[Ervaringen] Stamcellen uit navelstreng van kind opslaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Beste medetweakers,

Binnenkort toont Backpacker2.0 zich aan de wereld en willen wij zijn stamcellen uit de navelstreng laten opslaan. Wij zijn dan ook op zoek naar ervaringen en argumenten waarom medetweakers voor een van de twee stamcelbanken hebben gekozen.

Er zijn momenteel twee stamcelbanken waar je de navelstreng kan laten opslaan. Te weten CryoSave en Stamcelbank Nederland. Afgezien van de kosten/betalingsmogelijkheden zien wij zo 123 geen grote verschillen tussen deze twee partijen. Wij zijn dan ook benieuwd of er tweakers zijn die de stamcellen hebben laten opslaan en waarom ze voor een bepaalde partij hebben gekozen en hun ervaringen.

Zelf heb ik nog navraag bij beide partijen gedaan over wat er gebeurd indien ze onverhoopt failliet gaan, want daar kon ik niets over vinden op hun websites.

Antwoord CryoSave:

Het bedrijf is onderligt de criteria van het ministerie van welzijn en volksgezondheid.
Zouden we failliet gaan, dan zal een gelijkwaardig bedrijf de samples overnemen en ter condities van het door u en CryoSave afgesloten contract. Deze zal te alle tijde gewaarborgd zijn!

Antwoord Stamcelbank Nederland:

Indien er onverhoopt sprake mocht zijn van een faillissement dan bestaat er een bedrijfsbeëindigingsprotocol die zorg draagt voor continuering van de tot dan toe opgeslagen stamcellen.

Stamcelbank Nederland heeft gekozen van per kwartaal betalen. Door deze betalingen per kwartaal is de opslag van de stamcellen gegarandeerd en onafhankelijk van het bedrijf Stamcelbank Nederland. ook dit is een eis van de Inspectie en vastgelegd in aparte protocollen.

Hier kan je meer info vinden over de medische mogelijkheden m.b.t. stamcellen uit de navelstreng: https://www.sanquin.org/n...avelstrengbloedbank/index

Bij bovenstaande “bank” is het alleen voor algemeen gebruik en is het dus niet expliciet voor je eigen kinderen toegankelijk. De twee eerder genoemde banken zijn het tegenovergestelde, niet voor algemeen gebruik alleen voor je eigen gezin.

[ Voor 11% gewijzigd door Backpacker op 05-07-2019 19:21 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:28
Backpacker schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:39:
Binnenkort toont Backpacker2.0 zich aan de wereld en willen wij zijn stamcellen uit de navelstreng laten opslaan. Wij zijn dan ook op zoek naar ervaringen en argumenten waarom medetweakers voor een van de twee stamcelbanken hebben gekozen.
Even een oprechte vraag: Waarom zou je dat willen doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
107mb schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:42:
[...]

Even een oprechte vraag: Waarom zou je dat willen doen?
Omdat met de stamcellen steeds meer ziektes kunnen worden genezen/aangepakt. En zijn stamcellen zijn potentieel niet alleen voor hem bruikbaar, maar ook voor een eventueel opvolgend broertje of zusje.

Zelf ben ik stamceldonor en bloeddonor dus vandaar dat ik ermee in aanraking kwam (dat het kan).
Na 25 jaar kan onze zoon zelf beslissen of hij zijn stamcellen wilt bewaren of wellicht ter beschikking stelt aan anderen/de wetenschap.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nog nooit iets over gelezen.. interessant! Bedankt voor het delen alvast, door dit topic te openen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Off-topic

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 25-10-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:09
Offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 25-10-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 25-10-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip* kappen met die onzinreacties

[ Voor 60% gewijzigd door Orion84 op 25-10-2019 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:50
Inmiddels heb ik een mail ontvangen dat cryosave failliet is en het weefsel is overgedragen naar een Poolse weefsel bank.

Voor ons is cryosave een hele frustrerende en moeizame partij gebleken.

We hebben voor meerdere jaren vooruit betaald (ja ja) en persoonlijk heb ik afscheid genomen van het geld.

1. Een deel van het weefsel is zonder enig bericht vernietigd omdat eenzijdig besloten was dit te doen ondanks dat in het contract stond dat het in overleg zou gebeuren.
2. Contact verloopt onduidelijk en met veel vertraging.
3. Het weefsel is nu voor de derde keer zonder enige bericht vooraf verplaatst naar een andere partij.
4. Er wordt niet meegewerkt op om het weefsel van onze dochter terug te krijgen.

