Samsung Syncmaster P2270HD geeft geen beeld => inverter stuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Ik heb op marktplaats een Samsung Syncmaster P2270HD gekocht met een defect. De monitor schijnt geen beeld meer te geven. Eigenlijk het bekende probleem. Het scherm gaat wel aan, maar het lampje gaat rood branden en geeft geen beeld. Dit heb ik overigens niet zelf getest, omdat ik het niet z'n goed idee vind om de primaire condensator weer op te laden (= extra risico tijdens werken).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung Syncmaster P2270HD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de monitor opengeschroefd met behulp van: YouTube: Riparazione TV Samsung SyncMaster P2270HD HDTV monitor con immagine .... De condensators lijken in orde. Ze zijn namelijk niet bol. In het gelinkte filmpje wordt de inverter vervangen. De inverter schijnt - net als de condensators - vaak kapot te gaan in oudere LCD-monitoren van Samsung.

Ik heb op eBay gekeken of er een vervangend powerboard verkrijgbaar is. Deze kosten 60 euro incl. verzenden, dus dat ga ik niet doen. De inverter is een TM-09180 TNE 1041 E T. Helaas kan ik deze niet vinden op eBay. Ik kan wel de TM-09180 TNE 1041 C T vinden. Iemand enig idee of deze ook compatibel is en door mij vervangen kan worden. Ik heb namelijk eigenlijk geen ervaring met solderen, maar met wat filmpjes kom ik vaak een heel eind. Desnoods zet ik een advertentie in V&A of vraag ik iemand uit m'n kennissenkring.

Ik zal de verkoper ook wel even een berichtje sturen, maar misschien kom ik nog meer te weten door middel van dit topic.
Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aTbA2SVgfDiTSTe5exv9gdCw/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/liwQh3Db6hKCEgxJcKzznGC8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qHLZM3Q6u8ma4tbWhT9r9ien/thumb.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door hoi1234 op 05-07-2019 22:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royor
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 08:43
Wat ik even zou doen is meten of de inverters de eerste paar seconden na het aanzetten stroom krijgen. Daarna schiet wss de beveiliging in werking. Als je hebt vast weten te stellen dat ze stroom krijgen, kunnen er maar 3 opties zijn wat betreft de storing:
-of de inverter levert geen stroom
-of het signaal komt niet aan bij de CCFL (kabels stuk)
-of de CCFL zelf is kapot gegaan

Bij mij was de CCFL kapot gegaan. Ik heb toen nieuwe CCFL's besteld, erin gezet en gesoldeerd.

De inverter levert trouwens een hele hoge voltage aan de CCFL's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
royor schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:08:
Wat ik even zou doen is meten of de inverters de eerste paar seconden na het aanzetten stroom krijgen. Daarna schiet wss de beveiliging in werking. Als je hebt vast weten te stellen dat ze stroom krijgen, kunnen er maar 3 opties zijn wat betreft de storing:
-of de inverter levert geen stroom
-of het signaal komt niet aan bij de CCFL (kabels stuk)
-of de CCFL zelf is kapot gegaan

Bij mij was de CCFL kapot gegaan. Ik heb toen nieuwe CCFL's besteld, erin gezet en gesoldeerd.

De inverter levert trouwens een hele hoge voltage aan de CCFL's.
Ik weet niet of het verstandig is om te meten of de inverters stroom krijgen. Ik heb helemaal geen ervaring met elektronica doormeten. Ik ben bang dat ik domme fouten ga maken, die slecht kunnen uitpakken. Maar mocht ik dat gaan meten, waar moet ik dan gaan meten?

Terugkomend op mijn vraag: is de inverter die ik gevonden heb compatibel? Mocht het niet verstandig zijn om de elektronica door te meten, weer ik in ieder geval wat ik kan bestellen om de monitor hopelijk weer te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Aangezien die monitor toch wel minimaal iets van 7 jaar oud is, zou ik toch eerst beginnen om alle condensators te vervangen al is het alleen al uit voorzorg. Hij ligt al open en zelfs al zou je de inverter moeten vervangen, dan is het aannemelijk dat deze over niet al te lange tijd slecht kunnen worden en je weer opnieuw hem moet openmaken.

Dat een condensator niet bol staat zegt niet dat deze niet slecht kunnen zijn. (Ook all lijkt het wel om goede kwaliteit te gaan) Om dit zeker te weten moet je deze meten met een capacitormeter buiten circuit, dus desolderen (opletten welke pool waar zit). Vaak is het dan al qua handeling en tijd hetzelfde als direct vervangen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Breezers schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:22:
Aangezien die monitor toch wel minimaal iets van 7 jaar oud is, zou ik toch eerst beginnen om alle condensators te vervangen al is het alleen al uit voorzorg. Hij ligt al open en zelfs al zou je de inverter moeten vervangen, dan is het aannemelijk dat deze over niet al te lange tijd slecht kunnen worden en je weer opnieuw hem moet openmaken.

Dat een condensator niet bol staat zegt niet dat deze niet slecht kunnen zijn. (Ook all lijkt het wel om goede kwaliteit te gaan) Om dit zeker te weten moet je deze meten met een capacitormeter buiten circuit, dus desolderen (opletten welke pool waar zit). Vaak is het dan al qua handeling en tijd hetzelfde als direct vervangen.
Maar het zijn dus goede condensators? Een snelle google search leerde me dat het "niks bijzonders" is. Geen C(r)apXon-kwaliteit, maar zeker ook geen Panasonic-kwaliteit. In ieder geval, ik ga ze vervangen. Moet ik ook de primaire condensator vervangen? En heb je nog aanbevelingen voor vervangers?

Ik vind het vooral leuk om er een beetje aan te knutselen. Bijkomende voordeel is dat ik een upgrade kan doen. Heb nu een 1440*900 LCD voor series dat soms knippert. Als ik straks de Wii van m'n zwager krijg, kan ik deze ook via scart of tulp aansluiten. Maar het mag dus niet te duur worden. Ik ga eerst eens kijken wat de capaciteit en spanning is van de verschillende condensators en dan hoop ik op goed advies. Z'n tester is trouwens veel te duur. Wat ik las 90-100 euro én vervolgens zit ik nog steeds met oude condensators.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 06-07-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dat je weinig vindt komt omdat de Monitor in 2009..... al op de markt kwam en maar amper 2 maar verkocht is. Laatste nieuwprijs €200. Wat heb je voor deze defecte betaald?

