Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het nut van Tuinverlichting in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henkii
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 12:55
Hoi Tweakers,

Een vraag voor de mensen die smart tuinverlichting buiten hebben.
Gebruiken jullie dit nu ook echt.

Mijn huis hang momenteel vol met hue, waar ik uiteraard heel blij mee ben. Alles is gekocht via allerlei lightningdeals van Amazon en pepper. Nu is eindelijk mijn tuin af, en wilde ik van hue de lightstrip outdoor 5 meter en 3 hue lily spots kopen. € 420,-... Stevig aan de prijs, maar ach ik moet niks hè ;)

Maar nu komt het.. ga ik hier echt gebruik van maken? Nederland heeft zomers waarbij het lang licht is. En als het donker is, dan is het meteen al snel koud. Het is niet zoals Egypte, 19:00 pik donker, maar nog heerlijk om in de tuin te zitten.

Zijn hier dus medetweakers die dus flink geinvesteerd hebben in (smart) tuinverlichting, maar eigenlijk niet gebruiken omdat simpelweg het Nederlands klimaat hier niet in mee werkt?

Ik hoor graag jullie ervaringen/theorie hierover!

Groet

Alle reacties

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:58
Mooie vraag, ik heb net hetzelfde liggen denken (wel in het buurland in het Zuiden)

Ik dacht het ook bij de aanleg van de borders om daar een paar lampen in te zetten. Maar langs de andere kant wij zitten toch alleen op het terras en daar is licht. Door de vorige eigenaar lagen er een paar solar grondspots in die borders. Die hebben wel hun beste tijd gehad, maar ik ga er gewoon zo een paar gaan halen en deze gebruiken. De dagen dat er genoeg zon is branden die lampen tot in de ochtend gewoon. In de winter kom ik toch met moeite buiten, is het mooi dat die branen: ja. Heeft het enige nut : nee. Maar je moet wel je eigen situatie bekijken

Ik heb rechstreeks verlichting op mijn terras en daarmee is er genoeg licht om nog te zitten. Die borders komen we toch niet meer als het donker is, maar is wel mooi als het verlicht is ... Dat is een keuze die je moet maken

pvoutput

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:10
Helaas heb ik al veel licht"vervuiling" van de omgeving, en heb ik besloten om van mijn tuin maar een (semi) "dark haven" te maken voor de lokale natuur. Er zitten nog wel lampen met schemerschakeling, maar heb die 999 van de 1000 keer uit staan, omdat het toch niet zo donker is dat je geen hand voor ogen ziet.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hebt verlichting en verlichting. Ik heb wel echt wat lampjes nodig om 's winters m'n pad naar de kliko te vinden. Dus meer sfeer- / oriëntatieverlichting. In augustus wordt het ook al wat eerder donker en dan zitten we nog vaak buiten, dan is het best fijn om wat lampjes te hebben, al is het alleen voor de sfeer.

Verder niet echt smart bij ons, er hangt een schemerschakelaar tussen dus het hele jaar geen omkijken naar.

• Henkii
Cheesy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:05:
In augustus wordt het ook al wat eerder donker en dan zitten we nog vaak buiten, dan is het best fijn om wat lampjes te hebben, al is het alleen voor de sfeer.
Het zou grotendeels voor die situatie zijn. Maar dan is het natuurlijk van, hoe vaak per jaar gebeurt/kan dit?

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:07
Hier ben ik een aantal weken terug zelf mee bezig geweest. Onze tuin had van die solar spotjes, welke je ieder jaar weer moest vervangen omdat ze een jaar lang "waterdicht" waren. Wij bbq-en regelmatig (alhoewel ik niet zeker weet of we dit jaar veel gaan bbqen aangezien wji net een zoontje hebben gekregen) en zitten dan na het eten graag nog even een paar uurtjes buiten. Ik heb zelf een Xiaomi Home inrichting, dus veel Yeelight lampen en andere Xiaomi producten die er in hangen. Mijn opzet was om onze borders met spotjes te verlichten en het eind van onze schutting met 3 lampen, rond onze hoekbank.

