Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Aankoopadvies] Eerste auto voor vriendin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10:01
Binnenkort gaat mijn vriendin buiten de woonplaats werken en zal ze een auto nodig hebben. Ze is 19 jaar en het is haar eerste auto. Een paar eisen:

- max 3000 euro in aanschaf
- compact, wel 5 zitplaatsen.
- goedkoop om te rijden dus licht, zo laag mogelijk verbruik, goedkoop om te verzekeren

dit zijn allemaal nog wel eenvoudige eisen, echter ze heeft in mijn auto gereden die een automaat heeft dus nu wil ze het liefste ook een automaat. Ik heb geen idee hoe de automaten zijn in kleine autootjes als een Peugeot 206, Suzuki swift en Renault Clio. Daarnaast is er minder aanbod in. Iemand enige idee hoe de automaten in deze auto's zijn?

Daarnaast zou ze graag een auto hebben die er nog wel redelijk goed uit ziet (dus geen Hyundai Atos, Suzuki alto etc). Een mini vind ze helemaal geweldig om een beetje een richting te geven (maar lijkt helaas wat boven budget)

Er is natuurlijk een heel blik aan dit soort auto's open te trekken zoals de Peugeot 206, volkswagen polo, Suzuki Swift, Renault Clio maar misschien heeft iemand een goede tip, met name in combinatie met een automaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 12-07 19:03
Voor 3000 euro zal je vriendin haar eisen flink naar beneden moeten bijstellen. Een Renault Clio automaat onder de 3000 euro is 15 tot 20 jaar oud. Je hebt bij deze leeftijden natuurlijk wel kans op onverwachte reparaties.

Wat heb jezelf al gevonden ?

[Voor 41% gewijzigd door upje op 05-07-2019 19:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Met zo’n budget zul je de automaat moeten laten vallen inderdaad. Als je al iets krijgt is het de vraag of de automaat nou zo prettig is..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Touchdomex

Bombus Flavifrons adoratie

@sjaak81 wat voor automaat heeft ze nu gereden dat ze zoiets zou willen?

Zeker omdat dit soort kleine auto's wisselende automaten hebben die niet altijd zijn gericht op comfort.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Toyota Aygo, Hyundai Daihatsu Cuore..

[Voor 22% gewijzigd door Hackus op 05-07-2019 20:26. Reden: :D]

Hackus Goes Heavy; Squat sessie one week, Deadlifts next week.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob59
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Renault Twingo II. Betrouwbare techniek, staat op Clio 2 onderstel, zuinige 4 cilinder.

[Voor 4% gewijzigd door Rob59 op 05-07-2019 19:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:33

-tom-562

Oliesjeik

Hackus schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:49:
Toyota Aygo, Hyundai Cuore..
:?
Sowieso wil je geen Aygo/C1/107 automaat, dat zijn gerobotiseerde bakken, plus daar kan je echt niet fatsoenlijk met 4 man in zitten :P

Voor de TS, als ze het budget iets oprekt, zou ik voor een Swift kijken. M'n vriendin heeft er ook 1, een 1.5 automaat, en dat ding rijdt echt lekker. Voordeel is dat er best een 'lange' bak achter hangt, dus met 120 km/h draait het ding net geen 3000 toeren, en dat is best wel relaxed.
Ik gebruik 'm nu bijna dagelijks om naar m'n werk te scheuren (alleen stadsverkeer, 8 km enkele reis), en ik rij vrij stevig. Verbruik zit rond de 1:14. Op de snelweg loopt het ding 1:17,5 o.i.d.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

-tom-562 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:19:
[...]

:?
Sowieso wil je geen Aygo/C1/107 automaat, dat zijn gerobotiseerde bakken, plus daar kan je echt niet fatsoenlijk met 4 man in zitten :P

Voor de TS, als ze het budget iets oprekt, zou ik voor een Swift kijken. M'n vriendin heeft er ook 1, een 1.5 automaat, en dat ding rijdt echt lekker. Voordeel is dat er best een 'lange' bak achter hangt, dus met 120 km/h draait het ding net geen 3000 toeren, en dat is best wel relaxed.
Ik gebruik 'm nu bijna dagelijks om naar m'n werk te scheuren (alleen stadsverkeer, 8 km enkele reis), en ik rij vrij stevig. Verbruik zit rond de 1:14. Op de snelweg loopt het ding 1:17,5 o.i.d.
Daihatsu :)

4 zitplaatsen is niet gelijk 4 mannen, en wat verwacht je van klein autootje. Aygo met automaat rijdt prima.
Yaris is ook een optie btw.

