Windows 10 installatie op NVMe M.2 ssd lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-06 18:22
Beste Tweakers,

Het lukt mij voor geen meter om Windows 10 te installeren op mijn M.2 SSD die ik gistere aangeschaft heb.
De M.2 schijf wordt gedetecteerd in de BIOS als bootable. Maar zodra ik in de Windows installatie zit zegt die dat het geen bootable schijf is en dat ik in de bios de instellingen juist moest zetten.

Als ik dan de instellingen juist zet (Secure boot uit en CSM uit) dan kan in windows installeren op de M.2 SSD maar zodra de eerste stap van de installatie voorbij is en de pc opnieuw moet opstarten dan gebeurt er niks en kan ik alleen de USB weer in om Windows proberen opnieuw te installeren. Of terug in de bios.
Wanneer ik de M.2 SSD probeer te booten dan laad hij heel even maar scherm blijft zwart en gaat uiteindelijk naar de Bios.

Ik heb een W10 Pro licentie met een bootable USB stick. Het lukt mij prima om dit op een Sata SSD te installeren maar de NVMe M.2 schijf lukt mij echt niet.
Aorus gaming K3 Z370 moederbord
16gb ram DDR4
I7 8700k @stock settings (omdat ik bios reset heb gedaan voor deze onzin. Normaal op 4ghz op 1.1v)
2 andere SSD's en 2 HDD's die ik los koppel wanneer ik w10 op de M.2 schijf probeer te installeren
Samsung NVMe M.2 970 pro plus ssd

Ik heb geprobeerd om gewoon gelijk de installatie te doen. Dit werkte niet.
Enkele guides op het internet gevonden die zeggen CSM en secure boot uit te zetten. Dit werkt ook niet voor mij.
Ik heb in mijn andere windows installatie de samsung drivers gedownload en geïnstalleerd. Hiermee kon ik de SSD gewoon prima zien in Windows en heb deze geformateerd en een drive letter gegeven. Dit pas nadat ik meerdere keren geprobeerd heb W10 te installeren. Daarvoor en daarna geen verschil.
Ook heb ik twee M.2 sloten op mijn moederbord. Beiden geprobeerd alhoewel ik niet helemaal begrijp wat het verschil is tussen die 2 (ander type staat op de website)

Mis ik informatie?
Kan iemand mij helpen?

Bvd,

Meat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Staat je bios in UEFI mode? Windows 10 wil dat graag.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
Microkid schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 06:56:
Staat je bios in UEFI mode? Windows 10 wil dat graag.
Ja, EUFI mode staat aan onder CSM als dat aan staat. Windows 10 installeren op een SATA SSD lukt gewoon prima.

Wanneer ik de windows installatie op de M.2 970 begin en dan opnieuw opstart dan moet ik CSM weer aanzetten. Zodra ik dat doe en gelijk weer in de bios ga kijken zie ik de M.2 als boot priority. Zodra ik dan deze boot zodat de windows installatie verder zou moeten gaan dan laad hij een paar seconden. Scherm blijft zwart en gaat daarna weer de bios in. Dan is de M.2 970 niet meer als boot priority te zien.

[ Voor 42% gewijzigd door MeatpuppeT op 05-07-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Je kunt drivers toevoegen aan het installatie medium. heb je dat al geprobeerd?

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
Ronker schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:39:
Je kunt drivers toevoegen aan het installatie medium. heb je dat al geprobeerd?
De M.2 drivers van samsung heb ik in windows geïnstalleerd en wordt ook herkend. Maar zodra ik deze drivers probeer te installeren tijdens de windows installatie worden deze niet herkend.

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
MeatpuppeT schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:44:
[...]

De M.2 drivers van samsung heb ik in windows geïnstalleerd en wordt ook herkend. Maar zodra ik deze drivers probeer te installeren tijdens de windows installatie worden deze niet herkend.

Of bedoel je iets anders?
Ja bedoel eigenlijk iets anders. Je kunt de drivers toevoegen aan je installatie en tijdens de installatie de drivers kiezen. Ben opzoek naar een linkje voor je hoe het moet maar krijg er zo niet 123 een gevonden.