De spots heb ik uiteindelijk gekozen voor Luxform 12V prikspots icm een lichtsensor bij beide borders (kon nou eenmaal niet nog een kabel doortrekken). Deze waren heel eenvoudig aan te sluiten en gaan nu 4 uur lang aan op het moment dat de sensor geen zonlicht meer ontvangt. De 3 lampen aan de schutting hebben alle 3 een Yeelight welke ook om een bepaalde tijd aan gaan. Ervaring met het buiten zitten heb ik nog niet heel erg, want bbq-en is er nog niet van gekomen, sinds alles hangt (op de onderstaande afbeelding waren 2 van de 3 Yeelights nog niet binnen, dus deze hadden nog standaard Leds er in). Ow en voordat ik de vraag krijg of er mogelijk iemand vermoord is in mijn tuintje, nee, dat is ons zwembadje zonder water welke ik nog moest opruimen :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RySkeuEfHb7CgqCwFGG9mJKx/medium.jpg

Strava & Untappd - Do not combine!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 19:01
Tuinverlichting is bij ons vooral functioneel. Voor in de winter, zodat je tenminste ziet waar je loopt. Gaat dus ook allemaal aan en uit met schemerschakelaar-bewegingsmelder-combi.

[ Voor 27% gewijzigd door Meester_J op 05-07-2019 10:27 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Henkii schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:17:
[...]

Het zou grotendeels voor die situatie zijn. Maar dan is het natuurlijk van, hoe vaak per jaar gebeurt/kan dit?
Ik heb 4 jaar zonder tuinverlichting gedaan, ik meende ook dat het niet nodig was.
Achteraf vond ik het dermate nodig dat ik het toch afgelopen winter aangelegd heb.
Gewoon goedkope paaltjes van de Intratuin, een schemerschakelaar van Ali, eigenlijk niets bijzonders.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:52

Yucon

*broem*

Ikea heeft voor 5 euro best aardig uitziende paaltjes met zonnepaneeltjes. Die breken die dikke zwarte duisternis buiten m'n raam toch wel goed.. ook leuk als je niet buiten zit.

• Inferi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-11 08:52
Hier ook 12v maar dan van Gardenlights, te koop o.a. bij Intratuin of Karwei. Vaak met een korting van 25 a 30%.

Ik heb er een Sonoff tussenzitten met IFTTT, die schakelt o.b.v. zonsop/ondergang in en van 0000 tot 0400 gaat het uit.

Zowel functioneel langs een pad of opstapje of sfeerverlichting achter/op bomen. Je moet voor jezelf gewoon nagaan of je het nodig hebt.

Persoonlijk vind ik Hue voor buiten weinig toevoegen, het zou dan alleen om kleur gaan t.o.v. wat wij nu hebben.

• Henkii
Ik denk dat ik qua spots en wat sokkels toch dan voor een karwei dealtje ga.
Bedankt voor al jullie input!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Henkii schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:31:
Hoi Tweakers,

Nederland heeft zomers waarbij het lang licht is. En als het donker is, dan is het meteen al snel koud. Het is niet zoals Egypte, 19:00 pik donker, maar nog heerlijk om in de tuin te zitten.
Is het in Nederland op dat gebied dan zo'n verschil met België? Wij ervaren hier al sinds begin juni, en vorig jaar zelfs begin mei, ongelooflijk warme dagtemperaturen en zachte temperaturen na zonsondergang, ik zit niet zelden nog lang op m'n terras met een pilsje (en nog eentje en...) na te genieten van de zachtere temperaturen (lees: dus geen +30°C meer zoals tijdens de dag) en het is nog maar begin juli, de heetste dagen/nachten moeten nog komen. Vorige zaterdag tot 2u 's nachts in tuin gezeten in T-shirt. Egypt's got nothing on me! >:)

Deze week is het weliswaar iets minder warm, zowel overdag als 's nachts, maar tot vorig weekend was het echt nog terrasjesweer bij maanlicht.

Toegegeven, ik weet niet waar jij woont maar ik zit in het binnenland, mijn zus woont aan de kust en daar is het zowel overdag als 's nachts merkbaar koeler.

[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 05-07-2019 16:11 ]

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Wij hebben voor de tuinverlichting een aparte groep in de meterkast laten maken en deze wordt geschakeld met een Hager schakeling. Omdat alles LED is, verbruikt het niet zo veel energie en we vinden het leuk om 's avonds de bomen en andere beplanting verlicht te zien :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4KkVfy2M/Screen-Shot-2019-07-05-at-16-42-45.png

4800wp zuid - pvoutput.org

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-11 15:12
Wij komen het hele jaar door via de tuin en achterdeur naar binnen, dus het is fijn om daar verlichting te hebben. Deze hebben we hotel-geschakeld met een knop in de schuur en bij de tuindeur binnen. Heel handig als je savonds in het donker thuis komt. En daarnaast kan je ook nog langer buiten zitten. Win-win

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:16
Wij hebben het wel. Geschakeld op zonsondergang middels een sonoff. Kost 5 euro ofzo.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb wel tuinverlichting, maar niet voor sfeer. Vooral voor beveiliging en om wat te zien. Hoeft ook niet heel smart te zijn, een detector voor beweging en duisternis is genoeg.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-11 14:28
Binnen nu en nog wat weken ga ik mijn nieuwe woning betrekken.