Hackus Goes Heavy; Squat sessie one week, Deadlifts next week.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaak81
Touchdomex schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:46:
@sjaak81 wat voor automaat heeft ze nu gereden dat ze zoiets zou willen?

Zeker omdat dit soort kleine auto's wisselende automaten hebben die niet altijd zijn gericht op comfort.
een BMW 325i automaat uit 2007

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Let er met de swift op dat de automaat van de 1.3 niet zo geweldig is. De 1.5 heeft een ander type automaatbak en is veel beter, maar zie ze maar eens te vinden. Verder zijn het wel hele leuke autootjes die van binnen opvallend ruim zijn en aardig probleemloos zijn. En ze lijken een beetje op een mini.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaak81
als ik het zo allemaal lees toch maar is gaan rondkijken naar een handgeschakelde auto, denk dat ze dan voor ca 3000 eu leukere auto's kan vinden.

Suzuki Swift heb ik inderdaad ook al bekeken, lijkt goed te zijn ook en ziet er aardig uit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

sjaak81 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:28:
Suzuki Swift heb ik inderdaad ook al bekeken, lijkt goed te zijn ook en ziet er aardig uit
Mw Yucon heeft er sinds kort een, het zijn echt geweldige bakjes. En de achterbank heeft evenveel beenruimte als m'n eigen auris. Het gevolg is wel dat de kofferbak klein is maar het moet ergens inzitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11:27

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kijk vooral ook naar een auto waarbij blikschade goedkoop te repareren is :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11:12
Meestal heb ik echt een hekel aan mensen die offtopic post, maar weet niet what got into me....
Je bent dus sjaak81, assuming je bent dus in 1981 geboren = 38 jaar oud.
En je vriendin is 19? O-)

On topic

Fiat Punto https://www.autoscout24.n...f-a00048c42e76?cldtidx=11
(volgens mij zo'n gerobotiseerde bak)

VW Golf
https://www.autoscout24.n...b-cde4b0264db7?cldtidx=16
DSG bak

Nissan Note
https://www.autoscout24.n...3-e250040a5710?cldtidx=14
volgens mij wel zo'n normale torque converter (je bmw is ook zo'n torque converter)

Opel Meriva
https://www.autoscout24.n...a-badbbe8ed304?cldtidx=18

Ga gewoon in het weekend de gerobotiseerde bak rijden (laat je vriendin rijden), vindt ze het nog steeds leuk of niet.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:16

Mrjraider

De mannelijke zuster

gergs schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:07:
Meestal heb ik echt een hekel aan mensen die offtopic post, maar weet niet what got into me....

On topic

VW Golf
DSG bak

Nissan Note
volgens mij wel zo'n normale torque converter (je bmw is ook zo'n torque converter)

Opel Meriva

Ga gewoon in het weekend de gerobotiseerde bak rijden (laat je vriendin rijden), vindt ze het nog steeds leuk of niet.
Als je zn profiel opent staat er 1994.. dus waar je die 38 vandaan haalt alleen maar omdat zn username sjaak81 is O-)

At the end of the line a survivor will be born

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Mrjraider schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:26:
[...]

Als je zn profiel opent staat er 1994.. dus waar je die 38 vandaan haalt alleen maar omdat zn username sjaak81 is O-)
Dat dacht z'n vriendin aanvankelijk ook >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

Daihatsu Cuore veel goedkoper kun je bijna niet rijden. Enige nadeel is dat ze niet meer verkocht worden in Nederland. Maar voor onderhoud is dat geen enkel probleem. Ze zijn zuinig 1:18 minimaal en kosten maar €45 per kwartaal. In aanschaf zijn ze ook zeer betaalbaar. Daihatsu is een dochtermerk (eigendom) van Toyota. De motoren die in de Aygo, C1 en 107 liggen komen van Daihatsu/Toyota.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 03:26
gergs schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:07:

On topic

VW Golf
DSG bak

Nissan Note

Opel Meriva

Golf is de bak niet goed....

Meteen de reden waarom ik niet voor een automaat zou gaan, grotere kans op problemen met hoge kosten.