Advies voor een volgende keer ivm jouw gemis aan meer en soldeer ervaring in dit soort apparaten: kijk eens in dit soort winkels rond waar je vanaf ca 35 euro al terecht kunt en zeker voor max ca 80 euro iets niets met 90 dagen garantie kunt kopen.
https://www.remarkt.nl/ca...msung+Syncmaster+P2270HD+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Ik dacht dat die Samwha caps de reeks was die Samsung vroeger vaak gebruikte en snel kapotgingen. Die Samyoung caps waren volgens mij OEM caps die het wel langer volhielden, maar inderdaad geen high end spul.

Die grote condensator kan je ook direct meenemen.

Bekendere merken zijn o.a.

Rubycon.
United Chemi-Con (Nippon Chemi-Con)
Nichicon.
Sanyo/Suncon.
Panasonic.
Hitachi.

Maar vaak ligt het er ook aan wat er op voorraad ligt bij de leveranciers, levertijden, prijzen en wat de toleranties dienen te zijn. Voor dit soort voedingsbordjes heb je doorgaands geen high end caps nodig en kan je met huismerk of generiek spul ook al uit de voeten al is het wel handig om even de specsheet te bekijken en de maximale omgevingstemperatuur te bekijk aangezien het wel heet kan worden in zon monitor

Een simpele capacitortester is iets van 10-13 euro bij Ali. Het grootste verschil is nauwkeurigheid die dan ergens rond de 5% kan liggen maar vaak ruim voldoende nauwkeurig is om te troubleshooten.

€ 10,86 53% Off | DM6013L Handheld Digitale capacimetro Capaciteit Meter Condensator Elektronische Capaciteit Tester Diagnose-tool + LCD Backlight
https://s.click.aliexpress.com/e/c8bOi40s

€ 12,92 13% Off | LCR-TC1 3.5 inch Kleurrijke Display Multifunctionele TFT Backlight Transistor Tester
https://s.click.aliexpress.com/e/cGXtJKWc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
route99 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:56:
Dat je weinig vindt komt omdat de Monitor in 2009..... al op de markt kwam en maar amper 2 maar verkocht is. Laatste nieuwprijs €200. Wat heb je voor deze defecte betaald?

Advies voor een volgende keer ivm jouw gemis aan meer en soldeer ervaring in dit soort apparaten: kijk eens in dit soort winkels rond waar je vanaf ca 35 euro al terecht kunt en zeker voor max ca 80 euro iets niets met 90 dagen garantie kunt kopen.
https://www.remarkt.nl/ca...msung+Syncmaster+P2270HD+
Goed advies, maar daar doe ik 't niet voor... Het repareren is het meest belangrijke. Daarom heb ik hem gekocht. En tja, dat ik geen ervaring heb, kan ik maar op één manier oplossen. Gelukkig bestaat Google, YouTube en Tweakers. Als ik nooit iets repareer, hoe moet ik dan ervaring op doen? En ja, misschien gaat er een keer iets kapot, maar dat is misschien goedkoop te fixen of een goed leermoment. Anders is het als het gevaarlijk wordt. Dan wil ik me sowieso eerst goed inlezen.
Breezers schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:07:
Ik dacht dat die Samwha caps de reeks was die Samsung vroeger vaak gebruikte en snel kapotgingen. Die Samyoung caps waren volgens mij OEM caps die het wel langer volhielden, maar inderdaad geen high end spul.

Die grote condensator kan je ook direct meenemen.

Bekendere merken zijn o.a.

Rubycon.
United Chemi-Con (Nippon Chemi-Con)
Nichicon.
Sanyo/Suncon.
Panasonic.
Hitachi.

Maar vaak ligt het er ook aan wat er op voorraad ligt bij de leveranciers, levertijden, prijzen en wat de toleranties dienen te zijn. Voor dit soort voedingsbordjes heb je doorgaands geen high end caps nodig en kan je met huismerk of generiek spul ook al uit de voeten al is het wel handig om even de specsheet te bekijken en de maximale omgevingstemperatuur te bekijk aangezien het wel heet kan worden in zon monitor

Een simpele capacitortester is iets van 10-13 euro bij Ali. Het grootste verschil is nauwkeurigheid die dan ergens rond de 5% kan liggen maar vaak ruim voldoende nauwkeurig is om te troubleshooten.

€ 10,86 53% Off | DM6013L Handheld Digitale capacimetro Capaciteit Meter Condensator Elektronische Capaciteit Tester Diagnose-tool + LCD Backlight
https://s.click.aliexpress.com/e/c8bOi40s

€ 12,92 13% Off | LCR-TC1 3.5 inch Kleurrijke Display Multifunctionele TFT Backlight Transistor Tester
https://s.click.aliexpress.com/e/cGXtJKWc
Ik zal eens kijken wat ik online of in een winkel kan vinden. Is z'n tester echt handig? 13 euro valt mee. Maar ik vind het zonde van het geld, als ik deze niet gebruik. Ook vraag ik me af hoe veilig zoiets is uit China. Kijk, als ik kwaliteit matige caps ga testen, kan ik ze beter vervangen. Door ze te testen, ben ik geld kwijt aan een tester en vervolgens heb ik alsnog matige caps. Kan ik ze beter direct vervangen. Ik wil het graag meteen goed doen.

[ Voor 46% gewijzigd door hoi1234 op 06-07-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Niks moet, maar soms zijn bepaalde condensatoren lastiger te vinden, hebben een langere levertijden, verzend- of onderkosten en dus kan het voorkomen dat je dan dagen/weken verder bent, redelijk wat geld hebt betaald en dat je dan pas er achter komt dat het wel/niet daar aan lag.

Een condensator loshalen is een paar seconden werk en dan weet je wel direct het antwoord of je wel/niet iets moet bestellen.

Of je het vaak gebruikt ? Ligt er aan of je veel hobby projectjes hebt liggen denk ik. Veel voedingsprintjes hebben condensatoren dus kom je ze wel vaak tegen. Voor audioapparatuur, versterkers, meetapparatuur zal er voldoende condensatoren aanwezig zijn als o.a. filter maar dat is wel een vakgebied op zich.

Veilig ? Zolang je niet met super condensators speelt en de zware jongens even ontlaadt dan is er eigenlijk niets dat onveilig kan zijn.

