Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 13:12
Een goeie 6 jaar geleden heb ik bij mijn televisie zelf een HTPC in elkaar gezet om vanaf daar XBMCbuntu te draaien. Als media player gebruikte ik dan XBMC (later: Kodi) en op de achtergrond had ik wat software draaien om series en films automatisch binnen te laten lopen.

Nu wilde ik mijn systeem upgraden naar de laatste Ubuntu en eigenlijk de hele PC een software lift te geven, alleen daar ging ik een beetje de fout in. Mijn Ubuntu installatie is een beetje brak doordat ik liep te klooien met de upgrade.

Bij de overweging om hier tijd in te steken vroeg ik mij af of ik deze PC nog wel nodig heb, en of die misschien een ander doel kan dienen.

Series en films downloaden doe ik eigenlijk niet meer, door diensten als NPO Plus/Netflix/Youtube. Heel veel meer dan dat doe ik eigenlijk niet meer met die bak, beetje overkill dus.

Ik vroeg me dus eigenlijk het volgende af:
  1. Heeft het nog zin om deze bak op te lappen, en zo ja, wat zet ik er dan op? Kodibuntu/OpenElec?
  2. Is een Chromecast niet gewoon een eenvoudig(er) alternatief?
  3. Wat zouden alternatieve toepassingen zijn voor deze PC? Iets qua backup/smarthome/media toepassingen?
Was benieuwd of jullie nog leuke ideeen/inzichten hebben wat dit betreft.

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Beste antwoord (via Koeniepoenie op 07-07-2019 21:44)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die hype is van een aantal jaren geleden, toen Torrents nog volop draaiden en Netflix nog op moest komen. Tegenwoordig zijn er allerlei streaming mogelijkheden en TV's met apps. Een HTPC is daardoor ingehaald, niet meer rendabel te krijgen. Zeker wanneer je niet meer actief download of een uitgebreide muziekbibliotheek bezit is het gebruik van een HTPC overbodig.

Ik zou er zeker een andere bestemming voor vinden. Misschien een NAS van maken met wat uitgebreidere functies? De behuizing en onderdelen heb je al. Enkel nog een fatsoenlijk besturingssysteem er op wat voor een NAS prima te doen is en je bent klaar om te gaan.

Alle reacties

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:49
Dus je vraagt aan ons of je nog energie moet steken in een machine die je niet meer gebruikt?

Koop voor drie tientjes een chromecast en mocht je de HTPC dan missen kun je alsnog upgraden.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
Browsen op je tv.

PVO

• Koeniepoenie
Steefmeister schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:45:
Dus je vraagt aan ons of je nog energie moet steken in een machine die je niet meer gebruikt?

Koop voor drie tientjes een chromecast en mocht je de HTPC dan missen kun je alsnog upgraden.
Een machine die ik nu niet zoveel meer gebruik, maar misschien nieuw leven in kan blazen door 'm anders in te zetten :)

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

Acties:
  • Beste antwoord

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die hype is van een aantal jaren geleden, toen Torrents nog volop draaiden en Netflix nog op moest komen. Tegenwoordig zijn er allerlei streaming mogelijkheden en TV's met apps. Een HTPC is daardoor ingehaald, niet meer rendabel te krijgen. Zeker wanneer je niet meer actief download of een uitgebreide muziekbibliotheek bezit is het gebruik van een HTPC overbodig.

Ik zou er zeker een andere bestemming voor vinden. Misschien een NAS van maken met wat uitgebreidere functies? De behuizing en onderdelen heb je al. Enkel nog een fatsoenlijk besturingssysteem er op wat voor een NAS prima te doen is en je bent klaar om te gaan.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een HTPC hoeft helemaal niet zo gecompliceerd te zijn. Je doet het overkomen of je er weken aan tijd moet gaan insteken, misschien kun je dan inderdaad beter een andere hobby zoeken...

• Koeniepoenie
Dank voor het meedenken.

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:33
Torrents komen nog wel terug, hou daar rekening mee. Streaming landschap gaat heel versnipperd worden waardoor je terug zal moeten downloaden.

• Kneth87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-11 14:55
een htpc blijft zijn nut wel bewijzen op momenten dat je internet down is en je hebt meer controle over de content zonder afhankelijk te zijn van meerdere partijen (vooral nu het streaming landschap meer en meer gespreid zit). Veel werk vraagt het ook niet meer, ubuntu server met docker kom je al een héél eind mee en is makkelijk op te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Kneth87 op 12-07-2019 14:15 ]

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Het ligt eraan hoe je het gebruikt. Jij zegt dat je veel via streamingdiensten doet en de HTPC nauwelijks gebruikt. Nee, dan zou ik die ook niet gaan upgraden. Als ik kijk naar mijn eigen situatie: ik heb geen Netflix of Spotify. Ik heb wel een HTPC met 30k+ muziekbestanden en 500+ films. Kortom mijn HTPC zou ik nooit kwijt willen; staat vrijwel dagelijks aan en gaat niets boven een 4K filmpje kijken met goed beeld en geluid.

Wat je met die PC kunt doen? Misschien iets van een servertje? Of wellicht dat je er iemand anders mee blij kunt maken, misschien je ouders of andere binnen de familie?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-11 20:58

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hoewel ik zelf Netflix gebruik, blu-rays en 4K discs koop en afspeel, torrent ik ook nog aardig veel. En een Windows pc bij de tv is gewoon handig voor ook browsen en een beetje deftig muziek afspelen.
Een HTPC hoeft écht niet veel te kosten.
Er zijn alternatieven maar een volwaardige pc vind ik zelf gewoon prettig.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:32

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Huiskamer gamen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 00:21
:Y dat dus inderdaaad. Laat zich tegenwoordig prima met elkaar combineren met de semi-passieve GPU's. Ook de CPU's zijn in TDP behoorlijk naar beneden gegaan waardoor performance en stilte een stuk beter met elkaar combineert. Al enige tijd gebruik ik Kodi en Steam in Big Picture mode naar heel grote tevredenheid. Je kan nagenoeg naadloos schakelen tussen tv kijken, media-content kijken en gamen, zonder ook maar een toetsenbord of muis te hoeven aanraken.

iRacing Profiel

Pagina: 1