extra kosten voor in rekening brengen. Al heb je wel kans dat ze het proberen/niet weten.
Mooie quote alleen even zelf goed lezen. De kosten mogen in rekening worden gebracht.
downtime schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:58:
Jij denkt dat een winkel nog ergens aan een nieuwe doos voor een videokaart kan komen? Ik denk niet dat de importeur lege dozen voor videokaarten op voorraad heeft.
Precies. En daarom is het ook niet raar als er bij een flink beschadigde verpakking 25% van het aankoop bedrag in rekening wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
TheBorg schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Mooie quote alleen even zelf goed lezen. De kosten mogen in rekening worden gebracht.

[...]

Precies. En daarom is het ook niet raar als er bij een flink beschadigde verpakking 25% van het aankoop bedrag in rekening wordt gebracht.
De doos is niet flink beschadigd, als ze voor een scheurtje van een paar cm 25% van het bedrag in rekening brengen dan weet ik het ook niet meer.. Heb er 800.00 voor betaald dat zou betekenen dat ik 200 euro moet betalen voor een scheurtje in een doos dat zou absurd zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Een klein scheurtje is denk ik niet zo erg.

Stel jezelf de vraag, kan de winkelier het nog als nieuw verkopen? Zo nee, dan is er kans dat er wat in mindering wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
TheBorg schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:12:
Een klein scheurtje is denk ik niet zo erg.

Stel jezelf de vraag, kan de winkelier het nog als nieuw verkopen? Zo nee, dan is er kans dat er wat in mindering wordt gebracht.
Ik denk niet dat iemand die een nieuw product koopt akkoord gaat als hij/zij een doos ontvangt waar een scheur in zit. Of dat nou een grote of kleine is maakt in dat geval niet echt meer uit denk ik. Ik zou het begrijpen als ze zeggen dat ik bijvoorbeeld 50.00 euro moet betalen omdat ze nu via de outlet moeten verkopen (al zou ik dat klantonvriendelijk vinden) Maar als ze me 25 procent in rekening brengen dan zou ik dat echt heel erg vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou er niet zon issue van maken. Als de winkel dat wel doet, dan zou ik tegengas geven.
De wet “koop op afstand” bestaat al jaren lang. Winkels en fabrikanten zouden slim zijn om daar rekening mee te houden in het ontwerp van de verpakkingen (makkelijk hersluitbaarheid). Als dat tóch niet wordt gedaan, dan valt dat niet de consument aan te rekenen. Want nogmaals, deze wetgeving bestaat al ja-ren lang.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
gast schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:25:
Ik zou er niet zon issue van maken. Als de winkel dat wel doet, dan zou ik tegengas geven.
De wet “koop op afstand” bestaat al jaren lang. Winkels en fabrikanten zouden slim zijn om daar rekening mee te houden in het ontwerp van de verpakkingen (makkelijk hersluitbaarheid). Als dat tóch niet wordt gedaan, dan valt dat niet de consument aan te rekenen. Want nogmaals, deze wetgeving bestaat al ja-ren lang.
De doos had onbeschadigd kunnen blijven, ik keek alleen niet goed en daardoor scheurde hij een beetje uit. Maar dan nog denk ik dat ze niet echt het recht hebben mij daarvoor 200 euro te laten betalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
zar schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:30:
[...]

De doos had onbeschadigd kunnen blijven, ik keek alleen niet goed en daardoor scheurde hij een beetje uit. Maar dan nog denk ik dat ze niet echt het recht hebben mij daarvoor 200 euro te laten betalen toch?
Stuur dat ding gewoon terug. Maak je hier niet van tevoren al druk over, het is niet dat je nu iets kan 'voorkomen'.

Gewoon weer netjes inpakken, scheurtje even met een plakbandje dicht plakken zodat je optisch weinig ziet en dan komt het vast wel goed. Mochten ze dan 200 euro vragen dan kan je meld je je gewoon hier weer in het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Waardevermindering mag in rekening worden gebracht. Dat is de waardevermindering door het scheuren van de doos, niet door het uitproberen van de videokaart. Een doos kost niet meer dan een paar cent, dus dat is wat er in rekening kan worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
President schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:32:
[...]

Stuur dat ding gewoon terug. Maak je hier niet van tevoren al druk over, het is niet dat je nu iets kan 'voorkomen'.

