Macbook pro 15 retina repareren met macbook uit 2012

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetsjaak
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-12-2024
Hallo apple kenners!

Recent heeft mijn dochter thee geknoeid op een macbook pro 15 inch retina van augustus 2013 " theebeker zat in dezelfde tas als de laptop en het vocht is er via de achterkant ingekomen" na het opsturen van de laptop kwam deze terug met een mogelijkheid om deze te repareren met een nieuw moederbord "700€"zonder garantie!

Na wat wikken en wegen heb ik een macbook pro gekocht uit 2012 met een kapot scherm die verder nog wel perfect werkt met een externe monitor.

Hoe kan ik nu het beste van deze 2 weer `1 normaal werkende maken?

Optie 1 moederbord 2012 overbouwen in de 2013
Optie 2 scherm overzetten van de 2013 op de 2012

Grtz,
Sjaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou op https://nl.ifixit.com de reparatiehandleidingen vergelijken om te zien wat makkelijker is. Tevens kan het best nog wel eens zijn dat de moederborden/aansluitingen/schroefgaten niet compatible zijn omdat het toch een ander modeljaar is. Dat kun je op basis van de foto's uit de reparatiehandleiding wel redelijk bepalen gok ik. Let tevens op dat je de juiste schroeven op de juiste plek gebruikt. Met een lange schroef (verschil kan slechts milimeters zijn) op een plek waar een korte hoort kan je ook dingen kapot maken op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Hoi Sjaak,
Volgens mij gaat geen van beiden werken helaas. De onderdelen passen simpelweg niet op elkaar.
Gr. Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetsjaak
rvanpruissen schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:30:
Hoi Sjaak,
Volgens mij gaat geen van beiden werken helaas. De onderdelen passen simpelweg niet op elkaar.
Gr. Rick
Oei dat is niet zo mooi oppervlakkig gezien lijken de moederborden wel erg op elkaar alleen het slot van de ssd is anders.
Kun je zo aangeven welke aansluitingen anders zijn of kan ik het alsnog toch proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Het zit niet in de aansluitingen, maar een 2012 scherm werkt niet op een 2013 LB en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:30

Kek

3flix

Dus, je hebt 2 15" macbooks, een van 2012 en een van 2013

-Is het 2012 model met een retina display of zonder..? (als het zonder retina is kan je direct ophouden)
-Er is geen 2013 macbook pro zonder retina display dus dat is sowieso duidelijk.

De kans dat het past is aanwezig, zo te zien is heel veel hetzelfde: https://everymac.com/syst...-early-2013-mid-2012.html

je kan de gok dus wagen, aangezien het nu iig al niet werkt ga je niet veel verliezen.. ( ik verwacht echter dat het wel werkt (aangezien de schermen bij beide modellen identiek zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door Kek op 05-07-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetsjaak
Bedankt @Kek dat geeft de burger weer moed!

In ieder geval ga ik het nu toch proberen en laat ik nog weten hoe het afgelopen is!
Eerst een weekje op vakantie dus het kan even duren voor ik me weer meld.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

rvanpruissen schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:56:
Het zit niet in de aansluitingen, maar een 2012 scherm werkt niet op een 2013 LB en vice versa.
Bedenk me net dat ze in 2013 twee modellen hadden. Het early 2013 model en het 2012 model zijn wellicht wel compatible. Excuus voor de verwarring.

TS laat je weten wat het resultaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Of het gaat werken gaat niet alleen over wat er fysiek past, maar ook over wat de firmware er van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetsjaak
Hoe kan ik het beste de gegevens van de ssd drive halen aangezien deze niet past in het slot van het 2012 moederbord.
Misschien met gelijk dan de mogelijkheid om de ssd dan verder als externe drive te kunnen gebruiken?
Weten jullie wat werkt en waar ik het eventueel kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Ik waardeer je pogingen, maar ik denk dat het eigenlijk veel handiger en goedkoper is om je oude logic board te laten maken.

Als je toch zelf door wilt en de rest werkt allemaal, moet je op zoek naar een behuizing voor specifiek een 2012 MacBook Retina SSD naar USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetsjaak
rvanpruissen schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:54:
Ik waardeer je pogingen, maar ik denk dat het eigenlijk veel handiger en goedkoper is om je oude logic board te laten maken.

Als je toch zelf door wilt en de rest werkt allemaal, moet je op zoek naar een behuizing voor specifiek een 2012 MacBook Retina SSD naar USB.
Hierin heb je volkomen gelijk alleen om een moederbord repareren zou ik niet echt weten bij wie ik moet zijn?

Een paar weken terug heb ik de laptop opgestuurd naar repairable.nl deze geven aan dat het moederbord vervangen moet worden a 700€ en dat het daarna niet eens zeker is dat de laptop werkt vandaar de beslissing om zelf te proberen het ding weer draaiende te krijgen.

Enigste bedrijf wat ik gevonden en vertrouwen in heb is deze https://rossmanngroup.com/macbook-logic-board-repair/ maar inclusief het heen en weer sturen zal dit meer gaan kosten dan dat de laptop nog waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikheetsjaak
Zo eindelijk de tijd gevonden om eens te gaan proberen wat er mogelijk is.

Het mooiste zou zijn wanneer ik het mb over kon zetten zodat ik ook gelijk weet of het alleen het mb is of dat er eventueel ook andere componenten waterschade hebben.

Op het eerste gezicht lijkt dit niet te kunnen de layout van het 2012 mb is anders bij de koptelefoon aansluiting en ook de aansluiting van de batterij zit iets verschoven dus ga ik eerst maar eens voor optie 2 en dat is het scherm overzetten van de 2013 op de 2012.

Dit blijkt goed te kunnen op het stekkertje van de camera na deze past niet in het slot!

Computer werkt maar misschien dat ik het mb toch nog ga proberen om over te zetten wanneer ik daar weer tijd voor heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebulous
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-03 16:58
Probeer Vlasveld Computers (https://www.vlasveld.nl) in Leiden eens.
Pagina: 1