Die meter van 13 euro kan bijv. ook weerstanden, transistors, infrarood, diode, triac etc uitlezen en is wel een soort “Zwitsers zakmes” die naast een goede multimeter een compleet pakket aan mogelijkheden biedt

[ Voor 10% gewijzigd door Breezers op 06-07-2019 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Breezers schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:30:
Niks moet, maar soms zijn bepaalde condensatoren lastiger te vinden, hebben een langere levertijden, verzend- of onderkosten en dus kan het voorkomen dat je dan dagen/weken verder bent, redelijk wat geld hebt betaald en dat je dan pas er achter komt dat het wel/niet daar aan lag.

Een condensator loshalen is een paar seconden werk en dan weet je wel direct het antwoord of je wel/niet iets moet bestellen.

Of je het vaak gebruikt ? Ligt er aan of je veel hobby projectjes hebt liggen denk ik. Veel voedingsprintjes hebben condensatoren dus kom je ze wel vaak tegen. Voor audioapparatuur, versterkers, meetapparatuur zal er voldoende condensatoren aanwezig zijn als o.a. filter maar dat is wel een vakgebied op zich.

Veilig ? Zolang je niet met super condensators speelt en de zware jongens even ontlaadt dan is er eigenlijk niets dat onveilig kan zijn.

Die meter van 13 euro kan bijv. ook weerstanden, transistors, infrarood, diode, triac etc uitlezen en is wel een soort “Zwitsers zakmes” die naast een goede multimeter een compleet pakket aan mogelijkheden biedt
Ik bedoel vooral of de tester veilig is. Ik heb begrepen dat Chinese multimeters bijvoorbeeld onveilig(er) zijn dan de duurdere die je in NL koopt. In ieder geval is het duidelijk. Maar als je crapcondensators onnodig vervangt, krijg je tenminste goede kwaliteit terug.

Ik ben een beginneling, ik zie het echt gebeuren dat ik onhandige fouten maak. Als een iets duurdere meter er voor zorgt, dat er geen onveilige situatie plaatsvindt en de goedkopere dit niet doet, wil ik de duurdere hebben. (Had iets gelezen over zekeringen in duurdere multimeters die ervoor zorgen dat de multimeter niet ontploft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Niks mis met een beginneling zijn, maar een monitor complexiteit/veiligheid ivm hogere spanningen, leek me niet het meest ideale start project. Werk nu erg veilig en overweeg daarna een herstart met een eenvoudiger projectje, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 09:21
Een eenvoudige multimeter koop je voor een paar euro bij de ac-tion.

Zet de monitor gewoon eens aan en vertel wat er gebeurt.
Dit is gissen.
Zonder enige elektronica kennis wordt het sowieso lastig maar misschien lukt het.
Heb je wel beschikking over een goede soldeerbout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
route99 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:15:
Niks mis met een beginneling zijn, maar een monitor complexiteit/veiligheid ivm hogere spanningen, leek me niet het meest ideale start project. Werk nu erg veilig en overweeg daarna een herstart met een eenvoudiger projectje, succes!
Wat zou dan een beter volgend project zijn? Kijk als het echt gevaarlijk is, dan ga ik eerst iets makkelijkers doen. Trouwens, waarom zo een meer ervaren iemand wel veilig aan een monitor kunnen werken? Welke kennis/welke vaardigheden beheers je dan, dat het wel veilig kan?
ronnie vd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:32:
Een eenvoudige multimeter koop je voor een paar euro bij de ac-tion.

Zet de monitor gewoon eens aan en vertel wat er gebeurt.
Dit is gissen.
Zonder enige elektronica kennis wordt het sowieso lastig maar misschien lukt het.
Heb je wel beschikking over een goede soldeerbout?
Soldeerbout heb ik van een collega geleend. Als ik zeker weet dat ik meer wil solderen, ga ik een goede soldeerbout kopen, een tr100 o.i.d. En met YouTube kom je vaak een heel eind. Misschien dat je dan op een gegeven moment goede componenten vervangt, maar het eindresultaat is wel succesvol. Hoe kan ik trouwens beter worden? Heb al de video's van EEV Blog gevonden. Die zou ik nog eens kunnen bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je schrijft in je ts dat je beeld krijgt, is dat beeld met licht of alleen beeld (= schuin om het scherm zien en licht inschijnen).

1. probeer een schema te bemachtigen van het bord, dan weet je waar er welke spanningen opstaan tip elektrotanya.com heeft hem ;)

2. meet die zekering eens door (weerstandsmeting of biepen) van de ccfl inverter (dat groene ding met F301 erbij)
3. de condensators die naar alle waarschijnlijkheid als buffer dien voor de achtergrond verlichting, lijken me niet defect, maar desolderen en uitmeten kan handig zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Damic schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:53:
Je schrijft in je ts dat je beeld krijgt, is dat beeld met licht of alleen beeld (= schuin om het scherm zien en licht inschijnen).

1. probeer een schema te bemachtigen van het bord, dan weet je waar er welke spanningen opstaan tip elektrotanya.com heeft hem ;)

2. meet die zekering eens door (weerstandsmeting of biepen) van de ccfl inverter (dat groene ding met F301 erbij)
3. de condensators die naar alle waarschijnlijkheid als buffer dien voor de achtergrond verlichting, lijken me niet defect, maar desolderen en uitmeten kan handig zijn.
Nee, ik krijg geen beeld, maar het ledje gaat wel rood branden. Maar ik ga voor de zekerheid toch eerst alle condensators vervangen, mits dit niet te duur is. Daarna ga ik wel zelf even kijken wat het wel en wat het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Rood branden wil zeggen dat er iets belangrijk niet opstart of in sluiting ligt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik ga eerst de condensators vervangen. Misschien dat het defect dan al opgelost is, anders voorkomt het dat ze binnen geringe tijd alsnog ploffen. Daar heb ik nog enkele vragen over. Ik zie dat conrad condensators verkoopt van panasonic uit verschillende series (FT, FR, FM, FC, FT). Wat zijn de verschillen tussen de verschillende series? Een snelle google search kan deze vraag niet echt beantwoorden.

