'Professionele' verkopers op V&A

Pagina: 1
Acties:
  • 999 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05
De afgelopen jaren zie ik steeds vaker lijsten met ads van dezelfde gebruikers verschijnen. Soms is dat een opruiming of iemand die ergens een partij heeft opgekocht voor een project en de restjes aanbied. Maar met de huidige interpretatie van "Voor bedrijven of shops is het toegestaan om in beperkte mate hun overtollige, open-doos of refurbished producten aan te bieden" zijn dat vaker hele inventarissen van gebruikers die speciaal voor dit doel registreren.

Nu hoeven we niet te discussieren over de term 'beperkt', deze mensen zijn een inkomstenbron voor T.net dus krijgen ruim baan, maar het heeft wel z'n invloed op hoe ik V&A ervaar.

Voor mij voelt V&A nu als twee werelden. Eentje waar ik met mede-enthousiatelingen probeer mijn Tweak-fix te krijgen. En de tweede is een soort marktplaats met betere filters.

Ik ben benieuwd wat anderen denken over deze trend, waarbij een handvol gebruikers elk zo'n 1000 ads per jaar plaatsen en het 'community' aspect vooral als marketingtool gebruiken. Joviale ads en informele aanspreekvormen dus, maar als je een DM stuurt met vragen... dan krijg je korte antwoorden die duidelijk maken dat tijd (voor deze gebruikers) alleen maar geld is. Logisch als je honderd(en) ads tegelijk hebt.

Dus, hoe kijken de fanatieke V&A gebruiker aan tegen deze ontwikkeling? Ervaren jullie ook twee werelden, lukt het nog gezellig contact te hebben en leuke/zeldzame spullen te vinden? Koop je nog wel eens bij reguliere gebruikers of kies je voor €25 meer toch voor de gast die in 2 jaar tijd 1000+ feedback heeft verzameld?

[ Voor 18% gewijzigd door Cio op 05-07-2019 11:27 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Dit is echt al heel vaak langs gekomen, denk niet dat de uitkomst nu anders is dan de voorgaande topics.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
Het topic wat ik kon vinden is al uit 2016 en is gesloten met de mededeling "Dit topic gaat op slot en ik ga even overleggen met de V&A crew over of en hoe we hier verder mee kunnen"

Wellicht zoek ik verkeerd, dus stuur me maar de juiste kant op!
Ik vraag niet wat wel en niet mag.

[ Voor 30% gewijzigd door Cio op 05-07-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• URSUS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-06 10:54

URSUS

Onder-tiet-el HAHA

Ik vind persoonlijk dat dit juist een mooi aspect is van Tweakers V&A, en maak er dan ook met alle plezier regelmatig gebruik van.
Daarnaast snap ik gewoon oprecht niet wat hier nou het probleem van is en waarom er telkens op terug gekomen wordt. Lijkt af en toe wel pure jaloezie.

Tot slot;
Microkid schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:02:
Zoals @MsG al aangeeft, is dit al vaker besproken. Ja het mag, en ja, we zijn bezig om dit duidelijker weer te geven in V&A. Heb aub nog even geduld. Herhaling van de discussie is derhalve niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
Hm, blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen dit ervaren. Zal mijn openingspost even aanvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Cio schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:14:
Wellicht zoek ik verkeerd, dus stuur me maar de juiste kant op!
https://gathering.tweaker...%5D=117&keyword=handelaar

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
Right. De verkeerde zoekterm dus!

Komt op mij niet over als handel (want kopen deze mensen wel eens via V&A? Ik heb wel enkele absurd lage biedingen gekregen, maar kwam op mij over als oppertunisme, geen serieuze interesse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• URSUS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-06 10:54

URSUS

Onder-tiet-el HAHA

Cio schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:22:
[...]

Right. De verkeerde zoekterm dus!

Komt op mij niet over als handel (want kopen deze mensen wel eens via V&A? Ik heb wel enkele absurd lage biedingen gekregen, maar kwam op mij over als oppertunisme, geen serieuze interesse)
Sinds wanneer is iets pas handel als de inkoop en verkoop uitsluitend via hetzelfde platform plaatsvind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
Dat ik niet op de juiste term zocht is omdat ik dacht dat deze handelaren alleen maar op V&A komen om spullen te dumpen. Vandaar dat ik ze als verkoper omschreef.

Maar echte koopjes zie ik ook steeds minder. Zijn enkele van deze sjaggeraars dan ook gewoon de hele dag alle nieuwe ads aan het opkopen?

Ik hoopte me iets beter te voelen door de reacties op dit topic, maar het gaat nu de andere kant op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:25

MsG

Forumzwerver

Dit wordt vrijwel elke dag wel weer besproken in een topic. Ik zie niet in hoe het bijkomen van extra aanbod per se het totaalaanbod doet verslechteren, dus vandaar dat ik de problemen nooit echt snap. Het zijn ook vooral enkele particuliere semi-professionele verkopers en niet zoveel winkels zelf, dus ik snap ook niet hoe Tweakers hier specifiek aan verdiend zoals je wèl stelt in de TS.