Stamcelbank Nederland lijkt een partij die in ieder geval in Nederland huisvest en onder Nederlandse wet valt. Dit is voor cryosave niet het geval aangezien dat alleen geld voor het moederbedrijf. Rechtsbijstand kan ons in deze dus niet bijstaan.

Ik typ dit bericht om anderen te waarschuwen en misschien het leed te delen. Voor mij allemaal zeer frustrerend, voor mijn vrouw zeer verdrietig, voor ons beide zeer kostbaar en voor mijn dochter misschien wel levensbedreigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Het is een ouder topic, maar ik wil het toch graag een kickje geven aangezien het nog steeds een actueel onderwerp is. De ervaringen zijn wellicht voor een forum als Tweakers beperkt maar het lijkt mij toch goed om dit onder de aandacht te brengen.

De nu levende generaties hebben de kans niet gehad om hun stamcellen op te slaan omdat die techniek destijds nog niet bestond.

Over Stamcelbank Nederland zijn vrij weinig ervaringen te vinden maar wellicht zijn er intussen hier op Tweakers mensen die er gebruik van hebben gemaakt (en hopelijk nog niet nodig hebben gehad!).

Zijn er ook nog betere/andere alternatieven?

Wat ik met name interessant vindt maar vrij weinig over kan vinden is het volgende:
Intrekking erkenning!

Wellicht heeft u het bericht gezien dat de erkenning van Stamcelbank Nederland om navelstrengbloed te bewerken en bewaren is ingetrokken. Uiteraard zijn wij het hiermee volledig oneens en hebben wij beroep aangetekend tegen deze beslissing. Het zelfs met terugwerkende kracht willen diskwalificeren van al het materiaal wat onder geldende erkenning bij ons ligt opgeslagen is ongehoord. Het is namelijk uw materiaal en van niemand anders.

De beroepsprocedure tegen de intrekking voor de erkenning van Stamcelbank Nederland zal naar verwachting meer dan een half jaar duren. Wij zullen u via deze website op de hoogte houden.

Inmiddels hebben wij een schorsing van de intrekking van de erkenning gevraagd aan de voorzieningenrechter. Deze zal twee weken na de zitting, waarvan de datum op dit moment nog niet bekend is, maar waarschijnlijk binnen een maand zal plaatsvinden uitspraak doen. Uiteraard volgt daarna de bodemprocedure die wat langer zal duren.

Ook het standpunt van VWS dat alleen organisaties die in Nederland erkend zijn voor het bewerken en bewaren van navelstrengbloed dit zouden mogen inzamelen delen wij niet. Binnen de Europese Economische Ruimte zijn ook in andere landen erkende orgaanbanken en weefselinstellingen bevoegd om in Nederland navelstrengbloed in te zamelen. Er zijn geen erkende Stamcelbanken meer in Nederland dus het standpunt van de Nederlandse overheid zou de private opslag van navelstrengbloed volledig onmogelijk maken.

Wij zullen alles in het werk stellen om via de rechter het ongelijk van de inspectie en ministerie van VWS te bewijzen.

Heeft u nadere vragen en wilt u worden teruggebeld vul dan graag even het contactformulier in dan bellen wij u zo snel mogelijk terug.

U kunt ook direct een email sturen naar info@stamcelbank.nl dan antwoorden wij u per omgaande. Contact rechtsreeks per telefoon mag uiteraard ook maar de bereikbaarheid kan soms, door de drukte voor informatie, wat minder zijn.
bron: https://stamcelbanknederland.nl/

[ Voor 63% gewijzigd door freestyler2 op 03-11-2021 12:19 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

freestyler2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:16:
Het is een ouder topic, maar ik wil het toch graag een kickje geven aangezien het nog steeds een actueel onderwerp is. De ervaringen zijn wellicht voor een forum als Tweakers beperkt maar het lijkt mij toch goed om dit onder de aandacht te brengen.

De nu levende generaties hebben de kans niet gehad om hun stamcellen op te slaan omdat die techniek destijds nog niet bestond.

Over Stamcelbank Nederland zijn vrij weinig ervaringen te vinden maar wellicht zijn er intussen hier op Tweakers mensen die er gebruik van hebben gemaakt (en hopelijk nog niet nodig hebben gehad!).