Als dit niet lukt, zou ik daarna de Inverter vervangen. Doormeten kan nog altijd.Condensators en Inverters schijnen berucht te zijn bij Samsung. Als het met het vervangen van de condensators of de inverter opgelost is, heb ik zonder al te veel moeite een mooi beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Ik heb een syncmaster 226bw die er op een gegeven moment ook mee ophield. Alle condensators zagen er nog prima uit maar heb ze toch vervangen want niet geschoten is altijd mis. Scherm doet het alweer jaren prima met de nieuwe condensators (was een compleet setje van ebay voor een paar centen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
https://nl.mouser.com/Pan...heets/_/N-75hqw?P=1z13zdy

Bovenstaande link geeft je verschillende datasets per serie. Vaak heeft een serie een bepaalde eigenschap zoals hittebestendiger, lagere weerstand, ESR, hogere capaciteit, inschakelspanning, tolerantie etc. afhankelijk voor de gekozen toepassing. Daarnaast heb je ook te maken met uitvoering zoals miniatuur, surface mounted, trough hole, SMD etc.

Aangezien een voedingsprint niet heel erg gevoelig zal zijn voor de specifieke eigenschappen kan je ze vaak allemaal gebruiken van een bekend merk zolang je maar trough hole neemt met dezelfde maten, uF waarde en voltage. Je kan nog even kijken naar specsheet van de huidige condensatoren om de waardes te vergelijken.

Als je echt de verschillen wilt weten en meten dan heb je al snel een oscilloscoop nodig en een behoorlijke basis kennis natuurkunde/elektrotechniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Breezers schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:43:[/b]
https://nl.mouser.com/Pan...heets/_/N-75hqw?P=1z13zdy

Bovenstaande link geeft je verschillende datasets per serie. Vaak heeft een serie een bepaalde eigenschap zoals hittebestendiger, lagere weerstand, ESR, hogere capaciteit, inschakelspanning, tolerantie etc. afhankelijk voor de gekozen toepassing. Daarnaast heb je ook te maken met uitvoering zoals miniatuur, surface mounted, trough hole, SMD etc.

Aangezien een voedingsprint niet heel erg gevoelig zal zijn voor de specifieke eigenschappen kan je ze vaak allemaal gebruiken van een bekend merk zolang je maar trough hole neemt met dezelfde maten, uF waarde en voltage. Je kan nog even kijken naar specsheet van de huidige condensatoren om de waardes te vergelijken.

Als je echt de verschillen wilt weten en meten dan heb je al snel een oscilloscoop nodig en een behoorlijke basis kennis natuurkunde/elektrotechniek
Ik kan dus gewoon de goedkoopste Panasonic condensator kopen? Oja, en ik heb besloten om toch z'n tester te kopen. Tenminste, als ik die blauwe dingen (volgens mij condensators van 3kV, rood omcirkeld op foto) er ook mee kan testen. Enige is, is dat veilig? 3kV is -als ik mijn natuurkundelessen goed herinner- 3000V.

Wat doet z'n tester eigenlijk. Ik weet dat op sommige multimeters ook al een tester of in ieder geval een uF-meetfunctie zit. Kan ik dan niet beter meteen iets goeds kopen en een multimeter kopen van fatsoenlijke kwaliteit. Kan ik ook meteen spanning, stroom e.d. meten. Ten slotte wat is dat zwarte ding dat ik rood omcirkeld heb?
Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/56zj56Y0GCQoYGJozDX2mPvU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SytNMpJTlrnoeOpf02VnBXnI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sDTc94LvBK3Bxp6sIlKGk8k5/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZWBA1xuClYQyqqZcks8Q8zZO/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
hoi1234 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:52:
[...]

Ik kan dus gewoon de goedkoopste Panasonic condensator kopen? Oja, en ik heb besloten om toch z'n tester te kopen. Tenminste, als ik die blauwe dingen (volgens mij condensators van 3kV, rood omcirkeld op foto) er ook mee kan testen. Enige is, is dat veilig? 3kV is -als ik mijn natuurkundelessen goed herinner- 3000V. (Ik kan van te voren de spanning meten die nog opgeslagen zit. En desnoods de plus en min verbinden met een weerstand waarvan ik het koolstof gedeelte vasthoudt met een pincet)

Wat doet z'n tester eigenlijk. Ik weet dat op sommige multimeters ook al een tester of in ieder geval een uF-meetfunctie zit. Kan ik dan niet beter meteen iets goeds kopen en een multimeter kopen van fatsoenlijke kwaliteit. Kan ik ook meteen spanning, stroom e.d. meten. Ten slotte wat is dat zwarte ding dat ik rood omcirkeld heb?
Public
Publieke map
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Het enige dat je moet doen is die 6 electrolytische gele condensatoren, de 2 kleine grijs/zwarte linksonder en die grote in het midden de waardes opschrijven van opschrijven, de maat grofweg meten en bestellen.

Dat zwarte component die je rood hebt gemarkeerd lijkt mij een spoel te wezen.

Die blauwe condensatoren lijken mij eerder piekspanning/inschakelspanning op te vangen maar lijkt me heel stug dat die kapot zijn. Dat er er wellicht 3kV op staat gedrukt zegt iets over de capaciteit maar hoeft niet te betekenen dat deze ook opgeladen is, het kan zijn dat deze alleen bij een inschakelspanning even een bepaalde piek voltage mee krijgen maar kan best dat deze direct weer worden ontladen daarna. Tevens is voltage niet zaligmakend (zie elektrische vliegenmepper, schrikdraad etc )

Een tester stuurt een lage stroom door een condensator, laadt deze even op en ontlaadt deze weer meteen, vervolgens berekend deze de capaciteit, polariteit, voltage, ESR etc bij benadering (even afhankelijk van het type meter)

Een goede multimeter met voldoende functies is een apparaat dat je bijna voor het leven koopt en lang plezier van kan hebben. Hoe nauwkeuriger de meter is (meer cijfers achter komma) des te duurder worden ze en moet je afvragen of je dit ook ooit gaat gebruiken. (Meer bedoelt voor laboratorium testen of ontwikkelen van electronica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Breezers schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:37:
Het enige dat je moet doen is die 6 electrolytische gele condensatoren, de 2 kleine grijs/zwarte linksonder en die grote in het midden de waardes opschrijven van opschrijven, de maat grofweg meten en bestellen.

Dat zwarte component die je rood hebt gemarkeerd lijkt mij een spoel te wezen.