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:08
Privatelease a segment ?
(Let wel op de verschillende automaten)

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je kan ook nog voor een Daihatsu Sirion gaan, ook met automaat geleverd.

Overigens zou ik afraden een automaat te kopen; voor het geld heb je een stuk meer keuze in niet automaten & dan leert je vriendin nooit knap schakelen als je pech hebt.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13-07 17:43
Niet: VAG, Italiaans, Frans, Opel en vooral: blijf ver weg van private lease. Wel: Japans, Koreaans, onderhoudshistorie bekend.

En eisen bijstellen, 1e rang kost meer dan een dubbeltje. Laat die automaat zitten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12:18
Ik ben van mening dat comfort van een automaat niet echt een punt moet zijn voor een eerste auto. En elke automaat die niet stuk is schakelt comfortabeler dan een matig bediende handbak :D

Paar jaar geleden heb ik voor iets meer dan de helft van dat budget een automaat (Mégane, 2002, 4-traps aut.) gekocht. Was niks mis met de automaat zelf, die had pas na 150k rijden één kleine reparatie nodig van 450 euro. Echter, de rest v/d auto... :'( :P Maar hij rijdt nog steeds en alles wat erop zit doet het ook nog, inmiddels 330k op de teller.

Laat je vriendin zelf een keuze maken en bezichtigen. Dan kan niemand de schuld gegeven worden als het achteraf tegenvalt qua reparaties :D

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13-07 21:20
wd200 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:59:
Privatelease a segment ?
(Let wel op de verschillende automaten)
PL bij een klein budget? Juist...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 11:08
TheBrut3 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:00:
[...]

PL bij een klein budget? Juist...
Kleine auto’s zijn helemaal niet zo duur.
Een klein budget en oude auto kopen is een ook een (groot) risico.

Nieuwe PL autos zijn veel zuiniger dan oude automaten dus rekensom zou TS zelf mogen maken.

Een oude auto met automaat , zijn vaak niet de beste automaten, als doe defect gaan is de auto direct Total loss.

Ts wekt indruk nooit een eigen auto te hebben gehad, er weinig affiniteit mee dus een oude automaat adviseren is ook een advies waar ik niet achter zou staan.

Als je een budget van 4000 euro heb zou je eigenlijk 3000 moeten uitgeven en 1000 achter de hand houden voor reparaties.

Je komt voor dit soort tarieven eerder iemand Andes ellende dan een pareltje, maar je kan altijd geluk hebben.

[Voor 5% gewijzigd door wd200 op 06-07-2019 12:47]

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
wd200 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:46:
[...]

Nieuwe PL autos zijn veel zuiniger dan oude automaten dus rekensom zou TS zelf mogen maken.

Een oude auto met automaat , zijn vaak niet de beste automaten, als doe defect gaan is de auto direct Total loss.

Ts wekt indruk nooit een eigen auto te hebben gehad, er weinig affiniteit mee dus een oude automaat adviseren is ook een advies waar ik niet achter zou staan.

Als je een budget van 4000 euro heb zou je eigenlijk 3000 moeten uitgeven en 1000 achter de hand houden voor reparaties.

Je komt voor dit soort tarieven eerder iemand Andes ellende dan een pareltje, maar je kan altijd geluk hebben.
Stel dat ze er 4 jaar mee wil rijden. Wat kan je voor €1000 per jaar (€80 per maand) in pl krijgen?

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11-07 12:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

n3othebest schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:04:
[...]

Stel dat ze er 4 jaar mee wil rijden. Wat kan je voor €1000 per jaar (€80 per maand) in pl krijgen?
Buiten dat vraag ik me af wat het inkomen gaat zijn op die leeftijd en of je dan uberhaupt wat geleased krijgt. Ik heb het met mijn 20 jaar i.i.g. eens nagevraagd en dat is niet vanzelfsprekend.

Ik zou overigens ook voor iets als een Swift gaan. Leuke gebakjes :)

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12-07 14:58
n3othebest schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:04:
[...]

