Krachtige laptop voor HBO-ict opleiding?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoVDV7
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-04-2023
Wat ga je met je laptop doen?
Bij de opleiding moeten we veel zware programma's runnen en de laptop moet lekker snel zijn. Verder wil ik er ook gewoon verslagen enzo op kunnen maken en films in HD kijken.

Wat is je budget?
Mijn budget is €1200.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ga hem elke dag mee naar school nemen en het zou fijn zijn als hij ook makkelijk te gebruiken is in de trein.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb niet per se voorkeur voor een merk, alleen geen Lenovo of Dell. Verder moet de laptop een i7 hebben met 6 cores en 16 gb werkgeheugen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-07 22:54
Welke school doe je, en wat voor applicaties moet je er op draaien dan? In mijn ervaring valt het meestal wel mee wat je qua specs nodig hebt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoVDV7
HAN Arnhem, ik weet niet precies wat voor applicaties

https://www.han.nl/opleid...-laptop-heb-je-nodigindex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-07 02:06
"Krachtig"? "Lekker snel"? Dat zijn niet bepaald goede requirements zoals je tijdens je HBO-ICT opleiding zal leren. Ik weet niet wat de school van plan is te gaan draaien op je laptop, maar een midrange i5 en 8GB RAM is meer dan zat voor alle programmeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoVDV7
Nee weet ik, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Ook dat zal je snel genoeg afleren tijdens requirements engineering ;-) zelfs als je BI zou kiezen krijg je dat. Ik zou in elk geval zoeken naar een ding met weinig massa, veel accu en een behuizing die niet fantastic plastic schreeuwt. Je zal hem veel meenemen, dat gaat erg snel vervelen als het een zware grote laptop is.

[ Voor 48% gewijzigd door johnkeates op 06-07-2019 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-07 17:57
johnkeates schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 01:44:
"Krachtig"? "Lekker snel"? Dat zijn niet bepaald goede requirements zoals je tijdens je HBO-ICT opleiding zal leren. Ik weet niet wat de school van plan is te gaan draaien op je laptop, maar een midrange i5 en 8GB RAM is meer dan zat voor alle programmeerwerk.
Tenzij je Jetbrains programma's gaat draaien, die slurpt heel je laptop op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:02

Yucon

*broem*

Waarom specifiek geen dell en lenovo?

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 06-07-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

TimoVDV7 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 01:23:
Wat ga je met je laptop doen?
Bij de opleiding moeten we veel zware programma's runnen en de laptop moet lekker snel zijn. Verder wil ik er ook gewoon verslagen enzo op kunnen maken en films in HD kijken.

Wat is je budget?
Mijn budget is €1200.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ga hem elke dag mee naar school nemen en het zou fijn zijn als hij ook makkelijk te gebruiken is in de trein.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb niet per se voorkeur voor een merk, alleen geen Lenovo of Dell. Verder moet de laptop een i7 hebben met 6 cores en 16 gb werkgeheugen.
Don't get me wrong, 6 cores en 16G geheugen is leuk, maar de vraag is of je dat nodig hebt.
Het word ook spannend voor de €1200 die je te besteden hebt wil je een beetje kwaliteit hebben.

Persoonlijk zou ik kijken naar 14" (15,6" is leuk, ik sjouw d'r iedere dag mee naar kantoor, maar het is net even wat minder praktisch.), mat scherm (geen touch) en een fatsoenlijk toetsenbord.

Zelf ben ik privé uitgekomen op een Dell Latitude 5491, heerlijk ding, relatief compact, degelijk. Maar met i7 en 16G krijg je 'm niet voor de €1200 die jij wil besteden. :) (Volgens mij is er inmiddels weer een opvolger van die nóg iets mooier is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
Ik weet dat je liever geen Lenovo heeft, maar die hebben wel een erg interessant model.

Lenovo Y540, kost €998 met:
  • Intel Core i7-9750H
  • 16GB RAM
  • 256GB SSD (512GB SSD tegen €60 meerprijs)
  • Nvidia G-Force GTX1650
  • 144Hz scherm tegen €50 meerprijs
  • Zeer goede koeling
Ik heb deze zelf sinds 2 weken, top apparaat. Ik had dezelfde eisen, een model met meer bang-for-buck ben ik niet tegengekomen. Zeer solide, snel en muisstil.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:18
De eisen van de opleiding roepen een beetje "doe maar een laptopje". Loopt uiteen van een i7 tot een resolutie van 1280x800 wat weer heel low budget is. De aanbeveling dat je niet de goedkoopste moet nemen is nog wel de belangrijkste eis van ze. Je gaat inderdaad wel wat meer van je laptop vragen, maar daar heb je ook niet het uiterste voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-07 16:44
Het eerste jaar kan je gemakkelijk met een basis laptop doorkomen. Programma's die je o.a. zal draaien zijn:
Microsoft SQL server
Intellij/Eclipse
Processing
PowerBI
Arduino IDE
XAMPP

