Toon posts:

Hoe ik het beste upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik poker al een hele tijd serieus op een PC met 2 monitoren (1920x1080) maar mijn PC is ook echt al heel oud en ik merk dat hij met de software die ik gebruik om te pokeren (pokerstars & holdem manager) steeds trager wordt. Ik ben wel heel zuinig geweest op de PC, geen gekke dingen gedaan en naast pokeren doe ik er niet veel op. Ik game nooit.
Vanwege mindere prestaties had ik mailcontact met pokerstars die een dxdiag zagen van mij en zeiden dat mijn grafische-/video-kaart waarschijnlijk de 2 monitoren niet aankon. Ze konden niet de garantie geven of het echt veel verschil zou maken. Vandaar dat ik hier de kenners vraag wat ik het beste kan veranderen om (poker)pc-prestaties te verbeteren.
Is dit bijvoorbeeld inderdaad een nieuwe grafische kaart. Maar het kan ook iets anders zijn zoals fresh windows install (ik heb liever 7 dan 10), een andere tip of misschien is het allemaal zo verouderd dat er niets anders op zit dan een nieuwe pc (dit is vanwege een beperkt budget misschien een onhaalbare optie).
Zoals mijn naam zegt ben ik ondanks dat ik al 10+ jaar leef van activiteiten op mijn pc een totale leek op PC gebied, en zeker hardware.
Wel heeft een vroegere kennis een 500GB SSD geïnstalleerd die het sneller zou moeten maken, helaas merk ik hier weinig van (maar dit kan dus misschien wel omdat een andere kaart het simpelweg niet aankan?)
Ook ben ik geen grootverdiener dus kan ik niet het duurste of nieuwste aanschaffen, tenzij het misschien om 1 kaart gaat. Maar daar geef ik ook graag niet meer dan €100/150 aan uit. Kan dit?

Wat standaard informatie over mijn PC:
Processor: AMD athlon II X4 635 processor 2.91 GHz
Ram: 8GB
64 bits windows 7

Ik heb ook een dxdiag kladblokbestand voor meer informatie. Ik kan die niet los toevoegen en ik wil niet in mijn eerste post een superlange tekst plaatsen.
Ik heb ook een speccy gedaan. Ik heb daarvan de samenvatting hieronder staan:

Summary
Operating System
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
AMD Athlon II X4 635 73 °C
Propus 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. GA-MA785GMT-UD2H (Socket M2) 41 °C
Graphics
W2753VC (1920x1080@59Hz)
W2753VC (1920x1080@59Hz)
512MB ATI Radeon HD 4650 (XFX Pine Group) 52 °C
Storage
465GB Samsung SSD 850 EVO 500GB ATA Device (SATA (SSD)) 38 °C
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7240S ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio

Als iemand mij een tip kan geven hoe ik het beste (en het goedkoopste) mijn (poker activiteiten op mijn) PC kan verbeteren waardeer ik het enorm.

Ik hoef geen super PC voor zware games, maar iets sneller of iets minder druk op de CPU zou erg fijn zijn voor een wat meer smooth poker ervaring bij 8 tafels of meer.

Bij voorbaat dank, mocht ik belangrijke informatie vergeten zijn vraag het mij gerust.

Groetjes,

Martin

Alle reacties

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 21:58

ikt

Je computer is al weer aardig oud aan het worden, maar er is geen reden waarom die niet lichtgewicht applicaties en webbrowsen niet aan kan. Mocht je computer het altijd prima hebben gedaan, zou ik het toch zoeken in de onderhoud-hoek. Als ik Speccy mag geloven, wordt je computer (voornamelijk CPU) aardig warm. Maak alles eens schoon, zou ik zeggen. Schoon Windows zelf ook op door applicaties te verwijderen die je niet gebruikt en verminder/verwijder auto-start applicaties die je toch niet altijd gebruikt.

Verder, mocht je echt een nieuwe bak willen, kun je bijvoorbeeld de Best Buy Guide bekijken. Budget werkt voor jou waarschijnlijk prima.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
De temperatuur van de cpu baart zorgen. Doe eens een second opinion met HWinfo64.

Installeer Windows 10, Windows 7 krijgt over een paar maanden geen ondersteuning meer.

2x 1080p zou geen probleem hoeven zijn voor een HD 4670. Je zou een pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G kunnen plaatsen maar ik betwijfel of dat het probleem oplost. De rest van het systeem is al behoorlijk oud en redelijk traag.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Loopt je geheugen niet vol? 8 gig ram is goed zat, maar kan me voorstellen met bv chrome en meerdere paginas dat je de 8gig snel aantikt.

