Marantz SR7002 - surroundspeakers werken niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1229372

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb, via Marktplaats, een Marantz SR-7002 gekocht en heb voor zover ik weet alles correct aangesloten. Ik heb, zowel voor als achter, grote speakers staan, een centerspeaker en een subwoofer. Ik krijg al het geluid, zowel muziek als stem door de centerspeaker en de frontspeakers. Dit hoort niet zo te zijn. Ik heb een DVD met DTS opgezet maar het lukt op geen manier. Iemand bekend met dit probleem? En wat kan ik doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:24
De kabels correct aansluiten is een ding, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar geen surroundspeakers aangesloten gehad en in het menu deze dus ook uitgeschakeld.
Ik zou even zoeken of je de speakeropstelling in je menu kunt vinden. Zorg dan ook dat je “large” speakers selecteert en zorg dat je de goede cross-over instelling neemt voor je sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 22:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hoe is de DVD speller aangesloten op de receiver?

en inderdaad loop het menu eens door...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57

FeaR

In GoT we trust

BernardV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:47:
Zorg dan ook dat je “large” speakers selecteert en zorg dat je de goede cross-over instelling neemt voor je sub.
Speakers op "SMALL" indien er een subwoofer aanwezig is. Fysieke grootte van de speaker zegt niets over of je voor "LARGE" of "SMALL" moet gaan.

Zijn de speakers op "Surround" of "Surround Back" aangesloten? Die twee worden nog wel eens door elkaar gehaald. Even wisselen en je weet of dat het was. De rear speakers zouden kapot kunnen zijn (we moeten alles uitsluiten), dus wissel de rear en front eens om. Als dat het niet is dan is het denk ik inderdaad dat de receiver niet in is gesteld op een 5.1 setup.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo'n ding heeft een complete inregelprocedure, check de handleiding. Speakers aansluiten en setup opnieuw draaien zal helpen. Dan gaat ie alles ook inregelen naar de ruimte, dus je mag met de meetmicrofoon aan de slag :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
FeaR schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:16:
[...]

Speakers op "SMALL" indien er een subwoofer aanwezig is. Fysieke grootte van de speaker zegt niets over of je voor "LARGE" of "SMALL" moet gaan.
Bij mijn weten is het zo dat LARGE speakers full range speakers zijn en SMALL eigenlijk alleen in het midden/hoog-gebied werken.
Dat je kies voor SMALL kan in een SUB setup qua geluid beter zijn, maar vele versterkers hebben ook de optie om de sub als LFE+Main te definiëren en dan maak je dus ook gebruik van je LARGE speakers.
Dit is gewoon luisteren wat het beste klinkt en niet per definitie altijd SMALL als je een sub hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BernardV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:14:
[...]

Bij mijn weten is het zo dat LARGE speakers full range speakers zijn en SMALL eigenlijk alleen in het midden/hoog-gebied werken.
Dat je kies voor SMALL kan in een SUB setup qua geluid beter zijn, maar vele versterkers hebben ook de optie om de sub als LFE+Main te definiëren en dan maak je dus ook gebruik van je LARGE speakers.
Dit is gewoon luisteren wat het beste klinkt en niet per definitie altijd SMALL als je een sub hebt.
Met LFE + Main krijg je mogelijk te veel aan laag (het wordt op sommige merken niet voor niets Double Bass genoemd). Aangezien laagweergave (en controle daarover) in de gemiddelde huiskamer het grootste probleem is zou ik daar niet snel voor kiezen. In het algemeen zijn speakers die net zo veel laag en op een gelijk niveau (volume) als een subwoofer kunnen generen dun gezaaid. Vandaar SMALL kiezen en dan eventueel een lagere crossover instellen. Dat is de best practice. SMALL kapt niet al af bij midden/hoog, dat heb je juist door de crossover die dan vrij komt juist zelf in de hand. Het is niet zo zwart-wit als jij denkt. Dat kappen bij mid-laag is als je de crossover over de bijvoorbeeld 100 Hz in gaat stellen. Tevens zegt de fysieke grootte van de speakers dus niets over hoe laag ze gaan. TS zegt wel dat het grote speakers zijn maar zonder merk en type (en opstelling/plaatsing en akoestiek) is er niet veel over te zeggen. Maar goed, dat was het originele probleem ook niet.

Edit:
BernardV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:47:
....en zorg dat je de goede cross-over instelling neemt voor je sub.
Een goede crossover voor de sub instellen is volgens mij ook niet mogelijk als je alles op LARGE zet. De crossover komt pas vrij als je speakers naar SMALL zet. Met LARGE is er geen baat bij een crossover aangezien alles al naar de speakers gaat en niet wordt afgekapt.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 06-07-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@FeaR Ik zeg ook niet dat SMALL afkapt bij midden/hoog, ik heb het over het kunnen van de speakers.
Zie ook dit op de Marantz site: http://manuals.marantz.com/NR1606/EU/EN/GFNFSYcrpfrlsu.php

Daar staat dit:

Large
(Default):
Use a large speaker that can adequately play back very low bass frequencies.