In het tweede/derde jaar hangt het sterk van de opleiding af die je gaat doen. Ga je bijvoorbeeld embedded software development doen dan is een quad core i5 of sneller toch wel aangeraden omdat je wat zware berekeningen zal moeten doen zoals inverse kinematica / a* en beeldherkenning met opencv.
Een i7 6 core is in ieder geval overkill en zou ik zeker niet aanraden. Het gewicht van die laptops ligt dermate hoog dat het echt een blok aan je been zal vormen. Zelf zou ik ook eerder kijken naar een 14 inch laptop met een i5 quad core of een i7 quad core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Om een hele dag te programmeren staat een degelijk scherm (full HD op mijn laptop en 4k op mijn bureau) toch wel bovenaan mijn verlanglijstje. Ik heb voor de draagbaarheid (en omdat ik redelijk wat op de trein werk) een XPS13 en ik wissel daarop zeer regelmatig de font-grootte in mijn editor: wat groter omdat dat comfortabeler werkt als ik lokaal bezig ben of wat kleiner voor wat meer overzicht. Ik moet er niet aan denken dat op een 1280x800 schermpje te doen.

Een snellere CPU is natuurlijk altijd fijn, maar je gaat sowieso compromissen moeten sluiten met je budget en dan zou ik toch eerder kiezen voor een lichte maar toch degelijk gebouwde laptop met een degelijk scherm, ook al is de consequentie dan een i5 met 8GB RAM. Ik klaag daar in elk geval niet over (al gebruik ik regelmatig mijn remote beschikbare desktop en de cloud voor het zwaardere werk).

Staar je ook niet blind op de i5 vs i7: de i5 van mijn XPS13 is beter gekoeld dan de i7 van mijn vrouw haar ZenBook (zelfde generatie), waardoor die consequent sneller is voor alles wat langer dan een vingerknip duurt. Er zijn dan ook nog de 15W CPU's die je typisch in de dunste modellen vindt die zonder meer geklopt worden door om het even welke processor uit de reeksen met hoger vermogen (die je vaak in de wat performantere gaming laptops kan vinden). Een i7 is dus niet altijd sneller dan een i5 van dezelfde generatie.

Als je wat deep learning zou gaan doen, kom je er met een laptop zonder dedicated GPU (en dat geldt voor bijna alle ultrabooks) ook niet. Afhankelijk van wat je wil doen, moet je daarvoor kijken voor een laptop met GPU (hoewel dat een beetje aanmodderen blijft), of gebruik maken van de cloud of een remote beschikbare desktop (tenminste om te trainen) en een Intel Movidius NCS/Jetson Nano/... als je je inference lokaal wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik probeerde een oude post terug te vinden van mezelf waarin iemand eenzelfde vraag had; kwam neer op wat ik hierboven schreef en wat andere mensen schreven:

- Er is geen magische laptop die alles kan
- Je laptop gaat je niet gelukkig maken als hij niet makkelijk mobiel te gebruiken is
- Zware taken offloaden geeft je meer waar voor je geld

In de price watch search kwamen we dan vooral dunne laptops van Dell, Lenovo, Apple (ja, Apple), en Asus tegen. Het OS kan je altijd later nog bekijken, in de eerste plaats zal je een apparaat moeten vinden dat aan je minimale eisen voldoet.

categorie: Laptops
SANDER_DeEchte schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 06:45:
[...]

Tenzij je Jetbrains programma's gaat draaien, die slurpt heel je laptop op
Ach, dat heb ik toen op een dual core i5 met 8GB RAM gedaan, ging prima :P net als VS2015 Enterprise enz. Moet wel zeggen dat ik daarna bijna nooit meer software van MS gedraaid heb, alleen maar remote etc. JetBrains (vooral IJ) ook alleen maar als er iets in een groot Java of .NET project gedaan werd; voor de rest werken de Electron-based apps prima (zijn ook behoorlijk log, maar beter dan niks) en met Sublime Text en zelfs spul als Vi kom je er wel. Met de huidige infra (als je op niet al te oude infra zit) heeft de SDLM/SDLC weinig meer weg van "alles lokaal in de IDE". Je kan natuurlijk nog altijd wel werk vinden in die hoek, maar dat sterft gewoon uit in het algemene werk, net als mainframes, faxmachines en ponskaarten.

Op een gegeven moment kom je er achter dat als je tools veel werk en resources nodig hebben er iets verkeerd gaat, ook al 'werkt' of 'werkte' het. Op z'n best wordt je er inflexibel van, op z'n ergst sterft je inzetbaarheid tegelijk met de werkwijze af.

[ Voor 39% gewijzigd door johnkeates op 06-07-2019 15:06 ]

Pagina: 1