yasaka schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:27:
[...]
Wat is nu de beste oplossing om 3 apparaten (op éénzelfde plek) met het internet te verbinden ?
Zou ik 2 powerlines bij kopen, deze op elkaar steken ? Maar gaan ze elkaars signaal dan niet verstoren ?
Zeker niet.
1) Onnodig duur.
2) Powerline werkt over een gedeeld medium, namelijk je stroomnet. Om te voorkomen dat alles door elkaar heen praat wordt collision avoidance gebruikt. Gevolg is dat nodes op elkaar moeten wachten. Meer nodes toevoegen = meer overhead = tragere verbindin. Als de apparaten in dezelfde ruimte staan, zeker niet met powerline maar gewoon via Ethernet verdelen.
Een andere oplossing is misschien om een hub/router in de leefruimte te installeren en deze chter de powerline te zetten zodat deze het signaal verdeelt met 3 ethernet kabels.
Ethernet werkt niet met "het signaal" maar met pakketten op een point-to-pointverbinding. Ik lees hier erg veel klok-klepel. Zoals vele anderen denk ik dat je het best af bent met een switch, maar aangezien je expliciet hub en/of router noemt kan het zijn dat er meer speelt dat je niet benoemd hebt. Kun je toelichten waarom je deze twee types apparaat noemt en niet een switch

Een smart tv kan misschien ook overweg met wifi signaal ? maar is dit voldoende voor een storingsvrije stream van Netflix of Youtube in 4K ?
Dat kan niemand zeggen op basis van deze informatie.
Wat je kunt doen om het zelf te achterhalen: sluit een laptop of PC aan op de powerline adapter in de woonkamer. Doe een speedtest op bijvoorbeeld
http://speedtest.net (of nog beter, de speedtest van je eigen provider).
- welke snelheid haal je?
- welke powerline adapters heb je exact? (merk+type - ook adapters van je provider hebben een sticker met mert+type!)
Een broadcast-quality 4k stream met HDR verbruikt ongeveer 20Mbps. Als je "tv decoder" 4k ondersteunt is het verstandig hier rekening mee te houden. Netflix streamt in beduidend lagere kwaliteit, vaak max 12Mbps, maar gemiddeld eerder 3Mbps. Desondanks zou ik voor de zekerheid ook hier 20Mbps reserveren. Tenslotte zal de Playstation om te spelen hooguit 2Mbps nodig hebben, maar dingen als downloaden van content gaan op aanzienlijk hogere bandbredete. Ook hier 20Mbps voor vrijhouden is geen overbodige luxe.
Ik kom dus uit op een piekbehoefte aan 60Mbps. Als je (zoals in Belgie vrij gangbaar is) stopcontacten met aardepin hebt, haal je met high-end powerline adapters gemiddeld ruim 80Mbps. Helaas heb je geen garanties - sommige mensen halen 300Mbps, andere slechts 3Mbps, en dat hangt af van jouw stroomnet en de verstoring erop, dus wat je zelf haalt weet je enkel door te meten. Low-end powerline adapters die geen gebruik maken van randaarde halen gemiddeld hooguit 40Mbps, en ook daar zit ruim de helft onder het gemiddelde - maar ~25% haalt dik 60Mbps, dus ook hier: meten is weten.
Reden dat ik ook exacte merk+type wil weten: dan kan ik inschatten of een ander type powerline adapter beter zou presteren of je al het beste eruit haalt.
En WiFi?
You tell us, je zegt niets over hoe WiFi bij jou in huis geregeld is, met welke apparatuur en welke prestaties dat levert in de kamer in kwestie. Als je daar met een low-end apparaat die enkel 2.4GHz ondersteunt en hooguit twee antennes heeft (want dat zijn de specs van meeste TV's en van de ondertussen verouderde Playstation) een snelheid van 60Mbps kunt meten, dan is het antwoord: "waarschijnlijk wel". Haal je minder, dan "waarschijnlijk niet" met de huidige apparatuur en instellingen.