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-01 16:54

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Hmm, ik zou lekker upgraden naar een nieuw budgetsysteempje, dat hoeft zeker niet de hoofdprijs te kosten. Als je dan ook voor een AMD APU gaat, hoef je ook geen losse videokaart te installeren :)
Je hebt een 500gb ssd, dus die kan je lekker meenemen.Je zit dan helaas wel vast aan windows 10, maar je hoeft gelukkig niet perse een microsoft account en al die zooi te gebruiken.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed
pricewatch: Asus Prime B450M-A
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB

en eventueel een voeding
pricewatch: Corsair VS450 (2018)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de vele snelle reacties.

op volgorde:

Mijn computer heeft het altijd prima gedaan en doet veel dingen nog steeds lekker snel. Scans of enorme playlijsten muziek lijkt hij goed te kunnen handelen. Hij begint sneller te vertragen (of cpu begint vol te raken) als ik bijvoorbeeld youtube op volledig scherm afspeel of een youtube video bekijk terwijl ik andere dingen aan het doen ben. Daarom leek het me goed mogelijk dat het in de grafische hoek lag. Pokeren gaat ook prima, maar zodra ik 9 tafels ofzo heb en die hebben allemaal een 'hud-box' met veel statistische software erop van holdem manager (en dit ververst elke hand) dan wordt het soms een beetje tricky. PC is ook alweer 10/11 jaar oud maar nog steeds betrouwbaar en voor basis dingen sowieso prima.

CPU temperatuur had ik nooit aan gedacht, inderdaad nooit echt schoongemaakt. Ik zal dat zsm doen en zal dan een speccy en hwinfo sturen om te kijken of dat een probleem is.

Zou ik uit een budgetsysteem alles nodig hebben of zijn er huidige onderdelen (geheugen misschien) waar geen reden voor vervanging voor is?

Het is geen hd4670 maar hd4650, sorry als dat hetzelfde is, misschien maakt iets uit.
Bedankt voor de suggestie van een nieuwe videokaart. Het is altijd het proberen waard voor €75. Of anderen moeten zeggen dat dit niet gaat bijdragen aan betere prestaties.

@ legendaren: Zoals hierboven geschreven loopt mijn cpu niet heel erg vol. Chrome doet inderdaad wel eens behoorlijk wat druk maar tijdens het pokeren gebruik ik 1 tab firefox (privevenster) en dit gebruikt weinig cpu. Grootste druk op cpu is als er video wordt afgespeeld (op chrome of firefox) en pokerstars.exe en holdemmanager.exe naarmate het aantal tafels stijgt

Nogmaals dank

• Uszka
Je zou met MSI Afterburner kunnen kijken wat het gebruik van cpu, gpu en geheugen is als je pokerstars en holdemmanager (met veel tafels) open hebt staan. Vooral bij holdemmanager kan het nogal oplopen. Voor optimaal gebruik wordt een i5/I7 aangeraden welke een stuk beter presteren dan je Athlon X4 635.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal voor de volgende sessie msi afterburner downloaden om het beter in kaart te krijgen

ik probeer zoveel mogelijk te googlen maar soms twijfel ik als leek, i5 is een type processor of grafische kaart? Zal dit alles inderdaad sneller maken (ook met 2 monitors 1920x1080 en een oude grafische kaart/processor)?

ik heb alles heel voorzichtig en goed schoongemaakt en de graden zijn nu als volgt:
cpu 79 (+6 ?)
moederbord 36 (-5)
grafisch 48 (-4)
storage 34 (-4)
Dus overall werkt het maar de cpu loopt erg goed, ik hield speccy over en zag op het hoogst 83 graden en dat was ook in het Rood. Ik heb geen plekje overgeslagen, hoe kan ik de cpu beter koel houden want dit lijkt me ook heel erg warm?

• Uszka
Cpu is veel te heet. Mag als ik het goed heb niet warmer dan 65 - 70 worden. Is dit met Speccy of HWinfo64 uitgelezen?

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-01 22:51

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik zou windows 7 vervangen met windows 10 (pro). volgend jaar raakt windows 7 uit support. je kunt wat schuifjes uitzetten en tweaks toepassen om zo min mogelijk last te hebben. Open taakbeheer tijdens je activiteiten en kijk waar de hoogste druk op ligt

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
@Verwijderd

Als je je geld er mee moet verdienen en dit is het geval:

"Voor optimaal gebruik wordt een i5/I7 aangeraden welke een stuk beter presteren dan je Athlon X4 635"

Dan is mijn inziens de oplossing inderdaad gaan voor een nieuw budget/basis systeem. Ja de temperatuur is iets wat hoog maar verder is het wel een beetje trekken aan een dood paard. Pc is echt al wel oud, en nogmaals als je je geld er mee moet verdienen zou de keuze voor mij makkelijk zijn.