Wat ik met name interessant vindt maar vrij weinig over kan vinden is het volgende:

[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...vergunning-kwijt-a4063826

Stamcellen uit navelstrengbloed opslaan om er later mee behandeld te worden: big business met veel medische termen die probeert om leken geld af te troggelen en vaak niet voldoet aan de benodigde vergunningen.

En dus ook niet meer relevant sinds het intrekken van de vergunning van de enige stamcelbank (gelukkig).

Overigens zit hier weer gewoon hetzelfde bedrijf achter als bij Cryo-Save, maar dan de Zwitserse tak, ipv de Poolse (die weer onder hetzelfde moederbedrijf vallen). 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroenneman op 03-11-2021 12:27 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Jeroenneman schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:23:
[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...vergunning-kwijt-a4063826

Stamcellen uit navelstrengbloed opslaan om er later mee behandeld te worden: big business met veel medische termen die probeert om leken geld af te troggelen en vaak niet voldoet aan de benodigde vergunningen.

En dus ook niet meer relevant sinds het intrekken van de vergunning van de enige stamcelbank (gelukkig).

Overigens zit hier weer gewoon hetzelfde bedrijf achter als bij Cryo-Save, maar dan de Zwitserse tak, ipv de Poolse (die weer onder hetzelfde moederbedrijf vallen). 8)7
Overigens wel opmerkelijk dat ze onder hetzelfde moederbedrijf vallen. Zijn er dan geen andere partijen, die wel betrouwbaar zijn?

Bovenstaande nieuwsartikel geeft natuurlijk weinig gemoedsrust maar ik kan mij niet voorstellen dat ziekenhuizen oid dit niet ondersteunen gezien het tekort aan stamceldonors.

Kan je ook toelichten wat je bedoeld met "gelukkig", stamceldonatie opzichzelf lijkt mij toch juist iets positiefs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

freestyler2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:32:
[...]

Overigens wel opmerkelijk dat ze onder hetzelfde moederbedrijf vallen. Zijn er dan geen andere partijen, die wel betrouwbaar zijn?

Bovenstaande nieuwsartikel geeft natuurlijk weinig gemoedsrust maar ik kan mij niet voorstellen dat ziekenhuizen oid dit niet ondersteunen gezien het tekort aan stamceldonors.

Kan je ook toelichten wat je bedoeld met "gelukkig", stamceldonatie opzichzelf lijkt mij toch juist iets positiefs?
Stamceldonatie bij een ziekenhuis is prima, dat moedig ik zelfs aan.

Private bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels en die vooral inspelen op angstgevoelens om vervolgens tig jaar lang honderd euro per jaar te kunnen pocketen, dan vind ik niet zo netjes. En zoals de inspectie aangeeft: in Nederland zijn er helemaal geen behandelingen met stamcellen uit een navelstreng mogelijk. We gebruiken liever stamcellen van (volwassen) donoren.

Ter lering en vermaak:

The American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) neither recommends nor advises against cord blood banking. But along with the AAP and AMA, it cautions parents about private cord blood banking. Here's why:

Collection and storage costs at private cord blood banks are high.
Other effective treatments may be available that are less expensive.
The chance of privately banked cord blood being used by your child is extremely low.
A stem cell transplant using an individual’s own cord blood (called an autologous transplant) cannot be used for genetic disorders such as sickle cell disease and thalassemia, because the genetic mutations that cause these disorders are present in the baby's cord blood. Other diseases that can be treated with a stem cell transplant, such as leukemia, may also already be present in a baby’s cord blood.

Because of these limits and the uncommon occurrence of the diseases that can be treated with a stem cell transplant, there have been just more than 400 autologous cord blood transplants in United States in the last 2 decades. In contrast, more than 60,000 unrelated donor cord blood transplants have been performed worldwide.

In short, the American Academy of Pediatrics and the American Medical Association recommend against storing cord blood as a form of "biological insurance," because the benefits are too remote to justify the costs.

In het kort: voor genetische ziekten heeft het geen enkel nut, want de stamcellen zijn dan ook "defect",
Voor broertjes of zusjes is de kans op een perfecte match klein, en kun je net zo goed een andere geselecteerde donor gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Jeroenneman op 03-11-2021 12:42 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Helder, zijn er overigens ziekenhuizen (in Nederland) die meewerken aan stamcellen opslag (placenta) van pasgeborenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:48
Waarom zou je dit doen? Op moment dat het nodig is kun je toch net zo goed stamcellen krijgen van broers/zussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

MagniArtistique schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:03:
Waarom zou je dit doen? Op moment dat het nodig is kun je toch net zo goed stamcellen krijgen van broers/zussen?
Ervan uitgaande dat je natuurlijk broertjes/zusjes hebt - en dan nog is de kans zeer klein dat er een match is.