Probeer het volgende eens:
https://www.windows10help.nl/ssdwordtnietherkend/index.html

[ Voor 7% gewijzigd door Ronker op 05-07-2019 11:49 . Reden: linkje erbij ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe oud is dat installatiemedium? Misschien is het wel een antieke versie van W10. Even een andere PC gebruiken en dan de nieuwste versie erop en die installeren. Ik heb namelijk onlangs nog 1809 en 1903 geïnstalleerd op een gloednieuwe NVMe zonder problemen op een moederbord van het andere kamp.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
nelizmastr schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:53:
Hoe oud is dat installatiemedium? Misschien is het wel een antieke versie van W10. Even een andere PC gebruiken en dan de nieuwste versie erop en die installeren. Ik heb namelijk onlangs nog 1809 en 1903 geïnstalleerd op een gloednieuwe NVMe zonder problemen op een moederbord van het andere kamp.
Ik had eerder een installatie medium gemaakt via het microsoft help product dat ze aanbieden en heb zelfs een nieuwe gemaakt gisteren om te proberen.
Hier staat dat ik versie 1803 heb. Dat klinkt dan verouderd als jij zegt 1809 en 1903... hoe kan ik dan een nieuwere versie van windows10 bemachtigen? Want ik dacht dat het hulp programma het enige was (legaal) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
MediaCreationTool1903.exe krijg je dan als het goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
Dit is idd de tool die ik heb. en ook de versie. de versie die ik eerder noemde was gemaakt met de oude versie van de tool.

Ik heb dus wel de up to date versie van windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFlamed
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 13:49
Ik heb hetzelfde probleem gehad, bij was dit opgelost door CSM tijdelijk uit te zetten tot na de installatie van WIndows

8700K@5Ghz Asus Prime Z370-a EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC Black Edition GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
Ronker schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:47:
[...]

Ja bedoel eigenlijk iets anders. Je kunt de drivers toevoegen aan je installatie en tijdens de installatie de drivers kiezen. Ben opzoek naar een linkje voor je hoe het moet maar krijg er zo niet 123 een gevonden.

Probeer het volgende eens:
https://www.windows10help.nl/ssdwordtnietherkend/index.html
Mijn SSD wordt dus wel herkend en ik kan de installatie beginnen zoals normaal. Maar zodra de windows installatie vereist dat ik de PC opnieuw opstart zodat de installatie verder kan gaan dan zie ik alleen een cursor knipperen voor enkele seconden die van plek veranderd (alsof hij resolutie probeert te vinden dat werkt) en dan stopt het en ga ik automatisch de bios is. Hier is de 970 M.2 dan niet meer te zien als bootable device. Maar zodra ik save&exit doe en gelijk in de bios ga zie ik hem wel weer als bootable device staan. Probeer ik dan weer op te starten op de 970 M.2 dan weer hetzelfde met knipperende cursor en terug in bios waar hij niet meer onder bootable staat.

Ik had ergens anders gelezen dat een videokaart bepaalde uefi installaties niet zouden ondersteunen. Ik heb de RTX 2060 en ik dacht dat deze het wel zou ondersteunen (en kan ook niet terug vinden welke videokaart dat wel/niet ondersteund) Ik kan eventueel een oudere GTX 970 kunnen gebruiken mocht dit wel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
xFlamed schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:01:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, bij was dit opgelost door CSM tijdelijk uit te zetten tot na de installatie van WIndows
Dit heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Maar heeft geen effect voor mij.

Wat ik doe even in een rijtje:
> CSM uitzetten
> check of 970 bootable is in BIOS
> Start windows installatie
> Zie 970 SSD en start de installatie op de SSD
> Installatie restart de PC om verder te gaan met installeren/instellen
> OF ik heb de USB er nog in zitten en hij start automatisch windows installatie opnieuw
> OF ik haal de USB eruit en ga automatisch naar de BIOS omdat hij niks kan vinden
> Ik zet CSM weer aan
> Check in bios of 970 weer bootable is
> krijg knipperend cursor en gaat automatisch terug naar bios

[ Voor 21% gewijzigd door MeatpuppeT op 05-07-2019 22:10 . Reden: foutje met versturen van on-compleet bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFlamed
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 13:49
MeatpuppeT schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:07:
[...]

Dit heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Maar heeft geen effect voor mij.

Wat ik doe even in een rijtje:
> CSM uitzetten
> check of 970 bootable is in BIOS
> Start windows installatie
> Zie 970 SSD en start de installatie op de SSD
>
Heb je ook al geprobeerd de IGPU te gebruiken?