Die blauwe condensatoren lijken mij eerder piekspanning/inschakelspanning op te vangen maar lijkt me heel stug dat die kapot zijn. Dat er er wellicht 3kV op staat gedrukt zegt iets over de capaciteit maar hoeft niet te betekenen dat deze ook opgeladen is, het kan zijn dat deze alleen bij een inschakelspanning even een bepaalde piek voltage mee krijgen maar kan best dat deze direct weer worden ontladen daarna. Tevens is voltage niet zaligmakend (zie elektrische vliegenmepper, schrikdraad etc )

Een tester stuurt een lage stroom door een condensator, laadt deze even op en ontlaadt deze weer meteen, vervolgens berekend deze de capaciteit, polariteit, voltage, ESR etc bij benadering (even afhankelijk van het type meter)

Een goede multimeter met voldoende functies is een apparaat dat je bijna voor het leven koopt en lang plezier van kan hebben. Hoe nauwkeuriger de meter is (meer cijfers achter komma) des te duurder worden ze en moet je afvragen of je dit ook ooit gaat gebruiken. (Meer bedoelt voor laboratorium testen of ontwikkelen van electronica)
Oké, bedankt. Ik bestel gewoon die tester via AliExpress en koop een goedkope multimeter bij de Action. Als ik meer wil, koop ik wel een goede. Trouwens die kleine zijn van het merk Rubycon. Wil ik die ook vervangen? Het is wel een kwaliteitsmerk, maar ik weet niet wat er nog van over is van die kwaliteit na 7 jaar. (heb 't nagevraagd, condensators zijn nooit vervangen)

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 07-07-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
hoi1234 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:51:
[...]

Oké, bedankt. Als ik het goed begrijp, kan ik dus beter bij de Action een multimeter halen en via alieexpress een tester. Als ik er later achter kom dat ik echt een betere multimeter nodig heb, kan ik deze kopen.
Ik weet niet wat de Action aan multimeters verkoopt (zou eerder even bij Conrad oid kijken of daar niet een eenvoudige multimeter is als je daar toch al iets besteld ) en inderdaad een losse tester voor weinig geld. Als de hobby bevalt, je vaker dingen moet uitzoeken heb je ook een beter beeld van wat je mist/hebt en kan je altijd een deftige multimeter kopen die voldoet aan jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Breezers schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:58:
[...]

Ik weet niet wat de Action aan multimeters verkoopt (zou eerder even bij Conrad oid kijken of daar niet een eenvoudige multimeter is als je daar toch al iets besteld ) en inderdaad een losse tester voor weinig geld. Als de hobby bevalt, je vaker dingen moet uitzoeken heb je ook een beter beeld van wat je mist/hebt en kan je altijd een deftige multimeter kopen die voldoet aan jouw eisen.
Een multimeter bij de Action kost volgens mij 5 euro. Bij de Conrad moet je volgens mij toch snel aan 15-25 euro denken. Een beetje veel om dingen uit te proberen.

Welke tester zou je trouwens aanraden?
https://nl.aliexpress.com...88dc64bc99ef84edea36f8787
Lijkt net als een multimeter te werken, maar volgens mij is het niet mogelijk om andere dingen dan condensators te meten.

Lijkt me erg complex werken, maar is wel geschikt voor andere componenten dan condensators. Kan ik ook al bijv. transistors gaan doormeten, zonder daar eerst nog een apparaatje voor te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
hoi1234 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:10:
[...]

Een multimeter bij de Action kost volgens mij 5 euro. Bij de Conrad moet je volgens mij toch snel aan 15-25 euro denken. Een beetje veel om dingen uit te proberen.

Welke tester zou je trouwens aanraden?
Lijkt net als een multimeter te werken, maar volgens mij is het niet mogelijk om andere dingen dan condensators te meten.

Lijkt me erg complex werken, maar is wel geschikt voor andere componenten dan condensators. Kan ik ook al bijv. transistors gaan doormeten, zonder daar eerst nog een apparaatje voor te moeten kopen.
Tsja, je kan mazzel hebben voor die prijs maar is wel erg goedkoop.... Als deze een echte CE keurmerk heeft en niet de China Export, tevens een diode stand, continue piep indicatie, weerstand kan meten dan moet je een eind kunnen komen. (Al zou ik toch zelf huiverig zijn met 230v)

Die laatste variant is juist niet complex : component aansluiten en op knop drukken, het apparaat probeert zelf te analyseren wat het voor component is en geeft de bijhorende waarde weer, je hoeft dus niets in te stellen.
Het enige nadeel is dat die krokodillenbekjes van die testdraden een beetje fragiel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Breezers schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Tsja, je kan mazzel hebben voor die prijs maar is wel erg goedkoop.... Als deze een echte CE keurmerk heeft en niet de China Export, tevens een diode stand, continue piep indicatie, weerstand kan meten dan moet je een eind kunnen komen. (Al zou ik toch zelf huiverig zijn met 230v)

Die laatste variant is juist niet complex : component aansluiten en op knop drukken, het apparaat probeert zelf te analyseren wat het voor component is en geeft de bijhorende waarde weer, je hoeft dus niets in te stellen.
Het enige nadeel is dat die krokodillenbekjes van die testdraden een beetje fragiel zijn
Ik zit alleen nog heel erg te twijfelen. Het zijn condensators van 7 jaar oud... Als ik deze gewoon preventief vervang, dan heb ik z'n tester voor nu geeneens nodig. Enige is dat de primaire condensator niet leverbaar is bij Conrad. (deze zou ik eventueel nog kunnen testen en if working, laten zitten, maar ja ook 7 jaar oud...) Ik weet echt niet wat ik er mee opschiet om condensators te testen, die ik beter preventief kan vervangen. Ja. Dan weet ik dat ze nu wel of niet kapot zijn en vervolgens ga ik ze ongeacht het resultaat vervangen. Of is het verstandig om die blauwe ook te testen (daar wou ik een tester voor hebben)?

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 07-07-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
hoi1234 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Ik zit alleen nog heel erg te twijfelen. Het zijn condensators van 7 jaar oud... Als ik deze gewoon preventief vervang, dan heb ik z'n tester voor nu geeneens nodig. Enige is dat de primaire condensator niet leverbaar is bij Conrad. (deze zou ik eventueel nog kunnen testen en if working, laten zitten, maar ja ook 7 jaar oud...) Ik weet echt niet wat ik er mee opschiet om condensators te testen, die ik beter preventief kan vervangen. Ja. Dan weet ik dat ze nu wel of niet kapot zijn en vervolgens ga ik ze ongeacht het resultaat vervangen. Of is het verstandig om die blauwe ook te testen (daar wou ik een tester voor hebben)?
In dat geval alleen de kleinere condensatoren bestellen en vervangen zonder testen. Tester laten zitten en bestel een multimeter van rond de 30 euro. Die multimeter gaat je nog jarenlang helpen en je kunt altijd extra apparatuur aanschaffen als je dat nodig vindt.
Die blauwe condensatoren gewoon laten zitten.

https://www.conrad.nl/p/v...oeren-vc130-1-ms-4-048679

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als die blauwe condensators defect zijn zul je dat wel zien, dan zit er een gat in of zijn ze gebarsten :)

Dat wat je omcirkeld heb is een ontstoorspoel voor de secundaire kant van de trafo.