Small:
Use a small speaker that has inadequate playback capacity for very low bass frequencies.

//EDIT: Wat betreft de cross-over voor de sub heb je helemaal gelijk, die is er pas bij SMALL selectie voor de frontspeakers

[ Voor 13% gewijzigd door BernardV op 06-07-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kleinere luidsprekers spelen ook nog wel wat laag af alleen zachter. De conus staat wel heen en weer te wapperen maar er komt niet zoveel geluid van af. In muziek zit meestal niet overdreven veel laag, grote kerkorgels kunnen het wel bij liedjes van JS Bach.
Explosies zoals in der Untergang gaan redelijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Heeft niks maar dan ook niks met het formaat speakers te maken. Dit noemt men bass management.
Maar we raken offtopic. @Anoniem: 1229372 Is dat ding al opnieuw ingeregeld nu en wat was het resultaat?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:22

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@bouwfraude Bedoelde je niet "Das Boot", toevallig? ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jorgen schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:18:
@bouwfraude Bedoelde je niet "Das Boot", toevallig? ;)
Die dieptebommen hakken er ook wel in, lang geleden dat ik die film zag.
Het bombardement op de Berlijnse bunker was blijven hangen in de herinnering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Beruchte dieptebommenscene is die uit U571, niet die van das boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels op de tv uitzending wel geluid uit alle speakers, deze zijn dus in ieder geval niet stuk. Dat is op zich al een hele geruststelling, maar bij de blue ray disc speler weigert het DTS verhaal volledig. Zowel de stemmen als de muziek komen uit alle speakers en dat is geen gehoor. De Blue ray disc speler is van LG en is aangesloten met een HDMI kabel, er is geen mogelijkheid om deze met bijvoorbeeld een optische kabel aan te sluiten. Wel analoog maar dat lijkt me geen goede oplossing. Ik had alle speakers in eerste instantie op large gezet maar deze staan nu in het menu ineens weer op small en ik kan dit ook niet weer terug veranderen. De cursor vliegt daar overheen en ik kan dit met geen mogelijkheid wijzigen. Ik heb op zich redelijk verstand van het aansluiten van apparatuur maar dit is een behoorlijk uitgebreid ding en volgens mij gaat het een beetje boven mijn pet. Overigens, de microfoon zit er niet bij dus die optie valt weg. In ieder geval wel tof dat jullie zo met me meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1229372 op 07-07-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 1229372 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:43:
Zowel de stemmen als de muziek komen uit alle speakers en dat is geen gehoor.
Alle speakers? Dus ook de rear? Wat geeft de display aan van de Marantz? Iets van "Multi Channel Stereo", dan staat er een effect aan op de SR7002. Voor alle zekerheid: Blu-rayspeler staat ingesteld op bitstream audio?
Anoniem: 1229372 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:43:
Ik had alle speakers in eerste instantie op large gezet maar deze staan nu in het menu ineens weer op small...
Mijns inziens is dat dus geen probleem en de correcte manier indien er een subwoofer aanwezig is. Wel even de crossover juist instellen. 60 Hz is zo te zien het laagste als ik de handleiding snel door lees. Maar goed, dat er niets meer aan kan worden gepast klopt ook niet. Is de receiver wel helemaal in orde? Factory Reset gedaan na aanschaf?

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 07-07-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels alles opnieuw ingesteld, alleen zit er wel een beetje weinig bas in het geluid. De subwoofer is wel aangesloten maar werkt op geen manier. Eerst aangesloten middels een kabeltje op de pre out van de receiver, ook geprobeerd met luidsprekerkabel. Beide opties werken niet en ik begrijp niet waarom niet. Als ik op een andere manier meer bas in het geluid kan krijgen laat ik de subwoofer maar achterwege. Ik heb trouwens 4 grote pioneer speakers, een kleine center speaker, en dus een subwoofer die niet of niet meer werkt, alles van pioneer. Ik heb alles teruggezet naar fabrieksinstellingen en handmatig ingesteld. Het kan geweldig klinken (in het verleden met een andere receiver ook gelukt) maar het is een beetje iel of zo. Typenummer van mijn pioneer speakers is B008922

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 1229372 op 13-07-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kan je een foto plaatsen van je luidsprekers, of typenummers plaatsen daarvan?\

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:22

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:34:
Beruchte dieptebommenscene is die uit U571, niet die van das boot.
I know, maar ook Das Boot wordt geroemd om haar soundtrack.

Enfin, heerlijk off topic. :+

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Typenummer van mijn Pioneer speakers is B008922

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 1229372 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:10:
Typenummer van mijn Pioneer speakers is B008922
Is dat nummer correct of is mijn Google kapot? Ik krijg nul hits op dat nummer in combinatie met Pioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hebben je speakers bij een mini set gezeten?

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 13-07-2019 20:48 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1