Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 13:02
Hallo,

Vraag:
Ik ga zoals het nu naar uitziet meerdere maanden op reis en ben aan het nadenken om een goede manier om backups te maken tijdens de reis.

Welke apparatuur heb ik?
Ik heb een 6D Mark II, GoPro 7 en wil daarnaast ook een nieuwe DJI Drone gaan kopen. Ik zal alles op volledige resolutie schieten (in RAW en 4K voor de GoPro Drone). Daarnaast heb ik een iPad Pro (10,5 Inch, 512gb, 2017), een Synology NAS (16TB) een Stack Account (1TB)

Wat is je budget?
Ik kan prima wat besteden, ik vind het belangrijker dat ik een goede backup heb en er zeker ben dat ik niet kwijtraak als ik hierop ga besparen.

Wat heb ik zelf al bedacht?
Ik heb zelf al een aantal ideeen in mijn hoofd. Ik zit er aan te denken om een WD My Passport SSD 1tb aan te schaffen (pricewatch: WD My Passport Wireless SSD 1TB Zwart Deze SSD schijf kan direct een backup maken van een SD kaart, daarnaast kan ik deze schijf ook linken aan een Dropbox account (Stack weet ik niet zeker of dit lukt), waarmee als ik in de bewoonde wereld ben, proberen zoveel mogelijk foto's te uploaden. Dit is natuurlijk niet helemaal een officieel backup, als mijn SSD schijf kapot gaat en niet alles is geupload ben ik alsnog mijn bestanden kwijt. Daarom had ik als ander alternatief gewoon heel veel SD kaartjes mee te nemen en daar niks op te wissen, of wellicht ook de foto's op mijn iPad te zetten.

Ik wil alleen voorkomen dat ik als thuis kom, op 3 plekken verschillende foto;s heb staan. Het schijnt ook te kunnen dat ik Adobe Lightroom kan linken aan mijn WD SDD, daar wil ik dan tijdens de reis al selecties maken (slechte foto's verwijderen, dubbele verwijderen etc). Idealieter zou ik die WD SSD op de een of andere manier kunnen linken aan bijvoorbeeld mijn iPad/NAS/Telefoon of nog andere harde schijf dat deze automatisch synchroniseert.

Daarnaast las ik laatst ook nog iets over IOS 13 en de mogelijkheid van op de aller nieuwste iPad pro om deze direct aan te kunnen sluiten via USB-C aan bijvoorbeeld een SSD. Dit kan wellicht ook nog interessant zijn.

Veel tekst, hopelijk kan iemand me hiermee helpen of hebben jullie nog andere ideeen voor goede foto opslag. Ik wil op de reis geen laptop meenemen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@woutertje6 Neem je ook een laptop mee op reis?

Mijn strategie ziet er altijd als volgt uit:

* Foto's/Video's op 2 SD kaarten
* Einde van de avond alles importeren op de laptop (LR / C1)
* Kopie van de map naar een externe SSD (Samsung T3 of T5)
* Laptop synchroniseert tijdens het slapen alles met de NAS (Cloud Station Drive)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Niet geheel on topic, maar sterk verwant en wellicht ook een goede inspiratie-bron: Hoe organiseer jij je foto's? in het Workflow subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Waar wil je je tegen beschermen? Defecten? Diefstal? Per ongeluk wissen? Brand?
Afhankelijk van je doel zijn er meerdere manieren die aansluiten bij je wensen.

Zo kan een lokale backup genoeg zijn als je alleen tegen defecten of per ongeluk wissen beschermd wil zijn. Maar als je je fysieke locatie wil afdekken als risico moet je backups naar een andere locatie maken, en dan zit je al snel vast aan internet. De vraag is dan of je überhaupt een verbinding hebt, en zo ja, of die dan snel genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb destijds mijn fototoestel voorzien van twee SD kaarten en elke foto die de camera naar beide kaarten laten schrijven. Vervolgens elke dag de gemaakte foto's kopiëren naar een externe schijf en één van de twee SD kaarten hergebruiken en de andere in een andere tas bewaren dan de externe harde schijf. Uploaden naar een cloud was geen optie door de grootte van de bestanden en het ontbreken van voldoende snel en onbeperkt internet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 13:02
Dank voor jullie reacties!

@Greatsworld, wil eigenlijk geen laptop meenemen. Maar de synchronisatie met NAS kan ik ook doen met de schijf.

@ moozzuzz, dank, ik zal eens gaan kijken! Ik wil tegen meerder zaken beschermen, voornamelijk defecten en diefstal. Ik zat er dus zelf aan te denken om alle sd kaartjes altijd bij me hebben (dag rugzak) en de SSD schijf dan in de backpack op de kamer.

@ Ge Brander, helaas heeft mij 6D geen 2 SD slots, maar kan natuurlijk gewoon net als jouw de sd kaarten bewaren. Ik moet denk ik eens gaan rekenen hoeveel sd kaartjes ik nodig ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruson
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:29
Ik had met de WD passport problemen met CF kaarten. Ik weet niet hoe het met SD kaarten zit. Met CF kaarten had ik af en toe dat hij aangaf binnen 2 minuten klaar te zijn met een volle CF kaart van 64 GB.. Daar ga ik niet op vertrouwen als ik in Afrika zit.