Gewoon weer netjes inpakken, scheurtje even met een plakbandje dicht plakken zodat je optisch weinig ziet en dan komt het vast wel goed. Mochten ze dan 200 euro vragen dan kan je meld je je gewoon hier weer in het topic
Dat is waar. Ik wacht wel even af of ze überhaupt hier een probleem van gaan maken. Mocht dat zo zijn dan zal ik hier weer posten en zo niet dan zal ik het ook nog even laten weten dat het is goed gekomen en dat ik mij om niks heb druk lopen maken :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 20-09 19:18
[...]

[...]

Er staat, gaat de klant te ver. Een scheur vind ik niet te ver gaan. Jij vind dat wel 200 euro waard, nog los van of je een scheurtje te ver vind gaan?

Check ook ook even hier: https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/

Wat je zegt klopt gewoon niet. Kosten als HET PRODUCT is beschadigd of slijtage heeft mogen in rekening worden gebracht.

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 06-07-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
pennywiser schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:44:
[...]

Er staat, gaat de klant te ver. Een scheur vind ik niet te ver gaan. Jij vind dat wel 200 euro waard, nog los van of je een scheurtje te ver vind gaan?

Wat je zegt klopt gewoon niet. Kosten als HET PRODUCT is beschadigd of slijtage heeft mogen in rekening worden gebracht.
''Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.'' Dat betekend eigenlijk dus idd dat ik mij niet druk hoef te maken en gewoon in mijn rechten sta. Thanks voor de link, deze kan ik eventueel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
zar schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:55:
[...]

''Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.'' Dat betekend eigenlijk dus idd dat ik mij niet druk hoef te maken en gewoon in mijn rechten sta. Thanks voor de link, deze kan ik eventueel gebruiken.
Het is alleen maar de belangrijkste juridische IT info site van NL :).

Het is gewoon super vervelend als mensen hier maar wat ongefundeerds roepen als, ja eigen schuld van mij mogen ze 25% in rekening brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
pennywiser schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:58:
[...]

Het is alleen maar de belangrijkste juridische IT info site van NL :).

Het is gewoon super vervelend als mensen hier maar wat ongefundeerds roepen als, ja eigen schuld van mij mogen ze 25% in rekening brengen.
Er staat daar:

Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.
Dat betekent dat je je product inderdaad ook in een andere verpakking kan retourneren, het gaat immers om het artikel. Maar dat betekent niet dat je je gehele bedrag terug krijgt... Dus: retourneren kan, maar er kan dan ook geld worden ingehouden/gevraagd vanwege het missen van de verpakking. En je bestelt een artikel: de verpakking, handleiding, etetera zijn ook onderdeel van 'het artikel'

Het is niet zwart/wit en die 25% die hier wordt benoemd staat ook voor zover ik kan vinden nergens zwart op wit. Alles draait om redleijkheid.
zar schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:37:
[...]

Dat is waar. Ik wacht wel even af of ze überhaupt hier een probleem van gaan maken. Mocht dat zo zijn dan zal ik hier weer posten en zo niet dan zal ik het ook nog even laten weten dat het is goed gekomen en dat ik mij om niks heb druk lopen maken :p.
Gewoon rustig afwachten en erop vertrouwen dat het vast wel goed komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@pennywiser Verpakking hoort niet bij het product, wat jij aangeeft is schade aan het product.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hackus schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:10:
@pennywiser Verpakking hoort niet bij het product, wat jij aangeeft is schade aan het product.
Dat is inderdaad wat ik zeg.
President schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:06:
[...]

Er staat daar:

Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.
Dat betekent dat je je product inderdaad ook in een andere verpakking kan retourneren, het gaat immers om het artikel. Maar dat betekent niet dat je je gehele bedrag terug krijgt... Dus: retourneren kan, maar er kan dan ook geld worden ingehouden/gevraagd vanwege het missen van de verpakking. En je bestelt een artikel: de verpakking, handleiding, etetera zijn ook onderdeel van 'het artikel'

Het is niet zwart/wit en die 25% die hier wordt benoemd staat ook voor zover ik kan vinden nergens zwart op wit. Alles draait om redleijkheid.
Verpakking is geen onderdeel van het product. Handleiding ook niet. Het product is datgene wat je koopt waarvoor je het koopt.

