Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 3900x Visual Studio devbak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
Hey iedereen! Het is bijna 20 jaar geleden dat er een nieuw systeem op mijn buro is neergezet thuis. Toentertijd een Abit BP6 met 2xCelly300@550 :). Intussen een hoop laptops en werklaptops verder, is het duidelijk tijd voor een monster wat Visual Studio moet gaan bedwingen. Ik wil een nieuwe devbak neerkwakken die Visual Studio, node.js, Visual Studio Code en mijn eigen gebakken knutselware opvreet alsof het koekiemonster is. Ik was afgelopen maanden nog aan het twijfelen voor een watergekoelde rappe i9, maar die Ryzen wakkert veel van mijn Athlon K7 gevoelens aan. Toch wacht Visual Studio veel en vaak op z'n UI thread ( :r ), en dus is het zaak dat één enkele core gehakt maakt van die thread. Vandaar dus ook mijn serieuze i9 overweging, maar ik geloof dat dat 12 koppig rekenmonster wat morgen in de schappen ligt zo'n i9 behoorlijk uitzwaait.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Visual Studio, 2) Visual Studio en 3) Visual Studio. 4) Visual Studio Code en 5) Chrome. 6) Node.js en 7) Oude games en misschien een nieuwe (remaster C&C).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet per sé een maximum prijs, maar €1000 vind ik een mooi budget. Geen probleem als het daar overheen gaat, mits het iets toevoegt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
250GB Samsung 960 SSD
2x 24" schermen, muis, tobo

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Ryzen 3900x
  • 32GB 3600Mhz DDR4
  • Moederbord, in eerste instantie met 2x scherm aansluiting (hdmi+dpp) is voldoende. Liefst met M.2 connectie voor Samsung 960 Pro
  • Kast, liefst μATX. mini ITX nog liever, maar ben bang dat ik dan niet een low- of midrange GPU erbij kan plaatsen omdat er geen ruimte is, het mobo geen hogere wattages aan kan of het mobo simpelweg gedownclocked is
  • Voeding. Voor SSD+105W Ryzen 3900x+32GB+Mobo moet 400W genoeg zijn?
  • Stille koeler op CPU en 2x langzaam draaiende casefan voor stille kastkoeling
Voor zover de abstracte lijst, tijd om concreet te worden:Wat denk je allemaal NIET nodig te hebben?
  • Extra SSD/HDD
  • veel SATA
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Lekker stille machine
  • Eventueel een low-range/mid-range GPU erin
  • Zuinige idle-stand
Ga je overklokken?
Twijfelgeval. Liefste wil ik nog wel wat extra juice eruit persen, maar een stabiel systeem heeft duidelijk de voorkeur. Als ik bijvoorbeeld enigszins veilig 10% extra eruit kan persen dan is dat zeker wat moeite waard.

Wat verwacht je van ons?
  • Moederbord Als ik google op benchmarks kom ik nauwelijks reviews tegen die moederborden benchen. Google ik verkeerd, of is het benchen van mobo's anno 2019 irrelevant? Zijn micro-ATX moederborden trager dan full-size ATX moederbord (vanwege bijvoorbeeld warmte-afvoer? kan ik gewoon een "standaard" B450 chipset bord pakken zoals pricewatch: Asus Prime B350M-A of pricewatch: ASRock B450M Pro4?
  • Overclocken. The verdict is natuurlijk nog niet in, maar is er redelijkerwijs te verwachten dat ik met lucht 10-20% kan overclocken? Of zijn dit soort getallen tegenwoordig simpelweg niet haalbaar?

TweakBlog

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Een 3900X heeft geen interne videochip zodat een aparte videokaart noodzakelijk is. GT 1030 GDDR5 ofzo (absoluut geen 1030 met DDR4 nemen).