Overigens gaat dit topic over stamcellen vanuit de navelstreng en/of placenta na de geboorte.

Vandaar dat die +- 100 euro per jaar voor opslag van stamcellen het natuurlijk rationeel gezien meer dan waard is wanneer je zoon/dochter het nodig blijkt te hebben.

Maar als er geen ziekenhuis is die zulke transplantaties uitvoerd is het natuurlijk weer zinloos en weggegooid geld? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een ziekenhuis zal per definitie niets doen wat geen enkele kans van slagen of toegevoegde waarde heeft, of dit nu een niet bewezen behandeling is of het opslaan van stamcellen van een gezonde baby. De kans dat deze stamcellen ooit gebruikt moeten worden is dermate klein dat er geen "rendabele" reden is om het op te slaan.

Of er private instellingen zijn die het afnemen weet ik niet, maar dan zul je uiteraard ook het materiaal bij ze moeten krijgen vrij vlot na de bevalling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat er een failliet is gegaan verbaasd me niets, hoe zijn jullie toch voorbij dat antwoord op TS zijn vraag gekomen?

Een "hoogstaand" medisch bedrijf en geen van twee kan een antwoord verschaffen die niet tot aan de tanden vol spelfouten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

freestyler2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:00:
[...]

Ervan uitgaande dat je natuurlijk broertjes/zusjes hebt - en dan nog is de kans zeer klein dat er een match is.

Overigens gaat dit topic over stamcellen vanuit de navelstreng en/of placenta na de geboorte.

Vandaar dat die +- 100 euro per jaar voor opslag van stamcellen het natuurlijk rationeel gezien meer dan waard is wanneer je zoon/dochter het nodig blijkt te hebben.

Maar als er geen ziekenhuis is die zulke transplantaties uitvoerd is het natuurlijk weer zinloos en weggegooid geld? Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen ervaringen mee, maar in dat geval kan toch ook via het bloed stamcellen gedoneerd worden?

Ik lees ook dat voor een volwassenen, d'r vaak stamcellen uit twee verschillende navelstrengen nodig zijn.

RTL nieuws is niet de beste bron, maar tja, de websites van de stamcel banken zijn dat zeer zeker niet en d'r komen wel wat reacties van experts, volgens "Christine Mummery, stamcelbioloog aan het Leids Universitair Medisch Centrum" is het oplichting.

https://www.rtlnieuws.nl/...erlandse-ouders-gedupeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:29:
Dat er een failliet is gegaan verbaasd me niets, hoe zijn jullie toch voorbij dat antwoord op TS zijn vraag gekomen?

Een "hoogstaand" medisch bedrijf en geen van twee kan een antwoord verschaffen die niet tot aan de tanden vol spelfouten zit.
Verbaast mij ook niks. (oftewel: je loopt te piepen om andermans fouten maar maakt ze zelf ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

sypie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:47:
[...]

Verbaast mij ook niks. (oftewel: je loopt te piepen om andermans fouten maar maakt ze zelf ook)
Ik probeer geen stamcel opslag te verkopen maar rammel wat op een forum. Als je het verschil niet kan spotten.... Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

pagani schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:23:
Een ziekenhuis zal per definitie niets doen wat geen enkele kans van slagen of toegevoegde waarde heeft, of dit nu een niet bewezen behandeling is of het opslaan van stamcellen van een gezonde baby. De kans dat deze stamcellen ooit gebruikt moeten worden is dermate klein dat er geen "rendabele" reden is om het op te slaan.

Of er private instellingen zijn die het afnemen weet ik niet, maar dan zul je uiteraard ook het materiaal bij ze moeten krijgen vrij vlot na de bevalling.
Kan je dit onderbouwen met bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
freestyler2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:24:
[...]