Die goedkope meters alleen gebruiken voor <100V toepassingen, als je je leven lief is dan zou ik geen netspanning mee meten, meestal zijn de toleranties die nodig zijn voor een apparaat dat 230V (of hoger) kan meten veel te klein en dus als er iets mis gaat (in de meter door stofje ofzo) dan komt de steekvlam eruit.

[ Voor 65% gewijzigd door Damic op 07-07-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Damic schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:01:
Als die blauwe condensators defect zijn zul je dat wel zien, dan zit er een gat in of zijn ze gebarsten :)

Dat wat je omcirkeld heb is een ontstoorspoel voor de secundaire kant van de trafo.

Die goedkope meters alleen gebruiken voor <100V toepassingen, als je je leven lief is dan zou ik geen netspanning mee meten, meestal zijn de toleranties die nodig zijn voor een apparaat dat 230V (of hoger) kan meten veel te klein en dus als er iets mis gaat (in de meter door stofje ofzo) dan komt de steekvlam eruit.
Dus ik kan met z'n goedkope multimeter ook niet checken of er spanning staat op de primaire condensator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat kan je wel maar ik zou dat niet doen met zo'n goedkoop prul en er staat wel spanning op andersging die niet aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Damic schreef op maandag 8 juli 2019 @ 06:40:
Dat kan je wel maar ik zou dat niet doen met zo'n goedkoop prul en er staat wel spanning op andersging die niet aan ;)
Oh, ik heb hem helemaal niet aan proberen te zetten. Zoals ik al aangaf, ga ik af op wat de verkoper zei. Ik heb in ieder geval nieuwe condensators gekocht en ook wat desoldeerdraad. De primaire condensator kon ik niet vinden. Volgens mij heb ik een radiaal nodig en ze hebben ze alleen die je kunt insteken.

[ Voor 23% gewijzigd door hoi1234 op 08-07-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee dat is een gewone condensator plat gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Damic schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:00:
Nee dat is een gewone condensator plat gelegd.
Dus z'n insteekding werkt wel of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

hoi1234 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Ik zit alleen nog heel erg te twijfelen. Het zijn condensators van 7 jaar oud... Als ik deze gewoon preventief vervang, dan heb ik z'n tester voor nu geeneens nodig.
Dit lijkt me geen effectieve strategie. Een reparatie doe je op basis van een analyse.
Hoe? Normaal hebben monteurs een schema van de Monitor en gaan ze op basis daarvan icm hun elektronica kennis aan het meten en doen zo icm wat ze wel of niet zien op de monitor een analyse van het probleem maken. En besluiten vervolgens hoe hun plan voor de reparatie van start gaat of ze verklaren hem meteen totaal loss.

Stel je vervangt alle condensatoren en hij doet het nog niet, bij gebrek aan een analyse is dat een realistische optie. Wat is dan jouw volgende stap?

IMHO en afrader deze werkwijze zonder enige analyse en kennis van zaken, je hebt wel met een vak te maken, prima dat je er een speeltuin van maakt maar verwacht van ons, lig mij, geen tips wat je vervangen moet zonder dat er een echte analyse is, je speelt nu Russische roulette met elektronica en het kan bij ondeskundigheid nog echt heel gevaarlijk worden ook.

Met alle respect:Je weet echt niet waar je mee bezig mee bezig bent..
Ik heb er geen problemen mee om dit hier te schrijven om iemand tegen zich zelf te beschermen.

Je vroeg welk ander project dan?
Wel mijn advies is eigenlijk iets anders.
Begin eens met electronica pakketje in elkaar te solderen, er zijn er genoeg, Velleman bijvoorbeeld en ga eens na hoe dat werkt en meet er eens aan, of leen of koop een boek met schema's en bouw daar wat van.
Begin niet al te ingewikkeld.
Lukt dat, laat dan iemand met verstand er expresss een defect in laten maken eñ jij mag die opzoeken...En repareren...

Je hoeft het met mijn visie met eens te zijn, maar overdenk het minimaal eens.
Veel succes en sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
route99 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:18:
[...]

Dit lijkt me geen effectieve strategie. Een reparatie doe je op basis van een analyse.
Hoe? Normaal hebben monteurs een schema van de Monitor en gaan ze op basis daarvan icm hun elektronica kennis aan het meten en doen zo icm wat ze wel of niet zien op de monitor een analyse van het probleem maken. En besluiten vervolgens hoe hun plan voor de reparatie van start gaat of ze verklaren hem meteen totaal loss.

Stel je vervangt alle condensatoren en hij doet het nog niet, bij gebrek aan een analyse is dat een realistische optie. Wat is dan jouw volgende stap?

IMHO en afrader deze werkwijze zonder enige analyse en kennis van zaken, je hebt wel met een vak te maken, prima dat je er een speeltuin van maakt maar verwacht van ons, lig mij, geen tips wat je vervangen moet zonder dat er een echte analyse is, je speelt nu Russische roulette met elektronica en het kan bij ondeskundigheid nog echt heel gevaarlijk worden ook.

Met alle respect:Je weet echt niet waar je mee bezig mee bezig bent..
Ik heb er geen problemen mee om dit hier te schrijven om iemand tegen zich zelf te beschermen.

Je vroeg welk ander project dan?
Wel mijn advies is eigenlijk iets anders.
Begin eens met electronica pakketje in elkaar te solderen, er zijn er genoeg, Velleman bijvoorbeeld en ga eens na hoe dat werkt en meet er eens aan, of leen of koop een boek met schema's en bouw daar wat van.
Begin niet al te ingewikkeld.
Lukt dat, laat dan iemand met verstand er expresss een defect in laten maken eñ jij mag die opzoeken...En repareren...

Je hoeft het met mijn visie met eens te zijn, maar overdenk het minimaal eens.
Veel succes en sterkte.
Je hebt zeker een punt wat betreft willekeurig onderdelen vervangen. Veelal zijn het ofwel de condensators die problemen geven ofwel de inverter, vandaar dat ik als leek dacht even snel één van de twee te vervangen en daar succes mee te hebben.