Het opkopen van iets-betere dealtjes en het verkopen voor een iets hogere prijs, lijkt me vooral iets wat alleen uit kan als je andere alternatief is om als 15-jarige bij de AH vakken te vullen. Ik mag dus hopen dat deze semi-professionele handelaren betere inkoopkanalen hebben dan afhankelijk te zijn van het aanbod wat al op V&A verschijnt.

Ook als niet-professionele koper en verkoper zijn mijn DM-antwoorden kort en bondig. Het is wel een community, maar dat betekent niet dat ik hele verhalen heb op de DM.

Met 10.000'en gebruikers is het geromantiseerde koopje op oma's zolder wellicht niet zo realistisch meer, maar dat lijkt me geheel losstaan van eventuele handelaren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Het enige is dat het soms een paar pagina's lang aan advertenties zijn van 1 aanbieder met de kans dat jij net met jouw add er tussen komt en daardoor niet opvalt. Maar verder vind ik het altijd wel interessant om te zien, maak er zelf ook vaak gebruik van om te kopen óf om mijn prijs op af te stemmen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
MsG schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:10:
Dit wordt vrijwel elke dag wel weer besproken in een topic. Ik zie niet in hoe het bijkomen van extra aanbod per se het totaalaanbod doet verslechteren, dus vandaar dat ik de problemen nooit echt snap.
Wat betreft de verschuiving in aanbod valt me op dat vooral in low-end spul de minimumprijzen erg hoog zijn. Overheadkosten maken dit voor hun eigen aanbod onvermijdelijk, maar ze sturen de prijs. Ze krijgen namelijk exponentieel meer views door veel ads aan te maken die naar elkaar verwijzen.

Als je kijkt naar de prijzen voor b.v. oude procs en midrange videokaarten bij de sjaggeraars zijn die totaal absurd als je het mij vraagt. Een i5 3470 zonder koeler voor €34,70? 1GB vram GPU uit 2011 voor €59?

Het probleem lijkt me niet het extra aanbod op zichzelf, maar het volume aan ads waarmee ze de aandacht bij particuliere verkopers weghalen (die dus afhaken) en prijzen sturen. Net als op Marktplaats.
Het zijn ook vooral enkele particuliere semi-professionele verkopers en niet zoveel winkels zelf, dus ik snap ook niet hoe Tweakers hier specifiek aan verdiend zoals je wèl stelt in de TS.
Deze handelaren kopen allemaal T.net abo's. Een overzicht houden over je commerciële verkoopkanaal vereist dat je stats en customization nodig hebt, maar de regel 'wie betaald, bepaalt' gaat ook op. Het zijn klanten die de site niet kwijt wil raken.

Particulieren zijn dit zeker niet. Ik noem geen namen, maar ze zijn de hele dag bezig met hardwarehandel en hanteren vaak vaste prijzen.
Het opkopen van iets-betere dealtjes en het verkopen voor een iets hogere prijs, lijkt me vooral iets wat alleen uit kan als je andere alternatief is om als 15-jarige bij de AH vakken te vullen. Ik mag dus hopen dat deze semi-professionele handelaren betere inkoopkanalen hebben dan afhankelijk te zijn van het aanbod wat al op V&A verschijnt.
Ik zeg ook niet dat ze dit doen. Ik dacht eerst dat niks van V&A kwam, dat leek mij ook geen haalbaar buisnessmodel. Maar door de opmerking van @URSUS dacht ik even wat harder na, en kan me herinneren dat er vroeger meer 'koopjes' waren. Aangezien deze gebruikers de hele dag op V&A zitten met een commercieel oogmerk, zouden ze wel dom zijn om dit niet te doen! Ik kan me ook 2 DM's op ads herinneren die deze kant op wijzen.
Ook als niet-professionele koper en verkoper zijn mijn DM-antwoorden kort en bondig. Het is wel een community, maar dat betekent niet dat ik hele verhalen heb op de DM.
Mijn verwoording was beleefd, wou ook niet meteen vol in de aanval gaan op basis van anecdotes.. Maar de communicatie die ik heb gehad had een compleet andere toon dan de ads. Van de week wou er eentje iets bij me kopen, deal was wel erg slecht voor mij, tegenvoorstel kreeg ik niet eens een reactie. Gewoon niks. Vorige maand eentje zelf vraag gesteld over een product, reply was een copy&paste met info uit de ad, niet echt relevant bij wat ik vroeg. Marktplaats met beter taalgebruik, zo ervaar ik dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Cio op 05-07-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.