Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little123
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-11-2021
Hallo,

Ik ben zelf een vintage synthesizer enthousiast en heb jaren terug een oude AT computer opgebouwd als muziek /midi machine
...

Het geheel bestaat uit een Tulip compact 2 met daarin een roland MPU -401AT met daarop de roland scb - 55 dochterkaart (general midi / soundcanvas )

Het geheel werkte samen met dos software van samplevision en voyetra.
Hiermee kan ik via midi synthesizers aansturen maar ook geluids samples dumpen ., bewerken en opslaan.
De kwaliteit van de scb - 55 dochterkaart was verassend goed en de intene geluiden die getriggerd kunnen worden door games of via een midi klavier zijn echt een genot voor het oor.

Helaas is de scb -55 dochter kaart opgehouden om met functioneren. van de een op de andere dag herkent de software het dochter bordje niet meer.
de normale Roland MPU 401 AT werkt nog gewoon en midi informatie word gewoon ontvangen en verstuurt.
Ook als het dochter bordje nog op de MPU 401 gemonteerd is

Ik heb her en der eens rond gevraagd en ook roland zelf benaderd maar helaas ben ik nog niemand tegen gekomen die er iets mee zou kunnen qwa reperatie.

Iemand op marktplaats verwees me naar deze site.

Mocht er iemand zijn die deze uitdaging aan zou willen gaan dan hoor ik het graag. uiteraard tegen een redelijke vergoeding van mijn kant.

heb evt nog wat isa kaarten maar daar komen we dan vast wel uit.

Ik besef dat het een vrij oud en obscuur ding is maar ik ben verknocht geraakt aan dit systeem.

mvg
David

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHiLL1972
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 13:21
Hallo David,

Dat is mooi spul, maar wel erg jammer als het niet meer werkt. Zelf heb ik een aantal jaren geleden een Roland SCC-1 proberen te repareren. Zonder succes helaas, hoewel ik toen nog onderdelen kon bestellen.
Ik ben ook in het bezit van een Roland MPU-401/AT en een SCB-55. Ze zijn tweedehands intussen erg schaars en kostbaar geworden (>300 EURO).
Ik denk dat de goedkoopste oplossing voor jou de aanschaf van een Roland SC-55 MIDI module zou zijn. Als je de juiste kabels hebt, kun je die op de MPU-401/AT aansluiten en heb je in ieder geval precies dezelfde kwaliteit als je gewend bent.
Op Marktplaats kom je deze nog geregeld tegen en met een beetje geluk ben je dan voor minder dan 100 EURO klaar.

Als je nog vragen hebt, stuur gerust een DM. Ik ben ook benieuwd naar de ISA-kaarten die je nog hebt.

Groeten,
Chiel

P.S. Ik heb een flinke verzameling MIDI-dochterbordjes: http://members.home.nl/c.kersten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat me bij dat @dion_b daar wellicht ook nog wel het eea over weet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:56:
Staat me bij dat @dion_b daar wellicht ook nog wel het eea over weet :)
:P

Ik heb zo het idee dat @CHiLL1972 op dit specifieke vlak meer weet, maar ik ken het concept ook wel een beetje zeg maar O-)

Eerste wat in mij opkomt: combo van MPU401AT en SCB-55 werkt niet meer, MPU401AT's externe MIDI werkt wel. Dat wil nog niet 100% zeggen dat het aan de SCB-55 ligt. Het zou ook kunnen dat er iets op de MPU401AT fout gaat richting de wavetable header. Heb je ofwel een andere daughterboard, of een andere kaart (bijv een ISA geluidskaart) met wavetable header? Dan kun je 100% uitsluiten dat het aan de SCB-55 ligt.

Qua reparatie... goede vraag. Je zou het beetje bij beetje moeten doormeten ben ik bang...

Andere plek waar je hulp zou kunnen zoeken:
https://www.vogons.org/viewforum.php?f=62

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little123
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-11-2021
hartelijk dank voor de reacties. ik heb helaas zelf geen extra kaarten om mee te testen maar ik vind dat wel een erg goede suggestie. het kan idd ook mis gaan ergens op de MPU 401 AT

Ik heb zelf helaas niet de kennis en vaardigheden om de kaarten door te meten.