Maar welke kennis moet ik dan precies opdoen van elektronicapakketen? Ja, ik soldeer alles in elkaar en dan werkt het of zo. Maar wat moet ik daar van leren? Solderen is leuk, maar ik wil er natuurlijk wel echt wat van kunnen leren. Ik heb alleen geen idee wat ik er van zou moeten leren en op welke manier. Hoe gaat mij het precies brengen waar ik naartoe wil? (genoeg verstand van zaken hebben, om grotere dingen te repareren) Het heeft gewoon geen zin om pakketjes in elkaar te solderen. Dan moet ik wel echt weten wat ik er mee moet.

EDIT: Zoiets: https://www.budgetronics....up_id=20&aid=1160&lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zoiets kan ook, maar ik schreef ook dat iemand als het werkt express een fout er in aanbrengt en dat jij die systematisch op met zien te sporen. Het gaat dus niet alleen om hoe het in elkaar zit maar ook hoe het werkt, een schema kunt lezen en begrijpen zodat je weet hoe je een analyse kunt doen waar de fout het meest waarschijnlijk zit en dat kunt repareren. Is er geen knutselgroep in jouw buurt? Iig verzin iets waardoor je basis ervaring hierin opdoet.
Forum tip: je hoeft mij niet te quoten als mijn verhaal direct boven jouw antwoord staat, dat maakt het forum niet prettig leesbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 09-07-2019 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:53

MsG

Forumzwerver

Tof dat je besluit te willen repareren. Wat je nog kan doen is kijken of je met een zaklamp wel beeld ziet. De rode led lijkt er niet op te duiden, maar als de backlight stuk is heb je geen achtergrondverlichting en zie je dus ook niks van het beeld tenzij je met een felle zaklamp op het scherm schijnt, dan zie je lichtjes wel wat beeld.

Wel zijn monitoren met klassieke ccfl backlight wat gevaarlijker en moeilijker te repareren dan modernere schermen met led-verlichting. Ik zou de apparatuur gewoon kopen, immers je deed bewust deze aankoop van een kapot scherm, dan wil je er toch ook wat van kunnen leren en daarmee in het vervolg ook kunnen troubleshooten bij eventuele defecte apparatuur?

Wat het regelmatig is bij dit soort apparatuur

- Elco's
- Bij sommige Samsungs bepaalde weerstanden die vroegtijdig sneuvelen (245b is hier berucht om.)
Inverter transformator, die zijn vaak ook niet zo duur.
Ccfl zelf. Dat kan je eventueel zelf testen met een bewerkte spaarlamp.

Maar zorg dat je ten allen tijde weet wat je aan het doen bent. Gewoon random onderdelen vervangen kan, maar de kans dat je dan dingen onnodig vervangt is dan aanwezig, en het lijkt me leerzamer om echt te leren speuren naar symptomen en het kunnen meten van bepaalde voltages bijvoorbeeld.

Is de service manual van deze monitor te vinden? Dat lijkt me een goede stap. Als die niet rondzwerft op internet is het al een stukje moeilijker.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
route99 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:33:
Zoiets kan ook, maar ik schreef ook dat iemand als het werkt express een fout er in aanbrengt en dat jij die systematisch op met zien te sporen. Het gaat dus niet alleen om hoe het in elkaar zit maar ook hoe het werkt, een schema kunt lezen en begrijpen zodat je weet hoe je een analyse kunt doen waar de fout het meest waarschijnlijk zit en dat kunt repareren. Is er geen knutselgroep in jouw buurt? Iig verzin iets waardoor je basis ervaring hierin opdoet.
Volgens mij is er wel een hackerspace redelijk in de buurt. Maar ja, zijn die niet vooral bedoeld voor mensen die al de nodige kennis hebben?

Dus ik moet:
-weten hoe je schema's leest
-weten wat verschillende componenten doen
-leren meten en analyseren

Is er een boek of website die mij kan uitleggen hoe je schema's leest? YouTube kan me wel het één en ander verduidelijken over meten en analyseren en als ik z'n kitje koop, weet ik ook wat de diverse onderdelen doen. Als ik ook gewoon eens google op de componenten, vind ik denk ik ook al een hoop.
MsG schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:52:
Tof dat je besluit te willen repareren. Wat je nog kan doen is kijken of je met een zaklamp wel beeld ziet. De rode led lijkt er niet op te duiden, maar als de backlight stuk is heb je geen achtergrondverlichting en zie je dus ook niks van het beeld tenzij je met een felle zaklamp op het scherm schijnt, dan zie je lichtjes wel wat beeld.

Wel zijn monitoren met klassieke ccfl backlight wat gevaarlijker en moeilijker te repareren dan modernere schermen met led-verlichting. Ik zou de apparatuur gewoon kopen, immers je deed bewust deze aankoop van een kapot scherm, dan wil je er toch ook wat van kunnen leren en daarmee in het vervolg ook kunnen troubleshooten bij eventuele defecte apparatuur?

Wat het regelmatig is bij dit soort apparatuur

- Elco's
- Bij sommige Samsungs bepaalde weerstanden die vroegtijdig sneuvelen (245b is hier berucht om.)
Inverter transformator, die zijn vaak ook niet zo duur.
Ccfl zelf. Dat kan je eventueel zelf testen met een bewerkte spaarlamp.

Maar zorg dat je ten allen tijde weet wat je aan het doen bent. Gewoon random onderdelen vervangen kan, maar de kans dat je dan dingen onnodig vervangt is dan aanwezig, en het lijkt me leerzamer om echt te leren speuren naar symptomen en het kunnen meten van bepaalde voltages bijvoorbeeld.

Is de service manual van deze monitor te vinden? Dat lijkt me een goede stap. Als die niet rondzwerft op internet is het al een stukje moeilijker.
Ja ik weet dat er hoge spanningen op onderdelen staan. Zolang ik niet gelijktijdig de + en - van een condensator aanraakt, kan er volgens mij weinig gebeuren toch?

En je hebt gelijk. Het is veel leuker om echt te gaan troubleshooten. Dan kan ik ook veel beter geholpen worden. Maar precies wat je zegt, condensators zijn berucht in samsung-schermen. Daarom heb ik op goed geluk dit scherm gekocht om de condensators te vervangen.

