Electrische koelbox, slaat niet meer aan, zekering eruit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb een electrische koelbox, die het jaren goed heeft gedaan. Alleen sinds deze week doet hij niks meer. Als ik de stekker erin steek hoor ik wel een klik (van een relais?), maar de ventilator gaat niet meer aan. Ik heb de koelbox even open gehad, en ik denk dat er een zekering is doorgebrand. Dit is de pcb van de koelbox:

Afbeeldingslocatie: https://pi8vfq.db.files.1drv.com/y4muYOA1ZpxGSAjumZUCQhjzfd8f44h-wIVKar-qsKEHYFbExfX_pibtMQxShKsrqrQ9q-vozakc3BI_g3xcjlRw6TV5fOmT437VOQLL4sH18HRgFPcyMdTHvzosXfctyZ1fpLuSSt7pHZ8VPRPJ4ycxRmakKgVH5OR69dnlGeuRxr0yx_Fq08Xt0zl6AXOtXWA?width=640&height=1039&cropmode=none

In het rood de zekering waarvan ik denk dat die is doorgebrand. Met de multimeter, meet ik bij de gele/blauwe draden rechtsboven 12v (de koelbox kan op 230v en 12v werken), maar bij de rood/zwart en geel/geel linksboven meet ik niets.
Als ik die zekering met de contact stand doormeet, meet ik geen contact tussen beide kanten.

Mijn vraag, is dit inderdaad een zekering die is doorgebrand? En kan ik deze tijdelijk eruit halen en met een draadje vervangen zodat ik de koelbox weer even kan gebruiken? Ik heb hem eigenlijk vandaag nodig en dan kan ik ondertussen een nieuwe zekering bestellen.

Hail to the king baby!

Beste antwoord (via urk_forever op 10-07-2019 10:07)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:49

orf

Waarschijnlijk is het een thermal fuse. De transistor in het koellichaam is waarschijnlijk te warm geworden, waardoor die zekering is afgegaan. Als je 'm kortsluit, heb je dus geen thermische beveiliging tegen oververhitting meer. De zekering is meestal geen oorzaak, maar een consequentie van iets anders.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:28

JdM

Humbled

Ik vraag me af of het een zekering is, omdat deze in het koellichaam ligt, een gekoelde zekering klinkt mij niet heel logisch (maar ik ben een elektro-leek)
En een zekering vervangen door een vaste draad..... waarom denk je dat een zekering doorbrandt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Nu online
JdM schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:39:
Ik vraag me af of het een zekering is, omdat deze in het koellichaam ligt, een gekoelde zekering klinkt mij niet heel logisch (maar ik ben een elektro-leek)
En een zekering vervangen door een vaste draad..... waarom denk je dat een zekering doorbrandt?
Ik weet idd niet zeker of het een zekering is, maar omdat er fus1 bij stond ging ik daar vanuit. De zekeringen die ik ken zijn idd vaak van glas of keramiek.
De reden dat ik het hier vraag is dat ik er zelf ook niet al teveel verstand van heb ;)

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat is een thermische zekering, moet laagohmig doormeten, als die dat niet doet is die inderdaad stuk. Aan de hand van wat erop staat kan je de temperatuur achterhalen en een nieuwe steken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:49

orf

Waarschijnlijk is het een thermal fuse. De transistor in het koellichaam is waarschijnlijk te warm geworden, waardoor die zekering is afgegaan. Als je 'm kortsluit, heb je dus geen thermische beveiliging tegen oververhitting meer. De zekering is meestal geen oorzaak, maar een consequentie van iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Tja, dat type thermische zekeringen is ook niet echt fantastisch betrouwbaar in mijn ervaring, soms gaan ze gewoon spontaan stuk zonder dat het apparaat daadwerkelijk oververhitte..

Je kan ff proberen met een draadje, maar dan moet je eigenlijk wel ff meten dat die transistor niet (weer) te heet wordt, want zoals ie hier gebruikt is is het inderdaad een oververhittings-beveiliging daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:28

JdM

Humbled

Ah, een thermische zekering voor beveiliging als de tor te heet wordt, zo is het weer wel logisch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:38
Kijk eens naast SW2 het lijkt dat de condensator is gaan lekken en R3 is ook zwart.. daar ligt waarschijnlijk je probleem.

//EDIT: ook C1 lijkt te lekken en bol te staan.

Bij beter kijken lijken alle condensatoren kapot. Overal zie je bruine vlekken op de print.

[ Voor 38% gewijzigd door BernardV op 06-07-2019 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

BernardV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:37:
Kijk eens naast SW2 het lijkt dat de condensator is gaan lekken en R3 is ook zwart.. daar ligt waarschijnlijk je probleem.

//EDIT: ook C1 lijkt te lekken en bol te staan.

Bij beter kijken lijken alle condensatoren kapot. Overal zie je bruine vlekken op de print.
Ik zou eerder zeggen dat daar de condensatoren vastgekit zitten, als de smurrie zelfs boven op een weerstand zit bij de schakelaar is dat geen lekkende troep

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Laatst online: 02:38
memphis schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Ik zou eerder zeggen dat daar de condensatoren vastgekit zitten, als de smurrie zelfs boven op een weerstand zit bij de schakelaar is dat geen lekkende troep
Dat zou kunnen inderdaad, maar dan blijft de zwarte R3 in de buurt van SW2 nog steeds verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 00:20
Dat is hetzelfde spul wat ze ook in oude versterkers gebruiken om componenten vast te plakken. In het begin is het wit/grijs en naar verloop van tijd en temperatuur gaat het over naar bruin. Als het eenmaal bruin is dan is het overigens ook een geleider geworden (meet maar met je DMM). Zie ook: https://www.siber-sonic.com/audio/carnage.html

[ Voor 8% gewijzigd door Puch-Maxi op 06-07-2019 15:11 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Eerste reactie zou ook wijzen op lijm, vooral meest linkercap op de foto lijkt een flinke klodder te hebben. Even ruiken en je weet het, lekkend elektrolyt heeft zo'n typisch smerige chemische elektronicalucht, niet te verwarren met lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Nu online
orf schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:47:
Het was inderdaad een thermische beveiliging, type AUPO BF142. Ik heb hem eruit gehaald en ga een nieuwe bestellen en kijken of de koelbox dan weer werkt.
memphis schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Het lijkt inderdaad lijm of kit te zijn en geen lekkage van de condensatoren. Die zien er normaal uit en staan niet bol. Bij lekkende condensatoren die ik vroeger wel eens tegengekomen ben, kwam die smurrie er meestal aan de bovenkant uit. Die ziet er hier nog goed uit.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een vervangend onderdeel voor de AUPO, nu worden ze wel op aliexpress verkocht, maar ik heb hem eigenlijk volgende week nodig. Zijn er ook vervangende onderdelen bij bijvoorbeeld Conrad te koop die hiervoor gebruikt kunnen worden?

Bijvoorbeeld dit component. Zou die als vervanging gebruikt kunnen worden?

Kom net deze tegen. Dat lijkt me de juiste ter vervanging.

[ Voor 17% gewijzigd door urk_forever op 15-11-2019 17:24 ]

Hail to the king baby!

Pagina: 1