Helaas heeft de vorige (en 1e) eigenaar geen bekabeling in de tuin laten trekken en zou de boel open moeten om dat alsnog te doen. Ik zou de verlichting dan eigenlijk ook alleen voor de sfeer en misschien eens een wandeling naar de schuur voor iets willen.

Smart is leuk, maar geen vereiste. Vind installatiegemak en duurzaamheid eigenlijk belangrijker.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:16
Solar verlichting denk ik dan...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:10
herofruit schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:44:
Wij hebben voor de tuinverlichting een aparte groep in de meterkast laten maken en deze wordt geschakeld met een Hager schakeling. Omdat alles LED is, verbruikt het niet zo veel energie en we vinden het leuk om 's avonds de bomen en andere beplanting verlicht te zien :-)

[Afbeelding]
Wel eentje met astro functie? Anders blijf je bijna wekelijks bijstellen lijkt mij?

Verwijderd

Ik heb achter 3 lampen (waarvan 1 in de brandgang) en voor 3 spotjes bij de voordeur. Alle 4 geschakeld via Z Wave en Domoticz.

Ik wil nog eens een multisensor ophangen buiten en dan op lichtsterkte gaan schakelen. Nu schakel ik op zon-op, zon-onder gecombineerd met het wolkbeeld.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:23:
[...]

Wel eentje met astro functie? Anders blijf je bijna wekelijks bijstellen lijkt mij?
https://www.hager.nl/prod...kken-week/eg103/39665.htm

Ik heb het niet geïnstalleerd, maar het werkt inderdaad prima!

4800wp zuid - pvoutput.org

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Henkii schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:31:
Hoi Tweakers,

Een vraag voor de mensen die smart tuinverlichting buiten hebben.
Gebruiken jullie dit nu ook echt.

Mijn huis hang momenteel vol met hue, waar ik uiteraard heel blij mee ben. Alles is gekocht via allerlei lightningdeals van Amazon en pepper. Nu is eindelijk mijn tuin af, en wilde ik van hue de lightstrip outdoor 5 meter en 3 hue lily spots kopen. € 420,-... Stevig aan de prijs, maar ach ik moet niks hè ;)

Maar nu komt het.. ga ik hier echt gebruik van maken? Nederland heeft zomers waarbij het lang licht is. En als het donker is, dan is het meteen al snel koud. Het is niet zoals Egypte, 19:00 pik donker, maar nog heerlijk om in de tuin te zitten.

Zijn hier dus medetweakers die dus flink geinvesteerd hebben in (smart) tuinverlichting, maar eigenlijk niet gebruiken omdat simpelweg het Nederlands klimaat hier niet in mee werkt?

Ik hoor graag jullie ervaringen/theorie hierover!

Groet
Het nut van Tuinverlichting in Nederland ?

Dat is geheel hoe jij het wilt, eo je vaak buiten vertoeft.
Als wij gezellig buiten zitten en het wordt donker, gaat via sensor de verlichting aan. Inrichting is ook geheel naar je eigen wensen. mijn buren schuin achter doen in hun waskamer de TL verlichting aan....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:37
Wij hebben het niet gedaan. We hebben een buitenlamp aan het huis en de schuur. Als het donker is zitten we toch vaak al binnen met de gordijnen dicht. Vond het zonde van het geld.

Life is what happens while you're busy making other plans

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
frumper schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:45:
Wij hebben het niet gedaan. We hebben een buitenlamp aan het huis en de schuur. Als het donker is zitten we toch vaak al binnen met de gordijnen dicht. Vond het zonde van het geld.
Je schrijf precies wat ik dacht toen ik de ts met deze vraagstelling. Zonde van het geld tot je moet het hebben. Wat willen we nu bereiken?

Ik zelf heb smart tuin verlichting voor de sfeer. Springt automatisch aan, in het wekened wat langer dan door de weeks. Zo nu en dan gooi je er een andere scene in omdat het kan. Ik ben er uiteindelijk blij mee, ga ik verhuizen dan zou ik het opnieuw neerleggen.

Maar we hebben er nog wel wat.. Het nut van een Mercedes in Nederland, het nut van een cabrio in nederland, het nut van een zwembad in Nederland. Ik kan er nog 10-tallen bedenken. De een zegt zonde van het geld, de ander zegt een must....
Denk niet dat we een eenduidig antwoord gaan krijgen :+

[ Voor 17% gewijzigd door thefox154 op 07-07-2019 07:59 ]

Pagina: 1