Een budget bordje voor een 3900X is sterk af te raden, zeker als je ook nog wil overklokken. Kijk dan naar een high-end X470/570 bord met monsterlijke stroomvoorziening. Een cpu koeler als de be quiet! Dark Rock Pro of AIO met 280 of 360 rad is dan zeker aan te raden.
High-end borden hebben een extra stroomaansluiting voor de cpu. Je hebt dan ook een voeding met zo'n extra aansluiting nodig. In de Pricewatch te selecteren met extra of 2e EPS connector.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Hierbij een linkje naar een plaatje wel moederbord wel en niet voor een 3900X (100-150A VRM behoefte)
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/jns90zhx3o731.png

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

In dit geval zou ik aanraden om toch naar het dure X570 te gaan kijken. :)
ITX bordjes met X470 zijn niet zo geweldig waardoor je als snel naar een dure ITX moet gaan kijken. Dan is de sprong naar een beduidend betere X570 logischer. Je gaat hier namelijk voor een systeem dat een 3900X echt kan gebruiken. Dat vraagt gewoon wat meer.

Vervolgens zal je waarschijnlijk AMD haar boostfunctie, PBO aan gaan zetten. Aan die koeler die je nu heb geselecteerd heb je waarschijnlijk ook weinig. AMD stock koelers zijn vrij goed, maar als je PBO aanzet met een 3900X, dan moet je waarschijnlijk kijken naar een zeer high end luchtkoeler of een closed loop. Anders zal de CPU terug gaan clocken. Ryzen's boosten namelijk dynamisch, mede op temperatuur van de CPU. Een betere CPU koeling zorgt er dan ook voor dat de CPU betere boostclocks zal behalen.

Ik zou in ieder geval kijken naar:
-Je hebt een losse videokaart nodig.
-Ik zou je niet blind staren op 3600MHz RAM. Het hele punt van snellere RAM met Ryzen is voornamelijk latency verlagen. Voorbij de 3200MHz gaat het echter om hooguit enkele procenten. Het prijsverschil is alleen enorm. 3600C19 heeft vervolgens slechtere latency's dan 3200C16. Onder de streep is het verschil waarschijnlijk verwaarloosbaar. Komt nog eens bij dat dit setje een nieuw soort geheugenchips, Micron E-die heeft, die potentieel goed overclockbaar zijn.
-Ik zou een iets betere behuizing nemen. Eentje waar lucht waarschijnlijk wat makkelijker de kast in kan komen. Ook eentje die goed leverbaar is. ;)
-De 3900X gaat waarschijnlijk naar de €550. Waarschijnlijk is die zeer vergelijkbaar met de 9900K in single thread workloads, maar extra cores. Het laatste beetje kan je er waarschijnlijk uithalen met een zware aftermarket koeling. Dan zit je denk ik wel tegen de €1000 aan.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GT 1030 2GB SC Passive Low Profile€ 74,35€ 74,35
1BehuizingenFractal Design Define Nano S Zwart€ 60,-€ 60,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport AT BLS2K16G4D32AEST€ 169,50€ 169,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,75

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Ruudjah
Bedankt voor de erg inhoudelijke en meedenkende reacties! Daar heb ik absoluut veel aan!
Een 3900X heeft geen interne videochip zodat een aparte videokaart noodzakelijk is.
Hebben die microATX bordjes dan een geïntegreerde GPU? De meeste die ik zie hebben namelijk enkele grafische uitvoer poorten. Of werken die alleen als je een CPU met geïntegreerde GPU op het mobo zet?
In dit geval zou ik aanraden om toch naar het dure X570 te gaan kijken.
Wat biedt de x570 voor meerwaarde in mijn geval? Snelheid? Overclockbaarheid? Beter design met het oog op vermogen/thermal dissipation?
Een betere CPU koeling zorgt er dan ook voor dat de CPU betere boostclocks zal behalen.
Dat wordt dus de één van de allersterkste luchtkoelers of een AIO waterkoeling. Ik ga op zoek :). En zeker de suggesties bekijken. pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB lijkt mij de best performende 360 AIO (jammer overigens van die kerstboom er bovenop, maar die kan ik vast wel uit zetten).

Ik zie moederborden met 1x8 pins aansluiting, ⚃⚃, dus, en ook met 1x8 en 1x4 pins, ⚃⚃ ⚃ dus. Is 1x8 aansluiting voldoende?