8700K@5Ghz Asus Prime Z370-a EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC Black Edition GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
xFlamed schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:09:
[...]

Heb je ook al geprobeerd de IGPU te gebruiken?
Ik ga eens kijken hoe ik dit doe met mijn moederbord

Helaas heeft dit ook niks uitgemaakt...

Als ik toch even bezig ben gelijk mijn oude videokaart proberen.... Toch langzamerhand aan het denken dat er iets mis is met de M.2 schijf

Ouder videokaart heeft ook niks uitgemaakt zoals verwacht.

Misschien heeft iemand nog een idee. Ik kwam erachter dat een standaard SATA SSD met windows altijd aangegeven wordt met "Windows Boot Manager" in de bios als er windows opstaat. Dat staat er dus niet bij mijn M.2 SSD bij.

Ik ga nu eens cloning proberen. Kijken of dat iets uit haalt.

[ Voor 59% gewijzigd door MeatpuppeT op 05-07-2019 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
Cloning werkte ook niet vanwege verschillende vector grootte en ik geen zin had om te betalen voor zo'n programma. Wat wel werkte was het kopieren van de schijf waar windows op zat naar de m.2 schijf. Hiermee kon ik windows gewoon opstarten en alles installeren. Samsung drivers voor m.2 geinstalleerd en de lees en schrijf snelheden zijn zoals geadverteerd.

Opgelost met een hele grote omweg, maar het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idmick
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 14:00
Heb je dit probleem inmiddels opgelost?

Ik heb precies het zelfde probleem. In mijn geval met een Kingston A2000 icm een Msi B450 gaming pro carbon ac moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochen9000cse
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-08 14:09
Ik heb exact hetzelfde probleem. Is er iemand die hier een oplossing voor weet?

Het gaat ook om een Kingston A2000 nvme. Moederbord is een MSI Z390i met de meest recente bios update.

Ik kan Windows installeren maar na de eerste reboot na de installatie gaat hij terug in de bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
Enige wat ik zo snel kan bedenken is dat je het met de sata drivers voor dit moederbord moet installeren

https://www.gigabyte.com/...rt-dl-driver-sataraidahci

Drivers voor 1903 downloaden en bij de windows installatie apart toevoegen

1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe x4/x2 SSD support) (M2P_32G)
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 PCIe x4/x2 SSD support) (M2Q_32G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochen9000cse
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-08 14:09
Het vreemde is dat ik kan installeren, reboot en dan in boot menu (F11) zie ik de Kingston schijf staan. Als ik die dan selecteer zegt ie insert bootable device and press any key...

Zitten die drivers niet standaard in de Windows installatie?

Moet de schijf in MBR staan of GPT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
> OF ik heb de USB er nog in zitten en hij start automatisch windows installatie opnieuw

Beter is om in de bios de M 2 drive als bootdrive in te stellen en dan je pc opstarten met F10 (of andere toets) om de USB-drive te kiezen.
Wanneer er dan opnieuw opgestart wordt om de Windows installatie te hervatten, wordt automatisch van de bootschijf opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimanez
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 05:27
Zelfde probleem hier. Ik heb nog geen oplossing. Iemand anders wel al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatpuppeT
helemaal vergeten te reageren. had het probleem niet kunnen oplossen. wat ik wel heb kunnen doen is een oude SSD met w10 erop kunnen kopieren naar de m2.ssd
hierna werkte de ssd gewoon zoals normaal en heb ik ook windows opnieuw kunnen installeren, maar zonder formatteren omdatvik bang was in hetzelfde bootje te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MeatpuppeT schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:57:
helemaal vergeten te reageren. had het probleem niet kunnen oplossen. wat ik wel heb kunnen doen is een oude SSD met w10 erop kunnen kopieren naar de m2.ssd
hierna werkte de ssd gewoon zoals normaal en heb ik ook windows opnieuw kunnen installeren, maar zonder formatteren omdatvik bang was in hetzelfde bootje te komen
Lijkt er op dat je UEFI boot partitie nog steeds op je SATA schijf staat. Met een verwijzing naar de GUID van je M2 schijf. Als je nu je SATA schijf er uit haalt of als het ding overlijdt, kun je alsnog niet meer booten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1