Kan je dit onderbouwen met bronnen?
Algemene kennis van het ziekenhuiswezen, de eed die een arts aflegt en bronnen zoals die Jeroenneman aanhaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 03-11-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:06
https://www.sanquin.nl/bloed-doneren/navelstrengbloed
Het privé opslaan van navelstrengbloed is bij Sanquin niet mogelijk.
Als je besluit om het navelstrengbloed van jouw kindje te doneren, worden de stamcellen uit het navelstrengbloed opgenomen in een wereldwijd bestand. De stamcellen kunnen hierdoor wereldwijd gebruikt worden voor de behandeling van een patiënt. Nederlandse patiënten maken natuurlijk ook gebruik van dit wereldwijde bestand.
Aankloppen bij een commerciële partij om stamcellen in te laten vriezen is, hoe je het ook went of keert, een vorm van orgaanhandel met winstoogmerk. Wetenschappelijke of geneeskundige toegevoegde waarde staan dan niet voorop. Voor mij valt deze 'tak van sport' dan ook onder de noemer alternatieve geneeswijze. De aangetoonde toegevoegde waarde is niet onomstotelijk wetenschappelijk bewezen, wat niet betekend dat die (niet) bestaat.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:23:

Euh mijn vrouw is uiteindelijk naar het ziekenhuis gegaan voor de bevalling en daar hebben ze gewoon meegewerkt met het opvangen van de stamcellen. Geen enkel probleem. Dus wat je hierboven stelt is pertinent niet waar, als jij het verzoek neerlegt wordt het uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:58:
https://www.sanquin.nl/bloed-doneren/navelstrengbloed

[...]

[...]

Aankloppen bij een commerciële partij om stamcellen in te laten vriezen is, hoe je het ook went of keert, een vorm van orgaanhandel met winstoogmerk. Wetenschappelijke of geneeskundige toegevoegde waarde staan dan niet voorop. Voor mij valt deze 'tak van sport' dan ook onder de noemer alternatieve geneeswijze. De aangetoonde toegevoegde waarde is niet onomstotelijk wetenschappelijk bewezen, wat niet betekend dat die (niet) bestaat.
Hoezo handel? Wij hebben het opgeslagen voor mijn zoontje en eventueel latere broertjes of zusjes, geen derden die erbij komt kijken.
Indien het na de looptijd mogelijk is (en mijn zoon ze niet wilt bewaren) dan willen we ze, indien mogelijk, aan de wereldwijde bloedbank doneren, maar dan heeft het ons alleen maar geld gekost en hebben we er 0,0 aan verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Backpacker schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:37:
[...]

Euh mijn vrouw is uiteindelijk naar het ziekenhuis gegaan voor de bevalling en daar hebben ze gewoon meegewerkt met het opvangen van de stamcellen. Geen enkel probleem. Dus wat je hierboven stelt is pertinent niet waar, als jij het verzoek neerlegt wordt het uitgevoerd.
Het opvangen staat los van het opslaan. Een ziekenhuis slaat de cellen niet op.
Backpacker schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:39:
[...]

Hoezo handel? Wij hebben het opgeslagen voor mijn zoontje en eventueel latere broertjes of zusjes, geen derden die erbij komt kijken.
Indien het na de looptijd mogelijk is (en mijn zoon ze niet wilt bewaren) dan willen we ze, indien mogelijk, aan de wereldwijde bloedbank doneren, maar dan heeft het ons alleen maar geld gekost en hebben we er 0,0 aan verdient.
Het bedrijf wat de boel opslaat verdient eraan (en flink ook)

[ Voor 36% gewijzigd door pagani op 04-11-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:39:

[...]

Het bedrijf wat de boel opslaat verdient eraan (en flink ook)
Zo heb jij het niet gesteld, de zin begint met "Aankloppen bij... " en dat is precies wat wij hebben gedaan. Zij handelen er verder niet in, het blijft gewoon van ons, ze bewaren het gewoon voor ons. Omdat te omschrijven als orgaanhandel is zwaar overdreven.

[ Voor 8% gewijzigd door Backpacker op 04-11-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
freestyler2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:16:

[...]

Deze had ik nog niet langs zien komen. Er is zelfs nog geen communicatie per e-mail geweest naar hun klanten, althans ik heb niets ontvangen. Morgen maar eens bellen en daarover klagen, want dat is wel het minste wat ze hadden kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:39:
[...]

Het opvangen staat los van het opslaan. Een ziekenhuis slaat de cellen niet op.
In je laatste zin heb je het over afnemen bij private instellingen (en daarvoor had je het over ziekenhuizen). Hiermee doe je overkomen alsof ziekenhuizen niet afnemen, dat doen ze dus wel.