Het lijkt erop dat jouw suggestie Fractal Design Define Nano S Zwart dezelfde stijl is als mijn suggestie (waarvoor dank!) en ook aan de bovenkant een rooster heeft waardoor AIO zijn werk kan doen. Maar met een AIO vermoed ik dat het wellicht beter is om een normal size ATX kast te kiezen. Een alternatief is dan de Be Quiet! Dark Rock Pro in combinatie met de microATX kast, ik geloof dat die BQ!DRP ook al zeer goed koelt voor een luchtkoeler.

ITX sluit ik dus uit als mobo formfactor, maar als ik het goed begrijp is microATX dus geen probleem. Als-ie maar een 2e voedingsconnector, een Ryzen 3900x en 105W aan kan (en het liefst extra, zodat de overclock goed gaat). Dan is dus nog de vraag of er microATXers zijn die dat kunnen.

Zo, dan nu serieus moederbord huiswerk :)

TweakBlog

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Ruudjah schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:29:
Of werken die alleen als je een CPU met geïntegreerde GPU op het mobo zet?
Dat dus
Wat biedt de x570 voor meerwaarde in mijn geval? Snelheid? Overclockbaarheid? Beter design met het oog op vermogen/thermal dissipation?
Een 3900X kan flink wat stroom verbruiken. X570 borden hebben een betere stroomvoorziening dan X470 zodat het icm die cpu een stabieler systeem en betere overklokbaarheid oplevert.
[...]

Dat wordt dus de één van de allersterkste luchtkoelers of een AIO waterkoeling. Ik ga op zoek :). En zeker de suggesties bekijken. pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB lijkt mij de best performende 360 AIO (jammer overigens van die kerstboom er bovenop, maar die kan ik vast wel uit zetten).
Van CM ben ik geen fan. Teveel narigheid met pompen meegemaakt. Beter Corsair of NZXT.
ITX sluit ik dus uit als mobo formfactor, maar als ik het goed begrijp is microATX dus geen probleem. Als-ie maar een 2e voedingsconnector, een Ryzen 3900x en 105W aan kan (en het liefst extra, zodat de overclock goed gaat). Dan is dus nog de vraag of er microATXers zijn die dat kunnen.
mATX past niet in een Nano S. Daarvoor moet je een Fractal Design Define Mini C hebben.
Er zijn geen goede mATX borden voor een 3900X. X470 en X570 komen alleen als ITX en ATX.

• Ruudjah
Zo, The Verdict is dan in en het is duidelijk: Een 3900x levert niet heel veel meer boven een 3800x of een 3700x. Ik had gehoopt dat de dubbele hoeveelheid cache meer zou doen, maar dat valt tegen. Benchmarks die voor mij relevant zijn (web) worden meestal zelfs door een 3700x gewonnen of staan nagenoeg gelijk met de 3900x.

Voor een goede overclock zijn de benodigde resources groot in verhouding tot het beoogde mogelijke resultaat. Een 360mm AIO, top-of-the-line x570 mobo en extra uitgaves voor ventilatoren en een grotere kast krijg ik misschien op z'n best 10% extra. Dat is een pakweg €250+ euro toch niet direct waard, ook vanwege het feit dat 100W extra over de totale levensduur toch optelt. Komt nog het extra geluid bij.

Conclusie: Om de extra 10% eruit te persen is disproportioneel veel moeite, stroom, geld en geluid nodig. Er komt dus een 3700x.

Ik dacht aan de volgende setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 126,-€ 126,-
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Low Profile 2G€ 74,85€ 74,85
1BehuizingenFractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3200C16D-32GSXKB€ 151,-€ 151,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 866,60

Ik kan het gekozen geheugen niet vinden in de lijst van ondersteunde geheugens: https://www.msi.com/Mothe...G-PRO.html#support-mem-12. Dat kon ik overigens van geen enkel geheugen uit de pricewatch. Ik heb er een stuk of 25 geprobeerd... Doe ik iets verkeerd?

Verder denk ik dat er nog één of twee ventilatoren voor de kast bij kunnen.

TweakBlog

Pagina: 1