Frustratie over fietsonvriendelijke inrichting

Pagina: 1
Acties:

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:42
De laatste jaren gaan er in Amsterdam allerlei stemmen op om fietsen te promoten en autogebruik terug te dringen. Zelfs een VVD wethouder beklaagde zich over het feit dat kinderen niet meer naar school fietsen maar mt de auto worden gebracht.

Maar als fietser zie ik toch vooral een denkwijze die compleet auto-centrisch is. Een lijstje schaamtevolle beslissingen uit de laatste 5 jaar:

1. Fiets situatie rondom Diemen Zuid (inHolland).

- Tijdens uit de grond stampen van woonwijk 5 jaar lang alle fietsverkeer onmogelijk (levensgevaarlijk gemaakt). Geen alternatief om vanuit Z-O bij Diemen-Zuid te komen anders dan de Metro.

Maar nu is het bijna af, dus is het weer beter? Toch? Nou nee...

- Twee fietstunnels gesloten, nu een dubbele gelijkvloerse kruising.
- Fietspad afgebroken en vervangen door een dubbele straat met in het midden (!!!!) een dubbel parkeervak,

2. Diemen Sniep.

Hier ligt een forenzen fietspad voor verkeer uit de flevopolder en het Gooi en (helaas) ook de fietsroute voor mijn dochter van 6 die naar school moet.

- Uiteraard werd de fietser gedurende de aanleg van deze wijk alle kanten op omgeleid, vaak via de route van vrachtwagens. Auto verkeer werd zo min mogelijk gehinderd, want ja, die kan je moeilijk door de woonwijk jagen,

Nu is het af en is het veel beter? Toch? Nou nee....

- Fietspad is vervangen door een smalle "Fietsstraat"waar "auto's te gast zijn" over de volle lengte gedeeld met een heerlijke strook om je auto direct voor je deur te kunnen parkeren.. Dat is natuurlijk een feest met een 6 jarige die gelijk met de net wakker wordende automobilist langs die route moet gaan.

Het opofferen van dit belangrijke fietspad is onder het mom van de Nederlandse droom: 3 stappen naar je auto. Uiteraard had dit anders gekund, maar dan had je misschien wel 25 stappen moeten nemen.

- Bijlmerdreef Z-O

Meerdere parkeergarages gaan tegen de vlakte (betonrot, verloederd). Niks op tegen maar hoe zit het dan met de fietspaden? Nou...

- Fietspad opgeofferd voor parkeerplekken (Auto's moeten immers toch ergens heen). Na aanschrijven gemeente mail van de projectleider:

Hij: U kunt via de parallelweg fietsen.
Ik: Dat is een winkelstraat die compleet vol staat met autoverkeer. Daar kan geen kind overheen.
Hij: Dan neemt u maar het voetpad.

Geforward naar deelraad:

Dit is een ongelukkig antwoord, we zullen uw klacht in ogenschouw nemen, daarbij de verkersdruk in acht nemend.

Tsja, daar is geen fietser meer te vinden dus de conclusie was duidelijk. U rijdt maar om met uw kinderen ;w

- Nieuwe school van mijn zoon:

Prachtig gebouw, met een uitgekiend verkeersplan. Prachtig? Nou nee...

- Het verkeersplan draait om een auto-botsbaan voor kinderen, ook wel " Kiss and Ride genoemd". Kinderen nemen dus en-masse de stoep langs het bejaardentehuis, iets wat al heel wat schreeuwpartijen heeft geleid.

Serieus... waarom moet er direct voor de ingang een chaotische K&R worden gerealiseerd? Waarom niet NAAST de school? Okay, dan moet je 25 meter verder lopen, maar welke halve gare plant er een K&R voor de deur en voor het fietsenrek?