[ Voor 66% gewijzigd door pennywiser op 06-07-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
pennywiser schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:12:
[...]

Dat is inderdaad wat ik zeg.

[...]

Verpakking is geen onderdeel van het product. Handleiding ook niet. Het product is datgene wat je koopt waarvoor je het koopt.
https://www.thuiswinkel.o...9/retourneren-zonder-doos

https://www.nporadio1.nl/...n-van-een-gekocht-product

https://www.volkskrant.nl...och-terugsturen~b40bba17/

Die laatste vind ik zelf het leukst.

Alles gaat om redelijkheid, ook de wetgever gaat hier uiteindelijk van uit. Over een scheurtje zal een webwinkel niet zo moeilijk doen, maar stellen dat je het product ook in een andere doos mag terug sturen en 100% van je geld retour verwachten is verre van redelijk... En niet in de geest van de wetgeving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Dat is dus fraude en mag niet :P

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
President schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:25:
[...]

https://www.thuiswinkel.o...9/retourneren-zonder-doos

https://www.nporadio1.nl/...n-van-een-gekocht-product

https://www.volkskrant.nl...och-terugsturen~b40bba17/

Die laatste vind ik zelf het leukst.

Alles gaat om redelijkheid, ook de wetgever gaat hier uiteindelijk van uit. Over een scheurtje zal een webwinkel niet zo moeilijk doen, maar stellen dat je het product ook in een andere doos mag terug sturen en 100% van je geld retour verwachten is verre van redelijk... En niet in de geest van de wetgeving ;)
Ik snap je wel, maar wat is dat geest van wetgeving, die hoor ik wel vaker, maar volgens mij is er alleen en wet, en jurisprudentie meer niet. En die zeggen dat een verpakking mag ontbreken en dat dit geen onderdeel is van het product, dat laatste is jurisprudentie.

Gaan we jouw pad volgen, dan weet ik nu al dat elk los plakbandje, scheurtje, vouwtje, plasticje wat erom weg is aangegrepen wordt om klanten geld afhandig te maken. Het is er niet voor niks die wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

pennywiser schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:44:

Dat heb ik nergens gezegd.

Thuiswinkel.org
Alles binnen redelijke grenzen
Hoewel een ondernemer dus in principe geen originele verpakking kan eisen, gelden ook hier de grenzen van redelijkheid en billijkheid. Als een verpakking het toelaat dat de consument het product beoordeelt zonder de verpakking te beschadigen, is er geen reden voor de consument om de originele verpakking niet terug te sturen. In de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org staat duidelijk omschreven hoe consumenten met het product om moeten gaan: ‘Tijdens deze termijn [de zichttermijn] zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken, voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Als hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijs mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijk instructies.’
Op alle wetgeving is redelijkheid en billijkheid van toepassing. Als iemand iets koopt en de verpakking en handleiding weggooid dan kun je toch niet met redelijkheid verwachten dat de winkelier alles terug betaald? Dat is absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:28
[...]

[...]

25% voor de doos? ik weet niet wat jij snuift. maar als ik alles met 25% korting kan kopen mar dan zonder doos doe ik he direct. een doos is hooguit een paar euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Het is gelukkig allemaal goed gekomen en ik heb mijn volledige aankoopbedrag terug ontvangen, zonder enkele problemen. Dank voor alle reacties en het meedenken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 10:12
downtime schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:58:
[...]

[...]

De afspraken tussen de winkelier en de fabrikant zijn niet de verantwoordelijkheid van de klant. De waardevermindering is de waarde van die kartonnen doos.

Het is aan de winkelier om afspraken te maken met zijn/haar leverancier over die dozen. Het is wel heel makkelijk om te stellen dat de extra schade op de klant verhaald kan worden omdat de winkelier slechte afspraken met zijn leverancier heeft gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 09-07-2019 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De winkel mag de daadwerkelijke kosten verhalen. Als die doos uit China moet komen wordt het een dure doos. Een paar euro voor alleen karton en inkt gaat dus ook weer niet op. 25% is ook weer extreem 20-30 euro kan voor een doos een best redelijk bedrag zijn in dit geval heeft te gewoon coulance gehad dus geen enkel probleem.
Pagina: 1