Isolatie achter gevelpanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 730703

Topicstarter
hallo ik heb een vraag, ik ga mijn bestaande gevelbekleding (rabat) vervangen.
ik heb nu 40 mm ruimte achter de panelen, de nieuwe panelen hebben minimaal 18 mm ventilatieruimte nodig.
ik dacht dan kan er nog 22 mm isolatie tussen de regels worden geplaatst.
nu vraag ik me af of dit zinvol is en welke type isolatie kan ik hier voor gebruiken?
dit blijft dus onafgedekt in de ventilatie ruimte achter de nieuwe gevelpanelen (ook rabat).

ik hoop dat jullie goede tips hebben voor mij.

Alvast bedankt,

Johnny

Beste antwoord (via Anoniem: 730703 op 06-07-2019 10:40)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

Anoniem: 730703 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:51:
bedankt voor jullie reacties, zal dus pir of pur worden en mogelijk dat ik de ruimte nog wat groter maak zodat ik 4cm isolatie kwijt kan.

nog wel even een aanvullende vraag, op de wand waar het isolatiemateriaal tegen aan moet komen zit nu dampdoorlatende folie, kan ik de pir/pur platen hier tegenaan maken? of moet de folie er af en later de nieuwe isolatie weer afdekken met folie?

Johnny
PIR platen isoleren het beste en zullen dus het meeste resultaat geven.
Aangezien de PIR platen aan de buitenzijde van de woning komen, is de alu-folie niet noodzakelijk (aangezien er ook een dampdoorlatende folie aanwezig is, is de alu-folie al helemaal niet noodzakelijk).

Dampdoorlatende folie moet je weghalen, dan de PIR plaatsen en dan de dampdoorlatende folie weer terug plaatsen. Deze dampopen folie is je waterafstotende laag namelijk, die er voor zorgt dat je isolatie en je huis niet nat kan worden.
Anoniem: 730703 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:54:
[...]
ik ga ook voor kunststof panelen, maar ook deze moeten 18 mm ventilatieruimte er achter hebben volgens de fabrikant.
18mm ventilatieruimte is standaard inderdaad, zodat de panelen goed kunnen drogen aan de binnen- en buitenkant. Wel even opletten dat je niet een volledig open 18mm spleet krijgt aan de boven- of onderzijde ivm ongedierte. De spleet kan je eventueel vullen met een spons-achtig materiaal, zodat het wel dampopen blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door Jack op 06-07-2019 10:19 ]

[Specs]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:25
Ieder beetje helpt natuurlijk.
Ik zou voor PIR platen met een alumium laag gaan. Deze heb ik zelf ook als gevelisolatie.
Is het geen optie om kunstof rabat delen te nemen, of vind je dat niet mooi?
Dan kun je (weet niet precies hoe de situatie is) waarschijnlijk wel de gehele 40mm vullen met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
@Anoniem: 730703
jep iets van pir/pur en het liefst met alu laagje.

kijk of je b-keuze kunt krijgen in je omgeving.
https://abrahamsbouwmater...eus/pir-isolatie-b-keuze/
stuk goedkoper en je moet waarschijnlijk toch al stukken gaan snijden dan is b-keuze niet een probleem.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
kun je de ruimte die er is niet wat oprekken door iets op te dikken met een lat ofzo? een cm extra geeft een boel extra isolatiewaarde

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:13
No Hands schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:11:
kun je de ruimte die er is niet wat oprekken door iets op te dikken met een lat ofzo? een cm extra geeft een boel extra isolatiewaarde
Ik zou inderdaad ook een 20mm latje over de huidige rachels heen timmeren als dat kan en dan 4cm PIR ertussen. Dat is wat ik hier zelf heb gedaan met de zijwangen van mijn dakkapel. Die had geen spouw.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties, zal dus pir of pur worden en mogelijk dat ik de ruimte nog wat groter maak zodat ik 4cm isolatie kwijt kan.

nog wel even een aanvullende vraag, op de wand waar het isolatiemateriaal tegen aan moet komen zit nu dampdoorlatende folie, kan ik de pir/pur platen hier tegenaan maken? of moet de folie er af en later de nieuwe isolatie weer afdekken met folie?

Johnny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jelke1992 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:31:
Ieder beetje helpt natuurlijk.
Ik zou voor PIR platen met een alumium laag gaan. Deze heb ik zelf ook als gevelisolatie.
Is het geen optie om kunstof rabat delen te nemen, of vind je dat niet mooi?
Dan kun je (weet niet precies hoe de situatie is) waarschijnlijk wel de gehele 40mm vullen met isolatie.
ik ga ook voor kunststof panelen, maar ook deze moeten 18 mm ventilatieruimte er achter hebben volgens de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou de wandafwerking iets anders opbouwen en direct veel meer isolatie aanbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 06-07-2019 09:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

Anoniem: 730703 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:51:

Johnny
Aangezien de PIR platen aan de buitenzijde van de woning komen, is de alu-folie niet noodzakelijk (aangezien er ook een dampdoorlatende folie aanwezig is, is de alu-folie al helemaal niet noodzakelijk).

Dampdoorlatende folie moet je weghalen, dan de PIR plaatsen en dan de dampdoorlatende folie weer terug plaatsen. Deze dampopen folie is je waterafstotende laag namelijk, die er voor zorgt dat je isolatie en je huis niet nat kan worden.
Anoniem: 730703 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:54:
[...]
18mm ventilatieruimte is standaard inderdaad, zodat de panelen goed kunnen drogen aan de binnen- en buitenkant. Wel even opletten dat je niet een volledig open 18mm spleet krijgt aan de boven- of onderzijde ivm ongedierte. De spleet kan je eventueel vullen met een spons-achtig materiaal, zodat het wel dampopen blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door Jack op 06-07-2019 10:19 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jack schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:13:
[...]

[...]

Jack bedankt voor deze duidelijke uitleg.
ik kan nu binnenkort aan de slag.

alle anderen ook bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Hoe zit het met het aluminiumfolie van de PIR, die is toch niet dampdoorlatend? Voor bekleding van de buitengevel moet dit dan toch niet gebruikt worden?
Pagina: 1