En ja deze hebben we (als MR lid) aangekaart bij de aanleg en bij de architect. Doorverwezen naar de gemeente... die me doorverwezen naar de schoolleiding... die onze zorg deelden, maar zij konden er ook niets meer aan doen en het zou allemaal wel mee vallen... |:(

- Algemeen: Een fiets is smal, een auto is veel breder. Dus als je een weg opbreekt en je moet een omleiding verzinnen is de auto probleem#1. resultaat is dat je als fietser of om mag rijden of van je fiets af moet (kind achterop) om via een mat door bouwverkeer heen te klunen.

Dit is aan de ene kant logisch, aan de andere kant is er al driemaal letterlijk toe gegeven dat fietsverkeer uberhaupt niet was meegenomen. Waarom de auto zo voortrekken terwijl de politiek allang al snapt dat dat heilloos is (incluis de VVD...). Gemakzucht en electoraal schermen.

Is er positief nieuws?.

Ja

- Omzetten van Sarphatistraat bij DNB naar fietsstraat is effectief, dit is logisch omdat ipv een smal fietspad te misbruiken (zie bovenstaande) wordt hier een brede straat meer fiets georienteerd. Gezien het verkeersinfarct op de stadhouderskade/Pijp is ontmoedigen van autogebruik gewoon prettig (zie ook fijnstof in die regio).
- Scooter verbod wordt opeens kehard gehandhaafd warbij ik elke ochtend 5-10 overtreders op de bon zie gaan. EINDELIJK! Het was gewoon wild-west mety die 40km+ scoooters die overal doorheen ragten (2x onafhankelijk onderzoek geeft aan dat 40 de standaard snelheid is rond Amsterdam en dat vrijwel niemand begrenst is op 25kmpu).
- Krankzinnig verkeerseiland bij tunnel Amstel-Stadhouderskade is na maandje weer stilletjes weggehaald (ik geloof dat ze wilden kijken hoeveel fietsongelukken je kan veroorzaken met een stgoeprand midden op de weg????). Soms leert men en dat is heel hoopvol.

Wat nu?

Aanschrijven politieke partijen heeft helaas weinig effect. Iedereen is het met me eens dat dit "ongelukkige situaties zijn" en dat hier beter naar moet worden gekeken. Ook erkent men dat er "te vaak naar de gemakkelijke oplossing voor omleiden wordt gekeken" (fietsers afstappen... ooit een brodje gezien Automobilist duwt uw wagen?) Tsja, effect heeft het na al die jaren niet.

Energie om windmolens te gaan bvevechten voor iets wat zo klaar als een klontje is heb ik niet (ook niet de tijd voor).

Aan de andere kant zie je dat de gemeente Amsterdam veel meer visie ten toon stelt dan de gemeente Diemen. Ik ben er zeker van dat dit ook pragmatisch is.

- Oude stad van Amsterdam gaat kapot door wegdruk (letterlijk, grachtenwanden/kades/bruggen zijn niet ontworpen op 2 auto's per huishouden).
- Verkeersinfarct is absurdistisch. Vanaf het Leidseplein ben je te voet sneller dan met de auto. Er is ook geen realistisch scenario om dit voor de autombilist te verbeteren omdat er gewoon geen ruimte meer is(platgooien Jordaan en vervangen door een 8 baansweg)?
- Luchtkwaliteitscijfers liegen er niet om.

Dus Amsterdam heeft uit ellende nu maar wegen dicht gegooid... en opeens is het leven als fietser veel mooier.

Maar Diemen denkt nog de ruimte te hebben en zucht onder het juk van de architectonische ontwerpen die uitgaan van meerdere auto's per huishouden, liefst drie stappen van de deur (dit is helaas geen Hyperbool in de Sniep). Wethouder heeft mij gezegd dat "ze doorgeschoten" zijn en dat "hij zich vol gaat inzetten voor de fietsende kinderen". Tsja, ik zie niet in hoe hij dit allemaal weer terug gaat daaien.

Dus hier zit ik.. gefrustreerd door een inerte gemeenschap waar iedereen wel door heeft dat het nanders moet, maar waar door de besluitvorming zoiets geen schijn van kans maakt (fietser is een heel kleine stem)..

Suggesties? Fietserbond dossiers gaan sturen? B&W platmailen?