Uiteindelijk op zoek gegaan naar een oplossing met een scherm, zodat je kan verifiëren hoeveel foto's er getransferred zijn. Uiteindelijk gegaan voor een HyperDrive Colorspace UDMA 3 (slecht leverbaar in NL, uiteindelijk snel genoeg via de Australische Ebay binnengekomen).

Zelf een 2.5 inch HDD in gezet en het apparaat werkt uitstekend. Beetje oubollige interface/bediening, maar het apparaat doet prima wat het moet doen. Hij kan ook als WIFI-accesspoint dienen zodat je nog eventueel het een en ander kan uploaden.

Maar neem vooral ook gewoon een stapel SD kaartjes mee (evt. in een waterdicht opbergdoosje), SD kaartjes zijn een stuk goedkoper dan CF kaarten.

7DII | Canon 10-18 IS STM | Sigma 18-35 1.8 | Canon 100L | Canon MP-E 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 02:06
Ik heb in het verleden een NextoDI gebruikt tijdens safari's. Werkte prima om tijdens het rijden het ene kaartje leeg te trekken en de volgende de camera weer in. Denk vooral dat je keuze afhangt of en hoe vaak je beschikking hebt over goed internet. Het is een beetje een niche markt, maar er zijn wel goede systemen op de markt, alleen helaas niet heel goedkoop.
NextoDI maakt ze nog steeds (https://www.nextodi.com/) en als alternatief kan je ook nog naar de Xfer max kijken (https://www.dazuinfo.com/shop/ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Om deze reden heb ik een Android tablet. Verder doe ik er nooit wat mee.

De tablet heeft een 128GB SD kaart en aan de tablet hang ik een cardreader via USB. Foto’s kopieer ik naar de SD kaart in de tablet. Werkt prima. Plus die tablets zijn lekker goedkoop. Heb nu een of andere cheapass Samsung :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Zal ik ook nog iets goedkoops toevoegen, vooral als je op reis bent en weinig ruimte hebt: RAVPower FileHub. Hang er een grote USB stick in (of SSD) en je hebt een compact device voor een paar tientjes, die op vakantie ook nog als router dienst kan doen :) . Inloggen via de smartphone en overpompen maar. Te vinden op Amazon iig.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 08-07-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 01:08

Royz

Kleurenblind!!

Als ik wat meer geld over hou, wil ik het doen via een Gnarbox.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruson
Gnarbox heb ik ook naar gekeken maar vond ik te duur voor een redelijke opslagcapaciteit. Met de hyperdrive en een 1 tb 2.5 inch hdd was ik in totaal 250 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 01:08

Royz

Kleurenblind!!

Gruson schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:15:
Gnarbox heb ik ook naar gekeken maar vond ik te duur voor een redelijke opslagcapaciteit. Met de hyperdrive en een 1 tb 2.5 inch hdd was ik in totaal 250 euro kwijt.
Hoe werkt dat dan? Want een snelle search levert op dat de Hyperdrive van 500gb al 500 dollar kost. Ziet er trouwens ook wel nice uit! Heb je er al ervaringen mee?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gruson
Ik heb een lege hyperdrive colorspace udma3 kunnen bestellen via de Australische ebay bij een Australische fotozaak. Inclusief shipping en inklaren 210 euro. Ik zie dat mijn verkoper hem helaas niet meer aanbiedt. Sorry voor de dode mus.. Maar als je een lege voor een goede prijs vindt zou ik daarvoor gaan, met een ingebouwde schijf schiet de prijs omhoog, net zoals de gnarbox.

Ik heb hem 3 weken lang elke dag gebruikt, erg fijn apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 14:50

superblaag

Mooi spul hoor!

Ik gebruik een WD My Passport Wireless Pro 1tb als back-up in de vakanties.

SD-kaartje er in en hij begint alle nieuwe foto's te kopiëren.
Er staan dus geen dubbele foto's op en zonder tussenkomst van een computer.

Wi-Fi werkt er ook perfect op!

Hoe je thuis moet zorgen dat je alles weer synchroon hebt lopen weet ik niet.

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Gruson schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:22:
Ik heb een lege hyperdrive colorspace udma3 kunnen bestellen via de Australische ebay bij een Australische fotozaak. Inclusief shipping en inklaren 210 euro. Ik zie dat mijn verkoper hem helaas niet meer aanbiedt. Sorry voor de dode mus.. Maar als je een lege voor een goede prijs vindt zou ik daarvoor gaan, met een ingebouwde schijf schiet de prijs omhoog, net zoals de gnarbox.

Ik heb hem 3 weken lang elke dag gebruikt, erg fijn apparaat.
Deze heb ik inderdaad ook gebruikt, geen snelheidswonder maar ook zeker niet traag te noemen. Fijn apparaat.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1