Hey iedereen! Het is bijna 20 jaar geleden dat er een nieuw systeem op mijn buro is neergezet thuis. Toentertijd een Abit BP6 met 2xCelly300@550
. Intussen een hoop laptops en werklaptops verder, is het duidelijk tijd voor een monster wat Visual Studio moet gaan bedwingen. Ik wil een nieuwe devbak neerkwakken die Visual Studio, node.js, Visual Studio Code en mijn eigen gebakken knutselware opvreet alsof het koekiemonster is. Ik was afgelopen maanden nog aan het twijfelen voor een watergekoelde rappe i9, maar die Ryzen wakkert veel van mijn Athlon K7 gevoelens aan. Toch wacht Visual Studio veel en vaak op z'n UI thread (
), en dus is het zaak dat één enkele core gehakt maakt van die thread. Vandaar dus ook mijn serieuze i9 overweging, maar ik geloof dat dat 12 koppig rekenmonster wat morgen in de schappen ligt zo'n i9 behoorlijk uitzwaait.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Visual Studio, 2) Visual Studio en 3) Visual Studio. 4) Visual Studio Code en 5) Chrome. 6) Node.js en 7) Oude games en misschien een nieuwe (remaster C&C).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet per sé een maximum prijs, maar €1000 vind ik een mooi budget. Geen probleem als het daar overheen gaat, mits het iets toevoegt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
250GB Samsung 960 SSD
2x 24" schermen, muis, tobo
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Twijfelgeval. Liefste wil ik nog wel wat extra juice eruit persen, maar een stabiel systeem heeft duidelijk de voorkeur. Als ik bijvoorbeeld enigszins veilig 10% extra eruit kan persen dan is dat zeker wat moeite waard.
Wat verwacht je van ons?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Visual Studio, 2) Visual Studio en 3) Visual Studio. 4) Visual Studio Code en 5) Chrome. 6) Node.js en 7) Oude games en misschien een nieuwe (remaster C&C).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet per sé een maximum prijs, maar €1000 vind ik een mooi budget. Geen probleem als het daar overheen gaat, mits het iets toevoegt.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
250GB Samsung 960 SSD
2x 24" schermen, muis, tobo
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Ryzen 3900x
- 32GB 3600Mhz DDR4
- Moederbord, in eerste instantie met 2x scherm aansluiting (hdmi+dpp) is voldoende. Liefst met M.2 connectie voor Samsung 960 Pro
- Kast, liefst μATX. mini ITX nog liever, maar ben bang dat ik dan niet een low- of midrange GPU erbij kan plaatsen omdat er geen ruimte is, het mobo geen hogere wattages aan kan of het mobo simpelweg gedownclocked is
- Voeding. Voor SSD+105W Ryzen 3900x+32GB+Mobo moet 400W genoeg zijn?
- Stille koeler op CPU en 2x langzaam draaiende casefan voor stille kastkoeling
- pricewatch: AMD Ryzen 9 3900X Boxed
- 32GB 3600Mhz DDR4 (ik ga nog compatibele reepjes bij mobo zoeken)
- pricewatch: Thermaltake Versa H17
- pricewatch: Gelid Solutions Tornado
- pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM
- Extra SSD/HDD
- veel SATA
- Lekker stille machine
- Eventueel een low-range/mid-range GPU erin
- Zuinige idle-stand
Twijfelgeval. Liefste wil ik nog wel wat extra juice eruit persen, maar een stabiel systeem heeft duidelijk de voorkeur. Als ik bijvoorbeeld enigszins veilig 10% extra eruit kan persen dan is dat zeker wat moeite waard.
Wat verwacht je van ons?
- Moederbord Als ik google op benchmarks kom ik nauwelijks reviews tegen die moederborden benchen. Google ik verkeerd, of is het benchen van mobo's anno 2019 irrelevant? Zijn micro-ATX moederborden trager dan full-size ATX moederbord (vanwege bijvoorbeeld warmte-afvoer? kan ik gewoon een "standaard" B450 chipset bord pakken zoals pricewatch: Asus Prime B350M-A of pricewatch: ASRock B450M Pro4?
- Overclocken. The verdict is natuurlijk nog niet in, maar is er redelijkerwijs te verwachten dat ik met lucht 10-20% kan overclocken? Of zijn dit soort getallen tegenwoordig simpelweg niet haalbaar?