En nee ik zeg niet dat je er 1000+ euro tegen aan moet gooien maar het Best Buy Guide budget/basis systeem (wat al is geopperd) is een prima keuze. SSD idd gewoon meenemen, scheelt weer paar tientjes.

En je moet inderdaad niet meer op Windows 7 willen werken.

Hier kan je die systemen zien:

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

Ik zou persoonlijk voor het basis systeem gaan ipv budget. Maar goed dat is afhankelijk van jouw budget.

Je zal op een moment moeten accepteren dat je 10 jaar oude pc aan vervanging toe is :)

Er zijn webwinkels (azerty) bijvoorbeeld die deze systemen compleet aanbieden en verkopen. Dus ook zonder veel kennis van hardware kan je deze systemen eventueel bestellen.

Je zou ook in Vraag & Aanbod hier op tweakers een basis systeem (of soort gelijk) uit een Best Buy Guide uit 2018 (bijvoorbeeld) kunnen proberen te vinden. Zodoende bespaar je nog een stuk door 2de hands te kopen. En nog steeds is het dan een enorme vooruitgang voor jou.

Hier:

https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 37% gewijzigd door Operations op 06-07-2019 22:06 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:42:
ik heb alles heel voorzichtig en goed schoongemaakt …

…Ik heb geen plekje overgeslagen, hoe kan ik de cpu beter koel houden want dit lijkt me ook heel erg warm?
Heb je de koelpasta vervangen? Dat kan ik niet opmaken uit je bericht.

Koelpasta droogt na verloop van tijd uit en raakt z'n warmtegeleidende eigenschappen daardoor langzaamaan kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur is met speccy uitgelezen

Ik zal inderdaad windows 10 gaan bestellen. Als ik dit installeer op een compleet nieuwe schijf (eerst alles backup en verwijderen) zal dit ook de pc sneller maken?

Koelpasta was ik niet bekend mee en heb ik ook niet vervangen, ga ik ook meteen even naar kijken om te kopen.

En de basis/budget systemen zijn inderdaad niet heel duur. Zeker de basis niet, dat ik daar echt op vooruit ga wil wel wat zeggen over mijn pc :p

Edit: Ik zag online dat je windows 10 kunt kopen bij bol voor 130 euro maar ik zag ook sites die licenties verkopen voor nog geen 20 euro. Wat is het verschil en is het wel betrouwbaar?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2019 12:27 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
Het is nogal logisch dat je cpu flink aan het werk moet als je YouTube kijkt. De meestgebruikte codec is h264 en die wordt niet ondersteunt door je gpu, dus moet je cpu dat allemaal uitrekenen, wat hem niet lukt omdat hij 10 jaar oud is.

Daar zou een nieuwe gpu dus wel zeker verbetering in brengen, maar ik geloof er geen bal van dat dit ook de andere issues verhelpt.

Dan zijn de meeste pokerpakketten zowel Ram- als cpu-hungry. Je zit qua cpu ook al onder het minimum van Holden Manager 2 en je speelt met 9 tafels tegelijk (de minimum specs zullen daar niet op gebaseerd zijn). Niet echt gek dat je cpu het niet meer trekt.

Een nieuw systeem met een gpu die de nieuwste video codecs ondersteunt lijkt me zinvoller. (Dat kan dus ook een cpu met ingebouwde gpu zijn.)

Kijk even hoeveel geheugen er gebruikt wordt, als dat rond de 8 is, dan zou je in je nieuwe systeem wat meer dan 8 moeten nemen.

Een 2200G is de budget variant, een 2400G is wat duurder, maar ook een stuk sneller en 2600 met een losse Geforce 1030 de nog wat duurdere.
De 2200G en 2400G hebben een onboard gpu en ondersteunen de nieuwste codecs, de 2200G is iets meer dan 2x zo snel als de huidige cpu, de 2400G bijna 3x.
De 2600 heeft geen gpu en je moet daar dus nog een gpu bij kopen. Hij is meer dan 4x zo snel als je huidige cpu.

Onderlinge verschillen in prijs (dus afgezien van moederbord en geheugen etc.:
2200G kost €80
2400G kost €120
2600 kost € 140 + € 80 voor de gpu
Pagina: 1