[ Voor 36% gewijzigd door Backpacker op 04-11-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Backpacker schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:47:
[...]

In je laatste zin heb je het over afnemen bij private instellingen (en daarvoor had je het over ziekenhuizen). Hiermee doe je overkomen alsof ziekenhuizen niet afnemen, dat doen ze dus wel.
Lees anders mijn eerste zin nog eens.

Anyway, fijn voor je gemoedsrust dat je het hebt kunnen opslaan, hoewel realistisch gezien het eigenlijk weggegooid geld is en een gevoel van schijnveiligheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:52:
[...]

Lees anders mijn eerste zin nog eens.

Anyway, fijn voor je gemoedsrust dat je het hebt kunnen opslaan, hoewel realistisch gezien het eigenlijk weggegooid geld is en een gevoel van schijnveiligheid geeft.
Edit: sorry ik ben abuis... Al die verschillende posts ook. Maar nogmaals jouw laatste zin is gewoon krom. Daar ga je het ineens over afnemen hebben, dat doet lijken alsof ziekenhuizen dat niet doen en alsof je daarvoor naar een private instelling moet.

[ Voor 26% gewijzigd door Backpacker op 04-11-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:06
Wat Pagani zegt inderdaad - de partij die het weefsel opslaat verdient eraan, dus is het handel. Spullen (in dit geval organen) hoeven niet verhandeld te worden, er hoeft 'enkel' geld aan verdiend te worden.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutaltruth
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-08-2024
Laten we even helder maken dat het om het opslaan van stamcellen gaat en stamcellen zijn geen organen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutaltruth
Een reden om de stamcellen uit navelstreng van je pasgeboren kind op te slaan is het in de toekomst kunnen maken van organen die niet afgestoten worden door het lichaam.
Daarbij zijn dit type stamcellen beter dan volwassen stamcellen, veel potenter.
Wie weet kan een orgaan straks worden gemaakt met een 3d printer.
Zou in het algemeen een mooie oplossing kunnen betekenen voor het tekort aan donororganen.

https://www.uu.nl/organis...tappen%20in%20te%20zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door brutaltruth op 22-06-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
brutaltruth schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:46:
Een reden om de stamcellen uit navelstreng van je pasgeboren kind op te slaan is het in de toekomst kunnen maken van organen die niet afgestoten worden door het lichaam.
Daarbij zijn dit type stamcellen beter dan volwassen stamcellen, veel potenter.
Wie weet kan een orgaan straks worden gemaakt met een 3d printer.
Zou in het algemeen een mooie oplossing kunnen betekenen voor het tekort aan donororganen.

https://www.uu.nl/organis...tappen%20in%20te%20zetten.
De bron noemt stamcellen van pasgeborenen niet.

Op zijn best hebben we het dus over een hypothese. En zelfs als die hypothese in de toekomst blijkt te kloppen dan is er nog heel veel wetenschappelijke vooruitgang nodig. (Waarbij potentiële vooruitgang in gerelateerde richtingen niet wordt beschouwd.)

Dat duurt zo lang dat nu stamcellen opslaan geen basis heeft en geen concrete verwachtingswaarde. De enige zekerheid is dat het geld kost (en geld voor cowboys met een verdienmodel op basis van angst).

Datzelfde geld kan op veel andere wijze ingezet worden met een betere (medische) verwachtingswaarde.

Het onderzoek is zinnig, het opslaan nu niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutaltruth
Er zijn veel ontwikkelingen en research op het gebied van stamcellen dus het is niet ondenkbaar dat dit in de toekomst veranderd.
Ik heb het idee dat NL en de EU hierin niet voorop lopen.
Als de topicstarter het de moeite waard vind om het geld ervoor neer te tellen dan moet hij dat geheel zelf weten, wellicht was gezien de juridische status het beter geweest om een stamcelvriendelijker land te kiezen voor opslag ervan zoals Costa Rica, Panama, Mexico of Colombia. Die landen beschikken over klinieken die vaak al langere tijd ermee bezig zijn en de cellen veilig kunnen opslaan.
Ik denk dat regeneratieve medicijnen obv stamcellen en ai een revolutie teweeg gaan brengen in de medische wereld.
Ik zag overigens ook nog een oud artikel op tweakers uit 2013 over een 3d printer die stamcellen kan printen. Wie weet of er ooit organen kunnen worden geprint, zou een mooie oplossing zijn voor het orgaantekort.
Pagina: 1