Denk dat een kleine auto je wel iets meer kost dan 80 euro per maand. Als je afschrijving, onderhoud, belasting en verzekering meeneemt zul je denk ik rond de 150eu komen, afhankelijk van je leeftijd/schadevrije jaren. Er vanuit gaande dat je de auto oprijdt is 3000 euro over 4 jaar al 62 euro per maand. Voor rond de 200eu heb je een gloednieuwe, nadeel is wel dat je er 4 jaar aan vastzit en je geen hypotheek kunt krijgen. Kopen is wel voordeliger op de lange termijn, maar moet je wel genoeg cash hebben liggen voor onverwachte kosten. Een keer pech en je bent een hoop geld kwijt of je moet je auto vervangen daarom is het zo populair tegenwoordig. Kleine auto's schrijven gewoon heel erg weinig af ongeacht leeftijd en dat zie je terug in de maandprijzen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-03 10:32
Josefien schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:54:
Laat je vriendin zelf een keuze maken en bezichtigen. Dan kan niemand de schuld gegeven worden als het achteraf tegenvalt qua reparaties :D
Okay topic kan dicht, dit is het beste advies voor TS: laat je vriendin zelf kiezen 8)

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Maakt dus niks uit wat het voor merk is, als de kleur maar goed is. En automaat als wens.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

XiaomiGlobal schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:29:
[...]

Okay topic kan dicht, dit is het beste advies voor TS: laat je vriendin zelf kiezen 8)
Lijkt mij ook. TS is ook wel heel erg stil na alle advies dat gegeven is. :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 11:33

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Toyota Yaris P1 :) Is al een wat oudere auto maar zeer betrouwbaar, vind ook de ANWB occasiontest: https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Er is ook een facelift model van, die ziet er net weer wat jonger uit. Te herkennen aan extra 'bolletje' onderaan bij de koplampen en heeft antenne achterop het dak ipv voorop.

Ze zijn er ook met automaat. En keuze uit een 1.0 en 1.3 blokje, beiden met distributieketting en dus onderhoudsvrij. En als je vriendin een sportieve uitvoering wil is er ook nog de 1.5 T-Sport :9

Zelf een aantal jaren in een 1.3 handgeschakeld uit 2001 rondgetufd en alleen gebruikelijk onderhoud (olie,bougies,banden) gehad.

[Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2019 12:08]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12-07 17:35
Koop een Toyota Aygo 5 deurs met 120.000km op de teller, zijn mega goedkoop in benzine motorrijtuigbelasting en onderhoud maar wel een schakel en niet automaat.

stuur me een dm als je meer info wilt over deze auto en de bekende problemen die hij heeft (zoals zo'n beetje elke auto)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11-07 20:09
Vriendin is 19 jaar, dus nog weinig rij-ervaring. Meer kms rijden in een handbak lijkt mij handig, met het prijsvoordeel bovendien. Swift is een hele aardige auto. De Shogun is een serie die in Japan is geproduceerd om aan de plotseling stijgende vraag uit Europa te voldoen. Die schijnen kwalitatief goed te zijn en standaard rijker uitgerust. De versnellingsbak kan soms problemen hebben (gehad), iets om op te letten bij aanschaf. Hij is net als de Mini behoorlijk straf afgeveerd; over klinkerweggetjes merk je dat sterk en wegligging is dan natuurlijk wel weer goed. Verbruik is redelijk, maar geen wondergetallen. All in all waren wij er erg blij mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:54

Tomatoman

Fulltime prutser

wd200 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:46:
[...]

Bij private lease ga je een meerjarige verplichting aan die over de gehele looptijd al snel boven € 10.000 uitkomt. Als je:
• er voor de komende jaren zeker van bent dat je een vast inkomen hebt;
• voor de komende jaren goed weet hoeveel kilometers je zult rijden;
• al langere tijd een eigen auto hebt, waardoor je uit ervaring goed weet wat je wilt;
• al langere tijd auto rijdt en daardoor voor verzekeraars niet meer in de allerhoogste risicocategorie valt;
• weet dat je gezinssituatie op korte termijn niet zal veranderen, waardoor je zekerheid hebt dat je autobehoefte niet zal veranderen;
• een nieuwe auto in het A-segment zoekt;
is private lease wellicht een verstandige keuze.

Bij de vriendin van de topicstarter vind ik private lease een onverstandig advies. Haar plan om voor maximaal € 3000 een gebruikte auto uit de A- of B-klasse te kopen vind ik juist een heel verstandige aanpak :). Dat is voor dit moment de beste keuze en als over een tijdje opeens alles anders is kan ze de auto gewoon weer verkopen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True