[ Voor 46% gewijzigd door hoi1234 op 09-07-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vraag rond wat je daar kunt leren of ze geven je een tip.
Boeken: snuffel in d bieb en voor de rest staat alles online bij boekhandelaren of stuur ze een mail.
In d bieb staan soms ook iets oudere boeken die niet meer te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
route99 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:02:
Vraag rond wat je daar kunt leren of ze geven je een tip.
Boeken: snuffel in d bieb en voor de rest staat alles online bij boekhandelaren of stuur ze een mail.
In d bieb staan soms ook iets oudere boeken die niet meer te koop zijn.
Zal 't eens gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Deze onderstaande YouTube kanalen geven redelijke “hands on” informatie en uitleg over electronica. Soms gaan ze behoorlijk diep in de stof maar blijft het globaal wel te volgen

YouTube: bigclivedotcom

YouTube: GreatScott!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 22" kan je al voor een paar tientjes kopen, waarom moeilijk doen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nou ja, net geprobeerd om de oude condensators eruit te krijgen, maar zelfs dit is niet gelukt. Heb een pompje geleend, maar dat werkt zeer magertjes. Daarop heb ik desoldeerlitze gekocht, maar ook dat lijkt niet zo te werken als in filmpjes op YouTube. Zou het aan de kwaliteit liggen of maakt dat niet uit? (https://www.conrad.nl/p/s...edte-25-mm-1-stuks-588255)

Heb 't precies zoals op YouTube gedaan. Soldeerbout (25W) warm laten worden, soldeer op de punt, schoonvegen met spons, zodat er een tin-film ontstaat op de punt en dan de desoldeerdraad op de pad. Beetje wiebelen.

Ik denk dat dit een duidelijke hint is dat ik wat meer ervaring op moet doen. Project gaat denk ik dus beter maar even aan de kant. Ik zit er aan te denken om wat losse componenten te kopen, die te solderen en vervolgens weer te desolderen. Is dat een goed plan om mijn soldeerskills bij te spijkeren? Ik kan natuurlijk ook een defecte print kopen, maar welke? Is een moederbord van een laptop bijvoorbeeld leek-proof? (Wil niet weer dezelfde fout maken, om een levensgevaarlijk print te kopen) Sowieso wat is een logische volgorde? Ik denk dat het makkelijk is om eerst dingetjes vast te solderen en dan pas los te solderen. Maar daarbinnen heb je natuurlijk ook verschillende onderdelen.

[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 09-07-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het probleem zit waarschijnlijk bij je 25w bout die niet heet genoeg wordt/blijft, een beetje bout of liever een station is al snel 50w of meer en vaak temperatuur geregeld. Ook helpt het om punten te kunnen wisselen, klein voor SMD werk en groot voor normale componenten en grotere kopervlakken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 10:39
Lees wat @route99 geschreven heeft nog eens, zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
memphis schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:41:
Het probleem zit waarschijnlijk bij je 25w bout die niet heet genoeg wordt/blijft, een beetje bout of liever een station is al snel 50w of meer en vaak temperatuur geregeld. Ook helpt het om punten te kunnen wisselen, klein voor SMD werk en groot voor normale componenten en grotere kopervlakken.
Dat zou goed kunnen. Maar kon deze soldeerbout lenen en voorlopig ga ik niet een eigen soldeerbout kopen. Eerst kennis bijspijkeren en er zeker van zijn dat de soldeerbout ook echt gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
hoi1234 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:58:
[...]

Dat zou goed kunnen. Maar kon deze soldeerbout lenen en voorlopig ga ik niet een eigen soldeerbout kopen. Eerst kennis bijspijkeren en er zeker van zijn dat de soldeerbout ook echt gebruikt gaat worden.
Tip: je kunt ook een beetje nieuw soldeertin aanbrengen bovenop de oude, zodoende zul je zien dat deze wat eerder vloeibaar wordt bij iets lagere temperaturen. Tevens is een desoldeerpomp of litze niet eens nodig voor caps te desolderen, je verhit gewoon 1 kant en trekt met vingers (ja, die worden heet) de cap een beetje schuin, hierna de andere zijde verhitten en zo wiebel je de pootjes er om en om uit. De oude soldeertin kan je achteraf even met pomp uitzuigen zodat het gat weer open is

Kijk anders even bij de kringloop of vuilstort of je een defect stuk electronica kan halen waar een printplaat inzit, dan kan je gewoon oefenen met desolderen zonder bang te zijn dat dingen sloopt (ps: zorg wel voor voldoende ventilatie en niet te lang met je gezicht boven de rook hangen, dat is giftige troep)

[ Voor 16% gewijzigd door Breezers op 10-07-2019 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Breezers schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:32:
[...]

Tip: je kunt ook een beetje nieuw soldeertin aanbrengen bovenop de oude, zodoende zul je zien dat deze wat eerder vloeibaar wordt bij iets lagere temperaturen. Tevens is een desoldeerpomp of litze niet eens nodig voor caps te desolderen, je verhit gewoon 1 kant en trekt met vingers (ja, die worden heet) de cap een beetje schuin, hierna de andere zijde verhitten en zo wiebel je de pootjes er om en om uit. De oude soldeertin kan je achteraf even met pomp uitzuigen zodat het gat weer open is

Kijk anders even bij de kringloop of vuilstort of je een defect stuk electronica kan halen waar een printplaat inzit, dan kan je gewoon oefenen met desolderen zonder bang te zijn dat dingen sloopt (ps: zorg wel voor voldoende ventilatie en niet te lang met je gezicht boven de rook hangen, dat is giftige troep)
Maar alles zonder een voeding is veilig? Of hoe weet ik dat ik als leek veilig kan werken aan een print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
hoi1234 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:22:
[...]

Maar alles zonder een voeding is veilig? Of hoe weet ik dat ik als leek veilig kan werken aan een print?
Zolang je geen 230volt aansluit, je hele grote condensators (zoals uit magnetrons etc) even ontlaadt voor de zekerheid, zware accu’s loskoppelt en je niet aan een kathodestraalbuis (oude CRT monitoren en TV’s) gaat zitten dan zit je volgens mij prima.

Schroef gewoon een defect apparaat open waar ooit een netsnoer aan heeft gezeten en je hebt al een voedingsprint te pakken (al is het maar een oude oplader/adapter die je niet meer gebruikt (meestal openbreken/zagen), ook oude radio’s, printers, stereosets etc bevatten nog honderden componenten die je kunt desolderen en zelfs bewaren voor noodreparaties

Pagina: 1